دکترسعید پورعلی پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد

  آخرين اخبار
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
  پربيننده ترين اخبار
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

سخنی با دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد
دکترسعید پورعلی

پس ازماه ها حدس و گمان رسانه ای بالاخره حجت عبدالملکی با موافقت رئیس جمهور و حکم وزیر امور اقتصاد ودارایی بعنوان دبیر شورای عالی مناطق ازاد منصوب شد. انتصاب عبدالملکی بازتاب رسانه ای بسیاری داشت

  

. پس زمینه بیشتر اظهار نظرها سخنان  و اقدام های شتاب زده و هیجانی به ویژه در چینش مدیران دردوره ناکام و کوتاه مدت مسئولیت  بعنوان وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی، شیوه کنترل و مدیریت بازار ارز، تولید شغل با یک میلیون تومان و ساخت لامبورگینی در ایران و مهم تر از همه توئیت های وی در مخالفت با و نقد سیاست های  مناطق آزاد تجاری صنعتی  بود. حال که فضای رسانه ای پیرامون این انتصاب اندکی آرام گرفته است، و عبدالملکی در کسوت دبیر شورای عالی مناطق آزاد بر صندلی این مسئولیت قرار گرفته اند، جا دارد با هدف کمک به ایشان نکاتی را گوشزد کرد.

1-     یکی ازویژگی های که به وزیر سابق رفاه تعاون ،کار و تامین اجتماعی آسیب فراوانی وارد کرد سخن گفتن و مصاحبه کردن زیاد بود. زیاده گویی و افراط در سخن گفتن مذموم است. به ویژه اگر با پیش داوری یا اطلاعات نادرست همراه باشد.سخن شناسان و سخن دانان به ارزش واژه ها و کلمات واثر آنها ، باور و اعتقاد دارند،به همین دلیل کم گو و گزیده گویند.دبیر شورای عالی مناطق آزاد با جامعه ای در مناطق آزاد و ویژه روبرو است که آگاه، کاربلدوعیارسنج اند. فرصت تعامل وآموختن از چنین جامعه با کیفیتی مغتنم است. بنابراین بیشتر بشنوید و کمتروسنجیده و به موقع بگوئید.

2-     مرور مسئولیت پیشین دبیر شورای عالی  نشان می دهد که یکی از مهم ترین اقدام هادر وضعیت فعلی، کنترل و مدیریت هیجان ها و احساسات است. با نگاه به تجربه گذشته در مسئولیت فعلی تلاش کنید هیجان و احساس تان را کنترل کنید. از اظهار نظر های احساسی و هیجانی پرهیز کنید. محیط مناطق آزاد وویژه پرچالش است و فعالان این مناطق بسیار منتقد، صریح و بدون لکنت زبان سخن می گویند.آستانه تحمل تان را افزایش و احساس و هیجان تان را کنترل کنید.

3-     رشته توئیت های تان در باره مناطق آزاد در ذهنیت جمعی مردم،به ویژه فعالان مناطق آزاد حک شده است.براین باورم که این توئیت ها بسیار غیرکارشناسی و احساسی بود. امروز در کسوت دبیری شورای عالی مناطق آزاد مسئولیت حفاظت و مراقبت از کیان مناطق برعهده تان است. بازنگری در این نگاه نیاز به ارتقاء شناخت از کارکرد و جایگاه مناطق آزاد در کشور و عرصه بین المللی است. اقبال کشورها به توسعه مناطق آزاد و ویژه و بهره مندی از ظرفیت آنها برای رشد و توسعه اقتصادی نشانه ای از کارآمدی است. نظر و نگاه تان به حوزه مسئولیت فعلی نیاز به بازنگری دارد. در انجام این بازنگری بکوشید.

4-     غرق شدن در گذشته حاصلی جز اتلاف حال و فرونهادن آینده ندارد. بنابراین اشتباه پیشین را در نوبت و فرصت فعلی تکرارنکنید. قطعا با شناخت وضعیت موجود ،محدودیت ها، مقدورات و توانایی مسئولیت را پذیرفته اید. باورتان این بوده و هست که در وضعیت فعلی می توانید برای بهبود وارتقاء مناطق گام بردارید. با همین باورنگذارید گذشته شما را درخود فروبرد یا درگذشته فرو نروید. شناخت پیشینه و تغییر و تحولا ادوار مختلف ضروری و لازم است ولی بعنوان چراغ راهی برای حال و آینده. بختک "بانیان وضع موجود" تا حدی کاربرد دارد. توصیه می کنم خودتان را به این بختک برای دریافت حال وآینده تسلیم نکنید.

5-     از کانال های مختلف و متوع اطلاعات را دریافت کنید. یکی از مسائل مدیریتی کانالیزه شدن مدیران توسط گزارش های یک جانبه است. مراقب این کانال ها باشید. یکی از اقدام های موثر برای گردآوری اطلاعات درست، دور شدن از گفت و گوهای غیر حرفه ای و کارشناسی نشده است.به گفت و گوهای حرفه ای با اهل تجربه و دانش بها بدهید. دبیر پیشین از این ناحیه آسیب ها فراوان دید.

6-     از گذشتگان اعم از هم جناح و غیرخودی ، با احترام سخن بگوئید. خشونت های کلامی رایج و جاافتاده در ادبیات سیاسی و مدیریتی کشور شمارا با خود همراه نکند. از این نوع همراهی در نوبت پیشین آسیب فراوان خوردید. سعی کنید ادبیات درخور و شایسته را نصب العین قرار دهید. سوء استفاده کنددگان از قدرت و مسئولیت در محاکم تعیین تکلیف می شوند نه در سخنرانی و مصاحبه .

بارها شاهد بودیم که مسئولین فعلی از کلماتی چون خائن، خیانت کار، چپاول گربیت المال و... استفاده می کنند. هرچقدرطنین خشونت کلامی و ایراداتهام بالاتر باشد، جای بی عملی در مقابله با فساد و پیگیری های قانونی را نمی گیرد. در این فقره اهل عمل باشید و اجازه بدهید محاکم تکلیف را روشن کرده و احکام را صادر کنند.

7-     استمرار تاریخی مدیریت ها را در همه رده ها قطع نکنید. در کوران تغییر و تحول دولت ها، سیاست برای بسیاری از مناصب به ویژه مدیریت های ارشد ، ابلاغ های صریح و روشنی دارد.دایره این ابلاغ ها را محدود کنید.از بدنه استراتژیک دبیرخانه و مناطق آزاد وویژه شامل رده ای کارشناسی، کارشناس مسئولی و روساء ادارات غافل نشوید. استمرار دانش و تجربه در این بدنه بسیار مهم و کارساز است.

8-     جامعه محلی و بومیان در کنار مهاجرانی که با انگیزه سرمایه گذاری ، پیدا کردن فرصت های شغلی مناسب ، تحصیل و زندگی پا به حوزه جغرافیایی مناطق نهاده اند،دارایی ها وسرمایه انسانی ارزشمندوتوانمندی هستند که در تحقق اهداف اقتصادی و توسعه ای سهم غیر قابل انکاری دارند. به این توانمندی این جامعه باور داشته باشید و در بازکردن باب گفت و گوبا بزرگان قومی ، بخش های سازمان یافته شامل نهادهای صنفی، مدنی و فرهنگی چابک و چالاک باشید. تجربه های ناب و ارزشمندی برای تسریع در تحقق اهداف مناطق کشف  خواهید کرد و پرهیزهای مهمی را برای تان به ارمغان می آورد.

9-     به ساختار مدیریتی مناطق آزاد و ویژه به مثابه دستاورد نگاه کنید. برای کار آمدسازی این ساختاربه بازنگری و اصلاحات در حوزه های دیگر نیاز است. یکی از سیاست های تان احترام و حراست از این ساختار باشد. اختیارهیات مدیره ها و مدیران عامل را به رسمیت بشناسید و از آنها متناسب با قدرت شان که برآمده از اختیار قانونی است، مسئولیت بخواهید. قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه همچنان پیشرفته و خواستنی است. براجرای بی قید وشرط این قانون پا فشاری کنید و خود نیز متناسب با همین قانون عمل کنید. دبیر و دبیرخانه را جایگزین هیات مدیره و مدیران عامل نکنید.

10-ازفرصت تدوین برنامه هفتم توسعه برای ارتقاء جایگاه مناطق استفاده کنید. متاسفانه در سنوات گذشته ، برخی از بخش های حاکمیت ، گزارش های غیر کارشناسی درباره عملکرد مناطق آزاد وویژه تهیه کرده اند و اسفبار تر آن که این گزارش ها باعث شکل گیری برخی از کلیشه های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ( حاکمیت نئولیبرالیسم ، درگاه قاچاق، واردات، فرهنگ غربی و..) شده است. برای زدودن آثار منفی این گزارش ها و اصلاح فرایندها تصمیم سازی و تصمیم گیری در باره مناطق آزاد و ویژه در عرصه های سیاست گذاری، به تیم های متخصص و کارشناس برای تولید محتوا و گزارش های درست ومبتنی بر داده های واقعی و به هنگام ماموریت داده و در اولویت قراردهید. همچنان این گزارش ها منفی درقالب های متفاوت بازنشر داده می شود.

11-انتظار فعالان اقتصادی وساکنان مناطق آزاد آن است که اولویت ها و مسائل اصلی در تعریف پروژه ها دیده شود. مساله محوری و پروژه محوری با رویکرد تشخیص درست اولویت ها مبنای تصمیم گیری و نظارت باشد. از بازشدن صندوقچه ای آرزوها و رویاها و فروش آنها به مناطق پرهیز کنید. بازکردن جبهه گسترده ای از مسائل ثمره ای جز اتلاف زمان و منابع نخواهد داشت. باور کنید حل چند مسئله اولویت دار و مشخص ، کام تلخ فعالان و ساکنان مناطق آزاد را که مدت هاست با فروش رویاها و آرزوها تلخ شده است و در همان حال شاهد پیشرفت مستمر رقبای منطقه ای هستند، شیرین خواهد کرد. مسیر پرچالش و ناهمواری است ولی به لطف یکدستی موجود در قوا شدنی است.

12-درگزینش مدیران آتی مناطق با جامعه محلی و فعالان اقتصادی همفکری کنید. مناطق آزاد وویژه در دوره پیشین از بی ثباتی دررنج بود. انگیزه های سیاسی و انتخاباتی در گزینش مدیران معیار غالب بود.این منطق در محیط های با صبغه اقتصادی حاصلی جز وضعیت امروز صندوق های بعضا ورشکسته ندارد.شوق خدمت و بار سنگین تکلیف برای توجیه پذیرش مسئولیت پررنگ است. در اکثریت موارد نتایج ناگوار این شوق و بار سنگین تکلیف، برسر مردم و فعالان اقتصادی آوارمی شود. اگر توانایی کاهش آلام و درد مردم را نداریم حداقل با تصمیم های نسنجیده و انتخاب های نادرست،دردی دیگر بر درد و رنج فعلی نیفزائیم. درگزینش مدیران به خردجمعی مناطق  احترام گذاشته واستفاده از نیروهای باسابقه و توانمند بومی را از سیاست های مدیریتی خود قراردهید.

13- با فریب دوگانه "مدیر عملیاتی" و "مدیرغیر عملیاتی" که وام گرفته شده از ادبیات نظامی گری است، دانش ، اطلاعات و کار کارشناسی را به حاشیه نبرید. بارها در پاسخ به مدعیان این دوگانه سازی که پیشینه نظامی گری هم داشتند با احتجاج به همان دستگاه شناختی قابل فهم برای شان، استدلال می آوردم که مدیر عملیاتی بدون اطلاعات ، "رمضان ها " می آفریند.مدیر عملیاتی محکوم ابلاغ های بخش " اطلاعات " و دانش جمع آوری شده در آن حوزه است. شاید تقدم دادن " اطلاعات" بر" عملیات" در این دستگاه شناختی ، پیام روشنی داشته باشد. بدون دانش و شناخت وارد هیچ عملیاتی نشوید. در جایی که با جان و مال و ناموس مردم سروکار داریم شتاب زدگی به بهانه "مدیر عملیاتی" هیچ توجیهی ندارد. همان گونه که بی عملی و کم تحرکی پس از عبورمنعطفانه از مرحله شناخت توجیه ندارد.برهمین اساس تدوین و عملیاتی سازی طرح های جامع، موضوعی و موضعی را از ارکان سیاست های مدیریتی خود قراردهید. مناطقی که دارای طرح جامع هستند حلقه دانشی خود را تکمیل و عملیات را براساس ابلاغ های طرح جامع پیش ببرند. مناطقی که این مرحله را طی نکرده اند موظف شوند در کوتاه ترین زمان ممکن این حلقه را تکمیل کنند.

فرصت های با سرعت می گذرند. فرصت پیش رو را برای ترمیم چهره مدیریتی خود در نظام اجرایی کشور به فال نیک بگیرید. در این نوبت با پرهیز از پیش داوری و فرضیه های نادرست،دور از جنجال و احساس های پیشین، سنجیده ، متین وبا برنامه حرکت کنید. این پند سعدی را نصب العین دوره جدیدی مدیریتی خود قرارداده و تلاش کنید به آن پای بند باشید.

رهروآن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوست رود

 شماره خبر : 4411         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.