رسیدگی به مشکلات شهرک های صنعتی و تولیدی کیش و بازگشت کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
امانت است و موقت!
عجیب است!
به مطالبات جامعه مراکز پذیرایی توجه شود
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش

  آخرين اخبار
حضور 10 شرکت دانش‌بنیان هرمزگان در رویداد بین‌المللی همتایابی «اقتصاد دریامحور»
شهر جدید آفتاب با کارکرد گردشگری و پشتیبانی جزیره کیش ایجاد خواهد شد
سیامک احمدی باردیگر سرپرست تیم ملی بدمینتون شد
با فرد خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ، 7 ذی القعده 1445 ، 16 می 2024 ، شماره 4465 (1849 دوره جدید)
بروکراسی مناطق آزاد مانع رشد و توسعه این مناطق است
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
جزیره کیش میزبان جشنواره بین‌المللی گردشگری با محوریت هتل‌داری
صدور مجوز پرواز جایروکوپترهای کیش به جزایر و بنادر مجاور
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
جعبه ابزاری برای ارتقاء قابلیت سیاستی و اجرایی سازمان های مناطق آزاد
شنبه 22 اردیبهشت 1403 ، 2 ذی القعده 1445 ، 11 می 2024 ، شماره 4460 (1844 دوره جدید)
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ، 4 ذی القعده 1445 ، 13 می 2024 ، شماره 4462 (1846 دوره جدید)
بازدید از آثار ملی کیش در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ، 5 ذی القعده 1445 ، 14 می 2024 ، شماره 4463 (1847 دوره جدید)
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ، 6 ذی القعده 1445 ، 15 می 2024 ، شماره 4464 (1848 دوره جدید)
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ، 3 ذی القعده 1445 ، 12 می 2024 ، شماره 4461 (1845 دوره جدید)
عجیب است!
آغاز فعالیت کانون بازنشستگان جزیره کیش
در توصیف آرامش جزیره
امانت است و موقت!
خطوط مسافری دریایی از کیش و قشم به دبی و عمان راه اندازی می شود
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

رسیدگی به مشکلات شهرک های صنعتی و تولیدی کیش و بازگشت کیش ایر

در گفتگوی دکتر ناصر آخوندی عضو هیئت مدیره و معاون توسعه مدیریت منطقه آزاد کیش با شهروندان کیش مطرح شد :

  

دکتر ناصر آخوندی عضو هیئت مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگویی در یکی از شبکه‌های اجتماعی کیش به سؤالات کیشوندان پیرامون مسائل مختلف جزیره کیش پاسخ داد.

این گفتگو توسط شبکه اجتماعی «سلام کیش» و به مدیریت حاج حسین شیرازی منش یکی از فعالان اقتصادی و از پیشکسوتان سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش صورت پذیرفت.

 دکتر آخوندی در پاسخ به اولین سؤال در مورد دغدغه یکی از شهروندان درخصوص  حجم تغییر و تحولات و عزل و نصب‌های اخیر در حوزه مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: از آنجا که  سازمان منطقه آزاد کیش بموجب قانون عهده‌دار کلیه امور اجرایی و حاکمیتی در منطقه است ، در چارچوب این قانون ظرفیت و امکاناتی در اختیار دارد که از آن  برای نیل به اهداف، مسئولیت‌ها و ماموریت های خود  استفاده می‌کند. وی افزود:مدیریت ارشد  سازمان نیز در این راستا در جستجوی تأمین بیشترین منافع برای منطقه و دستیابی به اهداف حداکثر ی  خود می‌باشد.  دکتر آخوندی افزود: قطعا مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش نیز در همین راستا علاقمند است از ظرفیت موجود برای بهره‌گیری حداکثری از توان  مدیران  خود بهره‌مند گردد.

وی گفت: عزل و نصب مدیران، نافی توانایی‌ها و ارزش‌های آنها نیست بلکه می‌تواند موجب تسریع در انجام امور و شتاب گرفتن فعالیت‌ها گردد. وی افزود: طبیعی است مدیریت جدید نیز علاقمند است از تیم همراه و همفکر خود برای دست‌یابی به اهداف و تأمین منافع بیشتر برای جزیره و سازمان بهره ببرد و انتظار این است که تصمیمات  مدیریت جدید  که در همین راستا می باشد مورد حمایت قرار گیرد.

دکتر آخوندی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سیاست‌های تشویقی سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه تولید و صنعت گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در راستای همین امر نرخ واگذاری زمین را طی 2 سال گذشته ثابت نگه داشته است. وی افزود: رسیدگی به  درخواست متقاضیان زمین‌های صنعتی و تولیدی که مدتی راکد مانده بود در دستور کار سازمان قرار گرفته و با اصلاح شیوه‌نامه‌ها ،  شرایط انتقال قطعی سند در صورت برخورداری از 3 سال فعالیت مستمر فراهم آورده شده است.

وی همچنین بخشش جرائم مربوط به تأخیر در ساخت و اخذ پایان کار، تسهیل در تمدید مجوز فعالیت اقتصادی و... را از جمله سیاست‌های تشویقی سازمان  منطقه آزاد کیش در این خصوص عنوان کرد.

دکتر آخوندی  شرط تبدیل قرارداد استیجاری به قطعی را در شهرک‌های صنعتی و تولیدی کیش ، برخورداری از 3 سال فعالیت و بهره‌برداری مستمر عنوان کرد و افزود: درصورت برخوردار بودن از این شرایط در  کمتر از یک ماه با ارائه مدارک لازم، سند قطعی بنام فعال اقتصادی منتقل خواهد شد.

وی درخصوص استفاده از تسهیلات مالی جهت مراکز تولیدی و صنعتی کیش که هنور سند قطعی نگرفته اند  افزود: براساس تفاهم‌نامه سازمان منطقه آزاد کیش با بانک های مختلف، برای اخذ تسهیلات بانکی قرارداد بعلاوه معرفی‌نامه سازمان منطقه آزاد کیش کفایت می‌کند و مورد قبول  بانک ها  خواهد بود . این موضوع برای دوره قبل از انتقال قطعی سند قابل انجام خواهد بود.

آخوندی هم چنین  درخصوص آماده‌سازی زیرساخت‌های شهرک صنعتی شماره  6 گفت: بخشی از زیرساخت‌ها آماده گردیده و بخشی از آن نیز طی 15 روز آینده عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد. وی همچنین  به تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش بنیان درنظر گرفته شده، اشاره کرد و گفت: برای این شرکت‌ها دفتر کار بصورت رایگان یکساله در اختیار آنها  قرار می‌گیرد. هم‌چنین برای تأمین منابع مالی تا سقف 50 میلیارد تومان از محل صندوق نوآوری و شکوفایی با معرفی مرکز نوآوری کیش قابل دریافت می‌باشد.

وی افزود: همچنین در صورتی‌که  این شرکت ها به محصول و تولید دست یابند، زمین  جهت ساخت سوله برای فعالیت آنها قابل واگذاری است. دکتر آخوندی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص نرخ رشد قیمت زمین در کیش با ذکر مقایسه نرخ زمین با کاربریهای مختلف طی  3 سال گذشته در سال‌های 97 تا 99 گفت: نرخ افزایش طی سه سال گذشته مجموعا در کاربریهای مختلف  بین 40 تا 170 درصد بوده است و بطور مشخص در حوزه مسکونی 109 درصد طی 3 سال گذشته افزایش  قیمت داشته‌ایم که البته بخش عمده آن متأثر از شرایط افزایش نرخ زمین در کل کشور و سرزمین اصلی می باشد اما نسبت به آن  بسیار کمتر بوده است. بطوریکه در سرزمین اصلی و بسیاری از استانها و شهرهای بزرگ با  حدود 300 درصد افزایش  نرخ زمین مواجه بوده اند.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش  فروش و واگذاری زمین را یکی از اصلی‌ترین راه‌های تأمین منابع مالی سازمان برای انجام مأموریت‌های عمرانی و توسعه‌ای جزیره  عنوان کرد و افزود: عمده واگذاریها بصورت مشارکت با بخش خصوصی بوده است و در واقع با برنامه ریزی انجام شده و تدبیر بکار بسته شده  ارزش افزوده آن تبدیل به پشتوانه منابع مالی سازمان شده است که در پروژه‌های عمرانی و امور جاری اداره جزیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش برای اداره امور خود و توسعه و عمران جزیره از منابع دولتی برخوردار نیست، اتکاء به چنین روش‌هایی برای تأمین مالی منابع خود را  راهکاری مناسب وموفقیت آمیز عنوان کرد.

آخوندی  با رد این موضوع که گرانی  مسکن در کیش ناشی از افزایش نرخ زمین توسط سازمان منطقه آزاد کیش است، موضوع افزایش نرخ مسکن را موضوعی مربوط به همه شهرها و استانهای کشور، که با رشد 300 تا 400 درصدی مواجه بوده‌اند عنوان کرد و افزود: جزیره کیش در این میان هم نسبت به سایر مناطق آزاد هم نسبت به سایر شهرهای کلان کشور کمترین افزایش را داشته است که البته بخشی از آن نیز مرتبط به  حجم عرضه و تقاضا می‌باشد.

وی درخصوص افزایش دفاتر املاک معاملات ملکی  در سطح جزیره  و نقش  احتمالی فعالیت  این دفاتر جدید  در موضوع گرانی مسکن در کیش و دلیل اصرار سازمان منطقه آزاد کیش  برای ادامه این رویه یعنی ازدیاد این دفاتر در کیش گفت: براساس بخشنامه دولت ، انحصاری کردن هر حرفه و شغلی مغایر با قانون است و دفاتر جدید بصورت کاملاً حرفه‌ای و با طی کردن فرآیندهای قانونی و آزمون‌های لازم گزینش شده‌اند و از صلاحیت علمی و اجتماعی لازم برخوردارند. بنابراین تدبیر سازمان برای فراهم  ساختن شرایط توسعه اشتغال در این حوزه و ایجاد فضای رقابتی در جهت کمک به مصرف کننده می‌باشد و نمی‌تواند نقشی در گرانی مسکن در جزیره داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تسهیلات درنظر گرفته شده برای فعالین اقتصادی باتوجه به شرایط رکود اقتصادی در وضعیت  کرونا گفت: براساس تصمیم  هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به رکود اقتصادی در شرایط کرونا مقرر گردیده کسانی که اصل بدهی خود را پرداخت کرده باشند، شامل بخشش در پرداخت جرایم و دیرکرد ‌گردند و این تسهیلات درنظر گرفته شده، مصوب و به شرکت‌های تابعه ابلاغ شده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در مورد تأثیر تصمیم‌گیریها و سیاست‌های سازمان منطقه آزاد کیش  در جهت  تقویت حوزه اقتصادی سازمان  و غفلت از حوزه امور اجتماعی و فشار بر زندگی مردم گفت: یکی از راه‌های تأمین منابع مالی سازمان سیاست‌گذاریهای اقتصادی و اجراء برنامه‌های نوین و مدرن مالی است تا سازمان بتواند از این طریق نسبت به تأمین درآمد و منابع برای اجراء پروژه‌های عمرانی خود که در نهایت در جهت خدمت به شهروندان و گردشگران می‌باشد استفاده کند.

وی گفت: این در حالی است که سازمان مسئولیت کلیه امور جزیره را برعهده دارد بدون اینکه برخلاف مناطق آزاد دیگر از بودجه دولتی برخوردار باشد و بودجه کلیه امور جاری و زیرساختی و حمایت از دستگاههای اجرایی را باید از منابع داخلی خود تأمین کند. از این رو توجه جدی به ایجاد درآمدهای پایدار از رویکردهای اصلی سازمان است.

وی با رد عدم توجه به حوزه‌های اجتماعی و رفاهی کیشوندان گفت: سهم بودجه عمرانی و اجتماعی طی دو سال گذشته از کل بودجه منطقه، 51 درصد بوده است، ضمن اینکه کلیه  بودجه‌های این حوزه‌ها سال به سال افزایش یافته است. وی گفت: بخش قابل توجهی از بودجه سازمان صرف توسعه حوزه‌های فرهنگی  و اجتماعی می‌شود؛ چراکه اعتقاد داریم توسعه پایدار مستلزم داشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: باتوجه به اینکه برای تأمین منابع این سرمایه‌گذاریها و هزینه کردها، سازمان زمین‌هایی را در اختیار دارد که از طریق آن می‌تواند بخش عمده‌ای از منابع مالی  مورد نیاز خود را تأمین کند گفت: براساس روش‌هایی که بکار برده‌ایم موجب ارتقاء ارزش افزوده و استفاده حداکثری جهت تأمین منابع مورد نیاز سازمان گردیده است.

وی مباحث گردشگری و فرهنگی را از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و افزود:  تأمین و درنظر گرفتن بودجه‌های لازم  و اجرا ء پروژه های متعدد در این خصوص بخوبی نشان دهنده این موضوع می‌باشد.

دکتر آخوندی درخصوص راهکار لازم برای حل مشکل مسکن کیشوندان گفت:  اجراءطرح مسکن ملی در کیش و احداث شهرک مسکونی در بندرآفتاب بعنوان 2 راه حل اساسی در دستور کارسازمان  قرار دارد و نیازمند زمان حداقل 2 ساله می باشد. اما برای راه حل فوری این موضوع کارگروهی در سازمان در حال مطالعه و بررسی است که نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

دکتر آخوندی درخصوص چابک سازی سازمان و کاهش  پرسنل و هزینه‌ها گفت: طی سال 99 با طرح خرید سنوات کارکنان با استفاده از تبصره‌های قانونی که وجود داشت حدود 5/8 درصد تعدیل نیرو داشتیم و ورود نیروهای انسانی جدید نیز  به کلی متوقف شده است. در مورد کاهش هزینه‌ها نیز شیوه‌نامه‌های متعددی تنظیم و ابلاغ شده و  تاکنون نتایج خوبی داشته است.

دکتر آخوندی درخصوص اقدامات انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص موضوع مالیات در کیش گفت: اقدامات لازم توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در حال پیگیری است. هم‌چنین سازمان در این خصوص راسا پیگیر موضوع است تا از طریق مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد که البته حل آن مقداری  زمان‌بر است . خوشبختانه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش نیز در این خصوص مشارکت و همکاری خوبی دارند و از طریق مجلس و دولت مشترکا  در حال پیگیری حل  موضوع هستم.

دکتر آخوندی درخصوص  اهمیت تکریم ارباب رجوع  و رسیدگی به امور مراجعین در سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بخشی از این‌ها به خاطر دوره انتقالی تغییر مدیریت در سازمان طی 2-3 ماه اخیر بوده است و امیدواریم این موضوع با تشکیل هرچه زودتر کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها حل شود و تقاضاهایی که وجود دارد مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: رسیدگی به تقاضاها و امور ارباب رجوع یکی از الزامات ماست و قطعاً بعد از این رویه بهتری را با توجه به تثبیت مدیریت در سازمان خواهیم داشت.

دکتر آخوندی  هم چنین درخصوص اهمیت توسعه حوزه گردشگری و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای این‌چنینی برای تقویت حوزه گردشگری کیش گفت: عمده فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد کیش در راستای توسعه حوزه گردشگری می‌باشد. وی گفت: توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، ورزش و تفریحات، سلامت و درمان، خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات فراتر از نیازهای ساکنین جزیره کیش می‌باشد و توسعه آنها برای تقویت گردشگری می‌باشد. درخصوص برگزاری جشنواره‌ها نیز علیرغم مشکلات اقتصادی موجود سازمان هرساله بودجه قابل توجهی را به برگزاری جشنواره‌های مختلف اختصاص میدهد. ضمن اینکه در این خصوص بسیاری از این امور با مشارکت خوب بخش خصوصی جزیره صورت می‌گیرد که نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

آخوندی درخصوص معرفی ظرفیت‌های حوزه گردشگری کیش و اقدام برای افزایش مسافران به کیش  گفت :در سال 99 نسبت به سال 98، 27درصد کاهش ورود مسافر داشته‌ایم که بخش عمده آن به خاطر شرایط پاندمی کرونا بوده و البته این میزان کاهش با توجه به شرایط مناطق دیگر گردشگری  آمار خوب و قابل قبولی است .

وی درپاسخ به سوالی در  ارتباط با فعالیت  صرفا اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش و میزان مسئولیت این شرکت در کمک به توسعه کسب و کار در کیش گفت: شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش بازوی فعالیت‌های اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش براساس مأموریت تعریف شده می‌باشد. وی گفت: از آن جا که سازمان فاقد درآمدهای مالیاتی و بودجه دولتی برای اداره منطقه می‌باشد  ، با توجه به شرایط و مقررات موجود ، واگذاری زمین و اخذ عوارض از جمله عمده منابع سازمان می‌باشد که برای  تامین مالی اجراء پروژه‌های عمرانی و ارائه خدمات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی در اختیار دارد. وی افزود: براساس مأموریت‌های تعریف شده بخش‌ها و شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش بعنوان بازوی فعالیت اقتصادی سازمان این مسئولیت  را بر عهده دارد. وی عمده فعالیت‌های این شرکت را مشارکت با بخش خصوصی در ساخت عنوان کرد که موجب افزایش ارزش افزوده سهم خود و در نهایت  منجر به تقویت  مالی سازمان شده است. وی افزود: رویه و سیاست شرکت سرمایه گذاری به هیچ وجه رقابت با بخش خصوصی نبوده، بلکه مشارکت با بخش خصوصی طبق ضوابط و مقررات و براساس شفافیت سازی  بوده است.

وی درخصوص  مشکلات بحث درمان و عدم خدمات دهی تأمین اجتماعی در  کیش گفت: تاکنون جلسات مختلفی با سازمان تأمین اجتماعی برای ایجاد کلینیک درمانی در کیش داشته‌ایم. این موضوع در دستور کار سازمان قرار دارد. وی گفت: موضوع بیمه تکمیلی برای بومیان و کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش با شرایط خوبی انجام شده که در نظر داریم این موضوع به کلیه ساکنان کیش تعمیم داده شود و همه کیشوندان بتوانند از این مزایا استفاده کنند و تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند.

آخوندی درخصوص وضعیت هواپیمایی کیش گفت: پیگیریها ی خوبی برای خارج ساختن واگذاری سهام کیش ایر توسط سازمان خصوصی سازی توسط دبیرخانه و سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفته ،هم چنین از طریق مکاتبه با ریاست جمهوری و سرای 3 قوه پیگیر هستیم  که  کیش ایر مجدداً به سازمان منطقه آزاد کیش واگذار شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شده است.  هم چنین به موازات آن موضوع خرید 3 فروند هواپیمای جدید جهت  تقویت ناوگان کیش ایر توسط شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش نیز در دستور کار قرار دارد.

هم‌چنین خرید موتورهای جدید جهت کیش ایر توسط این شرکت صورت خواهد گرفت و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و شاهد بازگشت کیش ایر به جزیره کیش باشیم.  آخوندی تصریح کرد:من 99 درصد خوشبین هستم که کیش ایر از دستورکار سازمان خصوصی سازی خارج شود و به سازمان منطقه آزاد کیش بازگردد.

دکتر آخوندی در پایان خواستار مشارکت عمومی کیشوندان و فعالین اقتصادی کیش در تصمیم گیریها و سیاست گذاریهای سازمان منطقه آزاد کیش شد و افزود : به خرد جمعی ، مشارکت عمومی و استفاده از دیدگاهها و نقطه نظرات جمعی اعتقاد دارم و قطعا استفاده از مشورت با دیگران و نقطه نظرات عمومی  به نفع آینده کیش  و بهبود تصمیمات خواهد بود.

 شماره خبر : 2042         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.