20 آبان ؛ روز کیش در پیش است امید کیش به یک اتفاق خاص و متفاوت پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
دیدار مدیر و کارکنان شرکت ملی حفاری شعبه کیش با امام جمعه کیش
با انتصابات ناصحیح ناامیدمان نکنید!
با متخلفان در حوزه پیشگیری از بیماری های پشه آئدس برخورد خواهد شد
نمایندگان مجلس با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی موافقت کردند
فکری مشهدی ها را برای ساخت و ساز به کیش دعوت کرد
اعلام حمایت ویژه از طرح‌های مرتبط با صنایع ها‌ی‌تک در مناطق آزاد
دیدار دستیار اجتماعی رئیس جمهور با مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی کیش
چالش توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد تجاری صنعتی
20 آبان ؛ روز کیش در پیش است امید کیش به یک اتفاق خاص و متفاوت
بازدید دستیار اجتماعی رئیس جمهور از نمایشگاه فولاد کیش
نیاز به بازنگری برخی قوانین مناطق آزاد
ایجاد منافع مشترک بین سازمان ، بخش خصوصی و کیشوندان ثمره ارتقاء کارت کیشوندی است
سرپرست مرکز حراست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
تشکیل جلسه شورای معاونین فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور

  آخرين اخبار
دیدار مدیر و کارکنان شرکت ملی حفاری شعبه کیش با امام جمعه کیش
با انتصابات ناصحیح ناامیدمان نکنید!
با متخلفان در حوزه پیشگیری از بیماری های پشه آئدس برخورد خواهد شد
نمایندگان مجلس با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی موافقت کردند
فکری مشهدی ها را برای ساخت و ساز به کیش دعوت کرد
اعلام حمایت ویژه از طرح‌های مرتبط با صنایع ها‌ی‌تک در مناطق آزاد
دیدار دستیار اجتماعی رئیس جمهور با مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی کیش
دوشنبه 7 آبان 1403 ، 24 ربیع الثانی 1446 ، 28 اکتبر 2024 ، شماره 4577( 1961 دوره جدید)
چالش توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد تجاری صنعتی
20 آبان ؛ روز کیش در پیش است امید کیش به یک اتفاق خاص و متفاوت
  پربيننده ترين اخبار
چالش توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد تجاری صنعتی
سه شنبه 1 آبان 1403 ، 18 ربیع الثانی 1446 ، 22 اکتبر 2024 ، شماره 4573 ( 1957 دوره جدید)
آغاز بکار نمایشگاه بین المللی فولاد ۱۴۰۳ در جزیره کیش
چهارشنبه 2 آبان 1403 ، 19 ربیع الثانی 1446 ، 23 اکتبر 2024 ، شماره 4574( 1958 دوره جدید)
نشست چهارم روابط‌عمومی های جزیره کیش به میزبانی صداوسیما
گشایش سمپوزیوم فولاد 1403در جزیره کیش
سرپرست مرکز حراست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
ساماندهی و پویاسازی هیات مدیره مناطق آزاد تجاری_صنعتی جدید التأسیس
آشوری، مظهر وفاق و وحدت در هرمزگان
نمره قبولی هیات ورزشی کارگران و انجمن فوتبال کارگری کیش در مسابقات کارگری قهرمانی کشور
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

20 آبان ؛ روز کیش در پیش است امید کیش به یک اتفاق خاص و متفاوت

نیما رجبی سال 97 برای اولین بار بیستم آبان ماه به نام روز کیش نامگذاری شد و شور و اشتیاق زایدالوصفی را در میان اهالی کیش به ارمغان آورد در آن سال برنامه های متنوع و ویژه ای با هدف رقم زدن سه روز خاطره انگیز اول برای کیشوندان و بعد از آن برای گردشگران تدارک دیده شد. در سال های بعد با تغییر و تحولات مدیریتی در بدنه سازمان گویی سال به سال شاهد افت کیفیت برگزاری بودیم و دو سال کرونایی هم مزید برعلت شد.

  

 اما آیا آبان 1403 و در فاصله چند هفته تا بیستم آبان مسئولان چه تدارکی برای بزرگداشت این روز دیده اند؟ روز کیش فرصت مناسبی برای معرفی برند گردشگری کیش است. برند گردشگری در واقع  تصویری از مقصد در ذهن گردشگر است که با توجه به تجربه وی از مقصد به وجود می‌آید بنابراین باید بیشترین تلاش را برای تشکیل تصویری خوب و مناسب از مقصد در ذهن گردشگر داشت تا ذهن گردشگر با تجربه خوشی که از مقصد داشته اقدام به برند سازی دقیقی در این زمینه کند و بیستم آبان را برای همیشه در ذهن  حک کند. 

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ «فصل پاییز؛ فصل رنگها، زیبایی وعشق به معنای مهر و مهربانی و خورشید تابان و آغاز دانش آموزی است، ماه آبان در میانه این فصل زیبا به تعبیری ترکیبی از آب و نان و آبادانی، برکت و گشایش در زندگانی است. در بسیاری از نقاط کشور پاییز مقدمه عریانی درختان و آماده شدن برای استقامت در برابر زمستانی طولانی است اما در جزیره کیش پاییز پنجره ای به سوی بهار و آغاز یک بهار دلکش است. هوای کیش در این ماه رو به اعتدال رفته و دریا و آسمان یک رنگ شده و مجموعه ای بهشتی مانند برای گردشگران، فراهم می سازد. "20" عددی دوست داشتنی ونشانه تکامل و کامروایی است. 20 ترکیبی از اعداد 2 و 0 است که نشانه ای از یکانگی خداوند که می تواند فرد بماند و هم اوست که همه را زوج آفریده و زوج بودن یعنی مشارکت، همبستگی و همراهی بدین معنا که هر انسانی نیمه گمشده ای دارد که با او به کمال می رسد. نامگذاری 20 آبان به نام "روز کیش" فرصتی برای مصمم بودن براینکه رویدادها ورخدادهای کیش با مُهری از جذابیت باشد تا هیچگاه چشمی که بر آن می لغزد نتواند آن را نادیده بگیرد. روز کیش یعنی اندیشه زیبا، کار متفاوت و تلاش جمعی مردمان خوب جزیره کیش.همه باید متعهد باشیم روز کیش را نقطه عطفی برای زیبا اندیشیدن و متفاوت کار کردن بدانیم و تمامی ما بر این اصل اهتمام ورزیم که همه چیز باید در کیش دلربا باشد.»

جملاتی که از نظر گذشت سخنان مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش در پاییز سال 1397 بود، بر همین اساس بود که بیستم آبان ماه در تقویم جزیره به نام روزملی کیش (که البته قرار بود بین المللی هم باشد) به ثبت رسید. این روز در ذهن کیشوندان به عنوان روز کیش ثبت و ضبط شد و در همان سال برنامه های متنوعی برای پذیرایی از گردشگران و تلاش برای رونق جزیره برگزار گردید و البته با استقبال بسیار پرشوری هم روبرو شد. در این روز با هدف بالا بردن میزان آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با این جزیره دیدنی برنامه های متنوعی برگزار شد. اجرای جشن های مختلف با هدف تثبیت ظرفیت‌های این منطقه برای رویداد سازی، اول در فضای خود جزیره و بعد در سطح ملی از ۱۹ تا ۲۱ آبان جاری بود. فراخوان مشارکت همه کیشوندان در صنوف و حوزه های مختلف در برپایی مراسم، شور و هیجان بسیاری را در حال و هوای جزیره رقم زد. در آن سال مدیران وقت اهداف بسیاری را برای برپایی با شکوه روز کیش بر می شمردند از جمله اینکه: «برپایی این روز، بیش از همه، هویت بخشی به زندگی و سبک زندگی در جزیره‌ای است که از تمدنی صد‌ها ساله برخور‌دار است و به‌عنوان نقطه ممتاز گردشگری، حرف‌های بسیاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد.» «روز کیش علاوه بر پیام محلی، پیامی ملی نیز دارد، در روز کیش می‌توانیم با الگوسازی ضمن معرفی توانمندی‌های کیش نقاط برجسته زیست شهری در این کهن دیار را بهتر و بیشتر به هموطنانمان معرفی کنیم.» «در سال‌های آتی روز کیش به یک جاذبه گردشگری آن‌هم در فصلی که ازنظر جغرافیایی یکی از مناسب‌ترین فصول برای سفر به کیش است بدل می‌شود و اگر می‌خواهیم کیش شهر خلاق شود، ساخت چنین آرمان‌شهری، نیاز به مشارکت همه شهروندان دارد و نیازمند این هستیم که شهروندانی مسئول داشته باشیم. این روز تمرینی برای ما است که همه با هم با تقویت همدلی، به توسعه جزیره کمک کنیم.»

 

بیستم آبان ماه در سال هایی که گذشت ...

در سال های گذشته در این روز  برنامه‌های متعددی در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در جزیره پیش‌بینی‌شده بود و در این روز ارائه خدمات عمومی به کیشوندان و گردشگران با تخفیف‌ها و تسهیلاتی همراه بود. فضای عمومی جزیره متناسب با این روز با رنگ آمیزی های شاد و فرح بخش تغییر کرد تا بازارها، هتل‌ها و اماکن عمومی، همه و همه در این روز بزرگ برای رونق کیش سهیم ‌شوند. روز کیش با پوستر و تصویر نمادین خاصی معرفی و اعلام می شود، تصاویر و نمادها همگی دارای مفهوم و معنای خاصی هستند . در واقع در طراحی این معرفی نامه تصویری، علاوه بر نکات زیبایی شناختی و جذابیت های بصری، از نماد های خاص مخصوص جزیره کیش هم استفاده می شود، طوری که بیننده با دیدن آن در ذهن خود تمام نشانه های مربوط به جزیره کیش را مرور می کند.

از جمله فستیوال های فرهنگی و مردمی که در روز 20 آبان در جزیره کیش  در سال های گذشته برگزار گردید  عبارت بودند  از:  شب شعر،  دوچرخه سواری، اجرای موسیقی های زنده ملی، محلی و شاد، پذیرایی از گردشکران با شیرینی های محلی جزیره،  اجرای برنامه تری دی مپینگ در اسکله تفریحی بر روی مجسمه مرد ماهی گیر، برگزاری کنسرت های مختلف به صورت رایگان، جشنواره خوشنویسی، ارائه مشاوره و مراقبت های ویژه درمانی رایگان، پیاده روی عمومی، جشنواره غذا، برگزاری مراسم نام آوران ماندگار جزیره کیش در شاخه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و اقتصادی، برگزاری جشنواره ها و پاتوق های ادبی در مرکز همایش ها،  برگزاری مسابقات بین المللی کبدی، برگزاری جنگ شادی و کنسرت خنده، اجرای برنامه های آیینی و هنری، اجرای تئاتر ساحلی، اجرای نمایشنامه های فاخر ملی به صورت زنده، نواختن نمادین زنگ روز کیش در مدارس و... علاوه بر این در نظر گرفتن تخفیف در ارائه انواع خدمات تفریحی، گردشگری، اقامتی و تا 50 درصد،   ارائه رایگان بلیت های تاکسی های فرودگاهی، تلفنی و خطی در بازارها، مسجدها و مدرسه ها،  استفاده از مینی بوس حمل و نقل شهری به صورت رایگان، ارائه تخفیفات 20 تا 50 درصد برای محیط های اقامتی و هتل ها،  تخفیف 50 درصدی در تفریحات و ورزش های آبی، توزیع سیم کارت های اعتباری رایگان، و... پیش بینی شده بود.

همه این برنامه ها برای این بود که این روز بتواند در ذهن خصوصا گردشگران بماند تا دوباره در سال های بعد جزیره کیش را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند. اما متاسفانه در سال های بعد و با تغییر مدیریت ها که همواره از آفت های جزیره کیش بوده است و فراموشی مسئولان و مصادف شدن با دو سال سخت کرونا (که البته قابل مدیریت بود) خبری از برگزاری روز کیش نشد و یا بسیار بی کیفیت و ابتدایی برگزار و بعد از آن هم  تا سال 1402 بهایی به آن داده نشد.

 

مروری بر بیستم آبان 1402 ...

خوشبختانه اواسط مهرماه 1403 خبر پیگیری ثبت روز کیش در تقویم ملی کشور از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش منتشر شد. بر این اساس به منظور ثبت روز 20 آبان به عنوان روز کیش در تقویم ملی کشور جلسات کارشناسی در سطح صاحبنظران، فرهیختگان و مسئولین ادارات و نهادهای جزیره کیش برگزار شد و مستندات موجود برای دفاع ازتصویب و ثبت ملی این روز آماده سازی و جمع آوری شده است و مننتظر تصویب این تصمیم و ثبت این روز در تقویم ملی کشور هستیم. سال گذشته نیز برنامه هایی در سطح جزیره از جمله: برگزاری سلسله جلسات هم اندیشی "تو جای من"، چهارمین جشنواره آئینی جنوب "ایران یامال"، استقبال گروه موسیقی بومی از مسافران ورودی به کیش، برگزاری مسابقات ماهیگیری، شب شعر کیش و رونمایی از کتاب مردان غروب، کاروان خودرویی، دو ماراتن کشوری، پاک سازی سواحل، جشنواره فرهنگی و هنری کیش و نمایش سعدی کلمب، مسابقات کشوری پدل برد، نمایشگاه عکس کیش برگزار شد.

 

بیست آبان 1403 چه باید کرد ...

اما با همه این تفاسیر امروز گردشگری کیش به رویدادی غیر از این ها نیاز دارد، در واقع رویدادی که بتواند یک تحول چند روزه ای را در گردشگری ایجاد نماید، نیاز امروز کیش است! ثبت این روز در تقویم ملی هر چند کار ارزشمند اما کافی نیست و قطعا برگزاری برنامه های تکراری هم نتایج لازم را به ارمغان نخواهد آورد.

نباید این نکته را از نظر دور داشت که برند سازی گردشگری که هدف اصلی آن برند سازی در مقصد گردشگری و تبدیل یک موقعیت مکانی به مقصد می‌باشد، مقوله‌ای است که تأثیر زیادی در جذب گردشگر دارد. به نظر می‌رسد با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی شهرهای ایران، گردشگری رویدادهای فرهنگی بیش از سایر رویدادها زمینه رشد دارد، اما آنچه که مهم است برنامه‌ریزی درست و راهبردی برای بهره گیری و استفاده از این پتانسیل هاست که زمینه رشد گردشگری و افزایش درآمد و اشتغال را به همراه خواهد داشت. برگزاری انواع مختلفی از جشنواره‌های فرهنگی می‌تواند انتخاب مقصد از جانب گردشگرانی که به دنبال محصولات متنوع و جدید فرهنگی هستند را تحت‌الشعاع قرار دهد و سبب ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب از پتانسیل‌های فرهنگی آن شهر شده و در راستای برند سازی مقصد گردشگری شهری گام بردارد. برند گردشگری، تصویری از مقصد در ذهن گردشگر است که با توجه به تجربه وی از مقصد به وجود می‌آید بنابراین باید بیشترین تلاش را برای تشکیل تصویری خوب و مناسب از مقصد در ذهن گردشگر داشت تا ذهن گردشگر با تجربه خوشی که از مقصد داشته اقدام به برند سازی دقیقی در این زمینه کند.

کارشناسان می گویند: تصویر مقصد در بازار گردشگری رویداد نیز اهمیت دارد و تصویر مثبت حاکی از اجرای رویداد و ترویج آن است. برند سازی شهری که بر اساس کاربرد مسئولیت و ذکاوت حوزه‌های تخصصی مختلف است؛ به توسعه تصویری نو از مکان که جذابیت را به همراه دارد می‌پردازد که بر اهمیت این پدیده می‌افزاید. در مجموع شهرها مانند کالاهایی هستند که هویت و ارزششان به عنوان کالایی در بازاریابی باید طراحی شوند.

برگزاری فعالیت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی همراه با برنامه‌های متنوع و جذاب و ایجاد تسهیلات برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد گردشگری و برند سازی مقصد گردشگری می‌گذارد. زمانی که یک جامعه به یک مقصد گردشگری تبدیل می‌شود، کیفیت زندگی و نظام‌های ارزشی و آداب و سنن شهروندان آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی می‌توان با بهره گیری از مزیت‌های فرهنگی و برگزاری رویدادها و انواع مراسم ورزشی، فرهنگی و هنری، تصویر ذهنی یک شهر را بهبود بخشید. روز کیش بهانه ای است برای ایجاد یک تحول؛ تحولی از جنس فرهنگ که می تواند با ارائه انواع برنامه های  فرهنگی گردشگران را به جزیره فراخواند و نقش ماندگاری از کیش را در اذهان به یادگار بگذارد. امید است مسئولان با برنامه ریزی و برگزاری انواع رویدادهای جذاب جزیره کیش را به سمت رشد و رونق اقتصادی هدایت کنند. امید است این بار مسئولین با یک برنامه ریزی منسجم  و تدارک لازم پا را از برگزاری یک سری برنامه های مکرر ورزشی ، تفریحی داخلی فراتر بگذارند و اگر بخاطر شرایط منطقه امکان برنامه بین المللی وجود ندارد حداقل در سطح ملی چند برنامه فاخر و در خور شان کیش اجرایی  و عملیاتی سازند تا  روز کیش بدرستی در برنامه ریزی سالیانه گردشگران و علاقمندان به سفر و تفریح قرار بگیرد .گرچه بخاطر شرایط تغییر و تحولات  در دبیرخانه مناطق آزاد و حرف و حدیث های موجود در تغییرات در مناطق مشخص نیست روز کیش امسال را با کدام گروه از مدیران سر خواهیم کرد!


 شماره خبر : 7226         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.