انتخابات نماد بارز جمهوریت پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
میزان بارندگی‌ها در کیش ۱.۵ برابر افزایش یافت
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
در مناطق آزاد فقط به دنبال آمار سازی هستند
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش

  آخرين اخبار
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
میزان بارندگی‌ها در کیش ۱.۵ برابر افزایش یافت
شنبه 8 اردیبهشت 1403 ، 18 شوال 1445 ، 27 آپریل 2024 ، شماره 4449 (1833 دوره جدید)
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
بازدید رئیس کل دادگستری هرمزگان از حوزه قضایی کیش
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 ، 12 شوال 1445 ، 21 آپریل 2024 ، شماره 4444 (1828 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

دکتر سعید پورعلی؛ عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی
انتخابات نماد بارز جمهوریت

جمهوریت به موازات اسلامیت از ارکان نظام جمهوری اسلامی است. ماده اول قانون اساسی بیان داشته است که "حکومت ایران جمهوری اسلامی است".

  


دکتر ابوالفضل قاضی در کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، جمهوریت را چنین تعریف کرده است"  به رژیمى که در رأس قوه مجریه آن، فرد یا افراد انتخابى قرار گرفته باشد، اصطلاحاً رژیم جمهورى اطلاق مى‏گردد".فرهنگ علوم سیاسى نیز در تعریف جمهورى مى‏نویسد: "جمهورى در عرف سیاسى به حکومت دموکراتیک یا غیردموکراتیک گفته مى‏شود که زمامدار آن توسط رأى مستقیم یا غیرمستقیم اقشار مختلف مردم انتخاب شده و توارث در آن دخالتى ندارد و حسب موارد مدت زمامدارى آن متفاوت است".داریوش آشوری هم در کتاب «دانشنامه سیاسی» خود در مورد جمهوری می‌نویسد: نوعی حکومت که در آن جانشینی رئیس کشور ارثی نیست و مدت ریاست جمهوری در آن محدود است و انتخابات رئیس کشور که رئیس جمهور نامیده می‌شود با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انجام می‌شود. با نظر داشت تعاریف فوق می توان  انتخابی بودن برخی از مناصب مهم از جمله ریاست دولت و نمایندگان مجلس یا مجالس  ،محدود و موقت بودن مدت ریاست دولت، موروثی نبودن مقام های عالی دولتی، مسئول بودن منتخبین نسبت به اعمال خود را به عنوان برخی از ویژگی های نظام های جمهوری محور معرفی کرد.

    ماده ششم قانون اساسی با صراحت به ویژگی جمهوریت اشاره کرده است. براساس این ماده امور كشور باید به اتكاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‏ها و نظایر اینها، یا از راه همه‌‏پرسی در مواردی كه در اصول دیگر این قانون معین می‏گردد.همچنین به استناد ماده 56حق تعیین سرنوشت به مثابه یک اصل خدادادی به انسان داده شده است و انسان براساس باورحاکمیت مطلق خدا بر انسان ، حاکم بر سرنوشت فردی و اجتماعی خویش است. علاوه بر این به استناد اصل 59 قانون اساسی در برخی از مسائل مهم اقتصادی ،سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی و سیاست خارجی با هدف رفع تعارض و اختلاف دیدگاه ها و به رسمیت شناختن داوری همگانی ، رفراندوم و همه پرسی از طریق مراجعه به آراء عمومی پیش بینی شده است. براساس این اصل که از نمادها و نمودهای بارز جمهوریت است " در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممكن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد".اگرچه تاکنون از ظرفیت این اصل برای اخذ تصمیم های مهم و سخت استفاده نشده است ولی سازوکار برگزاری رفراندوم در قانون پیش بینی شده است.

    جمهوریت از ارکان هویتی نظام جمهوری اسلامی است و تعطیل بردار نیست. به همین دلیل است که این ویژگی را نمی توان حذف کرد. اصل 177 قانون اساسی به محتوای اصولی که تغییر ناپذیر است و نمی تواند مورد بازنگری قرار گیرد، پرداخته است. براساس این اصل ، محتوای اصول مربوط به جمهوری بودن حکومت و اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی هم وزن دین و مذهب رسمی تلقی و تغییر ناپذیراست.این اصل بیانگر آن است که ریشه های جمهوریت در نظام اسلامی عمیق و پایدار است و نمی توان خللی در آن ایجاد کرد.

    مصداق بارز و تجلی گاه جمهوریت ، انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستاست. با پذیرش اصل جمهوریت و انتخابی بودن مناصب مهم و اجرایی عالی ، نرخ مشارکت حائز اهمیت و نشان دهنده مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی است. حضور مردم در پای صندوق های رای برای نظامی که یکی از ارکان هویتی آن در کنار اسلامیت ، جمهوریت است، بسیار حیاتی است. در سیاست ورزی مدرن که رای و نظر مردم محور و مدار اصلی آن است ، ایجاد فضای رقابت و حضور دیدگاه های متفاوت و رقیب می تواند نرخ مشارکت را افزایش دهد. امید به " صندوق" برای شنیدن صداهای متفاوت و مشارکت گروه های اجتماعی متنوع می تواند مسیری مسالمت آمیز برای ایجاد تغییر و اصلاح باشد. ناامیدی از " صندوق" مسیر اصلاح سیاست ها را به شیوه های غیر مسالمت آمیز می کشاند و هزینه های سنگینی برای کشور ببار می آورد. در نظام های جمهوری پایه مسیر تغییر سیاست ها و سیاستمداران همیشه هموار است. صندوق این امکان را به جمهور می دهد تا  مسیر را در نوبت های مختلف ، ارزیابی و در صورت نیاز به بازنگری یا تغییر ، آن را عملیاتی کنند. بی اثر کردن یا بی اثر نشان دادن " مسیر صندوق" ، خدمتی به منافع ملی نیست.  براین باورم چنانچه فضای پیش روی برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در 11 اسفندماه ، رقابتی تر بود، قطعا نرخ مشارکت بالای را شاهد می بودیم.نرخ مشارکتی که برای دوستان و دشمنان این کشور پیام روشنی دارد. 
 شماره خبر : 6278         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.