1- هر مدیر و
مسئول بیش از یک پست و سمت نداشته باشد
.چرا که روزها و ساعات زیادی نامه ها یی که نیاز به تصمیم یا امضاء یا ارجاع دارد در دفتر و میز مدیران به علت حضور مدیران
محترم در جلسات ونشست ها وکمیسیون های مختلف به تعویق می افتد . حتی برخی از این
نامه ها نیاز به وقت زیادی برای بررسی و تصمیم
ندارد فقط یک امضا ء یا ارجاع ساده نیاز
دارد.
2-مدیران محترم از حضور مکرر و مستمر در جلسات و مراسم و
نشست هایی که به حوزه کاری آنها مربوط نمی
شود منع شوند .خیلی از کارها به همین دلیل
عدم حضور مدیر در دفاتر مدیران باقی می
ماند و برخی مدیران نیز هیچ جلسه و نشستی را نمی خواهند از دست بدهند.
3- سیستم الکترونیکی درون سازمانی برای همه دوایر و حوزه ها فعال شود.برای هر سرمایه گذار ، شرکت و فرد متقاضی پروندهای الکترونیکی تشکیل شود وهر بخش و حوزه ای بسته به نیاز خود قادر به دسترسی به مدارک
این پرونده باشد تا ارباب رجوع ناچار نباشد در هنگام مراجعه به هر قسمتی از سازمان و شرکت
های تابعه چند باره کپی مدارک تحویل دهد.
4- به کارشناسان ومتصدیان مربوطه در هر حوزه ای به
اندازه کافی اختیار داده شود تا برای مواردی همچون استعلام ،ارجاع و ... خود اقدام کنند و هریک از اینها نیاز به تایید و امضا ء مدیرارشد
نداشته باشد.
5- شماره و کد مشخصی در اختیار ارباب رجوع قرار گیرد و درست مشاوره و راهنمایی شود تا فرد بتواند
پیگیری ارجاعات و استعلامات کار خود را
انجام دهد و هربار مراجعه اش به 3 روز بعد دیگر حواله نشود.
6-در درخواست ها اگر منعی قانونی وجود دارد یا شدنی نیست
مستقیم و شفاف به متقاضی گفته شود تا خود تدبیری
بیندیشد و روزها وقت و انرژی خود را سر موضوعی که مشخص نیست انجام شود یا نشود تلف نکند.
7- حفظ کرامت ارباب رجوع مهم ترین موضوعی است که باید به آن اهمیت داده شود. به کسی که به عنوان ارباب رجوع مراجعه میکند بعنوان
کسی که میخواهد در پیشرفت و آبادانی این شهرسهیم باشد و کمک کند نگاه شود ، ازاو استقبال کنیم ودرست راهنمایی شود نه
اینکه بعنوان کسی که آمده است از سازمان
امتیازی بگیرد به او نگاه شود...!
8- به حداقل رساندن جلسات ،نشست های جمعی ، مراسم و همایش های غیر
ضروری تا مدیران صاحب امضا ء مجبور نباشند
وقت های زیادی را در آنها بگذرانند و کار خلق الله معطل بماند.
9- حذف بروکراسی زائد اداری یعنی اینکه متصدی مربوطه ،متقاضی را حداقل محرم اسناد و اطلاعات خودش بداند و برای پیگیری امور و اخذ استعلام از مبادی مختلف
راهنماییش کند چکار کند تاکار زودتر به سرانجام برسد نه اینکه بگوید برو چند روز
دیگه بیا ببینیم جواب آمده!
10- تفهیم
کارکنان و متصدیان حوزه های مختلف ، اینکه بدانند میزان روند رونق یا بی رونقی جزیره در حوزه های
مختلف به وجدان کاری و میزان دلسوزی آنها بستگی دارد.تاریخ انتشار 24 آذر 1400