پاییز امسال شهر دوحه قطر میزبان برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای جهان خواهد بود: جام جهانی 2022 پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش

  آخرين اخبار
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
سه شنبه 12 تیر 1403 ، 25 ذی الحجه 1445 ، 2 جولای 2024 ، شماره 4500 (1884 دوره جدید)
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه در جزیره کیش هستیم
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

جام جهانی قطر و رویای ما....!
پاییز امسال شهر دوحه قطر میزبان برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای جهان خواهد بود: جام جهانی 2022

و این بیست و دومین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال است که این بار برای اولین بار در یک کشور عربی برگزار می شود.

  

برای انتخاب میزبان جام حهانی 2022پنج پیشنهاد نهایی  ارائه شده بود : استرالیا، ژاپن، قطر، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا. کمیتهٔ اجرایی فیفا در دوم  دسامبر ۲۰۱۰ در زوریخ سوئیس برای رای‌گیری در مورد انتخاب میزبان تشکیل جلسه داد ودر رای گیری  مرحله سوم و نهایی در رقابت ایالات متحده و قطر ، قطر را برای میزبانی این مسابقات برگزید. کشور کوچک قطر پیش از این در سال 2009  درخواست رسمی خود رابرای میزبانی جام جهانی  به فیفا ارائه داده بود.این کشور  از زمان ارائه درخواست میزبانی تازمان برگزاری مسابقات  13 سال و از زمان معرفی  بعنوان میزبان جام جهانی 12 سال فرصت داشت  خود را برای میزبانی این مسابقات آماده سازد.

محصول تلاش و برنامه ریزی قطریها تا امروز برای میزبانی از مسابقات جام جهانی احداث ورزشگاههای زیبا و فوق مدرن در این کشور  و توسعه و تقویت زیر ساخت های شهری خود  بوده  است  ، بطوریکه بتواند  در این مدت میزبان چند میلیون گردشگری باشد که  برای تماشای مسابقات به این کشور سفر خواهند کرد . قطعا رویداد قطر با توجه به شرایط و امکاناتی که برای آن فراهم آورده شده است یکی از مهم  ترین رویدادهای ورزشی ، گردشگری و اقتصادی  خواهد بود  که در همسایگی  کشور ما صورت می گیرد.

در همین راستا از حدود یک سال پیش و با نزدیک شدن زمان برگزاری مسابقات ، موضوع چگونگی استفاده از این فرصت برای کشور ما مطرح گردیده و شاهد اظهارات فراوانی از سوی مسئولان و مقامات ارشد کشور و دستگاههای مسئول در مورد نحوه استفاده از این ظرفیت مطرح گردید.اظهاراتی که البته عمدتا در حد همان حرف و سخن  و ایده پردازی باقی ماند و کمتر جنبه عملی و اجرایی بخود گرفت!. حتی سال گذشته  همراه با این موج در جزیره کیش ستادی بعنوان ستاد جام جهانی قطرنیز  تشکیل شد اما تا امروز هیچ حرکت ، طرح و فعالیتی از این ستاد دیده نشده ، بجز احکام  و عکس های یادگاری دریافت احکام که گرفته شد....!

قطعا طرح ، ایده ، برنامه ریزی  و تلاش برای استفاده از فرصت های منطقه ای درجهت  رونق اقتصادی و  تامین منافع کشور بسیار خوب است البته مشروط به اینکه بر اساس کارشناسی ، مطالعه و تحقیق و منطبق بر واقعیت ها و آگاهی از شرایط درست جهان و منطقه  باشد و با شرایط و قواعد روز جهانی و بین المللی سازگاری داشته باشد. ناگفته نماند  تنها ایده پردازی و سخنرانی دردی از ما را  دوا نمی کند و نمی تواند به پیشرفت کشور کمک کند. معضلی که متاسفانه عمده مدیران و مسئولان ما با آن مواجه هستند !و همواره از باید ها و کارهایی که باید بشود سخن می گویند غافل از اینکه خطاب این بایدها و بشود ها دقیقا خود آنها  هستند! و این مدیران و مسئولان هستند که با در اختیار داشتن اختیارات  و بودجه کشور  باید با برنامه ریزی در جهت تامین منافع مردم و کشور فعالیت کنند.

مشارکت با قطر برای میزبانی برخی بازیها  و برگزاری جام جهانی! اولین موضوعی بود که به کرات توسط  برخی مسئولان ما مطرح شد! موضوعی خنده دار که با ساده ترین قواعد و قوانین بین المللی هم همخوانی ندارد  اما مکرر تکرار شد! پس از آن مسئولین از این موضع کوتاه آمدند و به میزبانی از تیم های شرکت کننده برای برپایی اردوهای تدارکاتی قبل از مسابقات قناعت کردند ! اینکه بعلت تشابه آب و هوایی با کشور قطر می توانیم میزبان برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم ها قبل از جام جهانی باشیم ! بله این البته فکر و ایده خوبی است و تیم ها قبل از آغاز بازیهای رسمی معمولا اردوهای تدارکاتی و آماده سازی خود را در کشورهایی با شرایط آب و هوایی مشابه برگزار می کنند تا با توجه به اهمیت بازیهای جام جهانی  شرایط و بدن بازیکنانشان با آب و هوای کشور میزبان  آشنا شود . اما ما با کدام شرایط و کدام امکانات میخواهیم میزبان تیم های بزرگی باشیم که راه یافته به جام جهانی هستند! گل سر سبد مناطق و جزایر ما که مدتهاست روی آنها مانور داده ایم کیش و قشم هستند. خودمان را گول نزنیم ، واقعا امکانات ورزشی و تمرینات آماده سازی ورزشی  این دو جزیره در کلاس تیم های جام جهانی هستند...!  یا امکانات ورزشی ، اقامتی ،  زیر ساختی و شهری ما در مقایسه با مناطق مشابه دیگر که در این موضوع رقبای ما محسوب میشوند آیا بهترند؟! و اصلا قابل مقایسه هستند!  تاکنون کدام یک از مشکلات و نواقص  ورزشگاه المپیک کیش بعد از حدود 20 سال که از احداث و فعالیت آن می گذرد رفع شده و تجهیز شده که امروز  بتواند میزبان اردوهای تمرینی تیم های راه یافته به جام جهانی باشد؟!آیا کیفیت  زمین چمن ، نور، امکانات جانبی ورزشگاه المپیک کیش برای آماده سازی تیمی که می خواهد در جام جهانی بازی کند مناسب است؟!و... دهها سوال دیگر . این ها سوالاتی است که کسانی که مطرح می کنند کیش می تواند میزبان اردوهای تدارکاتی تیم های  جام جهانی باشد باید پاسخ دهند! بله  کیش می تواند ولی نه با این شرایط و امکانات....!

در فرصت 6 ماه باقیمانده  تا شروع مسابقات اقدامی که برای آماده سازی این ورزشگاه انجام شده است بازسازی زمین چمن آن است و تغییر آن از چمن طبیعی به هیبریدی.  چند هفته ای است چمن زمین های شماره یک و دو المپیک که پیش از این جهت  آماده سازی آن برای برپایی اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال هزینه میلیاردی شده بود برداشته شده تا بجای آن چمن هیبریدی اجرا شود. آیا بهتر نبود زمین های شماره یک و دوالمپیک  که وضعیت نسبتا قابل قبولی برای فوتبال داخلی ( ملی – باشگاهی ) داشت دست نمی خورد و درست نگهداری می شد و زمین چمن هیبریدی یا هر موضوع دیگری در محل جدید دیگری در مجاورت همین زمین ها در مجموعه المپیک اجراء می شد تا با حفظ زمین های موجود ، کیش صاحب چندین زمین جدید می شدو بر امکانات و داشته های ورزشی کیش افزوده می شد.و به بهانه جام جهانی قطر  امکانات ورزشی ما نیز  افزایش و توسعه پیدا می کرد . فراموش نکنیم قطر برای دست یابی به میزبانی جام جهانی سالها تلاش ، برنامه ریزی و رایزنی کرد و برای آماده سازی ورزشگاههایش 12 سال وقت گذاشت، امروز ما میخواهیم در مدت 6 ماه کیش را به موقعیت بهره برداری از ظرفیت های جام جهانی برسانیم! و توقع داریم پذیرای تیم هایی در کیش و قشم باشیم که پیش از این به سختی جواز حضور در قطر را بدست آورده اند!

بگذریم از این موضوع که مسئولین محترم پس از مدتی مانور روی این موضوع دوم  یعنی میزبانی اردوهای تدارکاتی تیم های جام جهانی  ، باز هم یک پله عقب نشینی کردند که اگر نمی توانیم میزبان بازیهای رسمی جام جهانی یا میزبانی اردوهای تدارکاتی آنها باشیم حداقل می توانیم پذیرای تماشاگران بازیهای جام جهانی باشیم!و این هم ابتدا عنوان شد تماشگران کشورهای مختلف جهان که برای تماشای بازیها به قطر می روند سری هم به کیش بزنند  و حالا به حضور تماشاگران داخلی  در کیش  قناعت شده است تا از طریق کیش مسافر جام جهانی قطر شوند!

نمیدانیم این چه تصور غلطی هست که متاسفانه وجود دارد ! قطر یک کشورمستقل  است. بله ! یک کشور کوچک است  ولی  از 12 سال پیش مشخص بوده  میزبان جام جهانی است. مطمئن  باشید حتی برای کوچکترین موارد هم پیش بینی های لازم را کرده اند و تدابیر لازم را اندیشیده اند  که بتوانند چگونه پذیرای تیم ها و تماشاگرانشان از سراسر جهان باشد ، هم چنانکه حتی  برای مقدار آب معدنی مورد نیاز گردشگرانشان در این مدت هم برنامه ریزی کرده اند!. کشوری که در این مدت مدرن ترین ورزشگاههای جهان را ساخته است  و ریز به ریز تعهدات خود و دولتش در قبال فیفا را انجام داده است  مگر می شود  پیش بینی های لازم را برای  فراهم ساختن امکانات پذیرایی و اقامت هواداران فوتبال و بازدید کننده  گان  از جام جهانی را نکرده باشد! و یا محاسبات آماری تعداد مسافرانی که در این مدت  به کشورش خواهند رفت را نداشته باشد تا  امکانات متناسب و کافی برای پذیرایی و اقامت آنها را فراهم آورد؟!

متاسفانه ما سالهاست عادت کرده ایم  بحای پرداختن به اصل موضوع و کار اساسی به حاشیه هایی بپردازیم که فقط وقت و انرژی خودمان و مردم را هدر می دهد و هیچ کمکی هم به پیشرفت کشور نمی کند!از  حدود بیست سال پیش که این مجموعه المپیک ساخته شد ، قرار بود این ورزشگاه برای کاربری داخلی ورزش و فوتبال کیش باشد و یک ورزشگاه بیست هزار نفری در جنوب جزیره ( محدوده بیمارستان نیمه کاره) برای برنامه های ملی و بین المللی احداث شود . بله اگر چنین ورزشگاهی با امکانات استاندارد جهانی در مجاورت آن  احداث کرده بودیم امروز می توانستیم مدعی توانایی میزبانی از تیم های خارجی باشیم اما....

همین زمین چمن  المپیک را در نظر بگیرید تاکنون بارها و بارها  و بدفعات مثل جگر زلیخا شخم زده شده است . برداشته شده ، کنده شده ، زیر سازی شده ، بازسازی شده ، نوسازی شده و....یک بار برای تیم ملی ، یک بار برای جام جهانی ، یک بار برای میزبانی تیم های لیگ برتری ، یک بار برای......ولی در همه این سالها ما فقط همین یک زمین را داشته ایم . باور بفرمایید با همین بودجه ها  و هزینه ها می توانستیم  هر بار یک زمین جدید ایجاد کنیم و امروزه جزیره کیش واقعا یک کمپ تمرینی فوتبال مناسب با چندین زمین چمن داشت!و با افتخار می توانست پذیرای تیم های متعدد داخلی و خارجی باشد.

حتی در همین مدت 6 ماه هم می شد و می شود  با کار جهادی و شبانه روزی  در مجاورت همین زمین های فعلی ، چند  زمین چمن مناسب با سکوو رختکن ونور و  امکانات جانبی.... مورد نیاز در حد تمرینات  احداث کرد تا می دیدیم امکانات ورزش جزیره توسعه پیداکرده و بیشتر شده نه اینکه دوباره صرف هزینه فراوان و رونمایی از بازسازی و.....

جام جهانی قطر می توانست و می تواند برای کشور و منطقه ما یک فرصت باشد بشرط اینکه درست و منطقی از آن استفاده کنیم.قطعا ما نه می توانستیم میزبان برگزاری بازیهای رسمی باشیم ( تصور اشتباهی که متاسفانه در برخی مسولان ما وجود داشت )و نه حتی با شرایط و امکانات فعلی می توانیم میزبان اردوهای تدارکاتی تیم های جام جهانی باشیم و نه حتی مسافران و گردشگران جام جهانی، کشور برگزارکننده  مسابقات را ترک می کنند تا به کیش سفر کنند!  چرا که آنها آمده اند در همین ایام هم در فضا و حال و هوای جام جهانی باشند نه چیز دیگر....! مگر اینکه بتوانیم در کیش شرایط خاص و ویژه ای را فراهم آورده باشیم که تصور نمی شود در مفایسه با امکانات کشورهای مجاور چنین وضعیتی  را داشته باشیم!

تصور نگارنده این است ما به همان اندازه که توانستیم از اکسپو دوبی استفاده کنیم و بهره بگیریم از جام جهانی قطر هم بهره خواهیم بود!برای اکسپو دوبی هم همین کارها انجام شد. تشکیل ستاد و برگزاری جلسات و تامین بودجه و........ سخنرانی ها و تیترهای نشریات و.... ولی واقعا چه برداشتی از این رویداد مهم جهانی داشتیم....؟! هیچ!

امید است روزی برسد که چشم و نگاه مان به  اتفاقاتی مانند اکسپو دوبی و جام جهانی قطر نباشد تا بخواهیم از قبل آنها آورده ای برای کشور و منطقه مان ایجاد کنیم. خودمان مستقیما در عرصه جهانی و بین المللی  رویداد سازی و نقش آفرینی کنیم.و خوشبختانه جزیره کیش بطور فوق العاده ای از این توانایی و ظرفیت برخوردار است و می تواند مرکز  بسیاری از رویدادهای منطقه ای باشد که دهها برابر اکسپو دوبی و جام جهانی قطر برای کیش و کشور دستاورد داشته باشد. البته اگر بخواهیم و درست عمل کنیم . چرا که با توانایی هایی که کشور ما دارد رویای ما نباید به بهره گیری از  رویدادهای منطقه ای بسنده شود بلکه خود باید رویداد سازی کنیم  و در منطقه نقش آفرینی داشته باشیم.
23 فروردین 1401
 شماره خبر : 3469         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.