به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ یک تهدید مشترک این بار
نیز دلهای ایرانیان در جزیره کیش را به یکدیگر نزدیک کرد و همه تلاش کردند این دشمن
مشترک را با همدلی شکست دهند تا آنجا که در توانشان است به کسی فشار وارد نشود؛ هدف
والا و ارزشهای مشترک در این جنگ نیز کیشوندان را با یکدیگر همسو کرد و تمام تلاششان
مراقبت از یکدیگر و کمک به همنوع بود. در این برهه کمتر کسی به فکر خود بود؛ این موارد شاید در ظاهر موضوعات
ساده ای به نظر برسد اما نشان از روح بزرگ ایرانیان دارد، آنان همه مردم را مانند یک
پیکر دیدند و برای خوب شدن حال این پیکر از هیچ کمکی دریغ نکردند. این اولین بار
نبود که در وقوع یک بحران همه گیر، کیشوندان دست در دست هم به یکدیگر یاری رساندند
پیش از این در دوران کرونا هم چنین از خودگذشتگی را از کیشوندان سراغ داشتیم.
خبرهای بخشیدن یک ماه اجاره مستاجران بازارها و برخی مالکان خانه های مسکونی؛
تخفیفات مراکز اقامتی و هتل ها، تخفیفات مراکز پذیرایی و اقدامات سریع حاکمیتی
جزیره کیش و همدلی با گردشگران جزیره نشان داد که هنوز هم مهربانی هست...
مدیریت بحران سازمان منطقه آزاد کیش
در ساعات ابتدایی وقوع این بحران سازمان منطقه آزاد کیش با هماهنگی تمامی نهادهای
مرتبط، برنامه ریزی جامعی برای مدیریت این شرایط انجام داد. در صورت تمایل گردشگران
به ترک جزیره، حمل ونقل دریایی و زمینی به صورت ویژه تقویت شد تا خروج آنان با حداقل
زمان انتظار انجام پذیرد. افزایش ظرفیت شناورهای دریایی و کاهش زمان انتظار در
اسکله ، استقرار اتوبوس برای انتقال مسافران به شهرهای جنوبی کشور و تامین ناوگان حمل
ونقل عمومی و خودروهای سواری در بندر چارک با همکاری شهرداری و بخشداری برای جابه جایی
سریع و ایمن مسافران، از جمله اقداماتی بود که در راستای رفاه گردشگران انجام شد .
9 فروند کشتی مسافربری و یازده فروند
شناور لندی کراف به طور ۲۴ ساعته تحت نظارت اداره کل بنادر و گمرک دریابانی در حال
فعالیت بوده و هنوز هم هست. از سویی دیگر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با هدف
نظارت مستقیم، دریافت بازخوردهای مردمی و رفع سریع احتمالی موانع در حوزههای خدماتی
بازدیدهای میدانی زیادی از مراکز مختلف خدماتی، درمانی، اقامتی و تأمین کالا داشت
و در جریان روند خدمت رسانی به گردشگران و کیشوندان قرار می گرفت. نحوه فعالیت بیمارستان، رضایت بیماران و نیازهای موجود برای
خدماترسانی، وضعیت تأمین و توزیع اقلام دارویی و بهداشتی، روند توزیع اقلام مصرفی
و موجودی کالاهای اساسی، نحوه تأمین روزانه کالا، سرکشی به مراکز اقامتی جزیره،
خدماترسانی به مسافران و کیفیت ارائه خدمات در شرایط ویژه از جمله اقامات موثر
شخص مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و کارشناسان ذیربط بود.
مهرنامه
ای که مهربانی گستراند
"چه
عزیز مردمانی هستیم که همواره به فرهنگ غنی خویش می بالیم و نیاکانمان رابه سبب
نیک اندیشی محبت و غم خواریهایشان می ستاییم چراکه پیوسته غم غبار نشسته بر چهره
مردم را غم خویش می انگاشتند و گرمای شعله های برافتاده دیگران را افروزه ای بر
جان خویش می پنداشتند و به مثابه عضوی از خانواده محبتشان را نثار می کردند. مالکان، مستاجران،
مدیران و بهرهبرداران عزیز و گرانقدر، هم اکنون که شرایط جامعه با مشکلات و التهاب
بسیاری همراه شده و همگان با محدودیت و فشارهای اقتصادی مواجه شدهایم، جای آن دارد
که توجه و محبتمان را از یکدیگر دریغ نکرده و به تناسب توانایی، حواسمان را به دوستان
خسته و مانده در راه معطوف و در رفع آنها بکوشیم تا هم میراثدار لایقی برای فرهنگ
به جا مانده از نیاکانمان باشیم و هم مقام انسانیت را به نیکی پاس بداریم و ارج گذاریم
و مطمئن باشیم که با چنین نگاهی مهرآمیز، دستهایمان در دستان خداست و همواره از خوان
نعمتهای بیشمارش، بهرهمند خواهیم شد." این متنی بود که توسط جامعه
بازاریان و بازگانان کیش منتشر شد و عده زیادی از مخاطبانش را همدل و همسو با خود
کرد.
رحمان
سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در گفت و گویی با بیان اینکه
در این پویش تعداد زیادی شرکت کردند، گفت: خوشبختانه اکثر مالکان همکاری لازم را انجام
دادند و چند مالک بزرگ بازارهای کیش اجاره بهای خود را تا یک ماه بخشیدند.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش
با تاکید بر اینکه یکی از اهداف و وظایفی که در جامعه بازاریان تعریف کردیم، مسئولیت
اجتماعی است تا در مقاطع زمانی که کشور دچار بحران می شود فعالیت های خیرخواهانه
ای صورت گیرد، گفت: البته بعد از جنگ تحمیلی تا خرداد امسال شرایط جنگی در کشور نداشتیم
در حالی که در دهههای مختلف شاهد وقوع زلزله، سیل و... بودیم. در این مواقع جامعه
بازاریان کیش سعی میکند مسئولیت اجتماعی خود را به نحو احسن اجرا نماید و باید
گفت بیشترین کمکها را بعد از وقوع زلزله از همین جزیره کیش ارسال کردیم. مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان
کیش با اشاره
به ادامه دار بودن این پویش افزود: امروز هم در شرایطی هستیم که مردم باید همدیگر را
درک کنند و مالکان هم در این شرایط تعهداتی نسبت به مستاجران دارند. سادات نجفی با
اعلام این خبر که در حال حاضر بسیاری از مالکان اجاره بها خود را از ۱۵ تا ۳۰ روز بخشیدهاند
و این جای قدردانی و سپاس دارد ادامه داد: البته مالکان در این شرایط ممکن است گرفتار
باشند و به پول خود احتیاج داشته باشند ولی از آنجایی که کسب و کارها کساد میشود مالکان
بایستی از مستاجران حمایت نمایند به خصوص که کیش مقصد گردشگری است و همه چیز وابسته
به پروازها است و پروازها فعلا متوقف شده است.
از اقامت
رایگان تا تخفیف های 80 درصدی
از
سویی دیگر بلافاصله پس از اعلام لغو پروازها، هتل داران کیش با درک حساسیت شرایط، با
ارائه تخفیف های 80 درصدی، هزینه
اقامت مسافران را به حداقل رساندند. در موارد خاص، حتی اقامت رایگان برای مسافران دارای
محدودیت مالی در نظر گرفته شد تا هیچ کس به دلیل مشکلات مالی در شرایط دشوار قرار نگیرد.این اقدامات در کنار پیشنهادات برخی هتل ها با ارائه خدمات اضافی
از جمله وعده های غذایی رایگان یا نرخ های تشویقی، فراتر از یک تصمیم اقتصادی، نشان
دهنده تعهد اخلاقی و حس مسئولیت اجتماعی هتل داران کیش در قبال میهمانان و برداشتن
گام هایی بلند در کاهش دغدغه های مسافران بود.
کسبه و صنوف محلی نیز با ارائه خدمات ویژه و تخفیف های مناسبتی،
سعی کردند بار مالی اضافی بر دوش مسافران را کاهش دهند.
تخفیفات خدمات مراکز پذیرایی کیش
مراکز پذیرایی کیش هم از این غافله همدلی جا نماندند و تخفیفات ویژه ای را در
نظر گرفتند. حمید غفاری مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی کیش با اشاره به شرایط خاص کشور
اعلام کرده بود: خدمات مراکز پذیرایی جزیره کیش بدون هیچگونه وقفه در حال انجام است
و برنامهریزی لازم برای ارتقاء سطح خدمترسانی به مسافران و ساکنان انجام شده است.
وی افزود: در جلسات برگزار شده با اعضای هیئتمدیره و رستوران داران، تصمیم گرفته
شد تخفیفهای ویژهای برای همه مسافران و ساکنان جزیره در نظر گرفته شود. همچنین ضمن
اعلام آمادگی و هماهنگی با سازمان منطقه آزاد کیش بستههای غذایی ویژه تهیه و ارائه
گردید. وی اظهار داشت: در صورت نیاز به واردات اقلام جدید،
هماهنگی لازم با سازمان منطقه آزاد کیش انجام شده و شرکتهای تأمینکننده نیز آمادگی
لازم برای اقدام فوری را داشتند.
غفاری گفت: جلسات جامعه مراکز پذیرایی بهصورت منظم برگزار شد و وضعیت موجودی و
تأمین اقلام بهطور کامل در حال رصد و مدیریت و اولویت اصلی، حفظ آرامش شهروندان و
گردشگران حاضر در جزیره بود.مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی کیش گفته بود: همه نهادها و بخشهای
فعال جزیره با هماهنگی کامل در تلاشند تا شرایط بدون اختلال و با مدیریت منسجم سپری
شود و خدماترسانی در سطح مطلوب ادامه یابد.
و
تنها صداست که می ماند ...
جنگ اگر خاصیتی داشته باشد، فقط همین است
که لابهلای آوار سیاهش، نقطههایی مثل نور شبتاب، متولد میشود و جاده زندگی بازماندهها
و جان به در بردهها را روشن میکند. همدلیها، از همین نقطههای مثل نور شبتاب است
به خصوص وقتی از سوی آدمهایی باشد که شاید در غوغای جنگ، خودشان، تنهاترینها هستند.
در این روزها و تا قبل از برقراری پروازها کیش بیش از هر زمان دیگری نماد مقاومت، مهربانی
و میزبانی شایسته بود؛ مردمی که با آغوش باز، سختی های میهمانان را به فرصتی برای مهرورزی
تبدیل کردند و نشان دادند که در فرهنگ ایرانی، وحدت و همیاری رمز پیروزی است.