به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ نشست خبری جشنواره "کیش خوشمزه" به همت جامعه مراکز
پذیرایی کیش با حضور جمعی از اعضا ستاد برگزار کننده و فعالان این صنف؛ برگزار شد.
در این کنفرانس خبری ضمن اعلام همبستگی بخش خصوصی در جهت ایجاد تغییر و تحول
در وضعیت رکود حاکم بر جزیره جزئیات برگزاری این رویداد تشریح شد. بر اساس آنچه در این نشست اعلام شد رویداد"
کیش "خوشمزده قرار است با حضور طیف وسیعی از رستوران ها و مراکز پذیرایی جزیره در مرحله اول به کیشوندان و ودر مراحل بعدی به خانه دومی ها و گردشگران ارائه خدمات کند.
دست یابی زود هنگام به اهداف جشنواره
رضا رشید پور؛ مجری نام آشنا و باسابقه
تلویزیون، سرمایه گذار رستوران تایم لپس در
جزیره کیش و یکی از مشاوران اجرایی رویداد "کیش خوشمزه" در این نشست، سخنان
خود را به دو بخش تلخ و شیرین تقسیم کرد: او بعد تلخ ماجرا را با این ضرب المثل که
"سر خود را زیر برف کرده ایم" وضعیت اقتصادی کیش را فاجعه بار عنوان کرد و گفت:
با معیارهای کاملا متوسط و ارزیابی های کاملا معمولی وضعیت کیش بد است و اگر این
وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند و
تصمیمات مهم و درست حاکمیتی اتخاذ نشود ما هر روز بیشتر به قهقرا خواهیم رفت. وی افزود
: از مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تقریبا چیزی نمانده است، کسب و کارها و
اصناف در حوزه سرمایه گذاری ، مالیات ، مشوق های سرمایه گذاری و ... به هیچ وجه
همراهی نمی شوند. نه تنها در کیش بلکه در سایر مناطق آزاد هم اوضاع به همین صورت
است و وضعیت خوبی نیست . وی افزود: در جایی که برای واردات، صادرات و
سرمایه گذاری هزار و یک مشکل داشته باشید و در همین وضعیت به دوران کرونا هم بر بخورید
و زلزله و گرمای هوا هم مزید بر علت شود و سیستم مدیریتی و حاکمیتی هم مدام در حال
تغییر و تحول باشد دیگر چه چیزی از اقتصاد و تجارت باقی خواهد ماند؟ !رشید پور گفت: در دو سال گذشته که هر دو دولت دوازهم و سیزدهم حضور
داشتند ما 5 مدیرعامل در منطقه آزاد کیش
عوض کردیم! این در حالی است که افق های آینده جایی مثل کیش باید حداقل 4 یا 5 ساله
برنامه ریزی شده باشد ولی ما در طول دو
سال 5 مدیرعامل عوض کردیم! مشاور اجرایی رویداد "کیش خوشمزه" با بیان
اینکه ما در بخش خصوصی تلاش می کنیم که فقط بگوییم زنده ایم ، افزود: مقوله هایی مثل برقراری پرواز، تسهیل شرایط ورود گردشگر، ارزان تر کردن قیمت ها،
ارائه تخفیفات درست در ایرلاین ها متاسفانه یا خوشبختانه بر عهده سیستم دولتی است
و کاری از دست ما بر نمی آید و باید صادقانه اعلام کنیم "کیش خوشمزه "در ابتدای کار و در حوزه
تحول اقتصادی کار مهمی نمی تواند انجام دهد. وی گفت : فلسفه کیش خوشمزه این است که بگوییم مردمی که
هتل های آنتالیا را تا پایان تابستان پر کرده اند ببینند در جزیره کیش رویدادی
توسط بخش خصوصی با تمام قوا در حال شکل گیری است و به جای آنتالیا به اینجا بیایند. رشید پور گفت: مردم گرامی و
مسئولان عزیز، بخش خصوصی در کیش زنده و
قدرتمند است و مهمترین دستاورد "کیش خوشمزه "با همه اختلاف سلیقه ها این
است که همه ما دور یک میز نشسته ایم و به درد دل ها ی هم گوش می دهیم و برای حل مشکلات یکدیگر چاره اندیشی می کنیم.
وی افزود: در حدود چهل روزی که برنامه ریزی ها صورت گرفته ، بسیاری از اعضاء جامعه
مشکلاتشان را مطرح کرده اند و دست به دست هم توانسته ایم بخشی از مشکلات را حل
کنیم و تنها رخدادی هستیم که در قدم اول به نتایجی که می خواستیم رسیده ایم. وی گفت : این اتحاد ناگسستنی است و بخش خصوصی
است که پویایی را حفظ می کند و می خواهیم بگوییم مردم عزیز؛ کیش با همه زلزله ها امن است. رشید
پور با اشاره به اینکه همراهی جوامع دیگر در این رویداد ما را شگفت زده کرده است و
همه به سراغ "کیش خوشمزه" آمده اند گفت: حضور هتل ها، آژانس های
هواپیمایی و بسیاری از هنرمندان سینما و موسیقی درمراسم افتتاحیه نشان دهنده این
همراهی است. رشید پور در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح 3 فاز پیش بینی شده در
این رویداد پرداخت و افزود: ما به عنوان بخش خصوصی در حد وسعمان سه فاز تعریف کرده
ایم. فاز اول؛ که یک ماهه است وبا ارائه کیش بن های 100 هزار تومانی برای
همه با معرفی پایلوت هایی در سطح جزیره ، فاز دوم؛ دو ماهه و فاز سوم تا پایان 1401 پیش بینی شده است. رشید پورادامه
داد: ما شاید اولین رخدادی هستیم که از هم
اکنون به نتایجی که می خواستیم رسیده ایم و
دو هم جمع شدن اکثریت فعالین یک صنف نشان
دهنده این واقعیت است.
اتحاد اصناف ،هدف اصلی جشنواره
محسن ناصری؛ رئیس هیئت مدیره جامعه مراکز
پذیرایی کیش نیز در این نشست گفت : با وجود مشکلاتی که در کیش بوجود آمده و همگی
هم در جریان آن هستند؛ هم اندیشی با حضور اعضای جامعه انجام شد و هدف اصلی آن
اتحاد اصناف بود. ناصری افزود : خوشبختانه
از رویداد استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و کارهای کارشناسی انجام شد و گروههای
متخصص وکار بلد به کار گرفته شدند و قرار
بر این است که در چند مرحله اقداماتی انجام شود و ان شاالله اتفاقات خوبی برای
جزیره خواهد افتاد.
ما برای شرایط نابسامان حاکم، تعیین تکلیف می کنیم
اطیابی؛ یکی از فعالان مراکز پذیرایی کیش در این نشست گفت: همیشه شرایط برای
ما تعیین تکلیف می کند اما ما اینجا جمع شده ایم که یک بار ما برای شرایط، تعیین
تکلیف کنیم. وی با بیان اینکه چرا امروز کیش ایر برای جزیره کیش باید فقط سه پرواز
در روز داشته باشد و چرا کیش ایر به عنوان فرزند کیش از کیش جدا شده است ؟ گفت: من
به عنوان سرمایه گذار خرد در کیش کسب و کاری راه انداخته ام که از آن راه ارتزاق
کنم و چند نفر را هم مشغول به کار کنم اگر از روز اول همه مشکلات را به من می
گفتند شهر خود را رها نمی کردم که به کیش بیایم. اطیابی با اشاره به اینکه جزء
دستوالعمل های مناطق آزاد است که کیش باید گردشگری باشد نه صنعتی و مسئولان کیش را
از حالت گردشگری خارج کرده اند افزود: چرا همیشه در انتشار اخبار بدی مثل زلزله
سرآمد هستیم که ضرر های جبران ناپذیری را به کیش وارد می کند چرا نمی گوییم در کیش
140 زلزله آمد ولی خانه ای فرونریخت و مردم را به عنوان مکان امن به کیش دعوت کنیم!
اگر مجموعه من برای مثال 100 در صد هم تخفیف بدهد باید گردشگری وجود داشته باشد که
از این تخفیفیات استفاده کند یاخیر؟!
اطیابی گفت: برای تغییر شرایط همدلی را از
صنف خود شروع کرده ایم و "کیش خوشمزه
"سعی دارد ابتدا کیشوندان را با رستوران ها آشتی دهد چرا که قطعا با بالا رفتن قیمت اقلام خوراکی بهای تمام
شده ما هم بالاتر رفته و برای اینکه بازی برد برد راه بیندازیم حاشیه سود 20 درصدی
را روی 5 درصد آورده ایم که بتوانیم خدمات بهتری به کیشوندان برای حضور در رستوران ها فراهم کنیم
در مرحله دوم برای خانه دومی ها و همینطور برای
گردشگران در این رویداد برنامه های ویژه ای پیش بینی شده است.
همه چیز براساس برنامه ریزی مشخص
همایون ابوالحسنی مدیر مجموعه های میتا کیش نیز در این نشست با اشاره با اینکه
همیشه گفته ایم که کیش باید در تبلیغات بسیار فعال عمل کند و به یک مدیر تبلیغات و مارکتینگ واحد نیاز دارد تا در
طی سال برنامه ریزی نماید گفت: این اتفاق تا
کنون نیفتاده و یکسری از واحدها بطور
مستقل عمل کرده اند و آورده آن چنانی برای
کیش نداشته است. وی گفت : ما در این رویداد سعی کرده ایم با اطلاعاتی که در اختیار کارشناسان قرارد داده ایم
یک "بیزینس پلن" و "پلت فرم" طراحی شود که طی آن" کیش
خوشمزه "بتواند در تمام فصول و روزهای سال برنامه ها و ایونت های موثر و
جذابی داشته باشد. ابوالحسنی افزود: فکر می کنم این رویداد فضای گردشگری کیش را
عوض کند و بخش خصوصی را جهت دعوت به کار مشترک سوق دهد. وی ضمن تقدیر از کسانی که
در طول یک ماهه گذشته وقت گذاشته اند و این رویداد را طرح کرده اند؛ گفت: با برنامه
ریزی های انجام شده نهایتا در یک ماهه آینده نقاط ضعفی خواهیم داشت اما پس از آن همه
برنامه ها بر اساس یک پلت فرم، سیسیتم و سامانه اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم با
حضور همه کیشوندان اتفاقات خوبی در راه باشد و این جشنواره به رونق همه بخش های
کیش کمک کند .