علی سلاجقه افزود: آبراههای منطقه سالهاست که محل عبور
خطوط کشتیرانی است و به ویژه انتقال مواد نفتی و میعانات گازی از این منطقه است که
در روند فعالیت، نشتیهایی دارند و سکوهای نفتی نیز مشکلاتی دارند که موجب شده
وضعیت محیط زیست دریایی از حالت طبیعی خود خارج شود.
معاون رییس جمهور ادامه داد: از سوی دیگر غرق
شدن شناورها خلیج فارس را به گورستان کشتی ها تبدیل کرده است و تراکم آبشیرینکنها
نیز با توجه به توسعه صنایع از مشکلات بعدی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با
توجه به این وضعیت، اقدامات جدی آغاز شده است و در کنار آماده کردن نقشه زیست بوم
های دریایی خلیج فارس، خسارت های هنگفت در بحث آلایندگی نیز محاسبه شده است.
وی درباره طرح های انتقال آب میان حوضهای از
جمله طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به زاهدان تصریح کرد: شرایط تغییر
اقلیمی جهان و ایران ما را در شرایط حادی قرار داده است.
به گفته وی در این شرایط باید مراقب زیست بوم
کشور باشیم اما از سوی دیگر تامین آب آشامیدنی اولویت نخست و تامین حقابه های زیست
محیطی اولویت بعدی است و در مرحله بعد نیز تامین آب کشاورزی و صنعت اهمیت دارد و
می توان نتیجه گرفت که باید از ظرفیت های آبی با رعایت الزامات و تعهدات زیست محیطی
استفاده شود.
سلاجقه در پاسخ به یکی دیگر از پرسشهای خبرنگار
ایرنا درباره جای خالی معاونت محیط زیست دریایی در اداره کل حفاظت محیط زیست
هرمزگان اظهار داشت: یکی از بحثهای اساسی، ضرورت بازنگری
در چینش ساختار ادارات کل استانی بر اساس وضعیت داشته های محیط زیستی است .
به گفته وی استان هرمزگان حتما باید معاونت
محیط زیست دریایی داشته باشد و این موضوع از اولویت ها و دستور کارهای مهم است.
سلاجقه درباره تلاش و فشار برخی صنایع
هرمزگان برای گرفتن مجوز آب شیرین کن تصریح کرد: نقشه جانمایی آب شیرین کن ها پیش
از این تهیه شده و خارج از این نقشه هیچ مجوزی صادر نخواهد شد.
|