روسیه و ایران باید چابهار را روی ریل بیندازند پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
کیش همدل و مهربان در میانه بحران ...
ارتقاء شبکه فاضلاب شهری جزیره کیش
پالایشگاهی صادرات‌محور برای توسعه اقتصاد جنوب ایران
قوانین حمایتی از مناطق آزاد نباید دستخوش تفسیرها و اقدامات سلیقه‌ای شود
موظفیم با جدیت مضاعف به امور مردم بپردازیم
آغاز پویش ملی خانه‌ات آباد در جزیره کیش
تجلیل از همراهان پویش همدلی در جزیره کیش
بخشودگی اجار‌ه ‌بهای تیرماه شرکت ‌ها و واحدهای مستقر در برج نوآوری کیش
ارزش تعامل بین دستگاهها به میزان خدمت رسانی به مردم است
بررسی نظام مسائل مناطق آزاد در نشست دبیر شورای‌عالی با هیأت رئیسه فراکسیون مناطق آزاد مجلس
ابراز رضایت مدیرعامل منطقه آزاد کیش از ذخیره کالاهای اساسی در کیش و تاکید بر نظارت مستمر بر قیمت ها
تاکید دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد بر تسریع در ترخیص کالا از گمرکات مناطق آزاد
واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شد!
آماده‌ایم فصل نوینی را در روابط با همسایگان در حوزه خلیج فارس آغاز کنیم

  آخرين اخبار
چهارشنبه 18 تیر 1404، 13محرم1447، 9جولای 2025، شماره 4742
کیش همدل و مهربان در میانه بحران ...
ارتقاء شبکه فاضلاب شهری جزیره کیش
راهکارهای برون رفت از وضعیت رکودی جزیره کیش
راهبرد لازم در شرایط توقف جنگ
پالایشگاهی صادرات‌محور برای توسعه اقتصاد جنوب ایران
گردشگری کیش، ستون اقتصاد جزیره؛ در انتظار تدبیر و حمایت
قوانین حمایتی از مناطق آزاد نباید دستخوش تفسیرها و اقدامات سلیقه‌ای شود
سه شنبه 17تیر 1404،12 محرم 1447،8 جولای 2025،شماره 4741
تجربه جنگ تحمیلی صهیونی 12 روزه برای کیش
  پربيننده ترين اخبار
تجربه جنگ تحمیلی صهیونی 12 روزه برای کیش
راهبرد لازم در شرایط توقف جنگ
قوانین حمایتی از مناطق آزاد نباید دستخوش تفسیرها و اقدامات سلیقه‌ای شود
موظفیم با جدیت مضاعف به امور مردم بپردازیم
تجلیل از همراهان پویش همدلی در جزیره کیش
دوشنبه 16 تیر 1404، 11 محرم 1447، 7جولای 2025،شماره3740
سه شنبه 17تیر 1404،12 محرم 1447،8 جولای 2025،شماره 4741
بخشودگی اجار‌ه ‌بهای تیرماه شرکت ‌ها و واحدهای مستقر در برج نوآوری کیش
گردشگری کیش، ستون اقتصاد جزیره؛ در انتظار تدبیر و حمایت
آغاز پویش ملی خانه‌ات آباد در جزیره کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

غلامرضا شافعی، سفیر پیشین ایران در مسکو:
روسیه و ایران باید چابهار را روی ریل بیندازند

غلامرضا شافعی، سفیر پیشین ایران در مسکو می گوید در شرایط فعلی، بهترین راه برای اتصال ریلی چابهار به آستراخان،استفاده از مسیر سرخس است

  

در یکی دو سال اخیر، بحث همکاری های منطقه ای و هم افزایی ترانزیتی، بین ایران و روسیه، جدیت زیادی پیدا کرده است. همکاری بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، یکی از مهمترین سرفصل های همکاری بین تهران و مسکو محسوب می شود. دیپلماسی اقتصادی در این بخش بین دو کشور، فعال است و آمد و شد های متعددی برای تشکیل مناطق آزاد مشترک صورت گرفته است. چند روز پیش، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و نائب رییس دومای روسیه در دیداری که با دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد داشتند، بر ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور تاکید کردند؛ تصمیمی که رونق اقتصادی این مناطق از جمله چابهار را به همراه دارد. طرف روسی همچنین، پیشنهاد پیشنهاد تشکیل مرکزی برای هماهنگی با حضور منطقه ویژه لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار را ارائه کرده تا با تعامل دو کشور کریدور شمال جنوب هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد. برای تحلیل بیشتر همکاری های ایران و روسیه در بخش مناطق آزاد، گفت‌وگوی تجارت جهانی با غلامرضا شافعی، سفیر پیشین ایران در روسیه و وزیر اسبق صنایع را بخوانید:

همکاری ایران با روسیه در قالب ایجاد منطقه آزاد مشترک با محوریت منطقه آزاد لوتوس روسیه، منطقه آزاد بندر انزلی و چابهار چه مزایایی برای ایران دارد؟

اتصال این مناطق از طریق کریدور ترانزیتی اتفاق می‌افتد. هر کریدور و راهی که منجر به عبور دیگران از ایران شود برای ما مزیت دارد. برای ارتباط منطقه آزاد چابهار به شمال، بهترین مسیر راه آهنی است که به موازات شرق کشور بیاید و از طریق سرخس به آسیای میانه وصل شود که به معنای نفی کریدور دیگر نیست.

هرچه راه‌های ارتباطی بین بنادر جنوبی و شمالی کشور با کشورهای شمال داشته باشیم، وابستگی متقابلی بین ایران و دیگران ایجاد می‌شود که از مزیت آن می‌توان به نفع کشور بهره‌برداری کرد.

از هر مسیری که چه از جنوب به شمال برود و یا از شرق به غرب (که کمتر به آن پرداخته شده است) هر کدام فعال‌تر باشد و عبور از مرزها و مسیرهای داخلی کشور چه زمینی، هوایی و چه دریایی باشد، باید از این نوع اقدامات استقبال کنیم.البته نباید بی‌توجه از خواسته‌ها برای این کریدور و هزینه‌هایی که به همراه دارد، بگذریم اما به طورکلی درآمدهای آن برای ایران خوب است. ایجاد این منطقه آزاد پیشنهاد سازنده‌ای است اما باید دید چه انتظاری از ایران دارند.

ایجاد منطقه آزاد مشترک با روسیه چه منافع اقتصادی برای ایران دارد؟

هر کالایی که از داخل هر کشوری عبور کند، از نظر اقتصادی درآمد ترانزیتی برای آن کشور دارد. از نظر وابستگی‌های غیر اقتصادی و سیاسی نیز مزیت است و هر مقدار تناژ کالا از کشور عبور کند برای ما درآمد خواهد داشت.

با توجه به موقعیت ژئوترانزیتی چابهار، این همکاری و تکمیل کریدور از چابهار به شمال کشور چه مزایایی برای چابهار دارد؟

در حال حاضر این کریدور از طریق راه زمینی به نتیجه می‌رسد البته راه هوایی نیز ممکن است اما مورد انتظار نیست. مطلوب‌ترین راه برای چابهار و اقتصاد روسیه، راه آهنی است که از چابهار از سمت ایرانشهر، زاهدان، خاش و خراسان به سرخس وصل شود.

این راه آهن به راحتی از چابهار تا روسیه به سرعت ایجاد نمی‌شود. بهتر است راه آهن سراسری که در شرق کشور در نظر گرفته شده، کامل شود.

اگر روسیه و ایران بخواهند چابهار نقش اتصال به اقیانوس هند را ایفا کند، اکنون راه سهل‌الوصول که نیاز به سرمایه دارد، راه آهن چابهار و سرخس است که باید تکمیل شود و به سرمایه نیاز دارد و در رونق چابهار بسیار اثرگذار خواهد بود
 شماره خبر : 4384         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.