اجراء آزمایشی طرح بنزین برای همه در جزیره کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
تجلیل معاونین سازمان منطقه آزادکیش از تلاش های کارکنان روابط عمومی منطقه آزادکیش
برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش
تاکید مدیران سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت توسعه زیرساخت ها در کیش
پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
کشمکش‌های بی‌فرجام، تباه‌کننده‌ی جانِ آدمیان است
در جست‌وجوی خِرَد و نقد بی‌خردی
شاهنامه، نامه‌ی فرهنگ و منش و اندیشه‌ی ایرانی است
برگزاری باشکوه شب فردوسی در میکا مال کیش
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد

  آخرين اخبار
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
تجلیل معاونین سازمان منطقه آزادکیش از تلاش های کارکنان روابط عمومی منطقه آزادکیش
برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش
تاکید مدیران سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت توسعه زیرساخت ها در کیش
پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
کشمکش‌های بی‌فرجام، تباه‌کننده‌ی جانِ آدمیان است
در جست‌وجوی خِرَد و نقد بی‌خردی
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
عجیب است!
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
امانت است و موقت!
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

جزیره کیش بالاخره پایلوت شد
اجراء آزمایشی طرح بنزین برای همه در جزیره کیش

جزیره کیش بالاخره بطور رسمی از سوی دولت بعنوان پایلوت یک طرح ملی معرفی شد.

  

به گزارش اقتصاد کیش پس از یکی  دوهفته انتشار اخبار ضدو نقیض در باره  نحوه توزیع جدید بنزین در کشور ، مناطق آزاد و جزایر کیش و قشم  ، بطور رسمی اعلام شد قرار است طرح جدید نحوه عرضه بنزین در دو منطقه آزاد کیش و قشم بعنوان پایلوت این طرح اجرا شود و با رفع نواقص به کل کشور تعمیم داده شود.  تا در این بین حداقل یکی از ظرفیت های مغفول مانده مناطق آزاد در مورد امکان پایلوت شدن برای اجراء طرح های ملی دیده شود.در این طرح که با عنوان "بنزین برای همه " مطرح است  قرار است با استناد به کد ملی هر فرد ایرانی هر ماه 20 لیتر بنزین نیم بهاء( 1500 تومانی) تعلق گیرد و کسانی که صاحب خودرو نیستند می توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند . بر اساس آنچه اعلام شده است هدف از این طرح اجراء عدالت اجتماعی در جامعه است.

در خصوص این طرح مباحث تخصصی را مسلما کارشناسان مربوطه و اهل فن و تخصص این حوزه باید انجام دهند ،  اینکه این طرح چقدر قابلیت اجرایی خواهد داشت و احیانا چه تبعات و آثار سوئی می تواند در جامعه ایجاد کند و یا اصولا آیا می تواند در جهت تامین کننده عدالت اجتماعی باشد یا نه ؟! خود همین طرح چقدر می تواند روزانه  وقت و انرژی مردم و کسانی که روزانه نیازمند سوخت هستند را بخود مشغول سازد و در واقع هدر دهد؟! چه تاثیری بر گسترش دلالی و واسطه گری در جامعه  از طریق فروش سهمیه بنزین خواهد داشت و افراد جامعه را بجای تفکر تولید و اشتغال به این سمت هدایت ، جذب و مشغول ( !)خواهد کرد و  آیا اصولا می تواند تامین کننده عدالت اجتماعی باشد ؟! آیا در ایام آتی باید شاهد طرح های مشابه مثلا در خصوص  استفاده از هواپیماو سایر مقولات خدماتی  و یا فرضا پارک ها و مراکر تفریحی که آن هم دولت از منابع  ملی برای آن هزینه گزافی می کند ولی برخی از آحاد ملت بعلت نداشتن فرزند نیازی به استفاده از آنها ندارند ( استدلالی که در طرح بنزین برای کسانی که خودرو ندارند مطرح است) اجرا ء خواهد شد؟ آیا با داشتن این کشور ثروتمند و پر از منابع مختلف و غنی نباید امکانات رفاهی آنقدر فراوان باشد که هر ایرانی به فراخور نیاز ، علاقه و حتی  توان مالی خود قادر به استفاده آز آن باشد ودغدغه  اینگونه خط بندیها و .... را نداشته باشد؟ !

جزیره کیش نقطه‌ شروع طرح "بنزین برای همه"

اما بر اساس آنچه در خبرها آمده بود محمدرضا لواسانی  یرپرست سازمان منطقه آزاد کیش از اجرای طرح "بنزین برای همه" در کیش به عنوان نقطه‌ی شروع طرح در کشور خبر داد.

محمدرضا لواسانی با تاکید بر فرهنگ مشارکت‌پذیری بالای مردم در کیش، مواردی متعددی را از دلایل انتخاب جزیره کیش برای اجرای این طرح در مرحله‌ی ابتدایی برشمرد.

وی در خصوص این طرح که ابتدا در کیش، و درنهایت در کل کشور اجرا می‌شود، گفت: کد ملی هر فرد بدون هیچ محدودیت سنی، به منزله‌ی احراز هویت و ثبت‌نام وی خواهد بود و از کارت‌‌های بانکی‌ خود می‌تواند برای مصرف در بازار مجازی بنزین استفاده کند.

لواسانی بر انتفاع بیش از ۸۵درصد مردم از اجرای طرح "بنزین برای همه" تاکید کرد و گفت: هم‌وطنانی که در روستاها زندگی می‌کنند یا خودرویی نداشته‌اند، در گذشته هرگز یارانه‌ی سوخت استفاده نکرده‌اند، با اجرای این طرح از عدالت اجتماعی و سهم خود از این ثروت ملی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد خانوارها و افرادی که خودرو ندارند و از یارانه انرژی نیز بی‌بهره‌اند، از این یارانه برخوردار خواهند شد و در واقع نحوه توزیع ناعادلانه‌ی یارانه سوخت اصلاح می‌شود.

لواسانی با اشاره به وجود سامانه‌ی کدملی افراد، تصریح کرد: نیاز به هیچ ثبت‌نامی نیست، و باتوجه به این‌که همه‌ سرپرستان خانوار حداقل یک حساب بانکی دارند، بدون‌نیاز به افتتاح یا معرفی حساب بانکی؛ با اعلام اجرایی شدن طرح، سهمیه ماهانه در کارت بانکی‌شان فعال می‌شود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش همچنین به هماهنگی جهت استقرار تیم‌های نظارت در طول اجرای طرح در مراکز توزیع سوخت اشاره و تصریح کرد: سوختگیری از گذشته بسیار آسان‌تر شده است و پس از دریافت سهمیه 20 لیتری، متقاضیان با مراجعه به پمپ‌بنزین بدون ارائه‌ی کارت سوخت، صرفا سوختگیری می‌کنند و سپس از کارت بانکی استفاده می‌کنند؛ و تفاوتی در استفاده از هیچ‌یک از کارت‌های بانکی وجود ندارد و سهمیه‌ افراد و اعضا خانواده‌شان در همه‌ی کارت‌های بانکی در نظر گرفته شده است.

به گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده به فروش برسانند.

طبق اعلام مجریان طرح، سامانه پس از مدتی، به‌صورت خودکار می‌تواند سهمیه‌ی افرادی را که اقدام به فروش نکرده‌اند، فروخته و مبلغ آن به کارت بانکی واریز می‌شود.

طرح "بنزین برای همه" توسط دستگاه‌های متعددی از جمله شرکت ملی پالایش و پخش نفت، وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابتدا در کیش، و سپس در قشم اجرا می‌شود.

 طرح یارانه بنزین در سطح کشور اجرایی می شود

 هم چنین سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اجرای سراسری طرح سهمیه بندی بنزین را منوط به اصلاح مشکلات احتمالی این طرح در جزیره کیش عنوان کرد.

حسین شمسیان طی گفتگو با شبکه خبر در خصوص بررسی تمام جوانب طرح در جزیره کیش که به صورت پایلوت اجرایی می شود، اظهار داشت: پس از اصلاح تمام مشکلات احتمالی این طرح در مناطق دیگر زیر نظر دولت عملیاتی خواهد شد.

به گفته شمسیان تا کنون سهمیه بنزین به پلاک خودرو اختصاص می یافت از این رو  اگر کسی هم خودرویی نداشت از این سهمیه بهره مند نمی شد.

وی اظهار داشت: در این طرح هیچ تغییری در قیمت بنزین یارانه ای و یا آزاد ایجاد نخواهد شد و قیمت بنزین یارانه ای یک هزار و 500 تومان  و همچنین قیمت بنزین آزاد نیز 3 هزار تومان است.

وی افزود: به جای شارژ کارت سوخت پلاک ها، به ازای هر کد ملی که شخص ساکن ایران است و حداکثر یک سال از کشور خارج نشده ماهانه در جزیره کیش 20 لیتر بنزین دریافت خواهد کرد.

حسین شمسیان با اشاره به این که طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسائط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌ خود برخوردارند، تصریح کرد: هیچ گونه تغییری در سهمیه تاکسی‌ها، خودروهای عمومی و دیزلی ایجاد نمی‌شود و هر کدام از اعضای خانواده‌ ها در این طرح مورد توجه قرار گرفتند و مشمول دریافت 20 لیتر بنزین می‌شوند.

شمسیان در خصوص نحوه تخصیص سهمیه بنزین به مردم خاطر نشان کرد: اعتبار تخصیص یافته به اعضای خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

وی بیان داشت: در این طرح افراد دارای خودرو از سهمیه بنزین اختصاص یافته استفاده می کنند و کسانی که فاقد خودرو هستند می توانند نسبت به نقل و انتقال آن اقدام کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با فرایند نقل و انتقال اعتبار اختصاص یافته، گفت: با معرفی سامانه ای آموزش های لازم برای "کارت به کارت کردن و یا  فروش سهمیه بنزین" به مردم ارائه خواهد شد.

حسین شمسیان با بیان این که برای جلوگیری از تجمع مردم در جایگاه های سوخت، ذخیره سهمیه بنزین در کارت ها همچنان محفوظ است، اظهار داشت: این طرح نیاز به  نام نویسی و افتتاح حساب  ندارد و پس از یک بازه اطلاع رسانی جامع به مردم کیش،  تا نیمه دی ماه فرآیند عملیاتی شدن آن آغاز می شود.

وی، گفت: این طرح هیچ ارتباطی به یارانه نداشته و ساکنان جزیره کیش براساس کدملی می توانند سهمیه خود را دریافت  کنند.تاریخ انتشار 4 دی 1400

 

 

 شماره خبر : 3138         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.