جولان کرونا در گرمای نفس‌گیر هرمزگان پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش

  آخرين اخبار
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
اجرای آزمایشی ریال دیجیتال بانک مرکزی در کیش
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه در جزیره کیش هستیم
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

جولان کرونا در گرمای نفس‌گیر هرمزگان

نیمه تیرماه است و فصل خرماپزان هرمزگان و دیگر مناطق جنوبی کشور که مردمانشان این روزها گرفتار دو چالش هستند؛ از یک سو با گرمای داغ و نفس‌گیر ۵۰ درجه و شرجی ۹۵ درصد تابستان دست به گریبانند و از سوی دیگر کرونا که از خط قرمز گذشته و همه بخش‌ها را زمین‌گیر کرده است.

  

کرونایی که برخی از مردم معتقد بر آن بودند که با گرم شدن هوا از میان خواهد رفت، با یکه تازیش در گرمترین روزهای هرمزگان نادرستی این موضوع را به این گروه ها نشان داده و شاید تلنگری باشد برایشان که بدانند تنها با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که می توان سپری ایمن برابر این ویروس منحوس داشت.

گرما در این روزها آنقدر داغ شده که جرات بیرون رفتن از منزل یا محل کار را نداری و وقتی هم می خواهی از کولر گازی در خانه و یا دیگر محیط ها استفاده کنی نگران کرونا و توصیه های کارشناسان بهداشتی مبنی بر اینکه باید به هنگام استفاده از وسایل سرمایشی، بخشی از پنجره را باز گذاشت که با این حساب روشن کردن کولر تنها اتلاف انرژی هست ؛ زیرا باز گذاشتن پنجره همانا و خروج خنکی و ورودی هوای گرم همانا.

تا پیش از این گفته می شد رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهد اما این روزها اعلام شده سیستم بسته تهویه ای که به ناچار به دلیل گرمای هوا در منازل، ادارات و بازارها استفاده می شود نیز احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

گرما آنقدر این روزها سخت شده که بسیاری از فعالیت های کارگری و در فضای باز را با مشکل مواجه کرده و افراد به سختی می توانند در فضاهای باز چند ساعتی کار کنند .

حال در کنار این گرمای طاقت فرسا، کرونا نیز به عنوان یک ویروس ناشناخته در کمین نشسته و افراد را با کوچکترین اشتباه بهداشتی درگیر خود می کند و طبق اظهار متخصصان تا دیروز بیماران با زمینه قبلی بیشتر مورد حمله این ویروس منحوس بودند اما این روزها افراد بدون بیماری زمینه ای هم در تیررس آن هستند .

علایم آن هر روز عوض شده و از گلودرد و تنگی نفس به اسهال، استفراغ و درد شکم و دیگر موارد رسیده است.

حال این شرایط سخت را باید در کنار برخی افراد بی مسوولیت و بی توجه به مسایل و تاکیدهای بهداشتی تحمل کرد؛ افرادی که اعتقادی به کرونا و ابتلای به آن ندارند و همچنان بدون ماسک و دستکش در جامعه مشغول به فعالیت هستند.

راهکارهای استفاده از کولر در روزهای گرم کرونایی

در شرایط دمایی ۴۵ تا ۵۰ درجه هرمزگان، مردم ناچار به استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر هستند که در این شرایط کارشناسان بهداشتی اعلام می کنند راهکار استفاده از این وسیله سرمایشی در روزهای کرونایی با زمان های قبل فرق کرده و باید نکاتی را در این خصوص در نظر گرفت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن استفاده از کولر، باید همیشه بخشی از پنجره و درب اتاقها باز باشد تا تعویض هوا صورت گرفته و از تغلیظ ویروس در هوای اتاق جلوگیری شود.

حمیدرضا غفاری افزود: سعی شود در ادارات همکارانی که قبلا کنار هم می نشستند، اکنون با تغییر چیدمان اتاق کار، فاصله فیزیکی را با یکدیگر بیشتر کنند یا اینکه تعداد افراد در یک اتاق کاهش یابد.

وی تاکید کرد: کارکنان در ادارات به ویژه اداراتی که با مراجعه بیشتر ارباب رجوع مواجه هستند، باید سعی کنند در فواصل مختلف از اتاق کار خارج شوند و هوای پاکتر را تنفس کنند.

غفاری ادامه داد: در مراکز خرید نیز مردم باید  لیست خرید خود را از قبل تهیه کنند تا وقتی وارد مجتمع تجاری شدند بطور دقیق سراغ مغازه ای بروند که خرید دارند و مدت زمان زیادی در مجتمع حضور نداشته باشند.

گذر از بحران کرونا نیازمند همکاری مردم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در استان، گفت: در حال حاضر در وضعیت اوج این بیماری قرار داریم و گذر از این بحران نیازمند همکاری بیشتر مردم می باشد.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: اکنون ۵۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری اند که از این شمار ۷۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۲۷ نفر نیز وخیم است.

دکتر فرشیدی از مردم خواست استفاده از ماسک را جدی بگیرند و فاصله فیزیکی را رعایت کرده و از شرکت در تجمعات اجتناب ورزند..

اضافه شدن ۱۰۰ تخت بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: در هفته گذشته، ۱۰۰ تخت بیمارستانی ویژه بیماران کرونا، ۱۲ تخت ویژه و ۲ مخزن ده تنی اکسیژن به بیمارستان‌های استان اضافه شده است.

دکتر عبدالله غریب زاده ابراز داشت: بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مرکز اصلی ارائه خدمات به بیماران کووید 19 است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۴۰ هزار آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده که ۲۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

افراد قرنطینه خانگی را رعایت کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم، گفت: افراد در صورت داشتن علایمی همچون تب، سرفه، بدن درد، کوفتگی دو هفته قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: مردم از ورود به منزل با دستکش آلوده به طور جدی خودداری کنند و مرتبا دست های خود را با آب و صابون شست و شو دهند.

وی با اشاره به اینکه بیماری کووید ۱۹ هنوز دارو و واکسن موثر ندارد، گفت: همه ما باید برای قطع زنجیره کرونا مسئولانه رفتار کنیم و اجازه ندهیم که با بی توجهی ما به رعایت مسایل بهداشتی، دیگران بیمار و گرفتار شوند.

فروشگاه ها اجازه ورود افراد بدون ماسک را ندهند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: برگزاری هرگونه تجمع در این روزها کاملا ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در فروشگاه و مراکز خرید باید از ورود افراد بدون ماسک پیشگیری کرد تا بتوانیم زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم.

وی هشدار داد: بیشتر افراد مبتلا در هرمزگان بدون علامت هستند و اگر در ابتدای شروع این بیماری شمار کمی در جامعه به عنوان ناقل و در معرض این بیماری قرار داشتند اکنون دامنه افراد بیمار و ناقل آنقدر وسیع شده که احتمال مواجهه با افراد ناقل در اماکن عمومی به شدت بالا رفته و از همین رو رعایت پروتکل حفاظت فردی و دستورهای بهداشتی اهمیت دوچندانی دارد.

محدودیت های مقابله با کرونا در مناطق قرمز هرمزگان ابلاغ شد

با وجود هشدارهای بسیار مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، متاسفانه برخی از مردم در این استان توجه چندانی به این هشدارها نداشته و امروز در نتیجه این بی توجهی ها شاهد گسترش شیوع این بیماری به بیشتر مناطق استان و اعمال مجدد محدودیت ها در مناطق با شیوع بالا هستیم.

استاندار هرمزگان گفت: محدودیت‌های شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، تصویب و ابلاغ شد.

فریدون همتی با اعلام این خبر اظهار داشت:این محدودیت‌ها از روز شنبه ۱۴ تیر به مدت یک هفته در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا در هرمزگان شامل، بندرعباس، بندرلنگه، میناب، رودان، حاجی‌آباد، قشم و بستک اعمال می‌شود و در صورت نیاز تمدید خواهد شد.

براین استان فعالیت مراکز ورزشی، تفریحی، آموزشی، موزه ها، مراکز فرهنگی ، آرایشگاه ها و بخش هایی دیگر به مدت یک هفته تعطیل است و برگزاری هرگونه مراسم و تجمع ممنوع بوده و در همه ادارات استان ، مدیران باید ضمن موافقت با مرخصی دو هفته‌ای برای همه کارمندان دارای بیماری زمینه‌ای، افراد با سن بالای ۵۰ سال و زنان باردار، شرایط فعالیت این افراد به صورت دورکاری را فراهم کنند.

طبق گفته استاندار هرمزگان ارائه خدمات به ارباب رجوع نیز بیشتر از طریق میز خدمت الکترونیکی انجام شود و مردم نیز از این شیوه غیر حضوری برای انجام امور اداری خود استفاده کنند تا شاهد خلوت بودن، ادارات باشیم.

با زدن ماسک به قطع زنجیره انتقال کرونا کمک کنیم

طبق نظر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ، ایمن ترین راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا رعایت پروتکلهای بهداشتی و ماندن در خانه است.

اما با توجه به از سرگیری فعالیت ها، ماندن در خانه در این شرایط چندان امکان پذیر نیست و از همین رو باید در این روزها از سپری به نسبت ایمن همچون ماسک در برابر کرونا استفاده کنیم.

البته ناگفته نماند براساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست بلکه شستن مکرر دست ها، اجتناب از لمس صورت با دستهای آلوده، حفظ فاصله فیزیکی از سایر افراد اهمیت بسیار بالایی دارد و همچنین هشدار داده شده است که استفاده از ماسک نباید حس امنیت کاذب ایجاد کند.

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرده است در مناطقی که با شیوع بالای بیماری مواجه هستند و حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک متر در اماکن عمومی ممکن نیست، افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون،  بیماری قلبی عروقی و سرطان دارند از ماسک پزشکی و افراد عادی هم از ماسک خانگی سه لایه استفاده کنند.

طبق این دستورالعمل ماسک پارچه ای خانگی نه برای حفاظت از خود شخص، بلکه برای حفاظت از دیگران است زیرا مانع از پخش قطرات تنفسی افراد کم و بی علامت در محیط می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۴۸ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۹۸ هزار و ۹۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۱۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۵۲۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: روزانه ۱۶۰ هزار نفر در دنیا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند که این آمار ۶۰ درصد کل مبتلایان در یک ماه اخیر است. این نشان می‌دهد که ابتلا به این بیماری روند افزایشی در کل دنیا دارد. نقش مردم در محدود کردن و مهار این بیماری، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و به خصوص استفاده از ماسک برای همه مردم است.

وی بیان کرد: استفاده از ماسک در همه شهرها با وضعیت قرمز و وضعیت هشدار اجباری است. از مردم می‌خواهیم از تجمع‌ها و سفرهای غیرضروری خودداری کنند تا بتوانیم به کمک هم، زنجیره انتقال ویروس کرونا را متوقف کنیم.

منبع - ایرنا

 شماره خبر : 463         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.