به جای اینکه تقصیر را به گردن مسائل بین‌المللی بیندازیم ، واقع‌بینانه موضوعات را کنکاش کنیم پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش

  آخرين اخبار
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
سه شنبه 12 تیر 1403 ، 25 ذی الحجه 1445 ، 2 جولای 2024 ، شماره 4500 (1884 دوره جدید)
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شنبه 9 تیر 1403 ، 22 ذی الحجه 1445 ، 29 ژوئن 2024 ، شماره 4497 (1881 دوره جدید)
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه در جزیره کیش هستیم
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

سعید محمد دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد:
به جای اینکه تقصیر را به گردن مسائل بین‌المللی بیندازیم ، واقع‌بینانه موضوعات را کنکاش کنیم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاري _صنعتي و ويژه اقتصادي با تاکید بر اینکه باید زنجیره لجستیک کشور را تکمیل کنیم گفت: اگر بتوانیم خلاءهای زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع می‌توانیم کریدورهای حمل و نقل را احیا کنیم.

  

به گزارش  اقتصاد کیش  "سعید محمد" پنجشنبه  گذشته در همایش لجستیک چابهار اظهار داشت: اصل این است که در چنین همایش‌هایی بخش‌های مختلف مربوط با این موضوع لجستیک بتوانند همدیگر را پیدا کنند و باهم تبادل نظر کنند. باید سعی شود از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنیم، کارایی این همایش‌ها این است که بتوانیم تا انتهای کار به اهداف مورد نظر دسترسی پیدا کنیم .

وی با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی حجم تجارت را در دنیا سالانه 42 هزار میلیارد دلار اعلام کرده است گفت: ایران در یک موقعیت استراتژیک قرار گرفته است و مبادلات تجاری زیادی را در منطقه خودمان شاهد هستیم.

 دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تاکید کرد: 22 کشور مورد تاثیر در تجارت و در اطراف ایران وجود دارد که شامل 15 کشور همسایه و هفت کشور غیر همسایه مبادلات تجاری زیادی با ما دارند که جمعا 22 کشور «هفت هزار و 500 میلیارد دلار» در سال مبادلات تجاری دارند و سهم ایران از این میزان، هشت دهم درصد است .

سعيد محمد با طرح این سوال که چرا ما نتوانستیم به جایگاه واقعی تجاری ایران در منطقه دسترسی پیدا کنیم اظهار داشت: آماده نبودن کشورمان در بحث لجستیک و ترانزیت مهمترین مشکل است و برای همین است که در این همایش به موضوع مهم لجستيك مي پردازيم.

وي تصریح کرد: کریدورهای زیادی را در منطقه داریم، کردیور شمال _ جنوب که یکی از کریدورهایی است که امکان عبور از کشور ما را فراهم می‌کند.

مشاور رييس جمهور گفت: کریدور شرق _ غرب و اخیرا کمربندی جاده که طرح چین در منطقه تعریف شده است و در همه این کریدورها کشور ما می‌تواند نقش‌آفرین باشد، اما بعضا مزیت‌های رقابتی‌مان را از دست می‌دهیم.

سعيد محمد ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که بحث سیاسی، بین‌المللی و تحریم است اما کسانی که می‌خواهند بارشان را به مقصد برسانند فقط و فقط 2 موضوع برایشان مهم است؛ نخست اینکه با کمترین هزینه بار را به مقصد برسانند و دیگری اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالاهای خود را را به مقاصد هدفشان حمل کنند.

وي افزود: به جای اینکه تقصیر را به گردن مسائل سیاسی و بین‌المللی بیندازیم خوب است که واقع‌بینانه موضوعات را کنکاش کنیم تا بتوانیم به پاسخ‌های درستی برسیم.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تاکید کرد: امروز می‌بینیم که به جای اینکه از مسیر زمینی ایران استفاده شود از قزاقستان و بندر آکتاو بارها مستقیم به بندرهای آذربایجان و بعد هم به سمت اروپا منتقل می‌شود و عملا مسیر زمینی ما که از مسیر سرخس و اینچه‌برون می‌تواند محور کمربند شمالی کشور را تشکیل دهد در حال از بین رفتن است.

سعيد محمد بیان داشت: به من گفته شده است که سرعت سیر کالا در کشور پنج کیلومتر در ساعت است، این عدد بسیار وحشتناک بوده و باری که امروزه به سمت اینچه‌برون می‌رود با اینکه آنجا راه‌آهن کشیده شده است اما زمانی که بار می‌خواهد از آنجا عبور کند هیچ مزیتی برای صاحب کالا و بار ندارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم خلاءهای زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع موفق خواهیم شد که کریدورها را احیا کنیم و توجه داشته باشیم که هر کدام از دستگاه‌ها در احیای این کریدورها نقش خاص خود را دارند.

مشاور رييس جمهور گفت: در بین دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بسیار تاثیرگذار است، وزارت راه و شهر سازی در تکمیل زیر ساخت‌ها، وزارت اقتصاد و داراریی در بخش گمرکات، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های مختلف آن در آسان کردن فرآیند صادرات و واردات ، وزارت بهداشت و ناجا همگی می‌توانند کمک کنند.

سعيد محمد تاکید کرد: حدود 27 مجموعه در گمرکات و مرزهای ما مستقر است و وظیفه دارند فرآیندهای ترانزیتی را تسهیل کنند.

وی تصریح کرد: برخوردهای جزیره‌ای باعث می‌شود که همیشه نارضایتی وجود داشته باشد، در یک گمرک سه دستگاه ایکس‌ری متوقف شده که بدلیل تداخلات بین بخشی بوده است. خیلی از جاها از کوچک‌ترین امکانات برای ترانزیت برخوردار نیستند و خدمات رفاهی به ترانزیت کنندگان دچار اختلال است. ما در مناطق آزاد به دنبال این هستیم تا جایی که می‌شود ظرفیت‌ها را احیا کنیم.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: مناطق آزاد ظرفیت بالایی دارند؛ از 74 گذرگاه زمینی 30 گذرگاه در مناطق آزاد است و تعداد پست اسکله‌هایی که در کشور در حال بهره‌وری است 99 پست اسکله در مناطق آزاد و 14 پست اسکله هم در حال ساخت است.

سعيد محمد افزود: ظرفیت کارگاه‌ها حدود یک میلیون تن در سال در فرودگاه‌های منطقه آزاد بوده و در حال افزایش است و ظرفیت 600 هزار تنی به آن اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: از چابهار تا قشم در زنجیره لجستیک کشور هستیم، بندر و اسکله کاوه را داریم و اگر اتصال پُل قشم به بندرعباس محقق شود از بندر کاوه می‌توانیم خدمات لجستیکی و ترانزیتی را داشته باشیم.

مشاور رييس جمهور ادامه داد: در بندر انزلی و امیرآباد، کاسپین، مرزهایی همچون سرخس و دوغارون، میلک و ریمدان مستقر هستیم و امیدواریم خط راه آهنی که اتصال برقرار می‌کند حتما نگاهی به مرز میلک داشته داشته باشد، در شمال بازارچه مرزی نوردوز  و همینطور در مرز بازرگان با جمهوری آذربایجان و در مرزهای بانه و مریوان، مرز باشماق ، خسروی، پرویز خان در مرز اروند و درواقع در همه این نقاط ما ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم.

سعيد محمد افزود: در کنار این ظرفیت لجستیکی، به دنبال این هستیم تا خدمات پولی و بانکی و همینطور سایر خدماتی که نیازمند تکمیل زنجیره لجستیک است را احیا کنیم.

وي ادامه داد: بحث بورس بین‌الملل را در مناطق آزاد پیگیری کرده‌ایم و مجوزهای آن در حال اخذ است که می‌توانیم در یک بخش با فروش اوراق و تعریف پروژه‌هایی به صورت ارزی صندوق‌هایی را تاسیس کنیم تا از این مسیر بتوانیم زیرساخت‌ها را در مناطق آزاد در بخش لجستیک و تزانزیت تکمیل کنیم.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: یکی از موضوعاتی که به جدیت دنبال می‌کنیم مناطق آزاد مشترک است، در تک تک گمرکات و مرزهایی که ما با کشورهای همسایه و غیر همسایه داریم امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک وجود دارد .

سعيد محمد ادامه داد: اگر بخواهیم بحث‌های لجستیکی‌مان تقویت شود چند حوزه را باید برنامه‌ریزی کنیم، نخست بحث زیرساخت‌ها است که در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای که نیاز به منابع دارد و  درحال پیگیری است.

وي ادامه داد: اینکه می‌بینیم منابع کشور در پروژه‌هایی صرف می‌شود که شاید الویت ندارد و در داخل کشور هم هزینه می‌شود ، اما ضربه‌های اصلی و مسیرهای ترانزیتی مورد غفلت قرار می‌گیرد. نیاز است که این موضوع بازنگری شود .

مشاور رييس جمهور افزود: علاوه بر تکیمل زیر ساخت‌ها نیاز به تسهیل خدمات داریم؛ بحث‌های بانکی، بیمه‌ای و انتقال‌ها نیازمند است در موردشان صحبت شود و اینکه یک نقطه کوری که داریم این است که همه دستگاه‌ها بسته به ماموریت‌هایشان می‌خواهند وظایف خودشان را انجام دهند، اینجا نیاز است که یک حکمرانی واحد داشته باشیم.

سعید محمد گفت: تمامی نهادها نیاز به یک متولی اصلی دارند، خیلی جاها است که این نهادها باید در کنار هم کارها را انجام دهند و معمولا جایی که کارِ گروهی نیاز است ما در آنجا دچار اختلال می‌شویم و باید در مناطق آزاد ما یک مدیریت واحد رقم بخورد.تاریخ  انتشار 2 بهمن 1400

 شماره خبر : 3288         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.