عامل پیشبرد اهداف و بهره‌ وری در منطقه آزاد کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
تجلیل معاونین سازمان منطقه آزادکیش از تلاش های کارکنان روابط عمومی منطقه آزادکیش
برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش
تاکید مدیران سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت توسعه زیرساخت ها در کیش
پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
کشمکش‌های بی‌فرجام، تباه‌کننده‌ی جانِ آدمیان است
در جست‌وجوی خِرَد و نقد بی‌خردی
شاهنامه، نامه‌ی فرهنگ و منش و اندیشه‌ی ایرانی است
برگزاری باشکوه شب فردوسی در میکا مال کیش
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد

  آخرين اخبار
گردش و سیر و سیاحت ، موزه ها و لزوم توجه به مبانی مردم شناسانه و تاریخی گردشگری
معاون جدید فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منصوب شد
تجلیل معاونین سازمان منطقه آزادکیش از تلاش های کارکنان روابط عمومی منطقه آزادکیش
برگزاری جشن الفبای پسران پایه اول دبستان الغدیر کیش
تاکید مدیران سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت توسعه زیرساخت ها در کیش
پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پیام تبریک سرپرست روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
خلقِ زبان حماسه، هدیه فردوسی به ایرانیان بود
کشمکش‌های بی‌فرجام، تباه‌کننده‌ی جانِ آدمیان است
در جست‌وجوی خِرَد و نقد بی‌خردی
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
عجیب است!
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
امانت است و موقت!
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

ارتقاء نیروی انسانی درون سازمانی؛
عامل پیشبرد اهداف و بهره‌ وری در منطقه آزاد کیش

گزارش اختصاصی اقتصاد کیش

  

سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان بزرگترین تشکیلات اداری در جزیره کیش می تواند از نیروهای درون سازمانی  به بهترین نحو استفاده نماید و بنا بر مطالبی که در پی می آید با استفاده از آموزش ها، ارتقاء مهارت ها و دانش افزایی از نیروهای خود تا پست های بالای مدیریتی استفاده ای بهینه نماید. این اقدام مزایای زیادی از جمله ایجاد انگیزه بالا، آشنایی قبلی با فرهنگ جاری کیش و سازمان ، تعصب و تعهد به پیشرفت کیش و سازمان و ... را به همراه خواهد داشت.

اقتصاد کیش- سرویس گزارش- رسيدن به اهداف سازمانی  در گرو توانایی نیروی انسانی در انجام امور محوله است. نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در پیشبرد اهداف و ارتقا بهره‌وری سازمانها محسوب می‌شود.صاحب‌نظران عقیده دارند که در یک سازمان، عوامل انسانی بیش از سایر عوامل در شالوده‌ سازی، نگهداری و گسترش سطح عملکرد و تکمیل ماموریت سازمان نقش دارد و بهبود کیفیت و بهره‌وری به عوامل انسانی درگیر در فرایند رشد و تحول سازمان بستگی دارد. لذا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شناخت استعدادها،‌انتخاب و به کارگیری نیروهای انسانی شایسته در سطوح مختلف مشاغل سازمانی، پایش عملکرد و افزایش مهارت و هدایت صحیح نیروی انسانی، امری ضروری است. بدیهی است که یکی از منابع هر سازمان از جمله پستهای مدیریتی، نیروهای موجود در درون سازمان است و برای استفاده صحیح از این منبع، ضروری است که با طراحی یک سیستم پویا و جامع، توانایی‌ها و قابلیت‌های بالقوه نیروهای شاغل در سازمان، شناسایی و اطلاعات لازم درباره آنان جمع‌آوری شود.تهیه بانک اطلاعات مدیران و شناسایی استعدادهای مدیریتی درون سازمان به روش علمی می‌تواند دست‌اندرکاران سازمان ها  را یاری کند تا در هنگام لزوم در زمینه انتخاب افراد شایسته برای مشاغل و پست‌های مدیریتی ، دقیق‌تر عمل کرده و از شیوه‌های سنتی و سفارشی گزینش مدیران اجتناب کنند. همچنین نیروهای سازمانی  از فرصت مساوی برای شکوفایی استعدادهای خود در جهت تحقق اهداف سازمان برخوردار خواهند شد.اطلاعات حاصل از چنین سیستمی می‌تواند نقاط قوت و ضعف نیروهای درون سازمانی  و ظرفیت‌های موجود را شناسایی و در گام نخست مشخص کند که آیا فرد، مهارت، تخصص و شرایط لازم برای احراز سمت بالاتر را دارد؟ و یا در سمت فعلی به چه نوع آموزشها و افزایش درچه مهارتهایی نیاز دارد؟ همچنین معیارهایی را برای ارزیابی عملکرد مدیران فراهم می‌آورد. سازمان منطقه آزاد کیش نیز می تواند از این روش در جهت بهینه سازی نیروی انسانی خود حداکثر استفاده را انجام دهد.

از سویی دیگر حجم بالای کارکنان یک سازمان، بالا رفتن هرم سنی آن، درصد بالای کارشناسان جوان، روند رو به رشد فعالیتهای کمی و کیفی سازمان و ... از جمله دلایلی است که ضرورت پیاده‌سازی طرح توسعه و بهبود منابع انسانی در سازمانهای کنونی را صدچندان می‌کند.در سازمانهایی با ابعاد کوچک، مدیر امکان به خاطر سپردن خصوصیات تمام کارکنان را داشته، قابلیت‌های آنان را می‌شناسد و به ویژگی ها، نقاط قوت و ضعف آنان اشراف دارد، اما هنگامی که تعداد کارکنان افزایش می‌یابد مدیر برای تصمیم‌گیری و انتخاب نمی‌تواند به حافظه خود رجوع کند. به این ترتیب با افزایش حجم کارکنان یک سازمان، مدیریت به ابزار و حافظه کمکی نیاز خواهد داشت و بانک اطلاعاتی به عنوان یک ابزار کمکی می‌تواند مدیران  را درانتخاب اصلح، یاری دهد. در این راستا استعدادیابی فرایندی راهبردی، مستمر و هدفدار است که برای اطمینان از معرفی جانشینان مناسب برای پستهای کلیدی مدیریتی و نقش آنان در آینده انجام می‌شود.
"جی آر کیلر در مقاله ای با عنوان مزایای جذب نیرو از درون سازمان آورده است: چندین سال پیش، من متوجه روندی جالب شدم: زمانی که سازمان‌ها دیگر از پیدا کردن و جذب کاندیداهای خوب از خارج سازمان ناامید شده بودند، شروع به افزایش مقدار سرمایه‌گذاری در زمان، انرژی و پول به‌منظور قابلیت‌سازی و توسعه توانایی‌های کارکنان داخلی خود کردند و این سرمایه‌گذاری موفق بود. تحقیقات اخیر توسط همکارم متیو بیدول، در وارتون، نشان می‌دهد که جذب نیرو از داخل سازمان به‌طور معمول بهتر از استخدام و جذب نیرو از خارج سازمان  است
.با این حال، استخدام و توانمندسازی داخلی، ساده و عاری از خطا و اشتباه هم نیست. در واقع یافته‌های حاصل از تحقیقات انجام شده توسط "سی‌ای بی" نشان می‌دهد که تنها ۴۰ درصد از جابه‌جایی‌های درون سازمانی با پتانسیل و ریسک بالای شکست کارکنان رو به رو خواهند بود و اینها احتمالا کارکنانی هستند که سازمان‌ها باید بیشترین اطلاعات را در موردشان داشته باشند."

 


طبق یاقته های محققان انتخاب یک مدیر از درون سازمان می تواند مزایای زیر را در پی داشته باشد
:

·        این گونه مدیران به خوبی با فرهنگ سازمان آشنایی دارند و تمامی مناسبات و ارتباطات را می شناسند. لذا هیچ وقت اضافی صرف به اصطلاح جا افتادن نمی کنند.

·        اهداف را به خوبی می دانند و با برنامه های سازمان کاملا آشنا هستند. این سبب می شود که از صفر، کاری را شروع نکنند و ملزم و متعهد به اهداف باشند.

·        تعصب آن ها به سازمان، نوعی تعهد  به همراه خواهد داشت که خود را در برابر سرنوشت آن، بسیار مسئول می دانند.

·        یکی از مهم ترین پیام انتخاب مدیر از دورن سازمان به کارکنان این است که در صورتی که به خوبی کار کنند، رشد خواهند کرد و آموزش ببینند، می توانند ارتقا یاببند و در نهایت در پست مدیریت قرار بگیرند. این یعنی انگیزه برای کارکنان که بیشتر و بهتر کار کنند.

·        این افراد شایسته هستند، چرا که بعد از سال ها کار موفق در سازمان اکنون به این منصب رسیده اند. لذا قابلیت های آنان برای تمامی افراد آشکار است و انتخاب آنها با ریسک کمتر و اطمینان بیشتری صورت می گیرد.

·        این افراد چندان نیازی به توجیه شدن ندارند و در قبول مسئولیت ها، کمتر به آموزش نیاز دارند.

باید گفت: موفقیت، تحول و رقابتی شدن سازمان در گروی توسعه افراد و شایستگی‌های نیروی انسانی آن سازمان است. ایده‌ها تنها در صورتی محقق می‌شود که انسان‌ها بتوانند آنها را به خوبی پیاده کنند! افراد مهمترین سرمایه و منبع ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شوند . یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های سازمان، ایجاد قابلیت‌های مورد نیاز در نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف است. قابلیت از جنس نگرش، علم و مهارت است که در نهایت به رفتار مد نظر در نیروی انسانی می‌انجامد. سازمان‌ها روش‌های مختلف و بعضاً پراکنده‌ای برای افزایش قابلیت نیروی انسانی خود جهت دستیابی به اهداف سازمان در پیش می‌گیرند.

یکی از روش‌های برتر در این حوزه، طراحی و برگزاری برنامه‌های یادگیری درون سازمانی بصورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند است؛ به این معنی که سازمان اولویت‌های جاری و آتی خود را تعیین نموده و طی یک برنامه مدون، قابلیت نیروی انسانی خود را با این اولویت‌ها همسو می‌نماید.آموزش و یادگیری صحیح کارکنان در مسیر درست و همسو با اهداف شرکت، یکی از مهمترین اصول موفقیت و پیشرفت هر سازمانی می‌باشد. دوره‌های درون سازمانی هدفمند باعث صرفه‌جویی در هزینه یادگیری در عین حال افزایش اثربخشی آن می‌شود و فرصتی برای همسو کردن دوره با اولویت‌ها و چالش‌های موجود در سازمان و در نتیجه کمک به حل آنها می‌باشد. همچنین با روش‌های مکملی از جمله ارزیابی اثربخشی یادگیری، مربی‌گری و کمک به پیاده‌سازی یادگیری‌ها در سازمان به اثربخشی هر چه بیشتر این دوره‌ها کمک می‌نماید.مربی‌گری یک سرمایه‌گذاری واقعی بر نیروهای کلیدی سازمان است که طی آن فرد می‌تواند خودش بهترین راه برای حل مسائل و ارتقای عملکرد خویش را پیدا کند. مربی‌گری فرایندی حساس است که نیاز به نیروی مجرب و آموزش دیده دارد تا طی فرایندی مستمر، فرد را همراهی کند تا قابلیت و نگرش او توسعه یابد.

سازمان منطقه آزاد کیش هم به عنوان بزرگترین تشکیلات اداری در جزیره کیش می تواند از نیروهای درون سازما نی خود  به بهترین نحو استفاده نماید و حتی بنا بر آنچه در بالا عنوان شد با استفاده از آموزش ها و ارتقاء مهارت ها و دانش افزایی از نیروهای خود تا پست های بالای مدیریتی استفاده ای بهینه نماید.تاریخ انتشار 1 دی 1400

 شماره خبر : 3133         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.