کیش ایر از ابتدا تا کنون
به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش - شرکت هواپیمایی کیش ایر (Kish Airlines) در سال ۱۳۷۰ و در راستای کمک به توسعه گردشگری جزیره کیش آغاز به کار کرد.
در دهه ۷۰ و با ساخت و سازها و مدرن سازی جزیره کیش و تبدیل شدن این جزیره به منطقه
آزاد تجاری لزوم وجود راه ارتباطی بین جزیره کیش و سایر شهرهای ایران و همینطور کشورهای
حاشیه خلیج فارس احساس می شد و به همین منظور هواپیمایی کیش ایر که یک ایرلاین خصوصی
و متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش بود تاسیس گردید . در تعریف این خط هوایی باید
گفت: کیش ایر جز ۵ شرکت ایرانی عضو یاتا است (یاتا انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی
است و سازمانی فرامرزی و متشکل از ۲۶۰ شرکت هواپیمایی است) که اهداف عمدهی آن شامل
1- توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی ایمن،
مرتب و اقتصادی به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن.
2- ایجاد وسیله و امکان همکاری میان شرکتهای
هوایی که بهطور مستقیم یا غیر مستقیم دست اندر کار حمل و نقل هوایی بینالمللی میباشند.
3- همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری بینالمللی
(ایکائو) و دیگر سازمانهای بینالمللی که امکان عضویت دلخواه در آن وجود دارد، است.
شرکت هواپیمایی کیش ایر همچنین دارای گواهینامه آیوسا است و اولین شرکت ایرانی
است که به این گواهینامه دست پیدا کردهاست. ( سر بازرسی عملیات ایمنی پرواز یاتا که
با نام آیوسا نیز شناخته میشود، در سال ۲۰۰۳ توسط یاتا ایجاد شد. این واحد یکی از
واحدهای یاتا است که یک سیستم بینالمللی تایید شده جهت ارزیابی واحد مدیریتی و کنترل
شرکت های هواپیمایی است. درنهایت باید گفت که این شرکت همچنین گواهینامه (AOC) را از سازمان هواپیمایی کشور گرفتهاست
و این گواهینامه به شرکت ها برای انجام عملیات حمل و نقل بازرگانی مشخص، مجوز میدهد.
هواپیمایی کیش ایر پس از ثبت و دريافت مجوزهاي قانونی به عنوان يکی از شرکتهای
تابعه سازمان منطقه آزاد کيش و در قالب يک شرکت سهامی خاص، فعاليت خود را از خرداد
ماه سال 1370 با دو فروند هواپيماي اجاره اي شروع کرد. پس از طي دوره تاسيس و راه اندازی،
از اواخر سال ۱۳۷۲ با تغيير استراتژی و رويکرد شرکت هواپیمایی کیش ایر، به کارگيری
متخصصان کارآزموده و رعايت اصل صرفه جويی و فعاليت مداوم سبب شد تا کیش ایرلاین در
مدت کوتاهی ضمن رفع مشکلات، به پيشرفتهای قابل ملاحظهای در زمينه بازرگانی، عمليات،
فنی، خدمات فرودگاهی و پشتيباني برسد. این اتفاقات زمینه را فراهم کرد تا شرایط مناسبی
در جهت رشد و سازندگي فراهم شود. بعد از گذراندن این اتفاقات و مراحل اولیه هواپیمایی
کیش ایر وارد مرحلهی جدیدی شد که شاید بتوان آن را دوره بازنگري و شکوفايي شرکت کیش
ایرلاین نامید. این مرحله از اواخر سال ۱۳۷۶ و با تغيير مجدد مديريت کلید خورد. هواپیمایی
کيش اير در اين زمان ۱۰ فروند هواپيماي اجاره اي شامل هواپيماي ياک ۴۰ و توپولف
۱۵۴ در اختيار داشت که با تغيير سياستهای ارزی بانک مرکزی، عدم واگذاري ارز دولتي
و افزايش نرخ ارز براي شرکت هاي هواپيمايي، امکان نگهداري و انجام حداقل ساعت پرواز
تعيين شده براي آنها عملي نبود. لذا به منظور پيشگيري از ضرر و زيان احتمالي و در
راستای بهینهسازی فعالیتهای خود، هواپیمایی کیش ایر تعداد هواپيماهاي اجاره اي را
کاهش داد. پس از کاهش هواپیماهای اجارهای، شرکت هواپیمایی کیش ایر ساعت پرواز هواپيماهاي باقيمانده خود را در عوض افزايش
داد. رفته رفته کیش ایرلاین سعی بر خرید هواپیماهای جدید و تغییر در ناوگان خود شد.
از طرف دیگر هواپیمایی کیش ایر از خدمهی پروازی داخلی بیشتر و ایجاد تیم مهندسی تعمیرات
استفاده کرد که این عوامل نقش مثبتی در راستای بهبود عملکرد و کارایی شرکت کیش ایرلاین
شد. در نهایت به سبب کارهای مثبتی که در این مدت انجام شد شرکت به نوعی به یک بلوغ
رسید و اکنون دارای چند فروند هواپیما است که در بین ایرلاینهای ایرانی مناسب به شمار
میرود.
قطب های شرکت هواپیمایی کیش ایر فرودگاههای مهرآباد ( ترمینال کیش ایر در مهرآباد
) و کیش ( ترمینال پروازهای کیش ایر در کیش ) هستند. البته قطب دوم کیش ایر فرودگاه
بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد میباشد. قطب شرکت هواپیمایی اصطلاحاً به فرودگاه
اصلی فعالیت یک شرکت هواپیمایی میگویند. معمولاً مبدأ یا مقصد اکثر پروازهای یک شرکت
هواپیمایی، قطب آن شرکت است. شهرهای کانونی شرکت هواپیمایی کیش هم تهران، شیراز، دبی
و اصفهان هستند. البته دفتر هوا پیمایی کیش ایر ( مرکزی) همانطور که از اسمش پیداست
در جزیره کیش قرار دارد.
هواپیمایی کیش ایر اهداف بلند مدتی را برای خود ترسیم کرده است که شامل : کمک رسانی
به توسعه پایدار جزیره زیبای کیش، رشد برنامه پروازی کیش ایر در مسیرهای داخلی و خارجی
، افزایش همکاری های عملیاتی، بازرگانی و فنی با سایر شرکت ها ، تحت پوشش قراردادن
کلیه مناطق آزاد و رفع نیازهای مربوط به مسافرت های هوایی، بالا بردن ضریب ایمنی ناوگان،
تجهیزات فنی و مسافران هواپیمایی کیش ایر ، تبدیل شدن به یک شرکت هواپیمایی مبتنی بر
ساز و کار خدمات الکترونیکی ، تقویت مناطق آزاد تجاری –صنعتی و ویژه اقتصادی از بندر اقیانوسی
چابهار تا شهر آبادان از طریق گسترش زیرساخت های حمل و نقل هوایی و ...
با تفاسیر بالا و این عقبه درخشان انتظار بر این است که این
خط هوایی با توجه به زحماتی که در طول سال ها مدیران و مسئولان وقت برای رشد و
توسعه آن کشیدند و آن را به جایی که امروز هست رسانده اند اولین جایی که به آن
خدمت رسانی کند جزیره کیش باشد اما افسوس که ناکارآمدی های مدیریتی و تصمیمات غیر
کارشناسی، کیش ایر را که متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش بود به بخش خصوصی سپرد تا
بر پایه سوددهی بیشتر در همه خطوط پروازی ارائه خدمت کند. ارائه خدمات به سایر
نقاط کشور مورد انتقاد نیست این نکته جای تامل دارد که وقتی جزیره کیش از کمبود
پروازها؛ تاخیر ها، قیمت های بالا و ... در رنج است چرا این خط هوایی بایستی
پروازهای خود را به حداقل برساند و مسافران برای ورود و خروج از کیش با مشکلات
بسیار دست و پنجه نرم کنند! بنا برشنیده ها این روزها هواپیمایی کیش ایر که زمانی
12 هواپیما در اختیار داشت امروز با تنها 2 هواپیما پرواز می کند که یکی از آنها
در لاین خارجی و تنها با یک هواپیما در کشور خدمات ارائه می دهد که این موضوع قابل
تامل است!
مردم چه می گویند:
یکی از کاربران فضای مجازی با ارائه آماربالایی از تعداد پروازهای باطل شده در
روزهای اخیر به وضعیت کیش ایر واکنش نشان می دهد و در این باره می گوید: اگر
پروازهایی که از قبل فروخته شده و الان باطل کردند را بشماریم تقریبا ۷۰ پرواز خواهد
شد که بلیط فروشی شده و پول مردم هم نزد کیش ایر است! ۷۰ پرواز ! برای هر پرواز ۱۶۰ بلیط فروخته شده و
۱۱۲۰۰ نفر بلیط دارند. اگر به طور میانگین هر نفر بلیط ۱ میلیونی خریده باشند این عدد
۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تقریبا معادل ۳۵۰ هزار دلار می شود. حالا اینکه کی پول
مردم را پس بدهند خدا می داند! مردمی که هتل رزروکردند و تور خریدند و مرخصی گرفته
اند بماند و از آنطرف داستان هتل دار و اتاقی که رزرو شده و لحظه آخر مسافر آن را
کنسل می کند هم هیچ ...
وی ادامه می دهد: این چه مدیریتی است! به فرودگاه می روید و پول بلیط داده اید
میگویند پرواز باطل شده و می توانید بلیط پرواز ۲ ساعت دیگر را بخرید! این هم شده مدل
جدید! با این رفتارها تنها نام کیش خراب می
شود؛ اگر توان بازگرداندن کیش ایر را به کیش ندارید لااقل اسم کیش ایر را از
ایرلاین بردارید چون به تنها جایی که خدمت نمی کند جزیره کیش است!
کاربری دیگر با انتقاد از نداشتن هواپیما و بلیط فروشی می گوید: مردم با چه پروازی
به کیش بیایند؟! کیش ایر هر روز سایت را باز میکند، بلیط میفروشد بعد هم کنسل میکند
با اینکه میدانند هواپیما ندارند! پس دستگاههای نظارتی کجا هستند! پول مردم را هم حداقل ۱۰ روز بعد برمیگرداند! چه
حجمی از پول دست آقایان می ماند ! کیش ایر با قیمت بلیط ۵ میلیونی به نجف می رود چرا یکبار آن پرواز ها
کنسل نشده است! ۲ هواپیما در خدمت این ایرلاین است که یکی مختص به نجف و لاهور یکی
هم کل ایران را پرواز می کند! چرا بلیط فروشی
انجام می شود وقتی هواپیمایی وجود ندارد! انتظار ما از مدیران سازمان ورود کردن به
این موضوعات است که پاسخ درستی به مردم داده شود.
یکی از کیشوندان هم خطاب به مسئولان می گوید : فکری اساسی برای کیش ایر نمایید وقتی
۲ هواپیما در مسیر است و به جای کیش پرواز به خارج از کشور می برد ظلم در حق ما نیست؟ پرواز به شهرهای مقدس
زیارتی نیاز ایرانیان است و قطعا باید بیشتر باشد اما نه برای ایرلاینی که تنها ۲ فروند
هواپیما دارد ! نجف را به ایران ایر و ماهان بسپارید نه کیش ایری که هر روز پروازهایش
را به مقصد کیش لغو میکند. نیک میدانیم که امروز مدیریت کیش ایر دست سازمان منطقه
آزاد کیش نیست اما طبق احکام دایمی مناطق آزاد اختیارات ریاست محترم جمهور به مدیرعامل
سازمان تفویض می شود پس لطفا دستور دهید کیش ایر ۱۰۰٪ توانش را برای کیش استفاده نماید.
یکی دیگر از کیشوندان می گوید: وقتی قرار شد کیش ایر در راستای اجرای سیاست اصل 44 خصوصی شود و سهامش در بورس
عرضه شود ، باید طبق مقررات بورس ، به سود برسد و الان مدیران کیش ایر تمام تلاششان
را می کنند تا شرکت به سود برسد تا به عنوان اولین ایرلاین در بورس عرضه شود.
احتمالا از دید مدیران کیش ایر ، کیش توان سود رسانی به شرکت را ندارد و برای رسیدن
به سود لاهور و نجف و استانبول و ... در اولویت هستند.
و اما رشید پور ...
رضا رشیدپور مجری نام آشنای تلویزیون که در مراسم افتتاحیه جشنواره کیش خوشمزه برای دقایقی روی سن رفت به
مسئله کیش ایر اشاره ویژه ای داشت و گفت: کیشایر با بودجه سازمانی که متعلق به مردم
کیش است، اداره میشود اما خدماتش برای کیش نیست. از ۱۲ هواپیمای کیشایر، ۲ هواپیما
فعال هست که آنها هم به مسیرهای متفرقه غیر از کیش تعلق پیدا کردند. وظیفه کیشایر، خدمترسانی در گرما و خلوتی ماههای تابستان
است که وضعیت خوبی نداریم و ایرلاینهای دیگر پشت کیش را خالی میکنند، وگرنه در روزهای
شلوغی که همه ایرلاینها برای پرواز به کیش صف می بندند!
لا اقل اسم کیش ایر را عوض کنید!
در همین راستا مهرداد تاوتلی دبیر کل جامعه هتلداران کیش نیز پیش از این در گفت و
گویی از آسیب های جدایی هواپیمایی کیش ایر از سازمان منطقه آزاد کیش سخن گفت موضوعی
که به واسطه سوء مدیریت های گذشته موجب ضعیف شدن این شرکت و نابسامانی موقعیت آن و آسیب به گردشگری منطقه آزاد کیش شده است. تاوتلی گفت: حمل و نقل،
اقامتگاه و غذا و رستوران و پذیرایی سه تا از ارکان اصلی بحث گردشگری و توسعه گردشگری
است. این سه ضلع اصلی است تا مثلث گردشگری اتفاق بیفتد. در منطقه کیش نیز به واسطه
جزیره ای بودن و امکان اینکه حمل و نقل ریلی و دریایی و زمینی خیلی توجیه پذیر نیست
صنعت حمل و نقل هوایی جایگزین شده است .وی ادامه داد: سال 1370 کار هوشمندانه ای را
سازمان منطقه آزاد وقت انجام داده و آن اینکه ایرلاین هواپیمای کیش ایر را که در حقیقت
مالکش خودش بوده ایجاد کرده تا با دو سه فروند هواپیمای اجاره ای پروازها انجام بگیرد ؛ موضوعی که باعث رونق گردشگری در این منطقه شده
است. لذا کیش ایر نیز متعلق به جزیره کیش و هدف اصلی و سیاستش نیز توسعه گردشگری و
فعالیت های هتلداری و گردشگری بوده است .تاوتلی ضمن تاکید بر منحصر به فرد بودن جزیره کیش در کشور
گفت: منطقه آزاد کیش به عنوان تنها جزیره ای است که می تواند گردشگری تفریحی ایران
را پوشش دهد تا علاوه بر جذب خارجی ها باعث شود که خیلی از ایرانی ها دیگر کشور خودمان را ترک نکنند و مجبور نباشند از ایران به ترکیه بروند در واقع این جزیره به خاطر ویژگی های منحصر به فردش می تواند
از خروج ارز جلوگیری کند. اما متاسفانه در سالهای اخیر به واسطه سوء مدیریت باعث تضعیف
کیش ایر شد.
تاوتلی تاکید کرد: واقعیت
آن است که این هواپیمایی بیش از یک سال است که در حالت برزخ قرار دارد نه خصوصی شده
نه دیگر در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش است. انتصاب های سیاسی و غیرتخصصی هم باعث
شده که عملا کیش ایر در اختیار همه شهرها باشد جز منطقه آزاد کیش . بهتر است حداقل
نام کیش را از عنوان این هواپیمایی بردارند
چون پارسال مدتی در مسیر آنالیا بود .این کارشناس خاطرنشان کرد: در خیلی از
فصول بخاطر اینکه کیش ایر اولویتش دیگر کیش نیست و دنبال مقاصد دیگر می رود در نتیجه
معضلی برای این منطقه و توسعه گردشگری به وجود آمده است. اولویت این شرکت هواپیمایی
باید کیش باشد نه اینکه بخواهد بقیه پروازها را پوشش دهد .اگر بخواهیم صنعت گردشگری
داخلی مان احیا شود و از خروج ارز جلوگیری کنیم می توانیم با رونق کیش ایر جلوی این
کار را بگیریم اگر قرار است خصوصی شود زودتر این کار باید صورت بگیرد نه اینکه یک سال
بگذرد و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.