مشکل قطعی های مکرر آب مناطق مختلف کیش ،هم چنان پابرجا! پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
نمره قبولی هیات ورزشی کارگران و انجمن فوتبال کارگری کیش در مسابقات کارگری قهرمانی کشور
آغاز بکار نمایشگاه بین المللی فولاد ۱۴۰۳ در جزیره کیش
تاکید بر ارتقاء کیفیت آموزشی مدارس و حمایت از دانش آموزان مستعد ، نخبه و المپیادی
نشست چهارم روابط‌عمومی های جزیره کیش به میزبانی صداوسیما
گشایش سمپوزیوم فولاد 1403در جزیره کیش
ساماندهی و پویاسازی هیات مدیره مناطق آزاد تجاری_صنعتی جدید التأسیس
امروز آغاز رویداد بزرگ اقتصادی کشور در صنعت فولاد در جزیره کیش
بررسی و ارزیابی وضعیت پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مناطق آزاد پرداختند
دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه موج کیش منصوب شد
آشوری، مظهر وفاق و وحدت در هرمزگان
انتخاب دکتر مسرور در راس مناطق آزاد امیدواریهای زیادی را ایجاد کرده است
درخشش دانش‌آموزان کیش در ماراتن کنکور 1403
تبریز قهرمان شد ، کیش نایب قهرمان
افتتاح دو هنرستان و سه سالن ورزشی برای دانش آموزان کیش

  آخرين اخبار
نمره قبولی هیات ورزشی کارگران و انجمن فوتبال کارگری کیش در مسابقات کارگری قهرمانی کشور
آغاز بکار نمایشگاه بین المللی فولاد ۱۴۰۳ در جزیره کیش
تاکید بر ارتقاء کیفیت آموزشی مدارس و حمایت از دانش آموزان مستعد ، نخبه و المپیادی
نشست چهارم روابط‌عمومی های جزیره کیش به میزبانی صداوسیما
گشایش سمپوزیوم فولاد 1403در جزیره کیش
چهارشنبه 2 آبان 1403 ، 19 ربیع الثانی 1446 ، 23 اکتبر 2024 ، شماره 4574( 1958 دوره جدید)
ساماندهی و پویاسازی هیات مدیره مناطق آزاد تجاری_صنعتی جدید التأسیس
امروز آغاز رویداد بزرگ اقتصادی کشور در صنعت فولاد در جزیره کیش
بررسی و ارزیابی وضعیت پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مناطق آزاد پرداختند
دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه موج کیش منصوب شد
  پربيننده ترين اخبار
مدیر عامل برای کیش یا کیش برای مدیر عامل
سه شنبه 1 آبان 1403 ، 18 ربیع الثانی 1446 ، 22 اکتبر 2024 ، شماره 4573 ( 1957 دوره جدید)
شنبه 28 مهر 1403 ، 15 ربیع الثانی 1446 ، 19 اکتبر 2024 ، شماره 4570 (1954 دوره جدید)
پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش کیش در گرامیداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان
سازمان استاندارد در قبال حفاظت از سلامت و جان مردم و کیفیت زندگی آنان وظیفه خطیری بر عهده دارد
افتتاح دو هنرستان و سه سالن ورزشی برای دانش آموزان کیش
یکشنبه 29 مهر 1403 ، 16 ربیع الثانی 1446 ، 20 اکتبر 2024 ، شماره 4571(1955 دوره جدید)
دوشنبه 30 مهر 1403 ، 17 ربیع الثانی 1446 ، 21 اکتبر 2024 ، شماره 4572 (1956 دوره جدید)
باید از نظرات مردم برای پیشبرد امور بیشتر استفاده کنیم
تبریز قهرمان شد ، کیش نایب قهرمان
برگزاری مسابقات عملیاتی_ورزشی قهرمانی آتش نشانان فرودگاه های کشور در کیش
مدال برنز بر گردن محمد مهدی زمانی؛ نوجوان ورزشکار کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

مشکل قطعی های مکرر آب مناطق مختلف کیش ،هم چنان پابرجا!

طی ماه ها و هفته ها و روزهای اخیر قطع آب و برق در نقاط مختلف جزیره کیش مردم، گردشگران و فعالان اقتصادی در این جزیره را کلافه و سر درگم کرده است، این قطعی ها در ساعات مختلف شبانه روز اتفاق می افتد .کارشناسان می گویند: در جزیره کیش ناترازی برق دارای 40 مگاوات تراز منفی است و برای رسیدن به نقطه هدفگذاری شده و رسیدن به وضعیت مطلوب در صورتیکه بخشی از پروژه های گردشگری در حال تکمیل به فعلیت در بیاید پیش بینی می شود شاهد کمبود 100 مگاوات برق باشیم نتیجه این است که طی سال های آتی یک پروژه فاخر ارزشمند در تراز منطقه ای و فرا ملی اگر بخواهد ادامه حیات دهد با مشکلات جدی کمبود برق مواجه خواهد شد و البته راه حل این است که شبکه برق کیش به حاکمیت منطقه برگردد.

  

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ در حوزه آب نیز علی رغم مشکلات چندین ساله آبرسانی و افت فشار در مناطق مختلف حدود 35 تا 40 درصد هدر رفت آب داریم در حالیکه مخزن آب که دهها میلیارد تومان برای آن هزینه شده به خاطر فرسودگی لوله های آب وارد مدار نمی شود. موضوع گزارش پیش رو مسئله قطعی های مکرر آب در مناطق مختلف جزیره است که کیشوندان به ناچارو برای حل این مشکل از تانکرهای حمل آب، آب مورد نیازشان را تامین می کنند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که در برخی از موارد تانکرهای حمل آب با تاخیر به دست مصرف کنندگان می رسد و در حین استفاده ناگهان آب تمام می شود! قطعا احصاء مشکلات، بررسی کارشناسانه نارسایی و کمبود‌ها و انتقال به موقع، صحیح و پیگیری تا حصول نتیجه مطلوب باید مورد توجه همه مسئولان قرار گیرد.

تعداد زیادی از مردم و فعالان اقتصادی جزیره کیش با تماس تلفنی با  دفتر روزنامه اقتصاد کیش گلایه های خود را نسبت به وضعیت آب اعلام می کنند و از شرکت آب و برق کیش گلایه مندند. مردم می گویند چگونه است مجموعه حاکمیتی و مدیران کیش نمی توانند این مشکل ساده ترین نیاز مردم کیش را حل کنند و خیلی از مردم مجبورند آب را با تانکر بخرند!

 

مردم چه می گویند ...

یکی از رستوران داران جزیره  که از قطعی آب در هفته های اخیر گله مند است و کسب و کارش تحت تاثیر قرار گرفته است، گفت: با قطعی آب، رستوران ها معطل هستند چون بخش زیادی از فعالیت آن ها بواسطه وجود آب قادر به ادامه دادن است. غیر از رستوارن ها بعضی از بازارها، هتل ها، بانکها، ادارات خصوصا در مرکز شهر نیز با مشکل روبرو شده و به تبع آن بخش های مختلف هم دچار بی نظمی و اختلال می شوند. وی گفت: از اوایل تابستان که قطعی آب شروع شد مسئولان گرم شدن هوا در تابستان را از دلایل این قطعی ها می دانستند و ما امید داشتیم که رفته رفته با بهبود دمای هوا این مشکل پایان یابد اما با وجود حدود یک ماه از پایان تابستان این مشکل همچنان ادامه دارد و به ناچار بایستی برای تامین آب روزانه از تانکر و یا روش هاي قدیمی استفاده کنیم که سخت و دشوار  است .این فعال گردشگری با اشاره به لزوم تامین قطعات موردنیاز نیروگاهها و گسترش زیر ساخت های انرژی در شرایط کنونی گفت: روال چندین ساله اخیر نشان می دهد انجام تعمیرات و تامین تجهیزات مورد نیاز و ضروری با کندی انجام می شود و یا متوقف شده است و قطعی های مکرر را در بعضی از نقاط جزیره شاهد هستیم و باید زودتر برای آن فکری کرد.

یکی دیگر از کیشوندان در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید:  با ورود گردشگران و افزایش مصرف کنندگان در برخی از مناطق مسکونی کاهش فشار و قطعی آب مشکلاتی را برای ساکنان کیش به وجود آورده است. توزیع آب شرب شهری مسئله بسیار مهم و یکی از نیازهای اساسی است و این مشکل باید به صورت ریشه ای و یکبار برای همیشه حل شود اما اراده ای برای حل آن وجود ندارد. وی گفت : در مناطقی که مدارس هستند و با دتوجه به کثرت دانش آموزان در مدارس و حجم بالای مصرفی آنها ، ساکنان منازل آن مناطق دچار مشکل هستند

کیشوند دیگری که کارمند یکی از ادارات جزیره کیش است نیز با بیان اینکه موضوع خدمات زیربنایی، موضوع مقطعی و لحظه‌ای نیست گفت : شاید در نگاه اول خرید دستگاه و راه‌اندازی شبکه، مسائل آب و برق کیش را حل کند اما موضوع بسیار ریشه‌ای و مهم بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری و مدیریت است. سالهاست در حوزه های زیرساختی قول داده می شود اما وقتی داده و مسیر اشتباه باشد، مسئولانی که تصمیم می‌گیرند، تصمیمات غیر فنی گرفته که آثارش  امروز گریبان‌گیر مردم شده است . در مورد آب و برق، تفکر زیربنایی و زیرساختی وجود ندارد و آینده جزیره در آن دیده نشده است. وی ادامه داد: تنها راه این است جهت گیری ها را تصحیح کنیم، مطالعات فنی صحیح انجام دهیم ،از لحاظ اقتصادی قدم‌های صحیح برداریم و در نهایت از تجارب الگوهای موجود و صحیح برای حل ناترازی های انرژی در جزیره کیش استفاده کنیم.

کیشوند دیگری که دوران بازنشستگی خود را در کیش سپری می کند در گفت و گو با خبرنگار ما  گفت: اين روزها ساكنان و گردشگراني كه در كيش به سر مي برند در ساعت های مختلف از شبانه روز با مشكل قطعي آب مواجه مي شوند. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد كه كيش را قطب گردشگري ايران مي نامند، كيش هرچه دارد از پتانسيل هاي گردشگري اش است و قطعی آب در جزیره ضعف بزرگی به شمار می آید. در بسياري از خانه ها و هتل هاي كيش به دليل كم بودن فشار آب، اقدام به نصب پمپ هاي تقويت فشار آب كرده اند، با اين حال هنگام قطع برق به دليل روشن نشدن اين پمپ ها امكان آب رساني نيز از بين مي رود و این موضوع زیبنده یک منطقه توریستی نیست! بارها این موضوعات مطرح شده اما متاسفانه اقدام عملی صورت نمی گیرد.

یکی از بازاریان کیش نیز گفت:  كيش سال هاست كه بصورت 24ساعته آب ندارد و چندین ساعت از شبانه روز آب قطع مي شود. علاوه بر اين به دليل فرسوده بودن و زنگ زدگي دستگاه هاي تصفيه آب در جزيره، آبي كه از لوله ها خارج مي شود زرد رنگ و حاوي زنگ آهن است. قطعي دائم آب و برق در جزيره اي كه عنوان دهان پركن قطب گردشگري كشور را به يدك مي كشد، قطعا آسيب بزرگي به جايگاه آن در ميان مقاصد گردشگري گردشگران داخلي و خارجي وارد مي كند و باید راه حلی برای آن اندیشید.

 

یکی دیگر از کیشوندان مشکلات ناشی از طولانی شدن حل مشکل پروژه آبرسانی را موجب ایجاد آسیب‌های جدی به خانواده ها و عدم رضایتمندی  مردم ذکر کرد . وی گفت: به نطر می رسد مشکل کاملا واضح است و راه حل هایی عملی هم برای آن وجود دارد اما هر چند تلاش صادقانه‌ کارکنان شرکت آب و برق کیش برای برطرف کردن مشکل آب خانوارها غیرقابل‌ انکار اما اینها تنها به صورت مسکن عمل می کند و مشکل اصلی همچنان پابرجاست.  برای پیشرفت، توسعه و رونق معیشت عزم و ارده مدیران ضروری است تا چنین مسئله حساسی که یکی از نیازهای اصلی است به صورت ریشه ای حل شود.

 

و در آخر ...

آب در یک جمله همان زندگی است و اگر آب نباشد زندگی نیز نخواهد بود! هر چند بارها و بارها صدای مردم و اعتراض آن ها به مسئله افت فشار و در نتیجه قطعی های مکرر از طرق مختلف به گوش مسئولان رسیده اما باز تکرار می کنیم که  مناطق مختلف جزیره از بازارچه حافظ و خانه گستر و گنجینه 2 و منطقه صدف تا بخش هایی از نوبنیاد و سفین و ... با مشکل قطعی آب و افت فشار روبرو و بصورت روزانه درگیر خرید آب تانکری هستند در کنار همه اینها گرانی قبوض، تاخیر در پرداخت ها و مواجه شدن با قطعی بلافاصله و عدم پاسخگویی منطقی برای حل مشکل و در رده بالاتر خصوصی سازی شرکت آب و برق کیش و ... باعث شده این دست از مشکلات در صدر اخبار جزیره خود نمایی کند. جدای از مشکلات زیر ساختی که مانعی مهم برای جذب گردشگر بشمار می آید مردمی که در جزیره کیش کار و زندگی می کنند بیش از همه به چنین وضعیتی معترض هستند و امیدواریم مسئولان پاسخ درخور و شایسته و اقدام عملی را در جهت حل این مشکل انجام دهند. مردم می پرسند چگونه این همه دستگاههای مسئول در کیش نمی توانند این ساده ترین نیاز مردم جزیره را حل کنند! مردم می گویند آیا شرکت آب و برق کیش که مسئول تامین آب و برق جزیره است  فقط باید کارش جمع آوری منافع حاصل از فروش خدمات خود باشد و آیا نباید بخشی از این درآمد را صرف  خرید دستگاههای جدید ، توسعه و تقویت تولیدات خود و نوسازی شبکه توزیع خود نماید تا مردم دچار چنین مشکلاتی نباشند؟!


 شماره خبر : 7194         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.