پیمان پاک با ارائه تحلیلی از تغییر و تحولات ژئوپلتیک به وجود آمده
در حوزه اوراسیا و روسیه که منجر به عزم جدی همه ارکان دولتی و بخش خصوصی روسیه
برای توسعه همکاری ها با طرف ایرانی در زمینه های مختلف، این فرصت را مزیتی بر
مزایا و فرصت های منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه مراودات با این منطقه ارزیابی
کرد و اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با وجود دو بندر کاسپین و انزلی در بهره
برداری حداکثری از فرصت های رو به رشد تجاری کشورمان در توسعه روابط با اتحادیه اقتصاد
اوراسیا و روسیه دارای نقش مهمی است؛ در نتیجه توسعه و تکمیل زیرساخت هایی همچون
اتصال بندر کاسپین و انزلی به خط ریلی و خط ریل رشت ـ آستارا از اهمیت بسیار ویژه
ای برخوردار شده است.
وی با اشاره ای به تغییر راهبرد تجاری بخش دولتی و خصوصی این کشور
نمود و این مهم را ناشی از برنامه این کشور برای ایجاد و تقویت مسیرهای جایگزین
ترانزیتی و تجاری حتی در صورت رفع چالش های همکاری روسیه با غرب عنوان کرد و تصریح
نمود: در این میان روس ها ایران را یکی از بهترین مسیرهای پیش روی خود ارزیابی
کرده و باید توجه داشته باشیم که براساس اظهار نظر مقام های بلندپایه این کشور، هم
اکنون با خلاء تأمین یکصد میلیارد دلار کالا مواجه می باشند.
وی با بیان نمونه هایی از عزم جدی دولت و بخش خصوصی روسیه برای گسترش
مناسبات تجاری و صنعتی با فعالین اقتصادی کشورمان و برگزاری رویدادهایی همچون
بزرگترین نمایشگاه خودرویی تاریخ ایران در خارج از کشور، افزایش کمی و کیفی هیأت
های رفت و آمد هیأت های تجاری دو کشور که در تاریخ مناسبات ایران و روسیه بی سابقه
است و رشد 120 و 190 درصد مناسبات دو کشور در تیر و مردادماه سالجاری؛ تأکید کرد:
تجهیز، نوسازی و خرید ناوگان حمل و نقل دریایی و در کنار آن جاده ای و ریلی خود در
این مقطع زمانی الزامی حیاتی است چراکه با توجه به ظرفیت و فرصت های کنونی، هم
اکنون نیازمند 100 فروند کشتی تجاری به منظور بهره برداری از وضع موجود و موقعیت
های رو به توسعه در آینده نزدیکی هستیم.
رییس سازمان توسعه تجارت با ارائه تحلیلی از روند انعقاد قرارداد
تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فرصت هایی که از قبل صفر شدن تعرفه های
گمرکی برای 80 درصد کالا که با اجرایی شدن آن به 93 درصد سبد کالاهای در حال
مبادله گسترش پیدا می کند؛ افزود: براین اساس به دلیل محدودیت های موجود در
ترانزیت زمینی، بهترین و سریع ترین مسیر افزایش هرچه بیشتر مناسبات دو کشور از
طریق دریا و بنادر استان گیلان به ویژه بندر انزلی و کاسپین است که باید در کنار
تکمیل زیرساخت ریلی نسبت به توسعه امکانات و خدمات رو به رشد بازرگانان ایرانی و روسی
اقدام نمود تا در رقابت با کشورهای همجوار، تجربه های گذشته را تکرار نکنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست با بیان اینکه فلسفه
وجودی مناطق آزاد وابسته به حضور سرمایه گذاران است، تأکید کرد: اگر این عزیزان به
هر دلیل از منطقه آزاد روی برگردانند، اساساً دیگر منطقه آزادی وجود ندارد، در
نتیجه رفع دغدغه ها و تلاش به منظور رونق کسب و کار آنها، اولین و مهمترین اولویت
کاری سازمان منطقه آزاد انزلی است.
عیسی فرهادی با ارائه تحلیلی از فرصت های از دست رفته در بازارهای
عراق و افغانستان ظرف سالهای اخیر، عزم جدی و پیگیری های سازمان توسعه تجارت را
ستود و گفت: حضور جنابعالی در منطقه آزاد انزلی، محدود به گفتگو با چندین فعال
اقتصادی و صادر کننده نیست بلکه هم افزایی جهت بهره برداری حداکثری از سرمایه ای
ملی که متعلق به همه ملت ایران است و باید از این فرصت استفاده نمایند، محسوب می
شود.
فرهادی به برنامه های توسعه ای و تکمیل زیرساخت های مختلف منطقه و
برخی کمبودهای برجای مانده از دوران گذشته اشاره کرد و تأکید نمود: تسریع در بهره
برداری از اتصال خط ریلی به بندر کاسپین و اسکله رو رو، مهمترین طرح های زیرساختی
حوزه لجستیک و حمل و نقل این سازمان است که در کنار طرح توسعه محدوده منطقه و
الحاق چند شهرک صنعتی و فرودگاه بین المللی رشت، مهمترین برنامه های کاری سازمان
منطقه آزاد انزلی جهت حضور بیش از پیش این منطقه و فعالین اقتصادی استانی، ملی و
بین المللی در این منطقه آزاد تجاری صنعتی است.