به دنبال ثبیت مدیریت در مناطق آزاد هستیم پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
حمیرا ریگی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار شد
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
آخرین وضعیت توسعه میدان گازی کیش
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
اجراء طرح پرورش ماهی توسط موقوفات استان مرکزی در بندر چارک
بهسازی و تعمیر آلاچیق های پارکها و نوارساحلی کیش در آستانه نوروز
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برگزاری دوره آموزشی مقدماتی ایمنی و پیشگیری از حوادث در مدارس کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم
قهرمانی مجدد نماینده رومانی در تور جهانی کیش
استقرار گروه انتقال خون سیار در بیمارستان کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

دبیر شورایعالی مناطق آزاد:
به دنبال ثبیت مدیریت در مناطق آزاد هستیم

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد به بهشت سرمایه گذاران تبدیل خواهد شد و تمامی مسئولان دیربط در این راستا تلاش می کنند.

  

حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند، عنوان کرد: کشور چین با ایجاد 13 منطقه آزاد اقتصادی توانست رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای داشته باشد. مناطق آزاد و ویژه در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند، به طوری که در بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در سال 1392 رهبر معظم انقلاب ابلاغ فرمودند؛ به موضوع توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد جذب سرمایه گذار خارجی،‌ انتقال فناوری،‌ افزایش تولید،‌ ایجاد اشتغال پرداخته شده است. اما آیا به آن جایگاه ترسیم شده رسیده یا خیر؟ که باید گفت در آن مسیر حرکت کرده اما تا رسیدن به مقصد فاصله قابل توجهی وجود دارد، لذا باید در گام دوم انقلاب اسلامی یک حرکت شتابنده تر در راستای تحقق آن اهداف داشته باشیم.
عبدالملکی با اشاره به انتقادهای برخی از مردم و مسئولان بر عملکرد مناطق آزاد عنوان کرد: طی سال های گذشته انتقادهای از عملکرد مناطق آزاده شده و عنوان کردند این مناطق می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.
وی ادامه داد: به طور نسبی موفقیت هایی در مناطق آزاد کسب شده،‌ هرچند این حد از موفقیت ها راضی کننده نیست و باید برای بهتر شدن شرایط تلاش بیشتری انجام شود.
وی  با بیان اینکه یک سوم از صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود،‌ گفت: 70 درصد از حمل و نقل دریایی از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود. این موارد باعث شده 700 هزار نفر در این مناطق مشغول به کار شوند.
عبدالملکی معتقد است: ظرفیت هایی بسیاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد.
وی با اشاره به مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: مشوق های که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده که می توان انگیزه خوبی برای جهش اقتصادی ایجاد کند. اما در حال حاضر با وضع برخی از قوانین بخشی از مشوق ها کمرنگ شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی،
 از تنظیم لایحه جامع در مناطق آزاد خبر داد و گفت: یکی از برنامه های اساسی دبیرخانه سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تنظیم لایحه جامع در راستای ساماندهی قوانین و مقررات مناطق آزاد با رویکرد ابقای مشوق های این مناطق است. همچنین تمامی دخل و تصرف مقررات مناطق آزاد منوط به اصلاح در قانون جامع است. در حال حاضر کارگروهی در مجلس برای بررسی این قانون تشکیل شده است.
عبدالملکی با اشاره به اینکه بر اساس این اسناد بالادستی اقتصاد مقاومتی، دو رویکرد اساسی را به عنوان راهبردهای مناطق آزاد تنظیم شده و ذیل هر کدام تعدادی سیاست در نظر گرفته شده که در حال پیگیری است، بیان کرد: در مناطق آزاد مبنتی بر اسناد بالادستی 2 رویکرد اساسی شامل مردمی و جهانی کردن مناطق آزاد در حال پیگیری است. با این رویکرد از مشکلات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران گره گشای می شود و منفعت این مناطق به تمامی مردم ایران خواهد رسید.
وی معتقد است: مردم باید مناطق آزاد را متعلق به خود بدانند و نسبت به قوانین آن حساس باشند.
مشاور رئیس جمهور با تشریح سیاست‌های ذیل این راهبرد، اضافه کرد: گردشگری گسترده برای تمامی اقشار، تقویت صادرات از سرزمین اصلی از طریق مناطق آزاد جزو سیاست های مردمی و تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد بین‌الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر با کشورهای دیگر، جذب سرمایه‌گذار خارجی که در این راستا 350 بسته سرمایه گذاری آماده شده است، ایجاد الگوهای اقتصادی جدید و قابل عرضه و مبتنی بر ادبیات اسلامی و انقلابی (اقتصاد مقاومتی) از جمله بندهای راهبرد جهانی کردن مناطق آزاد خواهند بود.
عبدالملکی ادامه داد: تا سال آینده بیمه و بانک آف شور و بورس بین الملل راه اندازی خواهد شد.
وی
 معقتد است: ایجاد مناطق آزاد جدید صرفا مناطق آزاد مشترک با کشورهای دیگر خواهد بود. در این راستا با 16 کشور مانند ترکیه رایزنی شده است. این امر باعث تسهیلگری برای سرمایه گذاران خواهد شد و یک جهشی در تعاملات تجاری رقم خواهد خورد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی
 گفت: مناطق آزاد به بهشت سرمایه گذاران تبدیل خواهد شد و تمامی مسئولان دیربط در این راستا تلاش می کنند.
عبدالملکی در خصوص مشکلات در مناطق آزاد اظهار کرد: مشکلات مناطق آزاد در 21 دسته گروه بندی شده است. باز سویی رخی از این مشکلات مانند مالیات بر ارزش افزوده مضاعف یا ناهماهنگی‌هایی بین گمرک جمهوری اسلامی و گمرک مناطق، تولیدکنندگان را با مشکل رو به رو می کند. برای حل این مشکلات با کمسیون مجلس و مسئولان ذیربط در حال رایزنی هستیم. از سوی دیگر برای برخی از مشکلات نیز با حضور کارگروه های تخصصی آن صنف مانند حوزه شیلات،‌ صنعت و... در حال تسهیلگری هستیم.
وی در مورد ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور گفت: در این ماده عنوان شده بالاترین مقام اجرایی در مناطق، مدیرعاملان سازمان‌ها هستند و سایر دستگاه های اجرایی باید با این مقام مسئول هماهنگ باشند. این موضوع در حال پیگیری است و خوشبختانه هماهنگی در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده و به صورت عمومی این ماده به خوبی در حال اجرا است.

**به جدیت به دنبال آزادسازی واردات خودروهای عادی هستیم

مشاور رئیس جمهور عنوان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت، به وزارت صنعت اجاز‌ه واردات یکصد هزار خودرو داده شده است‌ که شامل مناطق آزاد هم می‌شود؛ اما در برخی بندهای این مصوبه اشکالاتی وجود دارد. به عنوان مثال براساس این مصوبه ‌مناطق آزاد فقط باید خودروهای برقی ‌با شرایط ویژه وارد کنند؛ لذا در حال مذا‌کره با ریاست ‌جمهوری برای ابهام‌زدایی از این مصوبه هستیم که چگونه مناطق آزاد ‌از ظرفیت این 100 هزار خودرو ‌بهره‌مند شود.
عبدالملکی معتقد است: طبق قانون باید وارادت در مناطق آزاد به راحتی انجام شود و به جدیت به دنبال آزادسازی واردات خودروهای عادی و خودروهای هیبریدی بدون سقف قیمتی در مناطق آزاد هستیم.
وی با اینکه اینکه بین سرمایه گذاران تبعیضی قائل نمی شویم،‌گفت: تمامی سرمایه گذاران برای مناطق آزاد یکسان بوده و طبق قانون با آنها رفتار می شود و در این راستا سامانه سرمایه گذاری در مناطق آزاد راه اندازی شده است تا ارتباط بین سرمایه گذار و بدنه دولت به حداقل برسد تا دست های پشت پرده حذف شود.

**به دنبال ثبیت مدیریت هستیم

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی معتقد است: ثبات مدیریتی جزو حقوق سرمایه گذاران مناطق آزاد است. باید توجه داشت که سرمایه گذار با تغییر مدیریتی چه آسیب و یا منفعتی می برد. مدیر متوسط و باثبات از مدیرعالی بدون ثبات، کارایی بهتری دارد. به همین منظور به دنبال ثبیت مدیریت هستیم.
عبدالملکی، حمل و نقل هوایی را برای سرمایه گذاران دارای اهمیت دانست و گفت: در این راه به دنبال تکمیل و توسعه زیرساخت های فرودگاه هستیم. همچنن در حال پیگیری راه اندازی و تکمیل زیرساخت های فرودگاه چابهار و کنارک و افزایش پرواز به مناطق آزاد هستیم.
وی از بخش خصوصی تشکر کرد و گفت: این بخش به سازمان مناطق آزاد کمک کرده و این سازمان نیز در کنار آنها است.

 شماره خبر : 4892         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.