مصوبه ای بر خلاف وعده رئیس جمهور! پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان

  آخرين اخبار
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ، 16 شوال 1445 ، 25 آپریل 2024 ، شماره 4448 (1832 دوره جدید)
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ، 15 شوال 1445 ، 24 آپریل 2024 ، شماره 4447 (1831 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 ، 12 شوال 1445 ، 21 آپریل 2024 ، شماره 4444 (1828 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

تنور گرانی نان در کیش داغ شد ...
مصوبه ای بر خلاف وعده رئیس جمهور!

تصمیم سازمان منطقه آزاد کیش بر آن شد تا نان را گران کند اما بی توجه به تبعات اجتماعی آن دست به اجرای چنین طرحی زد که در نهایت علاوه بر نارضایتی عمومی احتمالا میزان مصرف را در آینده محدود خواهد کرد. در اعلام این تصمیم بکار بستن سیاست هایی از سوی مسئولان که بتواند محصول نهایی را در بهترین حالت ممکن از نظر کیفیت و قیمت به دست مصرف کننده برسانند نادیده گرفته شده است .

  

تصمیم  سازمان منطقه آزاد کیش بر آن شد تا نان را گران کند اما بی توجه به تبعات اجتماعی آن  دست به اجرای چنین طرحی زد که در نهایت علاوه بر نارضایتی عمومی احتمالا میزان مصرف را در آینده محدود خواهد کرد. در اعلام این تصمیم  بکار بستن سیاست هایی از سوی مسئولان که بتواند محصول نهایی را در بهترین حالت ممکن از نظر کیفیت و قیمت به دست مصرف کننده برسانند نادیده گرفته شده است .

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ اطلاعیه ای که بر در و دیوار نانوایی های سطح جزیره کیش نصب شده حکایت از گرانی دوباره دارد؛ این بار نان و افزایشی حدود 40 درصدی!

نمی دانیم تصمیمی که اتخاذ شده ناشی از اعتصاب یک روزه و بسته شدن مغازه های نانوایی  است  یا از قبل برنامه ریزی شده بوده  ولی هر چه که بود باعث شد که قیمت نان یارانه‌ای لواش در کیش برای وزن چانه ۱۶۰ گرمی با قیمت ۶۰۰ تومان(قیمت قبل: ۴۵۰تومان)، نان بربری ساده با چانه ۴۲۵ گرمی با قیمت ۲۷۰۰ تومان و نان بربری کنجدی ۴۲۵ گرمی نیز با قیمت ۴۷۰۰تومان به دست مصرف کننده برسد.

سازمان منطقه آزاد کیش این افزایش قیمت نان را ناشی از افزایش هزینه‌های نانوایی از جمله حمل و نقل آرد، بیمه، کارگر، تعمیرات دستگاه و بر اساس مصوبه شورای آرد و نان اعلام کرده است. این در حالی است که تیرماه سال جاری و بعد از اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا همان آزادسازی قیمت آرد، رئیس جمهور محترم  تأکید کردند  که نرخ نان افزایش نخواهد یافت اما گویا این موضوع در جزیره کیش مصداق پیدا نکرده است و اگر بخواهیم نگاه مقایسه ای به شهرهای  همجوار کیش، داشته باشیم باید بگوییم  قیمت هر قرص نان لواش در بندرعباس ۴۰۰ تومان و نان بربری و تافتون حجیم نیز با قیمت ۱۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.

گرانی های سریالی در جزیره کیش متاسفانه هیچگونه قرابتی با سرزمین اصلی ندارد و اگر بپذیریم  شرایط جزیره کیش به طور کلی از سایر شهر ها به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط حمل و نقل و ... سخت تر است باید درصد مشخصی  برای آن متصور بود نه اینکه برخی اقلام با افرایش قیمت 50 درصد و در برخی موارد بیشتر به دست مصرف کننده برسد!نمونه دیگر این گرانی ها  نرخ شارژ کپسول گاز در کیش است ماه گذشته بود که سازمان منطقه آزاد کیش برای چندمین بار مجوز افزایش نرخ کپسول گاز را صادر کرد و از این افزایش قیمت نیز قاطعانه دفاع کرد. هر سیلندر ۱۱ کیلویی گاز در جزیره کیش ۶۵هزار تومان است و این در حالی است که نرخ مصوب شارژ سیلندر گاز در بندرعباس به قیمت ۲۲ هزار تومان تصویب شده است و این  یعنی دقیقا سه برابر!

یکی از دلایل مهاجرت معکوس حدود۹۰۰ خانوار از جزیره کیش نیز ناشی از همین گرانی ها است و البته خدمات و کیفیتی هم که بایستی در قبال آن به دست مصرف کنند برسد و نمیرسد! به تعبیری کیفیت پایین در قبال قیمت بالا چیزی است که مردم کیش این روزها  با آن مواجه اند! قطعا با ادامه یافتن این چرخه معیوب از گرانی ها، مشکلات بشتری  مانند ادامه روند ترک جزیره و کمبود نیروهای انسانی، اعتراضات گسترده اجتماعی مردم، گرانی های زنجیره ای در سایر اقلام اساسی خانوار ها و ... را به دنبال خواهد داشت و بعید نیست نرخ سوخت، دارو و یا اقلام دیگر که تا به امروز در کیش با نرخ مصوب عرضه می‌شد، در آینده دستخوش تغییرات قیمتی آنهم به صورت سلیقه ای شود!.

سوال اینجاست که آیا دلایل مسئولان تصمیم گیر  برای گران کردن منطقی است؟ آیا این مشکلات در سرزمین اصلی و سایر جزایر وجود ندارد؟ پس نرخ مصوبی که از سوی دولت اعلام می شود در کجای تصمیات جاری در کیش جای می گیرد که مردم را اینگونه در فشار مضاعف اقتصادی قرار می دهد؟

توجه به این نکته ضروری است که روی سخن این نوشتار با نانوایان عزیز یا کارمندان شرکت گاز و... نیست غرض  برنامه ریزی و سیاست های نادرست و اشتباهی است که اعمال می شود و هر روز عده ای به آن معترض می شوند و ارائه خدمات عمومی را به مشکل مواجه می کند! یک روز تاکسی داران و مینی بوس داران، یک روز کسبه بازارها، یک روز نانوایان و ...

بهتر نیست به‌جای دست گذاشتن بر روی گرانی و فشار بر معیشت ساکنان کیش، چاره‌ای  دیگر اندیشید و با در پیش گرفتن سیاست های درست و کاهش هزینه‌های جاری نانوایی‌ها  این قوت اصلی  مردم را با قیمت مصوب کشور در جزیره کیش عرضه شود . متاسفانه به نظر می رسد این روزها گران کردن قیمت ها راحت ترین راه و سیاست اصلی مسئولان است! از اقلام خوراکی که بگذریم نرخ قیمت بلیط های پرواز و ... هم همین را نشان می دهد ...

مردم چه می گویند...

 یکی از کیشوندان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آقایان مشخص کنند چه کسی این اجازه را به شورای آرد و نان کیش داده که بخاطر بالا بودن هزینه های نانواها قیمت قوت اصلی  مردم کیش را گران کند ؟ این چه توجیه غیر قابل قبولی است ...  حاکمیت چرا نمی خواهد از خود هزینه کند و سوبسید دهد ؟ چرا استاندار هرمزگان تامین آرد کیش از هرمزگان را الزامی دانسته ولی برای تحویل آرد با هزینه خود سازمان آرد و غله اقدام نکرده است ؟ چرا سازمان منطقه آزاد کیش  پیگیر این موضوع نبودند که بجای دریافت امتیاز بحق تحویل آرد درب نانوایی ، قیمت نان را بالا برده است. چرا بجای حل اصولی مشکلات صورت مسئله را پاک میکنند و ساده ترین راه را انتخاب می کنند و به فکر فشار مضاعف روی مردم نیستند؟

 یکی دیگر از کیشوندان گفت : واقعا چرا؟ ! نان گران؛ آب گران؛ گاز گران؛ زمین گران؛ میوه گران؛ اجاره ها گران؛ ماشین گران؛ بلیط هواپیما گران بر همه اینها عوارض و مالیات و گمرک و... را هم اضافه کنید. انسان شک می‌کند آیا سیاستی پشت پرده است که ما باید محترمانه کیش را ترک کنیم یا فقط سوء مدیریتی حال و روز کیش را اینگونه کرده است.

یکی از کیشوندان هم با بیان اینکه از صاحب نانوایی سوال کردم چرا چند وقتی است کیفیت نان پایین آمده است؟ گفت: اکثرنیروی کاری که از شهرستان ها داشتیم و چند سال در نانوایی مشغول کار بودند جزیره را ترک کردند و نیروی تازه هم زمان میبرد تا کار را یاد بگیرد.

آقایی میانسال در میوه فروشی با اشاره به اینکه نانوایی گناهی ندارد، این حاکمیت است که باید آرد و نان را در سراسر کشور به یک قیمت عرضه نماید و مسئولان در کیش شرایط را برای ثبات قیمت ها فراهم کنند.آیا اکنون در جزیره ابوموسی ، خارک و لاوان نان به قیمت کیش به دست مردم می رسد؟

بانویی در صف نانوایی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه برای فشار حداکثری به معیشت مردم کیش هیچ ترمزی وجود ندارد. قیمت گاز یک شبه ۵۰ الی ۱۰۰ درصد گران شد، هیچ کسی هم ناراحت نشد و اعتراض نکرد. امروز هم نان که قوت غالب بیش از ۵۰ درصد مردم کیش است باید ۲ برابر قیمت سرزمین اصلی را داشته باشد. چطور بنزین با سوبسید دست مصرف کننده می‌رسد ولی نان نه ! نانوا بابت هر کیسه آرد تحویلی درب نانوایی بیش از ۶۰ هزار تومان باید کرایه حمل دهد؛ چرا؟

یکی دیگر از کیشوندان با طرح این سوال که مگر آرد با کشتی به  جزایر دیگر خلیج فارس چون ابوموسی ، خارک ، لاون و تنب کوچک و بزرگ حمل نمیشود؟ پس چرا قیمت نان در آن مناطق همچون سراسر کشور اعمال می شود و در جزیره کیش بابت هر کیسه حمل و تحویل آرد مصرفی بیش از ۶۰ هزار تومان از نانوا دریافت کنند؟ این ها از جمله مواردی است که نبود مدیریت را نشان میدهد باید برای آن فکری کرد.

و در آخر اینکه در این گرانی ها نه نانوا مقصر است و نه مردم! بکار بستن سیاست هایی از سوی مسئولان که بتوانند محصول نهایی را در بهترین حالت ممکن از نظر کیفیت و قیمت به دست مصرف کننده برسانند موضوع اصلی و البته نادیده گرفته شده است.

 


 شماره خبر : 4186         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.