بقای مناطق آزاد در گرو حضور سرمایه گذاران است پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش

  آخرين اخبار
شنبه 29 اردیبهشت 1403 ، 9 ذی القعده 1445 ، 18 می 2024 ، شماره 4466 (1850 دوره جدید)
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ، 7 ذی القعده 1445 ، 16 می 2024 ، شماره 4465 (1849 دوره جدید)
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
عجیب است!
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

دبیر شورایعالی مناطق آزاد:
بقای مناطق آزاد در گرو حضور سرمایه گذاران است

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت: باید زمینه های دیپلماسی گری مناطق آزاد در سرمایه گذاری های خارجی فراهم و تقویت شود تا این مناطق بتوانند به جایگاه حقیقی و واقعی خود در توسعه اقتصادی کشور دست یابند وی بقای مناطق آزاد را در گرو حضور و فعالیت سرمایه گذاران عنوان کرد.

  

به گزارش اقتصاد کیش سعید محمد روز گذشته  در نشست مشترک خود با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش اظهار داشت: مناطق آزاد تجاری برای تحقق این مهم نیازمند داشتن یک راهبرد هستند که در این راستا تمامی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در یک فرصت سه ماهه باید اسناد راهبری خود را تدوین کنند.

وی اضافه کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز سعی می کند با جمع بندی ایده ها، نقطه نظرات و طرح ها و برنامه های سازمان های مربوطه، راهبر ملی آنها را آماده تا بر اساس کمک به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق را منسجم تر و راهبری تر ادامه دهد.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه در این برنامه های راهبردی باید به توانمندی های تخصصی هر منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی توجه ویژه شود افزود: افزایش سهم مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در تولید ناخالص ملی ، نقش آفرینی اصلی در دیپلماسی و توسعه روابط اقتصادی کشور از جمله افق های مورد نظر این برنامه ها است.

نگاه های بدبینانه نسبت به مناطق آزاد رفع شود

وی با اشاره به اینکه بیشتر مناطق آزاد تجاری کشور در مجاورت کشورهای همسایه قرار گرفته اند افزود: سال گذشته میزان واردات ۱۵ کشور همسایه ایران یک هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار بوده که ایران از این میزان تنها ۲۴ میلیارد دلار را جذب شده که این نشان دهنده عدم موفقیت مناطق آزاد در جذب این منابع است.

مشاور رییس جمهور گفت: این مساله یکی از دلایل انتقاد برخی از نهادها به مناطق آزاد برای عدم تحقق آنها است که مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی می توانند با تقویت دیپلماسی اقتصادی از جمله استفاده از فرصت شانگهای و سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، تقویت حضور در کشورهای همسایه این نگاه ها را بازگردانند.

وی اضافه کرد: هر چند معتقد هستم بسیاری از هجمه ها و انتقادات به مناطق آزاد تجاری اشتباه است که از جمله این انتقادات نابجا می توان به قاچاق کالا و  میزان واردات اشاره کرد چرا که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده در این مناطق کمترین مشکل وجود دارد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری

وی تاکید کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به‌صورت شفاف در پرتال مناطق آزاد بارگذاری شده است که تاکنون حدود صد فرصت در حوزه‌های مختلف به ترتیب مناطق را شامل می‌شود، و شامل حوزه‌هایی چون صنعتی، گردشگری، کشاورزی، توریسم‌درمانی، توریسم علمی و ورزشی می‌باشد.

شفافیت در قوانین

محمد "شفافیت" در قوانین و خدمات را یکی از دغدغه‌های اصلی فعالین اقتصادی دانست و گفت: این امر در دستور کار قرار گرفته است چرا که نیازمند آن است که هیچگونه تبعیض و اقدام پشت‌پرده‌ای مانند امضاهای طلایی صورت نگیرد و همه‌چیز ضابطه‌مند و دارای شیوه‌نامه خواهد بود تا بستری مناسب برای تصمیم و فعالیت سرمایه‌گذاران مهیا شود.

وی جزیره کیش را پایلوت اجرای طرح شفافیت عنوان کرد و با ابراز امیدواری از اجرای این طرح در سایر مناطق آزاد کشور افزود: در این سامانه ۱۴ خدمت در مناطق آزاد ارائه خواهد شد که تمام آنها در سامانه بارگذاری و شفاف‌سازی خواهد شد افزود: ۷ خدمت امروز رونمایی می‌شود و ۷ خدمت بعدی طی سه ماه آینده بارگذاری و به سامانه اضافه خواهد شد.

قوانین خلق الساعه بزرگترین چالش

مشاور رییس جمهور همچنین قوانین خلق الساعه و وارد شدن شوک به فعالان اقتصادی را از دیگر دلایل عدم تحقق برنامه ها در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اعلام کرد و افزود: دبیرخانه به منظور رفع این معضلات مشغول تنظیم لایحه ای است که بتواند این موانع حذف و در نقاط قوت را تقویت کند

 ارتباط مستقیم با دبیر

محمد بقای مناطق آزاد را در گرو فعالیت سرمایه‌گذاران دانست و با بیان این مطلب که تولید، صادرات و ورود تکنولوژی و فناوری‌های نوین از آنها موردانتظار است، تصریح کرد: علاوه بر بارگذاری این خدمات، سامانه ای به منظور ارتباط مستقیم با دبیر، از ده روز گذشته فعال شده است تا هر فعال یا فرد بومی امکان ارتباط مستقیم با شخص دبیر شورای عالی مناطق آزاد را داشته باشند.

فرصت های جام جهانی از دست نمی رود

وی با اشاره به اینکه کیش یک منطقه گردشگری بوده که در دوران کرونا به واسطه کاهش آمار گردشگران شاهد لطمه های فراوان شده است افزود: سازمان منطقه آزاد کیش با راهبری این دبیرخانه در صدد است از فرصت جام جهانی قطر به نحوه شایسته استفاده کند.

محمد گفت: امضای تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از جمله اقدام ها در راستای استفاده از این فرصت بوده و زیرساخت ها و امکانات جزیره کیش از جمله برقراری خطوط هوایی و دریایی در روزهای برگزاری مسابقات نیز تقویت می شود.

وی توسعه توریسم علمی و درمانی بین المللی، ایجاد دهکده سلامت، تکمیل طرح های نیمه تمام، بازگشت کیش ایر به آغوش کیش، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اولویت بخشی به مطالبات بومیان را از دیگر برنامه های این دبیرخانه در راستای توسعه کیش اعلام کرد.

حذف امضاهای طلایی اولویت دبیرخانه

محمد با بیان اینکه همه افراد و ارگان های جامعه مسوولیت های اجتماعی مختلفی بر عهده دارند افزود: در این راستا به دنبال آن هستیم که زمینه ای فراهم بشود تا با شفافیت و افزایش نظارت اجتماعی مانع از بروز برخی چالش ها باشیم.

وی گفت: در این راستا نیز نباید به دنبال سود شخصی باشیم و با تقویت اهرم های نظارتی امضاهای طلایی و رانت  را حذف کنیم.

تصمیم های خارج از فضای اداری و رسمی متوقف شود

دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری و  ویژه اقتصادی با بیان اینکه در راستای ارتقای سطح نظارت های اجتماعی امروز سامانه شفافیت در کیش رونمایی و به زودی به تمام مناطق تسری پیدا می کند افزود: ما باید سلامت را سرلوحه خودمان قرار بدهیم  و معتقدم تصمیم های خارج از چارچوب و خارج از فضای رسمی ببین دلالان زیبنده  فعالیت پاک اقتصادی نیست.

وی گفت: در راستای ایجاد شرایط عادلانه برای تمام افراد، اقدامات های سفارشی از سوی هیچ مسوولی به نفع یک سرمایه گذاران یا سرمایه گذاران را به هیچ عنوان قبول نخواهیم کرد تاریخ انتشار 5 آبان 1400

 شماره خبر : 2815         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.