اقتصاد کیش- فرهنگ پاسخگویی باید به عنوان فرهنگ ارزشی در جامعه نهادینه شود و
مسوولان به طور شفاف به مردم اعلام کنند که کدام وعده هایشان عملی شده و یا دلیل عدم
اجرای برخی مطالبات علی رغم وعده و وعیدهای داده شده چه بوده است ، در این میان
قطعا رسانهها نقش پررنگی خواهند داشت. باید گفت پاسخگویی یعنی پیدا کردن راه حل برای مشکلات و استفاده از اطلاعات
خود برای بهبود نتایج آینده، پاسخگو بودن سودمند است زیرا بر نتایج آینده تمرکز میکند...
به طور کلی یکی از مشکلات سیستم اداری کشور عدم پاسخگویی مسئولان آنها در قبال
کمکاریها ، تاخیر در اجرای برنامهها، عدم اجرای درست وظایف و مسئولیتها و گاهی حتی
جرائم و تخلفاتی است که مجموعه دستگاه یا مدیران و کارکنان آن مرتکب میشوند. گاهی اوقات کار
به جایی میرسد که مسئولین برخی از دستگاهها خیلی راحت در پاسخ به مطالبات ارباب رجوع
و یا سوال خبرنگاران در مورد مشکلات و نواقصکاری دستگاه ذیربط از خود سلب مسئولیت
نموده و عامل بروز مشکل و نقصکاری خود را مستقیم و یا غیرمستقیم به سایر دستگاهها
نسبت میدهند.
روزنامه اقتصاد کیش در راستای مطالبه گری مردم از مسئولان و عمل به وعده هایی
که در گذشته داده شده است چندی است ستونی تحت عنوان " پس چی شد؟! " با
موضوع یادآوری وعده های مسئولان در سال گذشته منتشر می کند و سعی دارد به مسئولان
یادآوری کند که وعده ها نباید تنها در حد حرف باقی بماند و بایستی جامعه عمل بپوشد
و در صورت عدم تحقق، چرایی آن توضیح داده شود.
رسانه بر اساس دغدغه ها، ظرفیت ها، مسائل روز و بر اساس ارتباطی که با مخاطب خود
دارد، تلاش می کند تا حلقه واسط بین توده های مختلف مردم با منابع قدرت باشد. به همین
خاطر یکی از مهم ترین دغدغه هر رسانه ای می تواند پرداختن به مسائل روز، دغدغه و مشکلات
مردم و پیگیری موضوعاتی باشد که در دسترس افکار عمومی نیست. خوشبختانه در مدتی
که از انتشار ستون " پس چی شد؟!" می گذرد دو تن از مسئولان در مقام
پاسخگویی برآمده اند که شایسته است چنین فرهنگی در میان همه بخش ها جا افتاده و
نهادینه شود.
سید رضا صمدی؛ مدیر پیشین تسهیل تولید و صنایع سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ
به سخنی که سال گذشته با مضمون فعالین اقتصادی جدید ظرفیت های موجود شهرک های
صنعتی کیش را تکمیل می کنند؛ در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: بسیاری از موارد
انجام شده و حتی در بحث زیر ساخت های شهرک های صنعتی 5 و 6 آسفالت و تامین برق و
... انجام شد و افزود: جابجایی زودهنگام مدیران و نبود فرصتی برای به سرانجام
رساندن بسیاری از پروژه ها و عمل به وعده ها یکی از دلایلی است که بسیاری از وعده ها بدون
اقدام و یا نیمه تمام می ماند.
مدیر پاسخگوی بعدی مهندس غفار آقازاده؛ معاون امور شهری و محیط زیست شرکت
عمران، آب و خدمات بود که در پاسخ به وعده خود در مورد رنگ آمیزی تمام مسیرهای
دوچرخه سواری جزیره کیش گفت: باور من بر این است که باید به حرفهایی که میزنیم
جامه عمل بپوشانیم و کسانی که عمل نمی کنند ملزم هستند درباره چرایی آن به افکار
عمومی توضیح دهند. وی ادامه داد: کل پیست دوچرخه در همان موعدی که وعده داده شد
رنگ آمیزی شد و موضوع تامین روشنایی پیست دوچرخه هم از مواردی بود که به سرانجام
رسید و به بهترین شکل انجام شد.
نتیجه اینکه رسانه ها نمایندگان افکار عمومی هستند و بسیاری
از اصحاب رسانه به عنوان کارشناسان می توانند درباره اولویت بندی اقدامات ، نظر دهند و در واقع مهم ترین اولویت و دغدغه هر
رسانه پیگیری مطالبات مردمی در موضوعلات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ، توسعه شهری و... است. رسانه که همواره می تواند
از جمله منابع در دسترس برای پاسخ به مطالبات افکار عمومی باشد، می بایست در برنامه
ریزی های خود رسیدگی و پرداختن به دغدغه های
جامعه و مطالباتی که اغلب از طریق سیاست گذارها تعیین می شود را لحاظ کند و با طرح
سوال و مباحث مختلف در تلاش باشد تا ارتباط با مسئولان را برقرار و به نوعی آنها را
هم ملزم به پاسخگویی نماید .