برای کیش و خودروهای فرسوده اش....... پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برگزاری دوره آموزشی مقدماتی ایمنی و پیشگیری از حوادث در مدارس کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم
اختصاص انبار رایگان از سوی سازمان منطقه آزاد کیش جهت ذخیره سازی کالاهای اساسی
شنبه 26 اسفند 1402 ، 5 رمضان 1445 ، 16 مارچ 2024 ، شماره 4432 (1816 دوره جدید)
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

همچنان خبری از نوسازی نیست؛
برای کیش و خودروهای فرسوده اش.......

در آستانه سال نو ناوگان فرسوده حمل و نقل جزیره اعم از تاکسی های زرد و سفید و مینی بوس ها و همینطور خودروهای سواری شخصی نه تنها برای استفاده کنندگان از آن ها طاقت فرسا شده، دیگر جاذبه ای هم برای گردشگران آن طور که در گذشته از آن یاد می شد؛ ندارند!

  

علی رغم اظهارات گاه و بیگاه مسئولان در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل در مناطق آزاد از طریق خودروهای ساخت داخل و یا واردات خودروهای برقی و چینی به این مناطق نه تنها در عمل اقدامی مشاهده نمی شود بلکه به نظر می رسد این دست از اظهارات  با توجه به تجربه ای که در گذشته شاهد آن بوده ایم کاری از پیش نخواهد برد!

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ خودروهای جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری و به عنوان اولین منطقه آزاد کشور همواره جاذبه های زیادی برای گردشگرانو ساکنان داشته است ؛ تردد خودروهای روز دنیا و حمل و نقل شهری مطابق با استاندارهای جهانی و همزمانی آن با رعایت فرهنگ ترافیک شهری و البته بدون موتور ،جزیره ای آرام و با فرهنگی خاص را در ذهن گردشگران و ساکنان جزیره تداعی می کرد.

بنا بر آمار اعلامی مسئولان در اوایل سال 1401 جزیره کیش با دارا بودنبیشاز ۷۰۰ دستگاهشامل ۶۳۰ تاکسیو ۷۹ مینیبوسدر حال تجربه کردن فرسودگی ۳۰ درصدیاست خودروهایی که نه اجازه ورود دارند و نه اسقاط می شوند با مشقات و دردسرهای فراوان قطعات مورد نیاز را از شهرها و کشورهای همجوار وارد می کنند تا شاید کمی بیشتر بتوانند تردد کنند، این در حالیست که روزها و ماهها شاید  بخوابند و منتظر ارسال قطعه ای بمانند!

در عین حال به گفته مسئولان علاوهبراینکهناوگانحملونقلعمومیجزیره شدیدا نیاز به نوسازی داردبهعلتافزایشجمعیتو برایپاسخگوییبهنیازمسافرانوکیشوندانبایدتعدادناوگانرابهحدودیکهزارو ۳۰۰ دستگاهافزایشداد.

حکایت جولان خودروهای فرسوده در بخش حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی در جزیره حکایت جدیدی نیست و بارها گزارشات زیادی درباره آن منتشر شده است اما همچنان حل آن در  هاله ای از ابهام قرار دارد. هر از گاهی سخن از ورود خوردهای برقی خارجی ، ورود تولیدات ساخت داخل و استفاده آن در حمل و نقل عمومی و یا ورود خورروهای چینی را پیشنهاد می دهند اما تجربه نشان داده است که این اظهار نظرها و حتی عمل به آنها به عنوان راه حل قطعی مشکلی را حل نخواهد کرد.

سرنوشتنوسازیتاکسیهاچهمیشود؟اینسئوالبسیاریازرانندگانتاکسیازمسئولان در کیش است. رانندگان خودروهای ناوگان حمل و نقل شهری جزیره در گفت و گو با خبرنگار ما خواهان رسیدگی عاجل به این موضوع هستند.

یکی از رانندگان تاکسی سفید جزیره گفت: هنوزبراینوسازیتاکسیهای جزیره موانعزیادیوجوددارد و مشکل اصلی ما عدم واردات است و ما تا پیش از آن مشکلی نداشتیم و همیشه هم در سطح کشور حرف اول را می زدیم اما متاسفانه برخی سیاسی کاری ها مانع از اجرای قانونی شد که مختص مناطق آزاد بود.وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و یکی از مهمترین آنها ارسال قطعات از دبی با تاخیر فراوان است، ادامه داد: نبود خط پروازی کیش به دبی مزید بر علت شده تا قطعات خودروها که نیاز به تعویض دارند با تاخیر به دست ما برسد وی گفت: سیستم سیم کشی خودروی من با مشکلمواجه شد و ناچار به سفارش آن از دبی شدم و حدود یک ماه و نیم است که منتظر ارسال آن مانده ام و ضررهای جبران ناپذیر اقتصادی به من و همکارم که روی یک تاکسی کار می کنیم وارد شده است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی هم با تاکید بر اینکه هر روز خبر تصمیم جدیدی را از سوی مسئولان می شنویم و یکی از آن ها ورود خودروهای ساخت داخلبه جزیره و استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره است، گفت: این طرح طرحی شکست خورده است و خودروهای ساخت داخل بنا به دلایل گوناگون از جمله شرایط آب و هوایی، استهلاک بالا، تضاد با استاندارهای گردشگری جزیره و ... نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 یکی دیگر از رانندگان تاکسی های زرد هم با اشاره به اینکه باید به قوانین اداره مناطق آزاد احترام گذاشت؛ گفت: خودروهایی که از ابتدای تاسیس منطقه آزاد کیش در آن تردد می کردند جاذبه گردشگری برای مسافران به حساب می آمدند و حتی تمیزی خودروهای حمل و نقل و فرهنگ ترافیک تعجب مسافران را بر می انگیخت اما با سیاستی که در پیش گرفته شده به نظر میرسد در آینده ای نه چندان دور خبری از این جاذبه ها نباشد و این موضوع تاسف آور است.

یکیازتعمیرکارانخودرودر کیش هم بااشارهبهشکستطرحورودخودرویداخلیبرایاستفادهدرناوگانحملونقلدرونشهریکیشدرسالهايگذشته،معتقد است:خودرو‌هایایرانیوچینیشرایطترددبرایاستفادهدرناوگانحملونقلدرونشهریجزیرهکیشراندارند.بهاعتقاداین تعمیرکار،وارداتخودروبرایاستفادهدرجزیرهکیشنیازمنددرنظرگرفتنفاکتور‌هایمتعددیازجملهسازگاریباآبوهواوخدماتپسازفروشدربخشقطعاتمصرفیخودرو‌هایناوگانحملونقلاست و در جزیره زیر ساخت های آن آماده نیست و با اجرای چنین طرح هایی مشکلی بر مشکلات افزوده خواهد شد.

برخی از ساکنانوگردشگرانجزیرهکیشنیز در گفت و گو با خبرنگار ماانتظاردارندزیبایی‌هایکیشبااستفادهازبهکارگیریخودرو‌هایباکیفیتحفظشود.

اما رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی کیش تنها منتقد عدم نوسازی خودروهایشان نیستند عده زیادی از مالکان خودروهای شخصی نیز به این موضوع انتقاد دارند و می گویند دقیقا همان مشکلاتی که ناوگان حمل ونقل عمومی با آن درگیر هستند برای ما هم صدق می کنند. یکی از آنها در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: علی رغم میل باطنی به دلیل قیمت های بالا و اینکه نمی توانم خودروی خود را تبدیل کنم مجبور به تردد با خودروی مدل پایین خود هستم و هر روز هم قطعه ای از خوردوی من از کار می افتد! وی با طرح این سوال که چرا سال ها است مسئولان فکری برای حل مشکلات مربوط به خودرو در مناطق آزاد خصوصا کیش نمی کنند؟ گفت: این مشکل برای امروز و دیروز نیست و سال ها است ساکنان کیش درگیر این موضوع هستند اما متاسفانه تغییر دولت ها؛ تغییرات زودهنگام مدیران عامل جزیره کیش؛ بخشنامه های نابهنگام و تصمیمات غیر کارشناسی کار و زندگی را برای مردم عادی در جزیره کیش بسیار سخت کرده است.

اما بد نیست نگاهی به اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل شهری خصوصا در حوزه گردشگری داشته باشیم:

صنعتگردشگریبهسرعتدرحالگسترشاستواینصنعتبهیکیازبزرگترینزمینههایکسبوکاردرجهانمبدلشدهاست .افقهایروشن،مقاصدجدید،گروههایتازهگردشگرانوانواعروبهتکاملگردشگریهمهوهمهنویددهندهگسترشاینصنعتهستند.همچنینصنعتگردشگریحاصلمسافرتواقامتمردمدرخارجازمحیطمتعارفخودمیباشد.درگردشگریزیرساختهابهخصوصحملونقلدرتوسعهگردشگریدارایاهمیتاست.توسعهحملونقلتاثیرعمدهایبررشدوهدایتاینصنعتداشتهاست.فراهمبودنامکاناتحملونقلمناسب،مطمئنراحت،سریعوارزانشرطلازمتوسعهگردشگریاست.بسطوگسترشارتباطاتووسایلمدرنحملونقل،توسعهخدماتهواپیماییوفرودگاهیوبهرهبرداریازراههایارتباطیومواصلاتیبراستقبالگردشگرانبرمقصدهایگردشگریخواهدافزود.

صنعتحملونقلبهعنوانیکیازملزوماتاساسیتوسعهصنعتگردشگری،دسترسیبهجاذبه‌هارابرایگردشگرانامکانپذیرمی‌کند. فراهمبودنامکاناتحملونقلمناسب،مطمئن،راحتوسریعوارزانپیششرطتوسعهگردشگریجمعیاست. زیراگردشگراندرتصمیماتخوددوعاملهزینهوزمانرامدنظردارندوبرایدسترسیبهمقاصدگردشگریانتخابنوعسیستمحملونقلویافراهمبودنسیستممناسببرایندوعاملتاثیرمی‌گذارد

حملونقل،پيوندضروريبيننواحيمبدأومقصدرابرايگردشگر‌فراهمآوردهوحرکترابرايسفرهايگوناگونازجملهسفرهايآخرهفته،سفرهايتجاري،سفرهايسياحتي،ملاقاتبادوستانواقواموحتيسفرهايخدماتي،آموزشيودرمانيتسهيل ‌مي‌نمايد. حملونقليکعنصراساسيازتجربةگردشگراستکهبعضيازمفسرينآنرابهعنوانيکمکملبرايصنعتگردشگريدرنظرگرفته‌اند. حملونقل ‌مي‌تواندمحورمرکزيفعاليت‌هايگردشگردرنظرگرفتهشودچراکهاينعاملخوديکيازمهمتريناجزاءسفرراشامل ‌مي‌شود. دراينراستانحوةحملونقلنقشمؤثروبسزاییدرساختارجابجاييگردشگروجذابيت‌هايسفرايفا ‌مي‌کند.

چنانچهکشوریخواستاررسیدنبهتوسعهگردشگریپایدارباشد،توجهبهبخشحملونقلورقابتیکردنوانحصارزداییازآنضرورتمی‌یابد. نکتهقابلتوجهاینکهحملونقلخودمی‌تواندبهعنوانیکعنصرجذابدرگردشگریمطرحشود. برایمثالسفرباقایقیاقطارهایسریعالسیر،جذابیت‌هایخاصخودرادارد. با این توضیحات باید این نکته را مد نظر داشت که ناوگان حمل و نقل شهری جزیره کیش از حدود 6 سال پیش تا کنون نوسازی نشده اند و با توجه به آب و هوای خاص جزیره و استهلاک بالای خودروها جزیره کیش همچنان از عدم نوسازی این ناوگان رنج می برد و باید برای آن فکری کرد. فرارسیدن سال نو و پذیرایی از حجم بالای گردشگران در روزهای آتی جای خالی خودروهای نو وجدید و تناسب آن با زیباییهای بصری جزیره کیش را بیش از پیش مشهود می سازد.

 شماره خبر : 4906         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.