بهتر است به هرمزگان ملحق شویم پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش

  آخرين اخبار
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ، 7 ذی القعده 1445 ، 16 می 2024 ، شماره 4465 (1849 دوره جدید)
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
عجیب است!
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
در توصیف آرامش جزیره
امانت است و موقت!
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نامه رسیده
بهتر است به هرمزگان ملحق شویم

در چند دهه اخیر مردم لارستان بزرگ بارها شاهد بی مهری و نادیده گرفته شدن مطالبات بحق خود از سوی مسئولان در استان فارس و مرکز کشور، از اصول گرا گرفته تا اصلاح طلب، بوده اند

  

هنوز ماجرای کارشکنی ها در تاسیس اداره کل راهداری لارستان خبر داغ لارستان است که خبری از مجلس به گوش می رسد مبنی بر تلاش نماینده جهرم برای مرکزیت دادن به این بخش پیشین لارستان در جنوب فارس. حال آنکه لارستان در ۳۸۶ کیلومتری جنوب شیراز و در ملتقای فارس و بوشهر و هرمزگان بدون اینکه وارد مجادله با هیچکدام از بخش های گذشته خود شود طبیعتا مرکزیت جنوب فارس را دارد؛ اما ظاهرا حرف حساب لارستانی ها در زد و بندهای مسئولان جایی ندارد. در این احوال هر ناظر آگاهی به لارستانی ها و بخصوص لاری ها حق می دهد که سر خود گیرند و دل از استان فارس برگیرند. اگر مرکزیت لارستان را در جنوب فارس انکار می کنید، تقاضای ما الحاق به هرمزگان است؛ چراکه بر پایه دلایل تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، زبانی و نیز با توجه به رویکرد ناعادلانه مسئولان استان فارس این الحاق منافع لارستان را بیشتر تامین خواهد کرد.

لارستانی ها و بخصوص لاری ها معتقدند که در مدیریت استان فارس اراده ای برای عقب نگه داشتن لارستان و ضربه زدن به این منطقه تاریخی که از دیرباز ایالتی مستقل محسوب می شده وجود دارد. این درحالی است که بزرگ ترین سرمایه های بانکی استان فارس در بانک های لارستان وجود دارد و این منطقه تاریخی قطب تجارت جنوب فارس است.

از سوی دیگر لارستانی ها روابط حسنه خود را با شهرستان های تاریخی خود که امروزه جزو استان هرمزگان محسوب می شوند حفظ کرده اند و با این مناطق به دلیل هم زبانی و هم فرهنگی و نیز منافع مشترک قرابت بیشتر ی احساس می کنند. این احساس دو جانبه است و روابط تجاری و فرهنگی بستکی ها و پارسیانی ها و لنگه ای ها با لارستان بیش از مناطق هرمزگان است. در این شرایط که لارستان با زیر ساخت های تجاری قوی و نیز توسعه اداری قابل توجه( در لارستان دو اداره کل راه و شهرسازی و فرودگاه بین المللی و مرکزیت پلیس راه جنوب فارس وجود دارد) مورد بی مهری مرکز استان فارس است و با هرمزگانی ها روابط بهتری دارد آیا منطقی نیست که لارستان به استان هرمزگان ملحق شود؟ این موضوع می تواند برای استان هرمزگان و لارستان سود دو جانبه داشته باشد.

با توجه به مطالب فوق و اینکه مجموعه هرمزگان و لارستان بزرگ دارای قرابت قومی و جغرافیایی و زبان و سنتهای دیرین مشترک هستند، این عوامل موجب ارتباط همیشگی مردم هرمزگان با لارستان بوده و علی رغم تقسیمات سیاسی کشوری دهه چهل، کماکان این ارتباط استمرار داشته است. از طرف دیگر در طول تاریخ در محدوده هرمزگان و لارستان بزرگ قومیت واحدی زندگی کرده اند که همواره مرزداران سرزمین عزیز ایران و پاسداران بحق فرهنگ و تمدن این سرزمین و حافظان خلیج همیشه فارس بوده اند.

مجموع مطالب بالا خواننده صاحب نظر را به این نتیجه خواهد رساند که الحاق لارستان بزرگ به هرمزگان و نتیجه حاصل از آن می تواند به عنوان راهکاری در خور بررسی و تعمق برای محرومیت زدایی از این منطقه جنوب کشور در راستای آرمان های انقلاب اسلامی که گسترش عدالت در کل سرزمین ایران است مورد توجه قرار گیرد. الحاق لارستان بزرگ به هرمزگان، راهکارها و نتیجه ها مقدمتا باید گفت این پیشنهاد در صورتی می تواند شکل عملیاتی به خود بگیرد که منافع دو منطقه لارستان بزرگ و هرمزگان در آن تامین شود و هر دو منطقه از این رویداد بهره مند و منتفع شوند.

اهم منافع مترتب بر الحاق لارستان به هرمزگان به شرح زیر است:

 

۱- الحاق لارستان بزرگ( لارستان خنج و گراش و اوز) به هرمزگان حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع به وسعت استان هرمزگان خواهد افزود و رتبه هرمزگان به لحاظ وسعت در میان ۳۱ استان کشور دو پله صعود می کند.

2- با الحاق لارستان بزرگ به استان هرمزگان حدود ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت هرمزگان اضافه می شود و جمعیت این استان به ۲ میلیون نفر می رسد که این امر خود رتبه هرمزگان را در میان استان های کشور ۴ پله صعود می کند.

3- با الحاق لارستان به هرمزگان این استان دارای ۱۶ فرمانداری و یک فرمانداری ویژه می شود (لارستان هم اکنون دارای فرمانداری ویژه است)

4- با توجه به اینکه یک چهارم کل سپرده های استان فارس در بانک ها و مراکز مالی لارستان بزرگ قرار دارد با الحاق لارستان بزرگ به هرمزگان رتبه اعتبار مالی و اقتصادی هرمزگان تا ۴۰ در صد افزایش می یابد.

5- با الحاق لارستان بزرگ به هرمزگان قریب ۱۲۰ هزار تن گندم تولیدی لارستان، سه هزار تن خرما، ۳۰۰ هزار تن حبوبات جالیزی و میوه ای به محصولات تولیدی هرمزگان اضافه می شود و هرمزگان در خصوص تولید کشاورزی دارای نقش جدی می شود.

6- با الحاق لارستان بزرگ به هرمزگان دو اداره کل مستقل با بودجه مستقل به هرمزگان اضافه می شود( اداره کل راه و شهرسازی و نیز اداره کل فرودگاه لارستان)

7- پنج مرکز بهداشتی با بیمارستان های مجهز به کلیه امکانات به استان هرمزگان اضافه می گردد.

8- با الحاق لارستان به هرمزگان ۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، دو دانشکده علوم پزشکی، دو دانشکده پرستاری، یک دانشکده فنی، دو دانشگاه پیام نور و دو دانشگاه علمی- کاربردی به مجموعه دانشگاهی هرمزگان اضافه می شود.

9- با توجه به توان مالی سرمایه داران لارستانی در داخل و خارج از کشور که هم اکنون در شیراز مبادرت به راه اندازی ۸۰ در صد از مراکز اقامتی، بیمارستان ها و نموده اند.

قطعا این نگاه جدید به بندرعباس به عنوان مرکز استان و کل مجموعه هرمزگان می تواند در توسعه اینگونه زیر ساخت های شهری موثر باشد. لازم به ذکر است که هم اکنون هتل پارس، هتل اطلس، هتل ارم، هتل بزرگ شیراز، هتل پاسارگاد، پارک هتل، هتل تالار و سایر مراکز اقامتی شیراز توسط لارستانی ها ساخته شده است. همچنین لارستانی ها در ساخت و توسعه اکثر بیمارستان های شیراز و ساخت مراکز مهم تجاری این شهر مشارکت نموده اند.

10- هم اکنون تراکم پروازهای روزانه فرودگاه بین المللی لارستان و تنوع شرکت ها در این فرودگاه مثل آسمان، هما، ماهان و العربیه و نیز وجود مرز هوایی لارستان و نیز وجود قریب به ۱۸۰ هزار نفر لارستانی مقیم کشورهای همجوار می تواند در کنار سایر فرودگاه های هرمزگان نقش موثری در تجارت و توسعه اقتصادی استان هرمزگان ایفا نماید.

 

 💠مزیت های الحاق لارستان بزرگ به هرمزگان برای توسعه یافتن لارستان

 

1- آرزوی ساکنان لارستان برای دسترسی به ساحل و آزادی عمل در تجارت از طریق بنادر سنتی و قدیم محدوده لارستان بزرگ عملی می گردد.

2- با توجه به وجود فرمانداری ویژه در لارستان که به توسعه این منطقه کمک می کند، ادارات کلی که در دولت نهم و دهم برای لارستان مصوب شد اما مدیریت استان فارس آن را اجرایی نکرد سریعا به دو اداره کل لارستان اضافه می شود.

3- با الحاق لارستان به هرمزگان بحث چندین ساله ی تاسیس بارانداز تجاری و بندر خشک در لارستان- با توجه به اقلیم و موقعیت لارستان) عملی می شود و برای اجرای این امر گمرک لارستان نیز اداره کل خواهد شد تا کالاهای حساس برای ترخیص به لارستان منتقل شود.

4- تاسیس منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی که از چند سال پیش پیگیری شده تسریع می شود و با تاسیس این منطقه تجاری نقش هزار ساله ی لارستان در تجارت و اقتصاد احیا می شود.

5- برای حمایت و پشتیبانی از بخش شمالی هرمزگان ریل گذاری خط آهن بندرعباس- لار- شیراز تسریع می شود و نیز خط آهن بندرعباس- لار- عسلویه در دستور کار جدی قرار می گیرد و حمل و نقل کالاهای گمرکی به بارانداز تجاری لار عملی می گردد.

۶- دو بانده شدن جاده لار- بندرعباس و لار- شیراز تسریع می شود

۷- با اهتمام جدی مسئولان هرمزگان بهره برداری و پالایش منابع عظیم نفت و گاز لارستان بزرگ تسریع می شود و احداث پالایشگاه و پتروشیمی لارستان عملیاتی می شود.

شهروند لارستان تاریخ انتشار 9 آبان 1400

 شماره خبر : 2847         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.