به
گزارش اقتصاد کیش ، یحیی نقیزاده محجوب گفت: به منظور استفاده
از ظرفیتهای قانونی، مدیریتی، اجرایی و کارشناسی در امر توسعه صنعت گردشگری کشور
و همافزایی و تقویت تعاملات فیمابین دستگاههای متولی امر نظارت و ارزیابی کیفیت
خدمات تأسیسات گردشگری و ضرورت هماهنگی در امر استانداردسازی و ارزیابی خدمات
مذکور، بعد از نشستهای مشترکی که در سطوح کارشناسی و مدیریتی فی مابین وزارت
میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و سازمان ملی استاندارد ایران و تشکلهای حرفهای
گردشگری انجام شد، در نهایت در روزهای اخیر تفاهمنامهِ همکاری به امضا بالاترین
مقامات دو دستگاه رسیده و از طریق معاونت گردشگری وزارت متبوع و معاونت ارزیابی
کیفیت سازمان جهت اجرا به ادارات استانی و دوائر زیر مجموعه ابلاغ شده است.
وی
اهم موضوعات مورد تفاهم که با محوریت ارائه خدمات کیفی به گردشگران و دفاع از حقوق
سرمایهگذاران و فعالین حوزه گردشگری تنظیم شده است، اشاره کرد و افزود: تعریف
مشترک فرآیند تدوین استانداردهای ملی و بینالمللی و مقررات فنی حوزه گردشگری،
همکاری متقابل در استانداردسازی و ارزیابی کیفی تأسیسات و خدمات و اجرای طرح تطبیق
در حوزه گردشگری، تقویت تعامل در امر نظارت بر واحدهای گردشگری به صورت مشترک و با
مشارکت نمایندگان تشکلهای حرفهای گردشگری، برگزاری فعالیتهای آموزشی مرتبط با
استاندارد و رویدادهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی مشترک، راهاندازی و اعطای جایزه
کیفیت بخشی در حوزه گردشگری، انطباق برگههای فهرست بررسی یا چک لیست
استانداردسازی و ارزیابی مصادیق تأسیسات گردشگری، اعلام فهرست مصادیق اجباری و
اختیاری در استانداردسازی واحدهای اقامتی و تنظیم سازو کارهای اجرایی به منظور
اجرای مفاد تعیین شده بخشی از تفاهم نامه مورد نظر به شمار میآیند.
نقیزاده
یادآور شد: به دلیل وجود برخی ابهامات اجرایی، در مواردی نظارت بر نحوه ارائه
خدمات در مراکز اقامتی استانها موجبات اعتراض و نارضایتی فعالان این بخش را فراهم
کرده بود که این امر در مباحث مقدماتی تنظیم تفاهمنامه مطرح و نسبت به تبیین
وظایف و مأموریتهای تخصصی هر کدام از دستگاهها و نحوه تعامل و همکاری آنها در
اجرای این مأموریتها اقدام شد.
مدیرکل
نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ادامه داد: وظایفی از جمله تدوین استانداردها،
اجرای طرح تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری و نظارت عمومی و عالی بر فرآیند
استانداردسازی تأسیسات گردشگری با رویکرد حذف اقدامات موازی و با محوریت معاونت
گردشگری بعنوان دستگاه تخصصی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی
بیان کرد: بر این اساس مقرر شده است در کل فرآیند از ظرفیتهای قانونی، اجرایی و
علمی سازمان ملی استاندارد ایران استفاده شود. ضمن اینکه ایجاد وحدت رویه و
هماهنگی در حوزههای آموزش، صدور مجوز فعالیت عوامل و کارشناسان ارزیابی و تطبیق
استاندارد، صدور گواهی نامههای کیفیت و اعطای نشان استاندارد تأسیسات نیز مورد
تفاهم قرار گرفت.
نقی
زاده خاطرنشان کرد: امید میرود با اجرای مناسب این تفاهمنامه، ضمن رفع ابهامات
اجرایی و دغدغههای موجود در میان فعالان گردشگری و کاستن از موازیکاری در
فرآیندهای اجرایی، طرح تطبیق و استاندارسازی، روند ارتقا کیفیت خدمات در تأسیسات
گردشگری سرعت یافته و موجب افزایش رضایتمندی گردشگران شود.