کارشکنی های داخلی خطرناک تر از تحریم های خارجی است! مدیر جسور و تشویق کننده کم داریم پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
تجلیل مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از عملکرد دادگستری کیش

  آخرين اخبار
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه در جزیره کیش هستیم
اجرای آزمایشی ریال دیجیتال بانک مرکزی در کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

حاج محمد علی شفیعی؛
کارشکنی های داخلی خطرناک تر از تحریم های خارجی است! مدیر جسور و تشویق کننده کم داریم

حاج محمد علی شفیعی از چهره های نام آشنای جزیره کیش است که نام او به نوعی با پایان باز پروژه هایی عجین شده که در آن سرمایه گذاری کرده است. از هتل بزرگ ارم کیش گرفته تا خط هوایی مسکوت مانده ارم ایرکیش و شهر فرودگاهی قم که سرنوشت آن پس از سال ها هنوز در هاله ای از ابهام به سر می برد. در نشستی حدودا سه ساعته در دفتر روزنامه اقتصاد کیش پای صحبت کسی نشستیم که علی رغم اتفاقاتی که در گیر و دار این پروژه ها برای وی افتاده با صلابت پای کارش می ایستد و می گوید: بله اشتباهاتی داشته ام اما مسئولان هم کم لطفی کرده اند.

  


شفیعی مسئولیت اشتباهاتش را می پذیرد و نامه نگاریهای او تا مسئولان رده بالای کشور هم رفته است اما خبری از تعیین تکلیف نیست. جدای از موضوع شخص شفیعی یا هر سرمایه گذار دیگری موضوع مهمی که کمتر بدان پرداخته می شود این است که مردمی که با اعتماد به بخش خصوصی سرمایه های خود را با امید اندک سودی به پای پروژه ها ریخته اند و در انتظار بازگشت سرمایه هایشان هستند چه آینده ای برایشان متصور است؟ تکلیف صد ها کارگری که روزی در این پروژه ها مشغول به کار بودند و امروز بیکارشده اند، چه می شود؟

شفیعی درد و دلهای فراوان داشت که انعکاس آن شاید بتواند گوشه ای از عواقب بر زمین ماندن پروژه های عمرانی را پیش روی مسئولین بگشاید. به نظر می رسد اگر پروژه ای خصوصا در حوزه گردشگری توسط یک شخص ساخته و مطرح می شود و به هر دلیلی با مشکلات مالی ادامه پروژه ممکن نیست لازم است با تعامل و همکاری مسئولان و دستگاهها و شخص سرمایه گذار مشکلات پروژه حل و فصل شود نه اینکه پروژه سال ها ناتمام و حتی از پروژه های آماده نیز بهره برداری لازم صوت نگیرد.

 با نگاهی به تجربیات سایر کشورها باید گفت بسیاری از پروژه های بزرگ در کشورهای پیشرفته هم قطعا با چنین مشکلات و مسائلی روبرو هستند اما "مدیریت بحران" موضوعی است که متاسفانه کشور ما امروز از آن بی بهره مانده است.

خوشبختانه اخبارنوید بخشی که از تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام در جزیره کیش به گوش می رسد شاید شکستن سدی باشد که این راه را در آینده برای سایر پروژه ها در کشور هموار می سازد.

گفت و گوی پیش رو با محمد علی شفیعی با رعایت اصل بی طرفی منتشر می شود. این گفت و گو نکته های قابل تاملی را پیش روی مخاطبان خواهد گشود که امید است به کار آید. تشریح وضعیت فعلی هتل ارم کیش که با وجود امکانات و جاذبه های این هتل و علاقمندی گردشگران به استفاده از امکانات آن، وجود مشکلات حقوقی و رفع نشدن آنها در طول سالهای اخیر این هتل را در زمره هتل های به نوعی نیمه فعال معرفی کرده است، ناکامی خط پروازی ارم ایر کیش و پروژه بزرگ شهر فرودگاهی قم از جمله دیگر محورهای مورد بحث حاج محمد علی شفیعی بود . البته او به عنوان یکی از فعالان پیشکسوت عرصه گردشگری پیشنهاداتی هم برای برون رفت از رکود گردشگری کیش و توصیه هایی نیز برای مدیران داشت که از نظر می گذرد.

 

ارم ایر کیش؛ خط پروازی که اوج نگرفت

محمدعلی شفیعی در آغاز سخنانش از نحوه ورود به کیش اینگونه سخن گفت: در آن روزها و در حدود سی سال پیش خبری از حوزه گردشگری در حیطه فعالیت من نبود و تنها به امرساخت و ساز مشغول بودم. ابتدای ورودم هم با کارساخت شروع شد و اصلاقرارنبود واردعرصه گردشگری شوم. قراربودویلاهای دوطبقه رابازسازی وبه آژانسهای هواپیمایی متخصص واگذارکنیم تا تورهای داخلی وخارجی بیاورند و برای جذب گردشگر برنامه ریزی کنند. در آن زمان اکثرآژانس های مسافرتی  اهل ریسک نبودند و تنها درحدفروش محدود بلیط فعالیت می کردند.ماهم که اوضاع را اینگونه دیدیم برای برگشت سرمایه خودوعلیرغم اینکه تخصصی هم درزمینه چارترخطوط پروازی نداشتیم به ناچاربه این حوزه ورود کردیم و اقدام به تاسیس آژانس هواپیمایی کردیم. البته باید بگویم رویکرد سازمان در آن زمان جذب گردشگر بود و برای رسیدن به آن ازبخشی  ازدرآمد خودازاین ویلاها به خاطر آینده کیش صرف نظرکرد وباید قدردان بود.ویلاهایی که سازمان ازمحل اجاره آن ماهی 150 هزارتومان دریافت می کرد برای رونق گردشگری به ما ماهیانه 30 هزارتومان اجاره داد به شرطی که بتوانیم به رونق گردشگری کیش کمک کنیم! وقتی باسرعت بسیارخوبی این ویلاها  را آماده مسافرپذیری کردیم ناچاربودیم که خودمان هم هواپیماچارترنماییم واینکاری بودکه مجبوربه انجام آن بودیم امامتاسفانه شکست خوردیم. سیاستی که هنوز هم ادامه دارد وبسیاری ازچارترکنندگانی که فقط روی کیش کارمیکردند وزندگی آنها برپایه کیش بناشده بود شکست خورده اند. امروزاگربرخی مشکلات ازمیان برداشته شودقطعا این چارترکنندگان میتوانند مسافرکیش را 5 برابرکنند! این همان سرمایه گذاری است که قطعاسازمان وهمه بخشهاهم ازآن نفع خواهند برد. درارتباط با ارم ایر کاررابسیارقوی شروع کردیم وبا قراردادهای اولیه هواپیماهایی راخریدیم واجاره کردیم وبدون حمایت دولتی کارانجام شد اما آنطورکه باید پیش نرفت. در آن سال ها هواپیمایی ارم ایر را راه انداختیم و برای اینکه باکیش ایر رقابت نکنیم پایگاه را تبریز به عنوان کریدور ورودی ایران گذاشتیم  اما مسئولان وقت حمایتی نکردند و کمکی به ما نشد و روز به روز ضعیف تر شدیم .

وی ادامه داد: واقعا بسیاری ازمسائل مرتبط باصنعت گردشگری ازعهده سرمایه گذاران بخش خصوصی خارج است؛مواردی مانند راه اندازی خطوط پروازی جدید برای بخش خصوصی حاشیه امنیتی ندارد. چون باتوجه به تجربیاتی که دراین خصوص دارم درهمین صنعت هوایی ده درصد، تحریم های خارجی به ماضربه زداما 90 درصد تحریم داخلی ما را ازپای درآورد!  اما ما راه را رفتیم وتنها خوشحالی ما این است که بعدازما ادم های قویترآمدند وامروز حدود 250 هواپیمای صد درصدخصوصی درآسمان ایران درحال پروازومشغول کاراست دست یابی به 6 میلیون مسافربرای کیش عدد زیادی نیست وشاید راه اندازی خط هوایی 6 ماه اول آورده مالی نداشته باشداما بعدازمدتی درست میشود،همه چیزخصوصا پروازبه عرضه وتقاضا بستگی دارد و قطعا حمایت دولتی را می طلبد.

 

نیاز امروز؛ مدیران اجرایی و حامی بخش خصوصی                                                                                       

شفیعی با یاد آوری خاطراتی از گذشته و مدیرانی که آن روزها نقش به سزایی در رونق جزیره کیش داشتند از مهندس یزدان پناه به عنوان یک فرهنگ نام برد وگفت: یزدان پناه یک فرهنگ است و اعتقاد واقعی به بخش خصوصی داشت و سرمایه گذار را نزد دولت و مسئولان بزرگ می کرد؛موضوعی که متاسفانه در مدیران کمتر دیده می شود. وی با اشاره به اینکه متاسفانه مدیران امروز حاضر نیستند برای شهر و سرمایه گذاران بخش خصوصی هزینه کنند؛ گفت: در تمام دنیا همین مدیران حاکم اند اما بخش خصوصی آن ها آنقدر قوی است که مدیران دولتی به هر نحوی حامی آنان هستند. در ایران بخش خصوصی بسیار ضعیف عمل می کند و متاسفانه باید با هزار التماس و شیوه های مختلف کار خود را پیش ببرند . مدیران احتیاط می کنند و می ترسند وارد عمل شوند چون آنان را درگیر حاشیه های فراوان می کند. یک مدیر باید جسور باشد و ممکن است در این راه صدماتی ببیند اما به هر حال در طول زمان حقیقت روشن خواهد شد و آنها که قصد خدمت دارند شناخته می شوند که نمونه های بسیاری از این دست را می توان مثال زد.

وجود مشاوران قوی یکی از رموز موفقیت مدیران است و اعمال سلیقه شخصی برخی از معاونان عرصه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بسیار تنگ می کند و این موضوعی است که در کشاکش مشکلاتی که داشتم بسیار به ما آسیب رساند!

شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم حضور مدیران اجرایی و آشنایی با پیچ و خم ها در اجرای پروژه ها اشاره کرد و گفت: برخی از مدیران جزیره کیش در گذشته مدیر اجرایی بودند و کار را می فهمیدند و از عیوب کار آگاه بودند و بدون اینکه به رخ سرمایه گذاران بکشند کار را به جلو میبردندچون هدف شان ساختن کیش بود. من در ساخت هتل بزرگ ارم کیش آمادگی، بودجه و حتی توان کافی نداشتم اما تشویق های مدیر عامل وقت و حمایت های معنوی او باعت شد که من ترغیب  به انجام و ادامه کار شوم و از طرفی هم این کار باعث شد تا بعدا سازندگان بسیار از من قویتر وارد صحنه شوند. متاسفانه برخی مدیران بسیار با احتیاط وارد میدان می شوند و با کوچکترین اتفاق عقب نشینی می کنند!

جزیره کیش همیشه از گذشته سرمایه گذاران علاقمند زیادی داشته و کسی که با حمایت مدیران وقت وارد شد و خط را شکست باعث گردید که سرمایه گذاران قویتری وارد میدان شوند و به خاطر آن نگاه است که امروز کیشی را شاهد هستیم که بدون هیچگونه بودجه و کمک دولتی و تنها با حمایت سرمایه گذاران به اینجا رسیده و اشتغال ایجاد کرده و ماوایی برای مردم شده است.

 

 

پاک کردن صورت مسئله چاره کار نیست

وی با طرح این موضوع که نابود کردن و گرفتار کردن برخی از سرمایه گذاران که کارهای مهمی انجام داده اند و البته اشتباهاتی هم داشته اند حل کردن موضوع نیست و پاک کردن صورت مسئله است، گفت: خوب و بد را باید باهم دید.  برخی سرمایه گذارانی که امروز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، در مقاطع حساس کمک های شایانی به کشور کرده اند و نباید کل فعالیت آنان را نادیده گرفت. مدیران باید حمایت کنند و ابتدا تذکر دهند و دست سرمایه گذاران را برای عبور از بحران بگیرند. شفیعی با بیان اینکه عده ای افراد خسته و بازنشسته و بی هدف نمی توانند اقتصاد کشور را به حرکت در آورند، گفت: چندین برابر مشکلاتی که در کشور ما امروز وجود دارد با سیاستگذاری های درست و حمایت مدیران در سایر کشورها ختم بخیر شده ولی اقتصاد مقاومتی در کشور ما در حد شعار است . سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرا قطعا با اشتباهاتی همراه و روبرو خواهند شد اما اینکه ما  بخواهیم سرمایه گذار را از ریشه بزنیم کاردرستی نیست و می توان با در نظر گرفتن جریمه ها آن را جبران کرد. اگر بخواهیم سرمایه گذار را بدون توجه به بیکاری چند هزار نفر از کرده خود پشیمان کنیم، قطعا چاره کار نیست. کسی که تخلف داشته حتما باید جریمه شود اما اینکه تنها بر شعار بسند کنیم و کارخانه و پروژه را تعطیل کنیم راه به جایی نخواهیم برد.

شفیعی گفت: خوشبختانه امروز سیاست سازمان منطقه آزاد کیش حمایت و ادامه کار پروژه ها است و طرح های زیادی برای فعال کردن پروژه ها دارند اما دقت به این نکته مهم است که سرنوشت پروژه به شخص ختم نشود چون تعطیلی یک پروژه بیکاری صدها نفر را در پی خواهد داشت. کیش با این ساخت و سازها سر پا خواهد ماند. همین ساخت و سازها و حتی صدای آن ممکن است گاهی برای مسافر آزردگی به همراه داشته باشد اما اطمینان خاطر برای سرمایه گذاری و رونق کیش را در پس پرده خواهد داشت و در یک کلام پروژه های تعطیل نماد کسادی کیش است.

 

به تعطیلی کشاندن پروژه ها افتخار نیست

وی با بیان اینکه مسئولان بایستی باتدبیر مشکلات را حل کنند؛افزود: تعطیلی پروژه ها افتخار نیست در کشورهای دیگر هم هزاران اشتباه صورت می گیرد اما دولت در آن کشورها نگاه کلان دارد و به فکر آینده است. شفیعی با اشاره به ضعف بخش خصوصی در کیش عنوان داشت: بخش خصوصی ضعیف همیشه نگاه به دولت و سازمان دارند و لازم است مدیران کلان نگر خودشان به میدان عمل بیایند و به جای مانع تراشی حامی و ضامن سرمایه گذار و بخش خصوصی شوند.سرمایه گذاری عملی در بخش گردشگری از سوی دولت بسیار مهم است و می توان با اختصاص وام ارزان قیمت بسیاری از مشکلات را حل کرد اما متاسفانه امروز هیچ تلاشی برای آن نمی شود.

همین جا قدردانی می کنم از دکتر مظفری که تا حد امکان تا امروز پروژه های تعطیل را فعال کرده و با پروژه های بزرگ همکاری می کند و جاهایی هم حق و حقوق سازمان به تاخیر افتاده است اما در نظر دارد با بانک ها همکاری کند و کار را راه بیندازد . کیش با جاهای دیگر فرق می کند و توقع بیش از این داریم. سازمان راههای زیادی برای درآمد زایی و کمک به سرمایه گذاران دارد.سیستم سلامت کیش سرمایه گذاران را جذب منطقه خواهد کرد و سازمان امکانات زیادی دارد و برخی اقدامات را نمی توان از بخش خصوصی انتظار داشت . مدیران برخی اوقات باید ریسک را بپذیرند.

 

ماجرای یک بام و دو هوای هتل ارم کیش

شفیعی درباره ساخت هتل ارم کیش و مسائلی که امروز با آن روبرو است اینگونه گفت: در ساخت هتل بزرگ ارم کیش آمادگی، بودجه و حتی توان کافی نداشتم اما تشویق های مدیر عامل وقت سازمان و حمایت های معنوی او باعت شد که من ترغیب  به انجام و ادامه کار شوم. با تکیه بر تجربیات در حوزه گردشگری کار ساخت هتل ارم را به عنوان بزرگترین هتل کیش شروع کردیم. در ابتدای کار بخش های مختلف هتل پله به پله با سیستم فروش تایم شرینگ ساخته شد. به این صورت که تک تک و با فروش مالکیت زمانی اتاق ها در آمد ایجاد کرد و قسمت  های بعدی هتل ساخته شد. بخشهای اصلی هتل ارم کیش در اصل با درآمد خودش ساخته شد اما با عوض شدن مدیران برای راه اندازی هتل به مشکل برخوردیم . در تعاملات با بانک پارسیان قرار بر این شد که سرمایه های مردم در این بانک پس انداز شود و آنها گفتند در ادامه کار  به شما کمک می کنیم و انصافا بانک پارسیان کمک شایانی به هتل ارم کیش کرد و وام داد و پروژه را راه انداخت . تاسیسات و تجهیزات هتل با وام بانک پارسیان خریداری و نصب شد ساختمان هتل هم قبلا ساخته شده بود.  تاسیسات از خارج از کشور آمد و از محل وام بانک پارسیان خریداری شد و 40 درصد از وام نیز برای خط هوایی ارم کیش هزینه شد اما خط هوایی و برخی از تاسیسات هتل به سرنوشت بدی دچار گردید . ما هم به بانک پارسیان گفتیم که اصل وام و سود آن را پرداخت می کنیم اما خود هتل را واگذار نخواهیم کرد چون از محل وام این بانک هزینه ای برای ساختمان هتل نشده است!

متاسفانه در دوره های قبلی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش بدون نگاه کارشناسی و با عجله هتل را به بانک پارسیان واگذار کردند که ما هم چند سال است در رفت و آمد به دادگاه برای بازپس گیری هتل و پرداخت مطالبات بانک پارسیان هستیم در صورتیکه شاید با یک تدبیرکارشناسانه مسئله به راحتی قابل حل بود .

وی با اشاره به مشکل بانک پاسیان وهتل ارم کیش گفت: متاسفانه هر دو طرف دچار مشکلات بسیاری هستند و شاید مشکل با یک وام با اقساط کم حل شود اما اقدامی صورت نمی گیرد.

شفیعی با اشاره به سختی های ساخت هتل بزرگ ارم گفت: برق هتل ارم کیش در 12 مرحله گرفته شد و حتی پول شبکه آب نیز از ما گرفته شد.

متاسفانه عیب های ما را بزرگ می کنند و بدون در نظر گرفتن خدماتی که این هتل به کیش ارائه می کند!

در مورد وضعیت فعلی هتل ارم کیش قطعا خود را مقصر می دانم اما تمام تلاش خود را برای حل و فصل مشکلات می کنم به عقیده من مسکوت ماندن پروژه ها در این شرایط حساس مانند سم برای کیش عمل می کند.

 

شهر فرودگاهی قم؛ منطقه ای که قرار بود نمونه باشد

همیشه دوست داشتم در قم به عنوان زادگاهم کاری کنم.خوب است همینجا به این نکته اشاره کنم که یکی ازدلایل جذب ما به کیش فروش مصالح ساختمانی قم به کیش بود که بسیار مناسب برای نقاط گرمسیری کشوراست.پس از رایزنی ها برای مشارکت با استانداری و ساخت زیر ساختهای گردشگری برای پروژه شهر فرودگاهی قم به عنوان شهرمذهبی وپرترددی که امکانات اقامتی کمی دارد وارد میدان عمل شدیم.

درابتدای کارهمه فکرمیکردند قراراست فرودگاهی معمولی برای پروازهای معمولی ساخته شود اما شهرفرودگاهی به نام منطقه نمونه گردشگری طرلا قراربود که مرکزایران شود وجالب این جاست که درهاب هوایی، این منطقه یعنی شهر فرودگاهی قم مرکزآسیا است وقراربراین بودکه باکمک دیگران پروازها، بازارها وهتلهای زیادی ساخته شود وجمعیت زیادی نیز از این منطقه به اقصی نقاط کشوروخارج ازکشوردرتردد باشند. فرودگاهی که امکانات جانبی دارد برای خرید و اسکان مسافر دارد ازجمله پروژه های منحصر به فرد در کشور محسوب می شود.

 همانطور که گفته شد قرار بر این بود که بخش های مختلف گردشگری شهر فرودگاهی را به عنوان سرمایه گذار تقویت کنیم اما در یک کلام به خاطر نگاه دولتی کاری از پیش نرفت! با وجود اینکه اصلا آمادگی نداشتیم و هواپیماهای ارم ایر نیز زمینگیر شده بود و هتل ارم هم به مشکل برخورده بود قرارداد را بستیم و کار را به سرعت شروع کردیم . مسئولان گفتند اگر شهر فرودگاهی را شروع کنید ما به شما وام می دهیم و مسئولان تعاونی را مجاب به خرید سهام خواهیم کرد.  در نهایت متاسفانه مسئولان استان علی رغم شعارها به تعهداتشان عمل نکردند اما کار چون کار مردمی بود، با استقبال عجیب سرمایه گذاری روبرو شد.

با توجه به این اتفاقات کیش عده ای در قم نیز از این مسئله سوء استفاده کردند و بعد از استقبال مردم کارشکنی هایی انجام شد و به ناحق و با بهانه های واهی فرودگاه به تعطیلی کشانده شد. بهانه هایی مثل معارض داشتن که شامل فرودگاه امام خمینی (ره) هم می شود.پس از تعطیلی فرودگاه قم چند صد نفر بیکار شدند کار به دادگاه کشیده شد اما با لطف خدا امروز حدود دوازده هزار نفر مشکلاتشان حل شده و نزدیک به پنج هزار نفر منتظر تعیین تکلیف هستند که در حال انجام است و برای جبران ضررهای مردم غرفه های ساخته شده در این منطقه  با قیمت های بسیار مناسب به مردم واگذار شده و می شود. دهها باربه مسئولان به صورت رسمی  گفته ام که من تا آخر می جنگم و عقب نشینی نمی کنم. تمام مجوزهای مرتبط با گردشگری و هواپیمایی و فرودگاهها در موضوع ساخت شهر فرودگاهی قم گرفته شده است اما بهانه گیری میشود و کار معطل مانده. ما اصرار داریم که فرودگاه با تمام مشکلات ساخته شود و ما هم حضور داشته باشیم اما مدیران با حضور ما مخالف اند.

ضررهای این بی تدبیری دامن ما سرمایه گذاران و مردم بیکار را گرفته است و به دنبال مسئولی هستیم که در قم به یاری ما بیاید و دستوری قاطع دهد . پروژه شهر فرودگاهی قم و منطقه نمونه گردشگری طرلا به نوعی سیاست زده شده است و باید از این وضعیت با دستور قاطع یک مدیر در آید.

 

بازارهایی که می تواند جذاب تر باشد

شفیعی با اشاره به نقش بازارها به ورود گردشگر گفت: امروز اگر گردشگر کمتری وارد کیش می شود قطعا دلایل کلان اقتصادی دارد اما هنوز هم هستند خانواده هایی که سالی چند بار به کیش سفر می کنند با وجود اینکه شاید جاذبه ها و بازار های قدیمی برایشان جذابیت آنچنانی نداشته باشد! یکی از محاسن کیش این بود که بازارهای کیش پر و پیمان تر از سرزمین اصلی بود و متاسفانه امروز بازاری های قوی از کیش رفته اند و کسی هم به دنبال آنها نرفته که بازگردند. اما به نظر من مردم هنوز هم خرید می کنند و بازارها باید نیازها را برآورده کنند. امروز بازارهای شهرهای مختلف کشور خودش یک جاذبه گردشگری است. کیش باید بهتر از این باشد زیرا هتل ها قیمت های مناسبی دارند و هتلهای با امکانات خوبی هم در حال ساخت است و تنوع در اقامت وجود دارد و هر کسی با مبالغ پایین و یا بالا می تواند در کیش اقامت متنوعی را تجربه کند و این یکی از مزیت های جزیره کیش است. همه باید همت کنند و به وضعیت فعلی قانع نباشیم و ریسک کنیم. برگزاری تورهای سلامت و طبیعت گردی و بازارها با اجناس ایرانی و صنایع دستی از خواسته های عمده گردشگران خارجی است که می توان در کیش به آن پرداخت.

شفیعی همچنین با اشاره به لزوم داشتن بازارهای ایرانی که مورد علاقه گردشگران خارجی است، گفت: از سال های دور پیشنهاد ساخت بازارهایی با اجناس صد در صد ایرانی مانند آنچه در مشهد و اصفهان و تهران وجود دارد را داده بودیم  چون برای این بازارها مسافران خارجی زیادی خواهد آمد و برایشان جذابیت دارد که متاسفانه به فراموشی سپرده شد.

 

70 میلیون مخاطب بلااستفاده در کشورداریم  

شفیعی در پاسخ به این سوال که روند رو به رشد کیش نسبت به حدود سی سال قبل و تصور شما از آینده کیش در آن زمان درست از آب در آمد و آیا به نظر شما کیش مسیر را درست رفته است یا خیر؟ در مقایسه با کشورهای منطقه چگونه است و اگر کند پیش رفته است به نظر شما چرا؟ گفت: البته هیچ کجای کشور آنطور که باید و شاید از پتانسیل های موجود استفاده نشده است. کیش هم جدای از آن نیست.وقتی می گوییم مشهد، شیراز و اصفهان یعنی جمعیتی 70 میلیونی داریم که مخاطب ما است. برای مثال دبی این ظرفیت را ندارد ولی امروز در امر گردشگری کجا است و ما کجا؟ ما می توانستیم چندین دبی داشته باشیم . همین بندر آفتاب و بندر لنگه قابلیت دبی شدن را داشت و امروز هم دارد. 

چندین و چند سال بود که مسئولان باگردشگری مخالف بودند و به نوعی آن را اسراف می دانستند اما جای خوشحالی است که امروز مسئولینی هم هستند که با گردشگری موافق اند اما متاسفانه تنها در حد حرف! اگر قرار است گردشگری جای نفت را بگیرد و سالی 30 میلیارد دلار صرف استفاده از نفت می شود باید حداقل مبلغی معادل 5 میلیارد دلار نیز خرج گردشگری شود! وجود زیر ساخت های گردشگری از دلایل عمده جذب گردشگر است و همانطور که می بینیم ما هنوز در همین جزیره کیش از همان زیر ساخت های سی چهل سال قبل استفاده می کنیم که مستقیم و غیرمستقیم یک میلیون شغل ایجاد کرده است! 

رونق صنعت گردشگری در هر منطقه جوانب مختلفی را منتفع خواهد کرد و حتما در مناطق همجوار هم رشد و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

 

آورده های پنهان کیش برای کشور

وی با اشاره به بازار وسیع مصرف در جزیره کیش گفت: از نظر برخی کیش تنها حدود 100 کارخانه در خود دارد اما اینطور نیست! به نظر من کیش می تواند ادعا کند که از 1000 کارخانه در ایران و خارج از کشور حمایت کرده است. تولید فقط این نیست که یک محصول به صورت مستقیم در کارخانه ای به تولید برسد همین که برندهای متنوع و از انواع و اقسام کالا در کیش می آید و میرود و خرید و فروش می شود نشان دهنده این است که چرخ بسیاری از کارخانه های تولیدی به واسطه وجود کیش می چرخد. کیش توانسته است به برکت وجود سرمایه گذاران بازار مصرف خوبی را برای کارخانه های تولیدی ایجاد کند. در سال هایی  که اوج ساخت هتل ها و بازارها درکیش بود در ماه حدود 70 کامیون مصالح ساختمانی و مصرفی از کالاهای ایرانی به کیش می آمد و این یعنی گردش مالی چندین کارخانه که باید به آن توجه کرد این روند امروز هم در ساخت و سازهای جدید ادامه دارد.

متاسفانه از این جنبه کمتر به آورده های جزیره کیش توجه می شود. شفیعی با اشاره به نقش مهمی که هتلها در رونق بخش های مختلف هر منطقه خواهند داشت، گفت: برای ساخت یک هتل بسیاری از کارخانه های مصالح ساختمانی راه می افتد چون همیشه هتل و مراکز تجاری مصرف کننده است و درباره کیش از نظر من حتی آب و برق کیش هم مدیون این مراکز است و اگر مسئولان به این نکته دقت داشته باشند که هتل ها چه منافعی را برای سایر بخش ها به ارمغان می آورد و در سیاستگذاریها این مسائل دیده شود سرمایه گذاری های زیادی را می توان در این بخش مهم از صنعت گردشگری صورت داد. وی با اشاره به ساخت هتل های مدرن در جزیره کیش گفت: هتل ها خوب است اما صد در صد بهتر از این هم می توانند باشند.

 

تبلیغات؛ موضوعی در اولویت آخر برای مسئولان

شفیعی در پاسخ به این سوال که از نظر شما سطح ارائه خدمات گردشگری در کیش نسبت به استانداردهای دنیا چگونه است؟ گفت: امروز آب و هوای کیش به ایجاد جذابیت کمک شایانی کرده است. کیش جاذبه های ناشناخته زیادی دارد که مردم را حتی در روزهای معمولی برای سفر به کیش ترغیب می کند. به طور کلی هر روزه مسافران زیادی در هتل ها و خانه های مسافری و شخصی حضور دارند و این تعداد می توانند همیشه حضور داشته باشند. تدبیر مدیران لازمه تدام این حضور است و اینکه مسئولان همیشه به فکر ایجاد یک جاذبه جدید باشند. شفیعی با اشاره به تبلیغات گفت:  متاسفانه عمده مدیران به تبلیغات اعتقادی ندارند و با وجود بسیاری از هزینه های دیگر تبلیغات را هزینه اضافی می دانند.

وی با این پیشنهاد که سازمان وظیفه معرفی و تبلیغات را برعهده بگیرد گفت: سازمان محل درآمد دارد و برای منافع خودش و در جهت افزایش گردشگر بایستی اقدامات زیر ساختی انجام دهد مانند بسیاری از شهرهای جهان که در مواقعی شاید برخی پروژه ها ابتدا با مخالفت روبرو شود اما در نهایت رونق را ایجاد می کنند.

شفیعی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از پروژه های بزرگ تعطیل شده گفت: صدر در صد سرنوشت بخشهای مختلف گردشگری به هم گره خورده است امروز قطعا هتلی که 400 تخت دارد نانی بر سر سفره کل آژانس ها برده است و همکاری آن ها اجتناب ناپذیر است . این سرمایه گذار بخش خصوصی با اشاره به فعالیت کانترهای گردشگری که در فرودگاه و بازارها فعالیت داشتند گفت: با تصمیم مدیران وقت کانترهای گردشگری جمع شد اما مهمترین مزیتی که داشت این بود که ناشناخته های کیش را به مسافر می شناساند و مسافر ساز بود. بروشورها به تنهایی کافی نیست و باید کسانی باشند که مسافر را راهنمایی کنند. "روزی" ما به عنوان بخشهای مختلف صنعت گردشگری به هم وابسته است. درست است همه چیز اینترنتی شده است اما چارتر کننده ها و غرفه های گردشگری و آژانس ها مسافر ساز هستند و از طرق مختلف می توانند مسافر جذب کنند. مسافر سازی خود هنر است و اعمال سلایق شخصی در امور مدیریتی افت امروز گردشگری است.

وی با بیان اینکه هتل، رستوران و بازار و هواپیما اگر یک روز مسافر نداشته باشد قابل جبران نیست و روزانه باید پر شود گفت: مانند سایر شغل ها بخشهای گفته شده اگر یک روز بیکار بمانند قابل جبران و برگشت نیست. پروازها به جزیره کیش سال های سال است که ثابت مانده و معتقدم برای گرفتن نتیجه متفاوت باید کار متفاوت کرد.

 

تایم شرینگ؛ فرهنگی که حلال بسیاری از مشکلات هتل ها است

شفیعی در بخش دیگری از صحبت های خود به مسئله مالکیت زمانی هتل ها اشاه کرد و گفت: مسئله مالکیت زمانی و سیستم تایم شرینگ در هتل بسیار بهتر از اختصاص آپارتمان برای اسکان مسافران است. حسن آن این است که در دوران رواجی و کسادی مسافر به هر حال وجود دارد. راه اندازی سیستم اسکان در آپارتمان به تدریج کیش را تبدیل به شهر مسکونی می کند که در دراز مدت گردشگری کیش را به خطر می اندازد .مالکیت زمانی هتل ها در دوران کسادی به کمک گردشگری کیش می آید چون گاهی سفر برای مسافر مجانی تمام می شود.

اما چون قانون مالکیت زمانی در ایران شفاف نیست زیاد مورد استقبال واقع نمی شود اما اگر هتل ها به این سمت حرکت کنند اثرات مطلوبی را خواهند دید و رونق زیادی را در پی خواهد داشت. فرهنگ سیستم تایم شرینگ در ایران وجود دارد و به نظر من هتلهای کیش با این سیستم می توانند بسیاری از مطالبات بانکها را پرداخت نمایند و حتی سرمایه گذاران با این سیستم و با نظارت سازمان هتلهای جدید بسازند و هتلهای نیمه کاره احیا شود. 

 شماره خبر : 248         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.