به گزارش اقتصاد کیش سعید محمد در نشست سیاستگذاری کنفرانس بین
المللی فعالان فرهنگی اقتصادی جهان اسلام با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی در
عرصه اقتصادی، گفت: فعالیت های اقتصادی به گونه ای است که توقف ناپذیر بوده و
فعالیت ها در این حوزه انجام می شود اما امروز ضرورت دارد تا به فعالیت های
اقتصادی، رنگ و بوی فرهنگی داده شود که متاسفانه این حوزه در کشور متولی ندارد.
وی افزود: امروز کشورهای اسلامی یک بستر مناسب هستند تا بتوان فرهنگ را در حوزه
اقتصاد نیز ترویج کرد. مشخصه اصلی توسعه این امر حوزه گردشگری است و باید به سمت
گردشگری فرهنگی پیش رفت.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: جام جهانی قطر فرصتی است تا با برنامه ریزی مناسب،
گردشگری فرهنگی خوبی را توسعه داد. اگر بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که خانواده ها
به راحتی تفریح داشته باشند، قطعا گردشگران زیادی به ایران خواهند آمد و در همین
بستر هم می توان دست آوردهای اقتصادی داشت و هم مسائل فرهنگی را ترویج کرد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در گردشگری
در حوزه تحصیلات عالی است که این نیز منجر به توسعه فرهنگ و تبلیغ مثبت برای کشور
باشد. این موارد جنبه های زیادی دارد که می تواند برای کشور دست آوردهای زیادی
داشته باشد. همه این موارد نیاز به هم افزایی و همکاری دارد تا بتوان بسترهای لازم
را برای توسعه این قبیل از گردشگری ها فراهم کرد.
وی افزود: امروز مناطق آزاد ظرفیت های خوبی دارند تا سرمایه گذاران حوزه فرهنگی به
این سمت سوق پیدا کنند و مشخصا مشوق های خوبی نیز در این عرصه وجود دارد. عدم نیاز
به دریافت ویزا، امکان بهره گیری از نیروی خارجی و مساله مالیات از جمله مشوق هایی
است که می تواند به کمک سرمایه گذاران آید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان این که امروز
تجار مسلمان علاقه زیادی دارند تا در حوزه فرهنگی فعالیت کنند، گفت: با معرفی
ظرفیت ها، همکاری خوبی در حوزه سرمایه گذاری می تواند صورت گیرد. ایده خوب و بدیعی
در دستور کار قرار گرفته است و باید تا بهمن ماه وارد عرصه اجرا شویم تا سریع تر
نتایج ملموس این طرح در دسترس قرار گیرد. خروجی مطلوب اولویت مجموعه مناطق آزاد
است و در این راستا نیز حرکت خواهیم داشت.
سعید محمد تصریح کرد: امروز باید برندسازی اسلامی یک رویه باشد تا بتوان در حوزه
های مختلف عملکرد خوبی داشت. در حوزه غذا به خوبی برند حلال نهادینه شده است و این
روند باید در حوزه پوشاک و سایر زمینه ها نیز ایجاد شود.
|