به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ به گفته منتقدان وضع موجود صنعت گردشگری، رتبه ایران
در شاخص «رقابتپذیری سفر» در سال ۲۰۱۹ بین ۱۴۰ کشور ۸۹ بوده است؛ درحالیکه دو کشور
همسایه، امارات و ترکیه رتبههای ۳۳ و ۴۳ را کسب کردهاند. ایران در جذب «گردشگر سلامت»
نیز در مقایسه با سایر کشورهای دنیا و همسایه، رتبه قابلقبولی ندارد. وضعیت ایران
در حوزه گردشگری طبیعت نیز نگرانکننده است. از آنجا که ارتباط سه گانه، علوم آکادمیک
دانشگاهی، به همراه بسترسازی متولیان دولتی و اجرای بازیگران خصوصی در عرصه گردشگری،
مشخص و البته پیوسته نیست، گردشگری ایران در همه ابعاد از بازاریابی و بازارداری گرفته
تا تبلیغ و ترویج دچار نقصان اساسی است. این مهم نه تنها به درک شرایط موجود، اصلاح الگوهای
ناموفق، برنامه ریزی دقیق و تلاش بی وقفه و همه جانبه نیاز دارد بلکه برای نشستن بر
سر سفره گردشگری، نیازمند ایده های نو و خلاق متناسب با خواسته گردشگران امروزی هستیم.
گردشگری ایران نیازمند نگرشی نو است و شاید
تحقق اهداف ''گردشگری خلاق'' راهی برای تحقق اهداف گردشگری باشد دقیقا چیزی که در
برنامه ریزی های جزیره کیش برای رونق گردشگری نیز به شدت احساس می شود. بنابراین آنچه
ما به آن نیاز داریم سیاست منفعل بودن نیست، بلکه باید فعال و خلاق باشیم و باور درونی
به زوایای مثبت گردشگری، اقدام جدی برای تامین زیرساخت ها و نگرش روزآمد و کارآمد در
حیطه صنعت گردشگری باید مدنظر قرار گیرد.
برخلاف باور عموم،
جاذبههای گردشگری تنها محدود به وجود مکانهای فاخر تاریخی نمیشود، بلکه
فرآیندها و رویدادهای جاری در یک شهر نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق آن دارد.
امروزه رویدادها برای احیای فرهنگها حیاتی و افزایش اوقات فراغت موجب افزایش
رویدادهای عمومی، جشنها و سرگرمیها شده است. درحالحاضر،
دولتها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی ملت و
بازاریابی مقصد استفاده میکنند.
لزوم برگزاری
رویدادهای خلاقانه
در جریان برگزاری هفته کیش مروری به کنداکتور برنامه ها
در می یبابیم که ایده جدیدی برای ارائه وجود ندارد و برنامه هایی که در جشنواره
تابستانی کیش،جشنواره نوروزی و... برگزار می شود تکرار مکررات شده است در حالیکه طی
سالهای اخیر گردشگری رویدادها در کشورهای پیشرفته، بسیار مورد توجه قرار گرفته و
اثرات آن نیز در توسعه گردشگری به وضوح قابل مشاهده است. گردشگری رویداد برای مقاصد
گردشگری، عنصری کلیدی برای توسعه گردشگری به شمار میرود. ساکنان و مدیران شهرها و
روستاها به شکل فزایندهای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنگ و طبیعت
خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند.اما این رویدادها قطعا باید با خلاقیت همراه
باشد و رویدادهای تکرای هیچگاه برای گردشگر جذاب نیست. در واقع ما امروزه در
شرایطی هستیم که گردشگری خلاق بیش از هر وقت دیگری می تواند در خلق تجربه سفر
مناسب و کسب بیشتر مطلوبیت به صنعت گردشگری کمک کند به همین خاطر با قاطعیت می
توان گفت یکی از ارکان مهم صنعت گردشگری توجه به گردشگری خلاق است. گردشگری خلاق به اقدامات خلاقانهای گفته میشود
که در مکانهای گردشگری به منظور جذب هرچه بیشتر گردشگران مختلف انجام میشوند. بهطور
کلی ایجاد شرایط جدید در حوزههای مختلف را میتوان گردشگری خلاق نامگذاری کرد.
ریچاردو ویلسون بیان می کنند که گردشگری خلاق، گردشگران را عمیقاً
در چشم انداز فرهنگی مقصد درگیر می سازد؛ به گونه ای که آنان در فعالیت های
گوناگون آن مقصد از قبیل صنایع دستی،آشپزی، هنر و سایرفعالیت های خلاقانه
مشارکت می کنند. بدین ترتیبفرصت های جدیدی برای یادگیری مهارت
های جدید و برقراری پیوند نزدیک میان گردشگران و مردم محلی و میراث فرهنگی
آن ها پدید می آید. در واقع گردشگری خلاق شکل پایداری است که فرصت توسعه
ظرفیت های خلاقانه را از طریق مشارکت فعال و تجارب یادگیری خاص یک مقصد گردشگری را
فراهم می سازد.
کارشناسان چه
میگویند؟
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ
ﭘـﺲ از ﮔﺮدﺷـﮕﺮی ﺳﺎﺣﻞ و ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎی اول و دوم ﺻﻨﻌﺖ ﺗﻮرﯾﺴﻢ را ﺷـﮑﻞ دادﻧـﺪ،
ﮔﺮدﺷـﮕﺮی ﺧﻼق ﻧﺴﻞ ﺳﻮم ﺗﻮرﯾﺴﻢ اﺳﺖ. این نوع گردشگری، ﮔﺮدﺷﮕﺮ را ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﯽ
و رواﺑﻂ ﻋﻤﯿﻖ ﺑﺎ زﻧﺪﮔﯽ واﻗﻌـﯽ ﻣـﺮدم ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﻘﺼﺪ دﻋﻮت ﻣﯽﮐﻨﺪ. از اﯾﻦرو ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺗﻨﻬﺎ
ﯾﮏ ﻣﯿﻬﻤﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﭽﻮن ﯾﮏ ﺷﻬﺮوﻧﺪ رﻓﺘﺎر ﻣﯽﮐﻨﺪ (ﮔﺮدﺷﮕﺮ- ﺷﻬﺮوﻧﺪ).اﻣﺮوزه
ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺧﻮاﻫﺎن ﺑﺎزدﯾﺪ آﺛﺎر ﺗﺎرﯾﺨﯽ و ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻋﻼﻗﻪ واﻓﺮی ﺑﻪ ﺣﻀﻮر
در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻘﺼﺪ دارﻧﺪ و ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽدﻫﻨﺪ درک ﻋﻤﯿـﻖﺗﺮی از آن ﺑﻪ دﺳﺖ آورﻧﺪ. در «گردشگری
خلاق»، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، احساسی، اجتماعی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ
زندگی و مردم تشویق میشود. ما در نسل سوم گردشگری با گردشگرانی مواجه خواهیم
بود که از مرز دیدار صرف آثار تاریخی و طبیعی فراتر رفتهاند و با حضور در بطن جامعه
مقصد،به درک عمیقتری از آن نائل خواهند شد. در گزارشهای سازمان جهانی گردشگری چنین
مطرح شده که در پژوهشهای آینده گردشگری باید متوجه باشیم گردشگران فرهیختهتر خواهند
شد و به میزان بیشتری جویای آگاهیهای جدید و سرمایههای فرهنگی خواهند بود. آنها همچنین
جویای معنای بیشتری از زندگی خویش بوده در تجارب شخصی خواهان اصالت بیشتری خواهند بود.
معرفی برخی از
بهترین رویدادهای خلاق جهان
بر این اساس برگزاری
رویدادهای جذاب در جزیره همفکری و مشارکت همه بخش ها و حمایت سازمان منطقه آزاد
کیش را می طلبد. در ادامه این گزارش به معرفی بهترین و شادترین فستیوال های جهان در
سال 2022 خواهیم پرداخت تا ببینیم جهان چگونه با بکارگیری عناصر ساده و در عین حال
شادی آفرین همه ساله میلیون ها گردشگر را به منطقه خود جذب میکند. البته نباید از
نظر دور داشت که برگزاری هر رویداد قطعا با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه
رقم خواهد خورد و بایستی بومی سازی گردد.
هولی:
این کارناوال که هر بهار
انجام می شود، مربوط به آیین هندی بودایی است که به مناسبت گرامیداشت فصل نو و محصولات
این فصل مردم شهر با پاشیدن پودرهای رنگی به یکدیگردر این روز جشن به پا می کنند و
فضایی پر از هیجان و بدور از هر ساختار تشریفاتی بر سرتاسر شهر دیده می شود.
لا توماتینا، بونیولا :
این کارناوال که در آخرین
چهارشنبه آگوست برگزار میشود،با کنار هم
جمع کردن افراد محلی و توریست،چیزی حدود صد تُن گوجهفرنگی را در چند ساعت به همدیگر
پرتاب کرده که در نتیجه آن شهر بونیول اسپانیا کاملاً از گوجه پوشیده میشود.
هالووین:
کارناوالی با نام All
Hallows’ Eve در31
اکتبر در بسیاری از کشورها برگزار می شود . دراین کارناوال افراد لباسهای رنگارنگ
ترسناک به تن کرده جنبه عجیب و غریبی از خود
را نمایان می کنند. جالب است بدانید مهمترین نماد جشن هالووین «کدو تنبل» توخالی است
که درون آن شمع روشن میکنند.
کارناوال ونیز:
ریشه های این کارناوال به
سال1162 باز میگردد که در آن از ماسکها ونیزی که مهمترین شاخصه این کارناوال هستند استفاده می شود که دلیل استفاده
از ماسکهای خاص در این کارناوال، به از بین بردن اختلاف ظاهری بین طبقات غنی و فقیر
باز میگردد .
فانوس یی پنگ:
این کارناوال در اصل آیینی
است که بوداییان برای بدست آوردن لیاقت و شایستگی آن را انجام میدهند ،افراد باید
آرزوهای خود
را قبل از به هوا فرستادن فانوس روی آن بنویسند مردم خانهها
و کل شهر را تزئین کرده و برنامههای تفریحی و رژه گروههای هنری در خیابان ها انجام
میشود.
سال نو چینی:
کارناوال سال نو از مهمترین
مراسم ها در چین می باشد و درآن مردم با سروصدای زیاد وبااستفاده از ترقههای زیاد
جشن برپا می کنند و چینیهای بودایی نیز در این مراسم از خوردن گوشت پرهیز میکنند.
کارناوال اکتبرفست:
این کارناوال که در اصل یادبود
عروسی پرنس لودوویگ بوده که حدود 6 میلیون نفر در آن شرکت کرده و فرصت مناسبی برای
دیوانه بازی است.
کارناوال ریودوژانیرو:
کارناوال ریو یکی از جشنهای
ملی و بزرگترین رویداد فرهنگی برزیل محسوب میشود که به مدت 7 روز برقرار است و سالانه
بیش از پانصد هزار نفر در این جشن شرکت میکنند.
و در آخر ...
گردشگری کیش به مانند بیمار در حال احتضاری است که برای احیا
نیازمند کمک است، اما فرمول رونق واقعی آن همچنان در بایگانی است و متولیان
گردشگری سعی دارند با همان نسخه تکراری گردشگری جزیره را احیاء کنند. آنچه در این
میان حائز اهمیت است فکر و اندیشه نو است که بایستی مانند یک جریان همیشگی در
برگزاری رویداد های کیش سیال باشد. وجود برنامه هایی که مشابه آن در سرزمین اصلی
بعضا با کیفیت های بسیار بالاتر در حال برگزاری است تاثیر آنچنانی در جذب گردشگر
ندارند و ادامه آن باعث خواهد شد که کیش در لیست مقصد سفر بعدی گردشگر قرار نگیرد.
متاسفانه در سال های اخیر برگزاری رویداد های تکراری در طول سال جذابیتی برای
گردشگر ایجاد نمی کند و لازم است مسئولان و متولیان گردشگری کیش به این مهم توجه
نمایند. برنامه هایی مانند پاکسازی دریا، ساخت مجسمه های شنی، کارناوال
شادی در فرودگاه، بازارها و سواحل، پیاده روی و دوچرخه سواری خانوادگی و ... هر
چند در جای خود بسیار خوب و ارزشمند است و اوقات خوشی را برای کیشوندان فراهم می
سازد اما نیاز به مجموعه اقدامات هیجان انگیزتری است تا بتوان نام کیش را در سطح
کشور مطرح نمود.برگزاری رویدادهای تکراری بدون چاشنی خلاقیت در بلند مدت ضررهای
غیر قابل جبرانی را برای بخشهای مختلف و مرتبط با صنعت گردشگری جزیره کیش وارد
خواهد آورد و البته آورده است!