به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش وی اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی ، نسنجیده و غیر
علمی در مورد بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که تهیه و ابلاغ می شود را یکی از
مشکلات امروز فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران مناطق آزاد عنوان کرد و افزود:
قوانین مناطق آزاد بسیار شفاف ، روشن و تسهیل کننده امور و فعالیت هاست که قرار
است روند توسعه اقتصاد کشور را شتاب و
تسهیل بخشد اما بعضا در عمل و اجراء چیز دیگری دیده می شود که بنظر می رسد با
اهداف و فلسفه اصلی تاسیس و فعالیت مناطق آزاد بسیار فاصله دارد .مدیر عامل سال های پیش شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش گفت : در جهت کمک
به شکوفایی و رشد و توسعه اقتصادی کشور ،
قانون گذار امتیازاتی را برای فعالیت مناطق آزاد تعریف کرده است که با ابلاغ
بخشنامه ها و دستورالعمل های مکرر و بعضا متناقض
نه تنها این امتیازات و مزایا از بین رفته است که ادامه کار را برای فعالین اقتصادی این مناطق دشوار
کرده است و این مناطق را نیز از اهداف خود
دور ساخته است . مدیر عامل شرکت کیش بتون
جنوب بعنوان نمونه به موضوع ممنوعیت
واردات خودرو به جزیره کیش اشاره کرد و
گفت : در گذشته مبلغ اختصاص داده شده به واردات خودرو در یک سال در جزیره
کیش نهایتا به سی میلیون دلار می رسید و
سوال من این است که این مبلغ چند درصد بودجه را در بر میگیرد؟ سلماسی افزود: اگر
بخواهیم خودرو به کیش وارد کنیم امروز دو برابر و نیم قیمت در کشور دبی است. ضمن اینکه خودرو کالای سرمایه ای است و هر
واحدی صنعتی یا ساختمانی قطعا به خودرو احتیاج خواهد داشت. جواد سلماسی افزود : در
جزیره کیش مقرراتی برای واردات وجود داشته که شامل واردات تنها خودرو صفر کیلومتر با
حداکثر کارکرد ده ساله در جزیره بود و کل واردات با تاکسی ها 30 میلیون دلار می شد
اما این موضوع با عناوینی تحت عنوان جلوگیری از خروج ارز و یا جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و
... ممنوع شد . شما ببینید این بزرگنمایی
ها چه عدد کوچکی را شامل می شود...!
مدیر عامل شرکت کیش بتون جنوب با
اشاره به اینکه خودرو برای جزیره کیش یک جاذبه
گردشگری محسوب می شود و نگاه گردشگران را عوض می کند، گفت: بخشی از این مجوزها و امتیازات جاذبه های
گردشگری و بخشی لوازم صنعتی مورد نیازبرای شتاب بخشیدن به توسعه و رونق کار در جزیره محسوب
می شود . اگر این مزیت ها از مناطق آزاد
گرفته شود دیگر چه امتیازی باقی می ماند که سرمایه گذار به آن دل خوش باشد و آن را
مزیت برتر این منطقه نسبت به مناطق دیگر بداند تا تشویق به فعالیت و سرمایه گذاری شود؟! وی با تاکید بر اینکه در همه
تصمیمات باید نگاه کارشناسی صورت گیرد و
اگر کارشناسی صورت بگیرد و از تصمیمات احساسی دوری کنیم متوجه خواهیم شد که اعداد
و ارقام واردات خودرو در بودجه های ما یک صد هزارم است که عدد قابل توجهی در برابر
ویژگیهای بسیار مثبتی که این موضوع می تواند برای منطقه داشته باشد ، نیست .وی گفت
: باید بازنگری اساسی در مبحث واردات خودرو به جزیره کیش انجام شودو این یکی از
مزیت های این منطقه
از بین نرود.تاریخ انتشار 3 بهمن 1400
|