بنا بر این گزارش مانور طرح اضطراری یکی از الزامات سازمان
هواپیمایی کشوری ICAO جهت فرودگاه هاست و میبایست بر طبق استاندارها و
دستورالعمل های سازمان جهانی هوانوردی عمل شود.
عزت اله محمدی مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه
های کیش در این خصوص گفت: نهمین مانور طرح
اضطراری فرودگاه کیش با شرکت نهادهای درون فرودگاهی و برون فرودگاهی همچون هلال
احمر، اورژانس، پایگاه هوایی ارتش، آتش نشانی، بیمارستان، سپاه فرودگاه، پلیس
فرودگاه،آتش نشانی فرودگاه، شرکت هواپیمایی کیش ایر، شرکت های هلی کوپتری، نیروهای
نظامی و انتظامی و حراست در محدوده ایرساید فرودگاه کیش ظرف مدت ۴۵ دقیقه برگزار
شده است.عزت اله محمدی در خصوص اهداف برگزاری این مانور نیز اظهار داشت: ارزیابی
توان عملیاتی نیروها، هماهنگی بین ارگان های درون فرودگاهی و برون فرودگاهی،
شناسایی نقاط ضعف و قوت نیروها توسط شش نفر ارزیاب از اهداف برگزاری این مانور
است.وی افزود:از دیگر اهداف این مانور این است که قبل از وقوع سوانح و حوادث
احتمالی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که اولاً پیش بینی های لازم صورت گیرد و
دوماً بتوانیم سانحه را کنترل و مدیریت کنیم تا وارد مرحله بحرانی نشود.
در
این مانور با صدای آژیر و اعلام خطر در
باند فرودگاه و وارد شدن نیروهای عملیاتی مستقر در محل حادثه فرضی ضمن اطفاء حریق
موتور هواپیما و انتقال مصدومان به منطقه تریاژ و تشکیل حلقه امنیتی توسط یگان
حفاظت هواپیمایی فرودگاه، نیروهای امداد و نجات توان و آمادگی خود را در شرایط
اضطراری به نمایش گذاشتند.
همچنین
عملیات امداد هوایی توسط هلیکوپترها و انتقال مصدومین از جمله اقدامات صورت گرفته
در این مانور بود.
مانور
طرح اضطراری دارای سناریوهای متفاوت با توجه به شرایط مختلف مانند مکان نشست و
برخاست هواپیما، وضعیت جغرافیایی منطقه از نظر کوهستانی و یا دریایی بودن و
توانمندی ها هر دو سال یک بار در فرودگاه کیش برگزار می شود.
هم چنین عزت الله محمدی در حاشیه برگزاری مانور طرح اضطراری ۲ سالانه فرودگاه بین المللی کیش در خصوص برنامه های آتی برای توسعه سطح
ایمنی در این فرودگاه اظهار کرد: به منظور خرید ۲ دستگاه خودروی آتش نشانی ۲
میلیون یورو اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد کیش تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه این اعتبار سال آینده تامین و هزینه خواهد شد
افزود: انتظار می رود بتوانیم با این اقدام سطح استانداردهای بین المللی ایمنی این
فرودگاه را ارتقا دهیم.
محمدی افزود: اصلاح موانع و حصار کشی محیط پیرامونی فرودگاه برای
جلوگیری از ورود حیات وحش، برگزاری جلسات مختلف با مشارکت گروه های امدادی، ایمنی
و امنیتی جهت افزایش بهداشت ایمنی و کار (HSE) از
دیگر اولویت های این شرکت برای توسعه سطح ایمنی در فرودگاه بین المللی کیش است.
|