در
این نشست ضمن بیان مشکلات و مسائل در دو سطح کلان و جزئی راهکارها و پیشنهاداتی
مطرح و بر پیگیری آن ها تا حصول نتیجه تاکید شد.
مهدی طغیانی؛
سخنگوی کمیسیون اقتصادی و عضو کمیسیون جهش تولید در مجلس:
مشکلات
سرمایه گذاران کیش را در سامانه مجلس بارگذاری خواهم کرد
مهدی طغیانی؛
سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به فلسفه ایجاد
مناطق آزاد در دنیا گفت: در دنیا مناطق آزاد شکل گیری و پایه گذاری شد تا بسیاری
از مسائل نهادی در کشورها که مانع توسعه و سرمایه گذاری در سرزمین اصلی است از
جمله قوانین و مقررات حاکم ، نحوه اجرای قوانین و یا بوروکراسی حاکم شامل این
مناطق نشوند. در واقع مناطقی بوجود آمد که
بهشت سرمایه گذاری برای کمک به سرزمین اصلی و از موانع و مشکلات نهادی رها
باشند. مقرر شد که در این مناطق مشوق هایی هم گذاشته شود تا تولید با نگاه صادرات
محور شکل بگیرد. با همین نگاه حدود سی سال پیش در کیش، قشم و چابهار و مناطق دیگر
تجربه ایجاد مناطق آزاد بوجود آمد و تا کنون هم ادامه یافت. عضو کمیسیون جهش تولید
افزود : دوستان حاضر جمعی هستند که در طول سی و چند سال جزیره کیش را برای سرمایه
گذاری انتخاب کرده اند و هر طور توانسته اند با وام و ... بنایی ایجاد کرده اند،
انصافا کاری در کیش کرده اند کار خوبی است اما راضی کننده نیست حتی شاید در مقایسه
با رقبا خیلی خیلی می توانست بهتر از این باشد و با توجه به ظرفیت هایی که وجود
داردمی توانست جایگاه شایسته تری هم داشته باشد. طغیانی با تاکید بر اینکه در این
جلسه می خواهیم ببینیم دقیقا مشکل از کجاست و به جزییات وارد شویم گفت: برای حل
مشکلات باید بدانیم که کجا را لازم است تا
درست کنیم و چه کاری باید انجام دهیم ؟ به طور کلی گله گذاری وجود دارد و
دوستان با تجربه بهتر می توانند به جزییات وارد شوند و بگویند این قانون با این
شکل و شمایل مانع است و طور دیگری موثر خواهد بود. وی با طرح این سوال که اینهمه
ساختمان نیمه تمام در کیش برای چیست و من چه کمکی برای آن می توانم انجام دهم؟ به
نظریه پنجره شکسته اشاره کرد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: در جامعه شناسی نظریه ای به نام نظریه پنجره
شکسته وجود دارد این نظریه دقیقاً میگوید دیدن یک پنجره شکسته در یک خانه، کارخانه
یا نظایر آن، به شما این پیام را میدهد که در آن مکان اوضاع بهسامان نیست و نظمی
وجود ندارد این نظریه درعلوم اقتصاد به صورت خلاصه معتقد است که گاهی افراد یک جامعه
درباره مسائل کلی توسط نشانههای جزئی داوری میکنند سرمایه گذار با دیدن این ساختمان های نیمه کاره
اگر کمی شَم اقتصادی داشته باشد می فهمد که یک جای کار ایراد دارد و عقب می نشیند
چه با سرمایه گذاران دیگر صحبت کند یا
نکند. در واقع شما با یک پنجره شکسته درباره مدیریت آن خانه قضاوت می کنید چون
شناختی وجود ندارد و حتی بخشی از شناخت شما از همین جا شروع می شود. طغیانی با تاکید
براینکه باید دقیق تر وارد جزییات شویم تا به نتیجه ای برسیم گفت : در کشور ما
نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی طوری نیست که کارها راحت به پیش برود اما وظیفه ما
این است که تا حصول نتیجه تلاش کنیم. ممکن
است تلاش ما در جلسات اول به نتیجه نرسد
اما پیگیری می کنیم و حتی به رئیس جمهورنامه می نویسیم بالاخره اینجا خانه ما است
و نمی شود رها کرد و رفت! فرایند نظام تصمیم گیری و سیاستگذاری در کشور ما معیوب
است اما راه حل آن تداوم و پیگیری است.
سخنگوی
کمیسیون اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکل ما این است که نیاز داریم با
کسانی که با موضوع آشنایی داشته باشند مشکلات را در میان بگذاریم. این نماینده
مجلس با قول اینکه موارد مورد نظرخود را با جزییات بیان کنید و من آنها در سامانه مجلس بارگذاری خواهم کرد تا
مسئولین حسب آن امر پاسخگو باشند افزود : اگر موضوع در صحن مطرح شود از خود شما و
یا نماینده مربوطه دعوت می کنیم تا در صحن حضور داشته باشید و بعد از جلسه سوال هم
پیگیری ها مرتب انجام شود. اگر این کار را انجام دهید و پیگیری درست و اصولی انجام
شود قطعا خروجی هم خواهد داشت. به میزانی که مسائل گام به گام مطرح شود می تواند
نتیجه مطلوب حاصل گردد.
طغیانی
با اشاره به روال کار یک نماینده در مجلس گفت: ما ابزارهای نمایندگی به عنوان
نماینده مجلس داریم و تا روزی هم که مسئولیت داریم این ابزارها در اختیار ما هست .
نماینده می تواند برای پیگیری کار مردم از وزیر سوال بپرسد و تا زمانی هم که قانع
نشود این سوال از دستور خارج نمی شود مگر آنکه خودش رضایت دهد و بعد از آن هم به
صحن علنی می رود و تداومش هم برای وزیر دردسر ساز است و لذا سعی می کنند نماینده را قانع کنند . گاهی مشکل روی تحقیق و تفحص است و مشکل
آن با سوال حل نمی شود و باید رفت و جزییات مشکل را از مجموعه بیرون کشید. گاهی
اوقات هم استفسار است بدین معنا که در جاهایی قانون مبهم است و ما از قانونگذار می
پرسیم که منظور چیست و مطالبه تفسیر کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: واقعیت این است که سیستم نمایندگی در کشور ما اینطور
است که روزانه شما تلفن های زیادی را باید جواب دهید و پیگیری کنید ،
انواع و اقسام پیامک ها و مشکلات در حوزه های انتخابیه از ریز تا کلان وجود دارد و باید بگویم اگر همکاران ما
می آیند و می روند و با جلسات متعدد کار پیش نمی رود علت آن این است که انبوهی از
کارها وجود دارد و به نتیجه رسیدن قطعا با پیگیریهای مداوم حاصل خواهد شد . این
نماینده مجلس در پایاین سخنان خود تا کید کرد که اگر اینجا کسی را دارید که
راهروهای مجلس را رفته و مرکز پژوهش ها را می شناسد پیگیری مسائل و مشکلات خود را
رها نکنید .
محمد
رضا دشتی؛ رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی:
باید
دست سرمایه گذار را بوسید
محمدرضا
دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی
در این نشست گفت: بعضی از نماینده ها متخصص هستند و شما باید در مجلس به دنبال
انسانهای اقتصادی و کسانی که مناطق آزاد را می فهمند باشید و با آن ها مکاتبه
کنید. وی با بیان اینکه کیش باید برند سازی کند خطاب به حاضران در جلسه گفت:
عزیزان من نگاه مثبتی نسبت به مناطق آزاد وجود دارد و سرمایه گذاران در این مناطق
با شجاعت سرمایه گذاری می کنند و ما باید به سرمایه گذاران افتخار کنیم..تشکیل
شورای گفت و گو بین دولت و بخش خصوصی قدم بسیار مهمی است و خیلی از مشکلات اتاق های
بازرگانی در این شورای گفت و گو حل شده است. در تهران وزرا می روند و در استان ها استانداران
و مسئولین را با خود همراه می سازند و
جلساتی تشکیل می شود و مشکلات حل می شود. باید با درایت کار را به جلو ببریم . این
را بدانید مجلس بسیار شلوغ است و اگر در مناطق آزاد مشکل دارید شورایی تشکیل دهید و
مشاور نماینده مجلسی باشید که اهل کار اقتصادی است . موضوعات مطروحه در مجلس بسیار
متنوع است و نگاه ما این است که باید دست سرمایه گذار را بوسید و به او افتخار کرد
و اگر سنگی جلو راهش است آن را برداریم نه
اینکه یک سنگی بندازیم وگرنه شما چند سال می توانید مقاومت می کنید در نهایت یا کار
نمی کنید و یا در کشور دیگری سرمایه گذاری می کنید و آن وقت من به عنوان مسئول مقصر
هستم. وی افزود: همدلی مهم است گارد برای
هم نگیرییم ما قرار نیست ماجرا را رها
کنیم. وی گفت: باید مزیت ها در مناطق آزاد با سرزمین مادری خیلی فرق داشته باشد و
شما می توانید به ارائه مشورت درست به نماینده اهل فن مناطق آزاد را رشد دهید.
رحیم سرهنگی؛
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:
5 سال
مناطق آزاد را به قانون خودش بازگردانید
دکتر
رحیم سرهنگی؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست اعضای مجمع سازندگان کیش با
نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاران تمام زندگی شان را اینجا گذاشتند
و از حق و حقوق بالایی برخوردارند .وی گفت : من پیش از این وقتی هنوز حضوری در منطقه آزاد
کیش نداشتم در جلسات مختلف به عنوان نماینده وزیر حضور داشتم و در ارتباط با مناطق آزاد بحث می شد، با توجه
به دانشی که داشتم اظهار نظر می کردم و امروز که مستقیما در عرصه مناطق آزاد فعالیت دارم دیدگاهم نسبت به مناطق آزاد کاملا متفاوت هست.
سرهنگی افزود: عدم تبادل اطلاعات درست بین
تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران و فعالین در این مناطق و آن چیزی که در واقعیت وجود
دارد بسیار مهم است و برداشت کسانی که سیاستگذارند و آن کسی که در میدان عمل است
بسیار فرق می کند. سرهنگی افزود: بنده در هر دو حوزه بوده ام و این موضوع و تفاوت را کاملا لمس می کنم و البته این تفاوت نظر با گفت و گو، شنیده شدن و یا دعوت از مسئولان
قابل حل است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه لازم است تا
مسئولان تجربه کشورهای دیگر را ببینند و بدانند که آن کشورها چگونه از مناطق آزاد بهره برداری می
کنند گفت: قطعا مناطق آزاد در آن کشورها در عرصه مدیریتی اقتدار بیشتری دارند ،
ثبات مدیریتی ، شجاع و نترس بودن مدیر و پشتیبان داشتن در رشد و توسعه این مناطق بسیار تاثیرگذار
است. دکتر سرهنگی با بیان اینکه انجام بسیاری از امور از عهده مدیر 6 ماهه و یک
ساله و سرپرست بر نمی آید گفت: انصاف نیست که با حضور چنین دوران مدیریتی در مناطق آزاد بگوییم این مناطق بازدهی ندارند! از طرفی هم یک قانونی برای مزایای مناطق آزاد نوشته شده و اگر بخواهیم
مثل یک پازل در نظر بگیریم هر روز قسمتی ازاین پازل برداشته می شود و قطعا چیزی از آن تصویر
کلی و چشم انداز مورد انتظاربرای فعالیت مناطق آزاد باقی نمی ماند! سرهنگی افزود: تله کیش ، کیش ایر و آب و برق کیش
برای مردم به مثابه دارایی های جزیره است و مردم کیش روی دارایی های خود حساس
هستند و می خواهند بدانند چه شده است ؟ یا سرمایه گذار می خواهد بداند 20 سال معاف
است یا خیر؟ سرمایه گذار به ما اعتماد می کند اما ما هر روز قانون و دستورالعمل جدیدی وضع می کنیم و شرایط
کاربرای سرمایه گذار سخت تر می شود . مدیر
عامل سازمان منطقه آزاد کیش ثبات قوانین و
مقررات و ثبات رویه را به عنوان مهمترین
اصول در کسب و کار برشمرد و گفت: اگر دولت و مجلس پنج سال تکلیف را با مناطق آزاد
مشخص نمایند، زوائد را حذف و در عین حال نظارت هم داشته باشد می تواند کارکرد
مناطق آزاد را در چارچوب واقعی آن رصد کند. اگراین رویه جواب داد مناطق آزاد را
توسعه دهند اما اگر به زعم خودشان جواب نمی دهد و در طول این سال ها هم جواب نداده
چرا دوباره مناطق آزاد جدید را تصویب می کنند؟ !مناطق آزاد یا خوب است یا بد! من
در بسیاری از مواقع واقعا نمی توانم جوابی به سرمایه گذاران بدهم چون در بسیاری از موارد و قوانین دوگانگی وجود دارد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان سخنان خود گفت: مسئولان در سفر به کیش
تمام قد از مناطق آزاد دفاع می کنند اما متاسفانه در بدنه حاکمیت اتفاقی نمی افتد
و روند همواره به روال سابق است .
زارع
فکری؛ سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش:
حل
بخشی از مشکلات نیازمند جسارت مدیریتی است
وحید
زارع فکری؛ سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در
این نشست با بیان اینکه در سطح جزیره برگزاری این جلسات جایگزین شورای گفت و گوی
دولت و بخش خصوصی است و بسیار موثر خواهد
بود گفت: در مورد مناطق آزاد باید بگوییم فراکسیون مناطق آزاد در ذیل کمیسیون
اقتصادی باید همکاری بیشتری را شاهد باشد. رده های حاکمیتی، مناطق آزاد را درست
نمی شناسند و و در این چند ماهی که درگیر ساز و کار منطقه آزاد کیش بوده ام ابعاد
دیگری را شناخته ام. زارع فکری عنوان داشت:
باید بدانیم دارایی هایی که تا کنون در منطقه ای مانند جزیره کیش جمع شده،
چطور جمع شده و چه تصمیمی باید برای آن بگیریم؟ کیش ایر با آسمان و هما فرق دارد؛
خصوصی سازی به عنوان دارایی دولت می خواهد این دارایی متعلق به کیش را ضبط کند اگر
این اجحاف نیست، پس چیست؟ باید این موضوع که
چرا در مناطق آزاد برخی اهداف محقق نشده را ریشه یابی کرد و راهکاری ارائه داد، انتقال
تجربه و دانش در این حوزه بسیار مهم است. سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان
منطقه آزاد کیش در مورد مسائل داخلی در حوزه سرمایه سرمایه گذاری گفت: متاسفانه
نمی توان غربال کرد و سرمایه گذار را از غیر سرمایه گذار تشخیص داد و به همین خاطر
قوانین سختگیرانه ای می گذارند و باعث می شود که کسی که پای کار آمده و سرمایه
گذار واقعی است در خطر قرار گیرد و این ضعف ما است و برای آن هم راه حلی نداریم!
مقررات در مناطق آزاد بسیار پیچیده شده و هر مدیری که برایش چالشی پیش آمده برای
آنکه چالش را حل کند مقررات کلی وضع کرده است که در بسیاری اوقات باهم تعارض هم دارند و لایه لایه
شیوه نامه ها هم باید رعایت شود و اصلاح
آن هم نیازمند جسارت مدیریتی است و بخشی از آن هم نیازمند گذشت زمان است .چون این
قوانین یک شبه بوجود نیامده که انتظار داشته باشیم به زودی درست شود.
قاسمی؛
دبیر کل مجمع سازندگان کیش:
امورمناطق
آزاد در برنامه هفتم توسعه در مسیر خوبی دنبال نشد
طهمورث
قاسمی؛ دبیر کل مجمع سازندگان کیش در این جلسه گفت: ظرفیت های بسیار بالایی در
حوزه اقتصاد دریا وجود دارد که اگر فقط یک مورد آن انجام شود شامل 25 خدمت خواهد
بود و البته ضمن رعایت شروطی جمعا می تواند 500 همت آورده داشته باشد. باید از این
فرصت استفاده کنیم چون در بحث دریا ظرفیت هایی بالایی در اختیارمان است و مناطق
آزاد یکی از مهمترین آن ها است. قاسمی گفت: زیرساخت های مناطق آزاد سال ها با درآمد
- هزینه انجام شده و به چنین جایی رسیده است و لازم است که دولت و حاکمیت در قبال
آن به تعهدات خود عمل نماید اما متاسفانه روز به روز بنا به دلایل زیادی که بخشی از
آن به ندانستن و بخشی هم به تعمد در کار مربوط می شود این ظرفیت بسیار بالا در
اقتصاد دریا تحلیل می رود . دبیرکل مجمع سازندگان کیش با اشاره به آخرین موردی که مناطق
آزاد را در نا امیدی فروبرد گفت: در اصلاحیه آخر لایحه قانون مالیات های مستقیم مربوط
به ماده 13 اداره چگونگی مناطق آزاد که شاه بیت قانون بود، مورد تهدید واقع شد و
با این اقدام منطقه ای مانند جزیره کیش عملا معافیت مالیاتی نخواهد داشت. اگر چنین
چیزی اجرایی شود سرمایه گذاران فعلی باقی نخواهد ماند و حتی شاهد حضور سرمایه گذاران
جدید نیز نخواهیم بود. قاسمی با طرح این سوال که آیا همین سرمایه گذاران فعلی حفظ
خواهند شد که ما بحث توسعه دریا محوری را مطرح می کنیم؟ ادامه داد: امروز تفاوت ها
و تمایزات مناطق آزاد و سرزمین اصلی نه تنها از بین نرفته بلکه در جاهایی شرایط سرزمین
اصلی بهتر است مثلا ما در جزیره کیش در بحث خودرو از دو سمت تحریم هستیم هم از بیرون
و هم از داخل ! در کیش امروز نه خودرو از سرزمین اصلی وارد می شود نه از خارج از
کشور و نتیجه آن این است که یک منطقه آزاد پیشرو که روزی جاذبه گردشگری آن همین
خودرو بود کارش به جایی رسیده که حتی قانون را نیز نمی توانیم اجرا کنیم !وی خطاب
به سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کمیسیون جهش تولید گفت: اگرشما نگاه حمایتگرانه ای به بخش خصوصی نداشتید
در چنین کمیسیون هایی نیز حضور نمیداشتید ؛ قعطا شما حمایتگر بخش خصوصی هستید و
متاسفانه باید بگویم که در ارتباط با امور مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه مسیر
خوبی دنبال نشد.
نوری؛
سرمایه گذار مجموعه های مریم کیش:
بگذارید
کیش درآمدهایش را خرج خودش کند!
علیرضا
نوری سرمایه گذار مجموعه های مریم در این نشست گفت: صحبت از سرمایه که می شود همه
فکر می کنند صحبت از منافع سرمایه گذار است اما موضوع مهم برای ما ادامه کار کردن
است! همه ما به جایی رسیده ایم که سرمایه مان را برداریم و برویم کما اینکه بسیاری
این کار را کردند و در کشورهای حاشیه خلیج فارس یا ترکیه زندگی می کنند و زندگی
راحتی هم دارند. نوری گفت: من و تعداد زیادی از سرمایه گذاران از سال 67 در کیش
فعالیت می کنیم و آن زمان که کیش مانند یک برهوت بود، مشوق ها و همراهی هایی وجود
داشت که ما را به ادامه کار و فعالیت دلگرم می کرد. نوری ادامه داد: اعتقاد دارم
یکی از بهترین کارهایی که تا به حال انجام
شده و جزء شاخصه ها است ارتباط دولت با بخش خصوصی بوده که در گذشته بسیار ملموس بود و دولت هیچ هزینه
ای برای عمران و آبادانی کیش نکرده است . این سرمایه گذار پیشکسوت بخش خصوصی با
بیان اینکه کیش دیگر امروز منطقه آزاد نیست و بالاخره منطقه آزاد باید یکسری ویژگی
هایی داشته باشد وگرنه سرمایه گذار و سرمایه فرار می کنند افزود: آیا
واقعا دولت لنگ این است که از کیش چیزی ببرد؟ بگذارید کیش درآمدهایش را خرج خودش
بکند و اگر ما به عنوان سرمایه گذار درآمدی حاصل می کنیم کار دیگری را برای رشد و توسعه کیش شروع کنیم. نوری
گفت : برای ما اینجا مانند کارگاه
ساختمانی و بر پایه عشق و علاقه است و کسی را سراغ نداریم که کار را در طول این
سال ها رها کرده باشد، همه پشت هم کار کرده اند. این سرمایه گذار بخش خصوصی تاکید
کرد: قوانین دست و پاگیر واقعا کیش را به زمین خواهد زد. شما هیچوقت انتظار ورود
سرمایه گذار خارجی نداشته باشید چون قوانین ما عجیب و غریب است؛ چرا باید در اینجا سرمایه
گذاری کرد! شما باید کاری کنید که سرمایه گذار فعلی بماند و دیگران اگر ببینند که
سرمایه گذاری مانده است، آنها نیز می آیند. 85 میلیون نفر در ایران سرمایه های خود
را به دبی و ترکیه می برند، چرا به کیش نیایند؟ همین قوانین دست و پا گیر است که باعث
می شود بروند! نوری گفت: بالاخره قوانین
مناطق آزاد بر اساس قواعد و تجربیاتی نوشته شده و پا گرفته است و ما خودمان هم از
خارج الگو برداری کرده ایم و نباید اجازه دهیم مزیت های مناطق آزاد از بین بروند.
سادات
نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش:
بر
اساس داده ها و ستانده هایمان از مناطق آزاد توقع داشته باشیم
رحمان
سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در این نشست گفت: متاسفانه حلقه
مفقوده ای در کشور وجود دارد و مناطق آزاد حمایت نمی شوند و در واقع کرسی ای در
حوزه های تصمیم سازی و تصمیم گیری نداریم. بیش از 70 درصد از قانون چگونگی اداره
مناطق آزاد بی اثر مانده و اجرایی نشده
است و خواهش می کنم ما بر اساس داده ها و ستانده هایمان از مناطق آزاد توقع داشته
باشیم؛ چه داده ایم و چه ستانده ایم؟ وی گفت : با بیان اینکه با توجه به شرایطی که امروز
در کشور حاکم است ، مناطق آزاد پروژه های بسیار موفقی هستند چون بدون بودجه دولتی
در نقاط صفر مرزی و محروم هدفگذاری شده اند. وی افزود: جزیره کیش باید با جزایر همجوار خود
مقایسه شود آن وقت است که می بینیم چقدر توسعه پیدا کرده است. در مباحث مالیاتی 40
درصد از درآمد استان هرمزگان ازطریق جزیره کیش محقق شده . جزیره کیش به لحاظ وسعت
و جمعیت باید در کشور مقایسه شود و باید بگویم که کیش در پرتفوی ملی مناطق آزاد
سهم بسیار بزرگی دارد. سادات نجفی افزود: در منطقه ای که بودجه دولتی نداشته 500
هزار شغل ایجاد شده است و کیش به درآمد عمومی دولت کمک می کند این مسائل چرا دیده
نمی شود؟ چرا فقط به چیزی که بخشیدیم فکر می کنیم؟ امروز همین نگاه ها حاکم است که
ماده 140 اصلاح می شود و مناطق آزاد را می خواهد تعطیل کند! از سال 1403 در کیش ،
قشم و چابهار کسی سرمایه گذاری نمی کند در مناطق جدید هم کسی اینکار را نمی کند
چون می بیند که دولت به تعهدات و وعده های خود پای بند نیست! مگر ما با حاکمیت عهد
و پیمان نبسته ایم؟ کجای کار ما اشکال داشته است؟ به غیر از این است که قوانین ما دارای
اشکال بود؟ سرمایه گذاران در جزیره کیش عاشق اند و منافع ملی اولویت شان است که
اگر غیر از این بود امروز این آقایان اینجا نبودند و جای دیگری سرمایه گذاری می
کردند. سادات نجفی با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و مشخصا ماده 140 مغایر
با ماده 105 احکام دائمی و مغایر با بند 3 همین سیاست ابلاغی دریا محور است گفت: کیش،
قشم ، چابهار و انزلی بر مبنای اقتصاد دریا محور و جز مناطق آزاد مهم هستند و ما
داریم آن ها نابود می کنیم . همین دستاوردی که تا امروز داشتیم را هم نمی بینیم ! ما در 4 سال گذشته ابطال 3 مصوبه از دیوان را
گرفته ایم و یک بخشنامه که بزودی ابطالش
را از دیوان خواهیم گرفت اما مجلس وقتی قانونی را تصویب می کند به کجا باید شکایت
ببریم؟ !فقط می توان یا به خدا توکل کرد یا سرمایه را جمع کرد و رفت ! سادات نجفی
افزود: تشکیلات دبیر خانه زیر نظر وزارت اقتصاد رفت که با مناطق آزاد تناقض دارد چون
ذات و ماهیت وزارت اقتصاد به عنوان مجموعه ای است که سازمان امور مالیاتی را با
وظیفه مالیات ستانی به عنوان زیر مجموعه خود دارد و نمی تواند از مالیات بگذرد چون
ذات و ماهیت آن مالیات ستانی است! الگویی که ما از آن و به آن نگاه می کنیم اگر از
کشور چین است بسیار غلط است و اگر قرار بر مقایسه است باید با جبل علی مقایسه شویم
. چین در سرزمین مادری اش هیچ کار بین المللی نمی تواند انجام دهد و مراوده ای داشته
باشد اما وقتی وارد مناطق آزاد آن شدید می توانید به صورت بین المللی کار کنید، حساب
بین المللی خارجی داشته باشید ، با لاینر های خارجی کار کنید، واردات و صادرات کنید
ولی بیشتر از 5 درصد نمی توانید معافیت مالیاتی داشته باشید. وی با اشاره به اینکه
اشتباه حکمرانی بزرگترین چالش ما است افزود: باور بفرمایید!کسانی که دور این میز نشسته اند معاند
نیستند اصلا سرمایه گذار نمی تواند بر خلاف منافع مملکت و جامعه اش حرکت کند و همه دوست دارد به اقتصاد کشور و به
اقتصاد ملی کمک کنند. امروز واحد ها تولیدی ما در مناطق آزاد به مراتب مزیت های
کمتری دارند . واحد تولید خارج از مرکز به استناد ماده 130 قانون مالیات های
مستقیم 13 سال می تواند بدون قید و شرط معاف باشد و ... در صورتیکه ما در مناطق
آزاد این امکان را نداریم! ما از مجلس تقاضا داریم در آن قسمت که قانون اجرا نشده
مثل بانک، مالیات، بیمه، بورس و ... به عنوان دستگاه ناظر ورود کند و قانونی را
اجرا کند که بسیار هم مترقی است. امروز چرا باید قانون را اصلاح کنند ؟ خواهش ما
در کمیسیون تلفیق و پیشنهادی هم که به آقای خاندوزی دادیم این بود که 5 سال به ما
مهلت دهید یکبار امتحان کنیم و صد در صد به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد برگردیم
در صورتیکه موفق نبود یا جای خلاء و مشکلی داشت آن زمان اصلاح کنیم آن هم به نحوی که منجر به توسعه ونه توقف فعالیت
ها شود. ما با ادامه این روند فعالیت ها
را متوقف می کنیم !2000 فقره مکاتبه به
مجلس، مرکز پژوهش ها و وزارتخانه هایی که عضو شورایعالی مناطق آزاد هستند، دبیر
خانه ،مدیران عامل مناطق آزاد که سوابق آن موجود است داشته ایم همه موارد مطرح شده
اما جایی از آن استفاده نمی شود. سادات نجفی ادامه داد: آدرس های غلط بسیاری متوجه
مناطق آزاد است جزیره کیش از سالی که فعالیت خود را شروع کرد لینک وارداتش با گمرک
جمهوری اسلامی برقرار بوده و اتفاقا کیش شفاف ترین عملکرد را در میان سایر مناطق
آزاد داشته است. مناطق آزاد پروژه ارزشمند ملی هستند اما در نگاه مسئولین ملی
قلمداد نمی شوند . به این خاطر است که مناطق آزاد ما در دنیا از وجهه ملی برخوردار
نیستند که اگر بود به استناد کنوانسیون های بین المللی ما در محدوده تحریم نبودیم اما اینقدر خودمان را محدود کرده ایم که در هیچ
جای دنیا ما را به عنوان مناطق آزاد قبول ندارند چون هیچکدام از چارچوب ها را رعایت
نکرده ایم !
کتابفروش؛
رئیس سندیکای صاحبان صنایع کیش:
تکلیف
مناطق آزاد را روشن کنید
احمد
کتابفروش؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع کیش نیز در این نشست با بیان اینکه مجلس دو
وظیفه دارد یکی قانونگذاری و یکی نظارت بر اجرای قانون گفت: در این سی سالی که
قانون اداره چگونگی مناطق آزاد مصوب شده است مجلس یک نمونه را اعلام کند که به خاطر عدم
اجرای قانون برخوردی صورت گرفته است ؟ بیشتر از 70 درصد قانون اداره چگونگی مناطق
آزاد هنوز دست نخورده است و امروز بعد از سالها می گوییم مناطق آزاد موفق نبوده
است! علت آن چیست که به این نتیجه رسیدیم که موفق نبوده با کجا مقایسه کردیم ؟ در کجای
کشور به اندازه مناطق آزاد شغل ایجاد شده؟ کجای کشور داریم بدون اینکه یک ریال
بودجه دولتی داشته باشد کاری انجام شده است. شاخص ها را اعلام کنند تا ما هم توجیه
شویم که کاردر جزیره کیش کار عبثی است. اگر واقعا سیاستگذاران کشور به این نتیجه
رسیده اند که مناطق سم اقتصاد کشور است یکی از بزرگواران در دولت و مجلس علم
تعطیلی مناطق آزاد را بردارد و تکلیف مشخص شود. کتابفروش گفت: 40 درصد قیمت تمام
شده ما در منطقه آزاد بیشتر از سرزمین اصلی است چرا باید دو بار ارزش افزوده پرداخت
کنیم تا در منطقه آزاد تولید شود و به سرزمین اصلی برگردد. با کدام زیر ساخت ها باید
تولید انجام شود تا بتواند صادراتی در پی داشته باشد؟ دولت چه زیر ساختی به این
منطقه داده است و امروز مدعی برگشت آن است؟
سیدی؛
سرمایه گذار بخش خصوصی کیش
بسیاری
از اوقات توقف پروژه دست سرمایه گذار نیست
سید علی
سیدی از سرمایه گذاران بخش خصوصی کیش در پاسخ به طغیانی پیرامون ساختمان های نیمه
کاره با اشاره به روند ساخت ساختمان ها با کاربری های مختلف از مرحله خرید زمین تا
پایان کار ساخت عمده مشکلات را به تحریم ها و تورم مرتبط دانست و گفت: واقعا در
بسیاری از موارد تقصیر سرمایه گذار نیست و تورم باعث ایجاد رکود می شود و بانک ها
هم از طرفی هیچ کمکی نمی کنند باید مشکلات را حل کنیم.
صفا؛
رئیس جامعه هتلداران کیش:
عزمی
برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور وجود ندارد
مسیح
اله صفا؛ رئیس جامعه هتلداران کیش نیز در سخنانی گفت: نه دولت و نه مجلس عزمی برای
رشد و پیشرفت اقتصادی کشور ندارند و اگر هم دارند موانعی سد راه است که نمی توانند
از آن بگذرند . وی افزود: توجه داشته باشید که 60درصد از پتانسیل جزیره کیش برای صنعت گردشگری پیش
بینی شده است و ما برای حرکت به این سمت ما 50 هتل فعال و 50 هتل در دست ساخت در
کیش داریم ، زمانی که این هتل ها شروع به ساخت کرده اند دلار 3000 تومان بود الان
حدود 50 هزار تومان و به همین خاطر 70 درصد پروژه راکد مانده است. بانکداری اسلامی
بهره 27 درصد دارد با بهره 27 درصد کدام هتلدار در کیش هتل می سازد ؟ کیش ایر را
دولت راه اندازی نکرده سرمایه گذار کیش ،کیش ایر را ساخته است و امروز آن را به
بخش خصوصی می دهند! صفا گفت: هر سال نماینده ها می آیند و صحبت های ما را می
شنوند، مکتوب می کنیم، یادداشت برمی دارند
اما از اینجا که می روند هیچ اتفاقی نمی افتد! رئیس جامعه هتلداران کیش با تاکید
بر موضوع امنیت سرمایه گذاری گفت: امروز
ببینید ترکیه چه درآمدی از محل گردشگری دارد و ما کجاییم؟ جبل علی 33 سال است که
با یک مدیر اداره می شود اما در جزیره کیش اخیرا چندین مدیر عامل عوض شده و در برهه
هایی هم با سرپرست اداره می شد که از خود اختیاری نداشته اند! همه این موضوعات را
می دانند اما عزمی برای درست کردن آن وجود ندارد! بیش از 36 میلیارد دلار ظرف سه
سال گذشته از کشور به سمت ترکیه سرازیر شده چرا نباید این مبالغ به کشور برگردد.
شیرازی
منش؛ فعال اقتصادی پیشکسوت کیش؛
حافظه
تاریخی ضعیفی داریم
حسین
شیرازی منش از فعالان اقتصادی پیشکسوت کیش با اشاره به اتفاقات اخیر در حوزه مناطق
آزاد کشور و هجمه هایی که به آن وارد می شود گفت: در کشور ما دو چیز باعث این
اتفاقات می شود اول در بدنه دولت و دوم در دستگاه های اجرایی است. مجلس از سال های
پیش بر اساس نگاهی مبتنی بر رشد و توسعه در حوزه های اقتصاد و تجارت مناطق آزاد را
ایجاد کردند و اتفاقات بسیار خوبی افتاد. همه سرمایه گذاران قدیمی کیش هم براساس
همان قانونی که مجلس سال ها پیش به تصویب رساند آمده اند و سرمایه گذاری کردند و
کیش امروز را ساختند . شیرازی منش با اشاره به این نکته که در کشورها به تاریخ و درس
گرفتن از تجربیات گذشته توجه نمی شود و ما حافظه تاریخی نداریم افزود: بسنده کردن
به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در طول این سال های رمز ماندگاری و موفقیت مدیرانی
است که هنوز هم از آنان به نیکی یاد می شود و شایسته است که مدیران تصمیم ساز و
تصمیم گیر در حوزه مناطق آزاد کمی به حافظه تاریخی خود رجوع کنند و این امتیازات
را دوباره به مناطق آزاد برگردانند تنها در این صورت است که می توان تحقق رشد و
توسعه را در این مناطق انتظار داشت.