ارتباط یک جامعه با آثار
فاخر هنری و تاریخی و بهره مندی از بیان هنر در ارتباطات
اجتماعی و تبلیغات محیطی، موضوعی است که دهه های گذشته در جهان مورد توجه واقع شده
است. آشنا کردن مردم با تاریخ هنر، نمایش آثارهنری در قالب بیلبوردها، بنرها، استندها
و به طور کلی تبلیغات محیطی، تقویت هنر و فعالیت های هنری در شهرها از جمله اقداماتی
است که امروزه برای بهره مندی جامعه از فوائد هنر مورد تاکید قرار می گیرد. کشورمان
ایران نیز در سال های گذشته و در مقاطعی
با چنین رویکردهایی سعی در نمایش آثار فاخر فرهنگی و هنری در تبلیغات محیطی و بصری
شهر داشت که البته در طرح هایی مانند "نگارخانه ای به وسعت یک شهر" در
تهران بسیار موفق هم ظاهر شد.
یکی از مزایای استفاده از اِلِمان های هنری در سطح شهر بالا بردن سواد
بصری مردم و ارتقای فرهنگ است و از جمله وظایف مسئولان است که با بکار بردن این
آثار در نمای شهری به مردم یاد آوری کنند که هنرهای تجسمی از یک سو و نمایش آثار
فرهنگی هنرمندان قدیمی و معاصر از سویی دیگر میتواند در زندگی جایگاه مهمی داشته باشد
و پیشینه تاریخی و فرهنگی یک تمدن با نمایش مداوم آن در قالب های مختلف در اذهان
بماند و به فرزندان و نسلهای بعدی نیز منتقل شود.
به بیان دیگر هنر به عنوان يك ابزار تاثيرگذار، در انتقال مفاهيم
گوناگون نقش بسزايي دارد و همانطور كه در هنرهاي نمايشي اين موضوع را شاهديم و
قدمتي طولاني دارد، در هنرهاي تصويري و پوسترهم مي تواند اين اتفاق رخ دهد.
با ذکر این مقدمه اخیرا سازمان منطقه آزاد کیش در
اقدامی جالب با نمایش برخی از آثار هنری ایرانی در تبلیغات محیطی و بصری در سطح
شهر و پیوند آن با موضوع مهم این روزها که همان همه گیری ویروس کرونا است توجهات
را به خود جلب کرد که شایسته تقدیر است.
به نظر می رسد استفاده از چنین خلاقیت هایی در نمای
شهری جزیره کیش تجربه های اول خود را سپری
می کند و با توجه به اینکه جزیره کیش به واسطه داشتن آثار تاریخی در کنار صنعت
گردشگری مدرن به عنوان پایلوت منحصر به فرد صنعت گردشگری کشور مطرح می شود می توان
با تداوم آن سبکی نو را در عرصه زیبایی های بصری شهری درانداخت.
المان هاي شهري و تبیلغات محیطی به عنوان عنصر شاخص از شهر، ابزاري ارزشمند
براي معرفي هويت شهر به شمار می روند. این شاخصه های مي توانند آينه اي تمام نما، از
هويت و فرهنگ هر شهر باشند. ازآنجايي که توجه به شاخص ها و نمادهاي ايراني در طراحي
معماري شهرها کمتر موردتوجه قرارگرفته و در مقابل استفاده از نمادهاي مدرن و ناسازگار
با هويت ايراني افزايش يافته است، بحران هويت به عنوان يک عارضه شهرنشيني بدل گشته
است که انعکاس آن امروزه به خوبی نمود پيدا مي کند.
در مباحث شهري، تبلیغات محیطی
بصری عناصري مهم ازلحاظ معماري و طراحي هستند که در داخل شهر و در حيطه يک تجربه قراردادي
معناگذاري مي شوند و ازآنجا که بيانگر هويت شهر در يک ساختار نمايان هستند، در خوانش
شهروندان از شهر و محيط زيستي شان تاثير مستقيم بر جاي مي گذارند.
ارزش هاي بصري مهم ترين بخش از کيفيت هاي محيطي را تشکيل مي دهند. ادراک
شهروندان از کيفيت هاي بصري شهر وابسته به سيما و منظر شهري است، که توسط شهروندان
مطلوب تلقي مي شود. در اين راستا مباحثي چون خوانايي و حس جهت يابي نيز از جايگاه ويژه
برخورداراست. به کارگيري المان هايي با مفاهيم خاص که بيان کننده هويت تاريخي، فرهنگي
ما باشد، در فضاهاي شهري موجب ارتباط بيشتر شهروندان با آن و هويت بخشي به ساکنان شهر
مي گردد.
ازاين رو با توجه به تاثير المان ها و تبلیغات شهري، بر ذهن انسان ها، استفاده
از آن ها به صورت نوين ولي با توجه به شاخص هاي فرهنگ ايراني مي تواند بر هويت و خوانايي
شهر و افزايش ارتباط شهروندان با شهر موثر باشد. مفاهيم به کار برده شده در المان هاي
شهري، اگر بتوانند در تصوير ذهني شهروندان رسوخ کند، به مرور زمان به عناصري هويتمند
و شاخص در سطح شهر تبديل خواهند شد.
این دقیقا اقدامی است که
سازمان منطقه آزاد کیش به آن همت گماشته
و امید است ادامه این گونه حرکات فرهنگی بتواند از جنبه زیبایی شهری، بالابردن
آگاهی و فرهنگ شهروندان و پاسداشت هویت تاریخی و فرهنگی ایران زمین موثر واقع شود.