مشکلات و مسائل بوجود آمده در خصوص کاهش میزان پروازها به جزیره کیش این روزها به اوج
خود رسیده و در هر محفلی سخن از کمبود ایرلاین های پروازی و کاهش پروازهای ورودی به جزیره کیش است. از کیش ایر گرفته تا تابان و
زاگرس و بقیه ایر لاین ها پرواز به مقصد جزیره
کیش را به حداقل ممکن رسانده اند تا نتیجه این شود که به دلیل کاهش ورود گردشگر به
جزیره کیش تمامی بخش ها از کسبه و بازاریان گرفته تا هتلداران و بخش های خدماتی در
رکود بی سابقه ای قرار گیرند، رکودی که به گفته یکی از کارشناسان صنعت فرودگاهی در جزیره کیش حتی در دوران کرونا
هم بی سابقه بوده است!
یکی از کارشناسان صنعت هواپیمایی در کیش در خصوص علل و عوامل کاهش پروازهای ورودی به
جزیره کیش گفت: این روزها در محافل مختلف سخن از عللی است که باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی برای جزیره شده و زندگی مردم و فعالین کیش را تحت الشعاع قرار داده است اما
باید علت حقیقی آن را جست و جو کرد و با ریشه یابی آن بتوان مشکل را به راه حل های
واقعی رساند. وی با بیان اینکه وقتی در
آسمان دودی مشاهده می شود به علت وجود آتش است و باید علت بوجود آمدن آن آتش را
مورد بررسی قرار داد و از حواشی دست برداشت، گفت: امروزه بیشتر به حواشی یک ماجرا
پرداخته می شود و علت واقعی پنهان مانده است! وی افزود : در موضوع پایین بودن
میزان پروازهای ورودی به جزیره کیش می گویند گرانی بلیط پرواز و نبود مسافر و
بسیاری دلایل دیگر را عنوان می کنند اگر بدین صورت بود امروز هتلهای دبی و ترکیه
مملو از مسافران ایرانی نبود! مشکل اصلی عدم رسیدگی به خواسته های ایرلاین ها هم
هست، نبود مدیریت صحیح، جابجایی نا بهنگام مدیران و.. ... از جمله این عوامل است .
مشکل اصلی اینجاست که مرجع تصمیم گیر و هماهنگ کننده متمرکز برای حل این بحران نداریم و کسی هم نیست که مشکل و خواسته های مدیران ایرلاین های مختلف را حل و پیگیری کند.
این فعال صنعت فرودگاهی در جزیره کیش افزود : پس
از سال ها تجربه می دانم که ایرلاین ها به دلایل متعددی به نفعشان است که به جزیره
پرواز کنند هم مسافر از نوع مسافر گردشگری است هم مسیر پرواز مناسب است و... اما
چرا این کار انجام نمی شود چون مراجع تصمیم گیر در جزیره هر لحظه صحبت از میزان
بدهی ایرلاین ها، افزایش عوارض فرودگاهی و
... و....دارند و بهمین خاطر ایرلاین ها رغبتی به ارائه خدمات به جزیره نشان نمی دهند
و مسیرهای پروازی با تسهیلات و
همکاری بهتر را انتخاب می کنند. وی گفت
: مراجع تصمیم گیر موظفند راهکارهایی برای
حل مشکلات پیدا کنند اگر ایرلاین بدهی دارد با رایزنی ها تخفیفاتی را اعمال کنند و
مشکل را حل کنند نه اینکه پروازهای یک ایرلاین ها را کنسل کنند. ایرلاین تابان
امروز با در اختیار داشتن 8 هواپیما زمینگیر است؛ ایرلاین ریال دریافت می کند اما تمامی
مخارج آنها دلاری محاسبه می شود مشکل اصلی
اینجاست ، اما کسی به آن توجهی نمی کند و
حمایت های سازمانی و دولتی از ایرلاین
صورت نمی گیرد!
وی با
بیان اینکه نمی خواهم از ایرلاین ها طرفداری
کنم اما مسائلی وجود دارد که هیچگاه گفته نمی شود .وی افزود: : با ایرلاین ها بد
تا می کنند در صورتیکه باید برای ایرلاین ها بسته های حمایتی ، تخفیفات و تسهیلاتی
ویژه درنظر گرفته شود ، با ایرلاین ها صحبت کنند و برای پرواز به کیش
برایشان جاذبه ایجاد کنند و به آنها امتیاز بدهند ! اگر وضع به همین منوال ادامه
پیدا کند ایرلاین ها روز به روز از کیش دور می شوند و پروازها به حداقل ممکن خواهد
رسید. این کارشناس صنعت هواپیمایی با
اشاره به اینکه این اتفاق در طول سالهای گذشته بی سابقه بوده ، گفت: حتی در دوران کرونا هم این
وضعیت وجود نداشت و مسئولان باید پاسخگو
باشند چرا اقدامی در این مورد انجام نداده اند و برای تابستان کیش که نیاز به ورود
مسافرو افزایش خطوط پروازی است هیچ اقدامی نداشته اند .
وی در مورد یکی
دیگر از مشکلات فرودگاه کیش گفت: مدت ها
است پارکینگ فرودگاه پیمانکار ندارد باید مشخص شود چرا و به چه علت پیمانکار فرودگاه را رها کرده
است!
|