نظارت بر مديريت مجتمع هاي مسكوني کیش آيا خلا قانوني وجود دارد؟ پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
تجلیل معاونین سازمان منطقه آزادکیش از تلاش های کارکنان روابط عمومی منطقه آزادکیش
برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش
تاکید مدیران سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت توسعه زیرساخت ها در کیش
پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
کشمکش‌های بی‌فرجام، تباه‌کننده‌ی جانِ آدمیان است
در جست‌وجوی خِرَد و نقد بی‌خردی
شاهنامه، نامه‌ی فرهنگ و منش و اندیشه‌ی ایرانی است
برگزاری باشکوه شب فردوسی در میکا مال کیش
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد

  آخرين اخبار
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
تجلیل معاونین سازمان منطقه آزادکیش از تلاش های کارکنان روابط عمومی منطقه آزادکیش
برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش
تاکید مدیران سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت توسعه زیرساخت ها در کیش
پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
کشمکش‌های بی‌فرجام، تباه‌کننده‌ی جانِ آدمیان است
در جست‌وجوی خِرَد و نقد بی‌خردی
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
عجیب است!
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
امانت است و موقت!
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

زیر پوست جزیره
نظارت بر مديريت مجتمع هاي مسكوني کیش آيا خلا قانوني وجود دارد؟

بحث اختلافات میان ساکنین مجتمع های مسکونی و مدیریت این مجتمع ها امروزه به معضلی در جزیره کیش تبدیل شده است.

  

شنیده ها و تماس های مکرر ساکنان برخی  مجتمع ها با دفتر روزنامه اقتصاد کیش حاکی از آن است که برخی مجتمع های مسکونی بزرگ در سطح جزیره کیش با عدم رعایت ضوابط و مقررات و فشار بی حد و اندازه بر  مالکان و سکنان واحدها جان آنها  را به لب آورده اند و نظارتی هم برکار آن ها وجود ندارد. اینکه آیا ساکنان یک مجتمع مسکونی خود اختیار دارند با انتخاب اصلح هیئت مدیره به صورت دوره ای خودشان به امور محل زندگیشان اشراف داشته باشند و یا نهاد نظارتی فرای این تشکیلات برای رسیدگی به عملکرد هیئت مدیره ها نیاز است، جای بحث و بررسی دارد. گزارش پیش رو سعی در تشریح مشکل برخی مجتمع های مسکونی کیش دارد و پسخ به اینکه  نبود واحد نظارتی  بری کنترل مدیریت این مجتمع ها خلاء قانونی است یا خیر بر عهده کارشناسان و متخصصان این حوزه  است.

نکته جالب اینکه هیئت مدیره ها با توجه به ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند و بخشی از اینها نیز با حمایت مالی خود ساکنان و مالکان تامین می شود با در اختیار گرفتن وکیل با هزینه مجتمع  قادر به فشار بر مالکین و ساکنین می باشند که بعضا این فشارها نیز نامتعارف می باشد اما مالکان و ساکنان برای دفاع  از حقوق خود دست شان خالی است چون  مجددا  باید از جیب هزینه کنند.... !

به گزارش اقتصاد کیش؛ با افزایش روزافزون ساخت آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی، توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی و همکاری اعضای آپارتمان  ها بسیار چشمگیر و بیشتر شده است. هر مجتمع مسکونی باید اساسنامه مختص خود را داشته باشد. اساسنامه حکم قانون اساسی مجتمع مسکونی را دارد و در آن در مورد هزینه های مشترک و اختصاصی، قسمت های اختصاصی و مشترک، نحوه فعالیت مدیر یا مدیران و هر آنچه در مورد آپارتمان ضروری است ذکر شده است.

جزیره کیش نیز در سال های اخیر، شاهد رونق ساخت‌وساز در قالب مجتمع یا شهرک‌های مسکونی بوده‌است. توسعه این مهم به دلیل افزایش جمعیت و مهاجرت افراد از شهرهای کشور به جزیره کیش رخ داد. اما در تمام این سال‌ها  هیچ توجهی به نظارت بر نحوه مدیریت این نوع مجموعه ها  نشده است  یا اصلاً بهتر است بپرسیم: « امروزه مشکلات زندگی در برج ها و مجتمع های بزرگ مسکونی چیست؟»  

برخی مجتمع نشینان جزیره کیش در تماس با دفتر روزنامه گلایه های بسیاری از نحوه مدیریت برخی مجتمع های مسکونی داشته اند و اتفاقاتی چون قطعی های مکرر آب و برق به دلیل تاخیر در  پرداخت شارژ توسط  هیئت مدیره؛ پرداخت شارژهای ماهیانه هنگفت در مقابل دریافت خدمات اندک؛ خرابی های مکرر آسانسورها؛ نمای نازیبای برخی از ساختمان ها و لزوم بازسازی؛ نیاز وافر به تعمیرات ، عدم خدمات دهی مناسب در حوزه تاسیسات ، اجاره شبانه واحدها ،  بعضا حضور همسایگان مشکل ساز و ... از جمله مواردی است که از سوی ساکنان مطرح می شود. شکی نیست که هماهنگی ساکنان یک مجتمع و هیئت مدیره ای برآمده از رای ساکنان مهمترین نقش را در وجود و حفظ آرامش میان خانواده های ساکن در پی خواهد داشت اما امان از روزی که حضور تفکری  خود رای ساز ناکوکی در این سمفونی هماهنگ بنوازد! البته نباید از نظر دور داشت که مجتمع های مسکونی زیادی در سطح جزیره کیش با وجود هیئت مدیره های هماهنگ آرامش بسیاری را برای ساکنان خود فراهم می آورند و می توانند الگویی برای سایر مجتمع های جزیره  باشند.

در این گزارش ابتدا نگاهی خواهیم داشت به تعریف مجتمع های مسکونی و در ادامه نظر برخی از ساکنان مجتمع های مسکونی جزیره کیش را در ارتباط با مشکلات موجود از نظر می گذارانیم که تمایلی به درج نام خود و مجتمع محل سکونتشان نداشتند. هدف این گزارش در نهایت تلنگری به هیئت مدیره ها و ساکنان مجتمع های مسکونی در جزیره کیش است که بایستی در این شهر های کوچک اولین و مهمترین اصل یعنی وجود آرامش در محل سکونت خود را مد نظر قرار دهند. موضوعی که متاسفانه با سوگیری های شخصی و در گیر و دار دعواهای گاه و بیگاه به فراموشی سپرده می شود و آرامش و امنیت از هر دو طرف دعوا رخت برمی بندد. از سوی دیگر اگر خلا قانونی در وجود نهادهای نظارتی برای رسیدگی به عملکرد هیئت مدیره ها وجود دارد، باید تدبیری اندیشیده شودتا از مشکلات جاری مجتمع های مسکونی کاسته شود.

در تعریف مجتمع مسکونی آمده است: با توجه به تعریف آپارتمان، می‌توان مجتمع مسکونی را مجموعه‌ای از آپارتمان‌ها یا واحدهای مستقل در یک بلوک ساختمانی نامید. هر یک از این واحدها دارای سند ثبتی مجزا و مستقل است و به طور مشخص در مالکیت و اختیار یک شخصیت حقیقی یا حقوقی قرار دارد. سایر بخش‌های مجتمع به طور مشترک در مالکیت و اختیار تمامی مالکان واحدهای مسکونی قرار دارند.هر چند این واحد ها جدای از هم هستند اما همیشه تحت نظارت هیئت مدیره واحد خواهند بود و لازم است این هیئت مدیره به انتخاب تک تک اعضا و در دوره های مشخص شده در اساسنامه تغییر و یا تمدید پیدا کند. اما متاسفانه مشکل عمده بسیاری از مجتمع های مسکونی جزیره کیش بعضا هیئت مدیره هایی هستند که سالیان متوالی امورات  برخی مجتمع  ها را در دست گرفته اند و از برگزاری انتخابات برای  تعیین هیئت مدیره دوره ای جلوگیری می کنند و چون ابزار و امکاناتی چون اختیار قطع آب و برق واحدها وجلوگیری از  استفاده از مشاعات همچون پارکینگ و.... برخوردارند این موضوع ابزار قدرت نمایی آنها در برابر ساکنین شده و ظاهرا هم برنده این موضوع هستند! ساکنان هم بخاطر حفظ آسایش زندگی خانواده ظاهرا چاره ای جزء تسلیم در برابر خواسته های تحمیلی آنها ندارند!و یا اصولا بخاطر مشغله ها و گرفتاریهای روزمره حوصله ای برای پیگیری حق یا ناحق بودن موارد تحمیلی ندارند !  بویژه اینکه بخاطر شرایط ویژه جزیره کیش برخی ساکنان این مجتمع ها یا بخشی از سال را در جزیره نیستند یا در رفت آمد هستند  و خود این موضوع موجب سوء استفاده قرار می گیرد .دقیقا اینجاست که خلاء واحد های نظارتی بسیار احساس می شود.

مردم چه می گویند ...

ساکنان یکی از مجتمع های مسکونی در جزیره کیش گفت:  افراد در جزیره کیش  با فرهنگ‌ها و سطوح مختلف اجتماعی در مجتمع‌ها زندگی می‌کنند و تبعیت از یک آیین نامه واحد  با توجه به تفاوت های فرهنگی  افراد سخت خواهد بود. وی گفت :  فعالیت‌های مشارکتی و جلسات عمومی ساختمان اغلب با استقبال نه چندان خوبی برگزار می‌شود و از این جهت ایجاد ارتباط برای حل مشکلات و انتقال تصمیم‌ها کاهش می‌یابد.وی افزود:   پرداخت به‌موقع حق شارژ، رعایت نظافت مشاعات، پرداخت هزینه تعمیرات و عدم اطلاع از حقوق آپارتمان نشینی همیشه جزء مشکلات مجتمع های مسکونی است . مشکلاتی مانند لوله کشی، سیم کشی و موارد دیگر، ممکن است از یک مسئله کوچک به مشکلی بزرگ تبدیل شود که زندگی همه اهالی مجتمع را مختل کند.

یکی دیگر از ساکنان به شرایط خاص کیش در زندگی شهری اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات زیادی که در مجتمع ما وجود دارد به نظر می رشد تشکیلاتی ورای هیئت مدیره ساختمان برای نظارت لازم است. وی افزود : ما در مجتمع محل زندگی خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم  . هئیت مدیره موجود برای فعالیت تشریفات قانونی را پشت سر نگذاشته است  و با وجود گذشت بیش از سه سال، مجمع عمومی و انتخاب هئیت مدیره جدید برگزار نشده است !  افرادی بطور غیر قانونی خود را بعنوان هیات مدیره تحمیل کرده اند و دفتر و امکانات این مجتمع را در اختیار گرفته اند و با استفاده از ابزار و امکاناتی که در اختیار دارند به ساکنین زور می گویند کسی هم جوابگو نیست .وی گفت : ما در اینجا هر روز با یک معضل جدید روبرو هستیم. وی گفت : به نظر می رسد حتی اگر ایجاد سازو کار نظارتی فرای هیئت مدیره مجتمع ها در قانون تعریف نشده  باشد با توجه به شرايط خاص كيش  بایستی این موضوع مد نظر قرار گیرد .

یکی از  مالکان یکی از مجتمع های مسکونی جزیره کیش بزرگترین مشکل را نداشتن اساسنامه، حسابرس و خزانه دار در مجتمع محل زندگی خود عنوان می نماید و می گوید : یک نفر در دفتر مجتمع ما نشسته و بدون نظارت شخص یا هیئت مدیره ای هر کاری که دلش می خواهد انجام می دهد...!  از هزینه های نامتعارف و غیر ضروری تا تخریب و بازسازی غیر کارشناسی و غیر اصولی ! به هیچ کس هم جوابگو نیست ! به محض کوچکترین اعتراض و انتقادی هم با شما وارد چالش می شود و از روز بعد باید برای قطع بیخود و بی جهت آب و برق و یا دریافت پیغام توسط نگهبانان مجتمع مبنی بر یک ایراد بیخود و بی جهت آمادگی داشته باشید!وی با بیان اینکه بر اساس عرف معمول گزارش هزینه کرد سه ماهه بایستی داده شود، گفت: اقدامات عمرانی بایستی در لیستی جداگانه به تایید ساکنان برسد و بعد از آن انجام شود اما متاسفانه در مجتمع ما به ناحق از پول شارژ مستاجران اقدامات عمرانی انجام می شود که خلاف قانون است . این مالک در ادامه  در نظر گرفتن منافع تمامی مالکان و مستاجران مجتمع های مسکونی را خواستار شد و گفت: متاسفانه در دست گرفتن سرنوشت حدود 200 واحد در دست یک نفر انصاف نیست و با وجود شکایت ها و طی مراحل قانونی و بعد از گذشت مدت زمان زیاد هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم!

نتیجه

این نظرات تنها بخشی از اظهاراتی است که برخی ساکنان و مالکان مجتمع های مسکونی ابراز داشته اند و از نظر گذشت. به نظر می رسد وجود مشکلاتی از این دست در مجتمع های مسکونی از سویی نیازمند بررسی و نظارت است و از سویی دیگر، ساکنان مجتمع ها اصلی ترین اشخاصی هستند که بایستی در مرحله اول به خود کمک کنند. این کمک با هماهنگی و همدلی با سایر ساکنان در اجتماعی کوچک محقق می شود. درست است که آراء ، نظرات و عقاید هر فرد متفاوت است اما شخصی که در یک اجتماع حتی اجتماعی کوچکی مانند مجتمع مسکونی زندگی می کند باید نظرات شخصی خود را به نفع گروه تغییر دهد. همیشه منافع گروه بر فرد ارجحیت دارد این ترجیح منافع باعث می شود که فرد بتواند زندگی  بهتر و  توام با آرامش  را در جامعه  تجربه کند...

 بنظر میرسد در جزیره زیبای کیش از این نوع مشکلات پنهان کم نباشد و در زیر پوست زیبای جزیره مشکلاتی از این نوع زندگی شهروندان را با مشکل مواجه نموده و بر زیبایی آن خدشه وارد می نماید . بتدریج در شماره های آتی به بخش هایی از این نوع مشکلات به امید رفع و حل آنها اشاره خواهیم کرد.تاریخ انتشار 8 دی 1400

 شماره خبر : 3166         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.