جزیره کیش باید قدردان بخش خصوصی و مردم باشد پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
اولویت های اصلی برنامه ریزی در مناطق آزاد
کارگروه انتقال فن آوری در دبیرخانه مناطق آزاد تشکیل خواهد شد
؛نگاه دولت حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد است
بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است
نشست مشترک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
مهدی مزینانی جایگزین حجت الاسلام سعید آخوندی در معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد شد
بررسی مشکلات مناطق آزاد و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود
در اهواز ناجوانمردانه سر تیم ما را بریدند ! شکست ما از کیش شروع شد!
کسب نشان طلای نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری توسط دانشجوی کیش
مدیریت پسماند جزیره کیش با حضور دانش بنیان ها
نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و رئیس اداره پست برای حل مشکلات پستی کیش
مانلی علیخانی در راه مسابقات محاسبات ذهنی جهان هند
برگزاری نشست پرسش و پاسخ کیشوندان با اساتید مطرح فوق تخصص کبد و دستگاه گوارش کشور
برگزاری جشن ملی روستا در روستای باغو کیش

  آخرين اخبار
اولویت های اصلی برنامه ریزی در مناطق آزاد
کارگروه انتقال فن آوری در دبیرخانه مناطق آزاد تشکیل خواهد شد
؛نگاه دولت حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد است
بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است
نشست مشترک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
مهدی مزینانی جایگزین حجت الاسلام سعید آخوندی در معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد شد
سه شنبه 24 مهر 1403 ، 11 ربیع الثانی 1446 ، 15 اکتبر 2024 ، شماره 4568( 1952 دوره جدید)
بررسی مشکلات مناطق آزاد و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود
دوشنبه 23 مهر 1403 ، 10 ربیع الثانی 1446 ، 14 اکتبر 2024 ، شماره 4567 ( 1951 دوره جدید)
در اهواز ناجوانمردانه سر تیم ما را بریدند ! شکست ما از کیش شروع شد!
  پربيننده ترين اخبار
در اهواز ناجوانمردانه سر تیم ما را بریدند ! شکست ما از کیش شروع شد!
جزیره کیش میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی کشور
جزایر زیبای خلیج فارس پر ظرفیت و آماده سرمایه گذاری
چهارشنبه 18 مهر 1403 ، 5 ربیع الثانی 1446 ، 9 اکتبر 2024 ، شماره 4564 ( 1948 دوره جدید)
پیگیری‌های ویژه دبیر شورایعالی مناطق آزاد برای حل مشکلات مناطق
یکشنبه 22 مهر 1403 ، 9 ربیع الثانی 1446 ، 13 اکتبر 2024 ، شماره 4566(1950 دوره جدید)
با امید بازگشته ام
شنبه 21 مهر 1403 ، 8 ربیع الثانی 1446 ، 12 اکتبر 2024 ، شماره 4565 (1949 دوره جدید)
برگزاری جشن ملی روستا در روستای باغو کیش
مدیر عامل پیشین سازمان منطقه آزاد کیش استاندار خراسان رضوی شد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

مهندس محمد رضا یزدان پناه
جزیره کیش باید قدردان بخش خصوصی و مردم باشد

ایام انتخابات اخیر ریاست جمهوری و فعالیت های ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در جزیره کیش بهانه ای بود تا مهندس محمد رضا یزدان پناه مدیر عامل محبوب و دوست داشتنی سالهای پیش منطقه آزاد کیش در جزیره حضور پیدا کنند و در نشستی با تعدادی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش به بررسی وضعیت جزیره کیش و البته تجدید خاطره ای با سالهای اولیه شکل گیری منطقه آزاد کیش و دوران مدیر عاملی مهندس یزدان پناه که از آن بعنوان دوران طلایی کیش نام برده می شود داشته باشند.

  

مهندس یزدانپناه که به عنوان معمار دوران سازندگی و دوران طلایی کیش از او یاد می شود در طول دو دوره مدیریتی  حدود ده ساله خود کارهای بزرگی انجام دادند و پروژه های عظیم و ماندگاری را درجزیره  کیش به ثمر رساندند  تا جاییکه امروز حتی پس از گذشت 30 سال  در کوچه پس کوچه های کیش و در میان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نام او را به نیکی یاد می کنند. این نشست صمیمانه بهانه ای بود برای یادآوری  و مروری بر استراتژی هایی که یزدانپناه در طول سال های مدیریتی خود بکار گرفت تا بتواند به عنوان یک مدیر مقتدر از حقوق و منافع جزیره کیش دفاع کند  و جزیره کیش  را در آن سال ها به سمت رشد و تعالی هدایت کند  و بهترین سال های  رشد و  شکوفایی و موفقیت کیش شکل بگیرد. بطوریکه با گذشت چند دهه هنوز بسیاری از سرمایه گذاران و فعالین در کیش از سال های مدیریت یزدان پناه در کیش بعنوان یک شاخص و مبنایی برای ارزیابی کیفیت کار بقیه مدیران استفاده می کنند . سبک  و نوع مدیریتی که بعد از ایشان  تکرار پیدا نکرد تا فقط بعنوان یک الگو وخاطره در گوشه ذهن فعالین در کیش به یادگار بماند.

در این نشست مرور خاطرات سرمایه گذاران پیشکسوت جزیره کیش از همدلی و وفاقی که میان سرمایه گذاران و کار آفرینان با مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش واشاره به  نقش بی بدیل شخص یزدان پناه در شکل گیری این علاقه و الفت  بخش جذابی از آن نشست بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ نشست صمیمانه سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی  کیش با مهندس محمد رضا یزدان پناه در محل دفتر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش برگزار شد.

مروری بر آرزوهای مهندس یزدانپناه برای کیش، چگونگی ایستادن پای منافع جزیره و اینکه چگونه بسیاری از داشته هایش را برای آبادانی کیش از دست داد، افق فکری او و اتفاقاتی که باید می افتاد و نیفتاد....! حلقه های مغفول مانده و تلاش برای بدست آوردن چشم اندازی که پیش روی ماست؛ پیش بینی جایگاه کیش در بیست سال آینده با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد. برخی از اعضای حاضر نیز به مرور خاطراتشان با مهندس یزدانپناه در دوران طلایی کیش پرداختند.   

قریب؛ دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش:

اعتقاد مهندس یزدانپناه عدم مزاحمت برای مردم بود

مهندس  محسن قریب؛ دبیرکل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش در این نشست خطاب به مهندس یزدانپناه با بیان اینکه خیلی خوشحال هستیم که در جزیره خودتان هستید و با عنوان اینکه  نام  و یاد و محبوبیت شما و فعالیت هایتان به عنوان یک مدیر مردمی در دل مردم نفوذ کرده است، گفت: مدیر مردمی نیاز به آداب و تشریفات ندارد و همه جا ظاهر و در منظر همه است. قریب گفت: مهندس یزدانپناه اولین مدیر جزیره نبودند وقطعا  آخرین هم نیستند اما تا به امروز مدیری به این خوشنامی در کیش حضور نداشته است که پایه گذاری و معماری نوین کیش را انجام داده باشند. وی افزود:  این موضوع باعث افتخار است و ایشان یادگاری های خوبی از خودشان به جای گذاشته اند . اقدامات اساسی مهندس یزدانپناه چون کار دلی و درستی بود کماکان ماندگار است و همیشه به عنوان خاطره خوب از آن یاد می شود. وی گفت : نمونه آن فرهنگ ترافیک کیش که بعد از سال ها هنوز در کیش حاکم است و چون برای مردم بود در دل مردم ماندگار شد. پیاده روی های خانوادگی، دوچرخه سواری  های خانوادگی، صمیمی بودن  با مردم و اینکه در همین ارتباطات نزدیک مسائل مردم و سرمایه گذاران حل می شد و احتیاح به وقت گرفتن و حضور رسمی در دفترسازمان  نبود از وجوه تمایز زمان مدیریت ایشان بود. مهندس قریب گفت: اصولا مهندس یزدانپناه مدیر در صحنه و در میدان بودند و به زیر و بم اکثر پروژه های کیش با ذکر نام افراد حتی کارگران و زندگی آن ها آشنایی کامل داشتند. حضور در پروژه ها و در مراسم های مختلف یک برنامه روزانه بود اما متاسفانه امروز هر چقدر زمان میگذرد مدیران با اهالی، مردم و سرمایه گذاران غریبه تر می شوند!

دبیرکل  انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش گفت: مهندس اهل دعوت نبودند و همیشه خودشان  پای کار بودند و مثل یک جوان نوآموز انگیزه بسیار بالایی برای به نتیجه رساندن هر اقدامی که برای کیش مفید و مهم بود داشتند.  قریب افزود: این انگیزه برای همه زبانزد بود و در مسائل شهری، عمرانی، فرهنگی، ساخت و ساز، ورزش و تفریحات هر زمان چیزی می گفتند یا پیشنهاد می دانند همه پیشقدم می شدند. خودشان در مسابقات  ورزشی شرکت می کردند و با مردم تعامل داشتند و به همین راحتی و بدون تشریفات ارتباط موثر با اهالی و کیشوندان برقرار می شد و در سبک مدیریتی ایشان واقعا این سمت  میز و آن سوی  میز وجود  نداشت و این موضوع از روح خالص و اعتقاد ایشان نشات می گرفت. مهندس قریب با اشاره به این نکته که اگر بخواهیم خصوصیات ایشان را یکی یکی بشماریم مثنوی هفتاد من خواهد بود ادامه داد: امروز که نگارش تاریخ شفاهی کیش آغاز شده و پیشقدم در تولید تاریخ شفاهی کیش شدیم باید بهره گیری از تجارب بزرگان برای نسل های آینده مکتوب شود تا آیندگان بدانند می شود جایی را با مدیریت خوب ساخت و خاطره اش را در تمام اذهان پایدا رو ماندگار کرد. قریب گفت: از ویژگیهای دیگر مهندس یزدانپناه اعتقاد او به شفافیت بود اینکه چیزی در پس پرده و برای یک گروه خاص بماند اصلا وجود نداشت و همه چیز شفاف بود. سیستمی به نام سیستم "نگار" در سازمان منطقه آزاد کیش راه اندازی شده بود و همه مدیران کارتابل داشتند و کارها را ارجاع می دانند و در این سیستم نامه نگاریها در کمترین زمان رسیدگی می شد و همه چیز در سامانه برای دسترسی همه وجود داشت این سیستم  25 سال پیش در سازمان منطقه آزاد کیش اجراء شد،  اصلا در کشور سابقه نداشت واین خود  شاخصی از شفافیت طلبی مهندس یزدانپناه بود که پاسخگویی وجود داشته باشد و فرقی بین مردم گذاشته نشود و به همه کارها رسیدگی گردد و کارها به بایگانی و فراموشی سپرده نشود. مهندس قریب افزود: آینده نگری بسیار خوبی در آن زمان وجود داشت ایشان وقتی در پستی بودند ، واقعا فکر نمی کردند که سکویی برای آینده بسازند، در عوض آینده نگری برای همانجا یی که بودند  داشتند تا پروژه ها را به نتیجه برسانند و به پروژه بعدی بروند و هیچگاه خود را در کیش موقتی نمی دیدند  و این رویکرد بسیار مثبتی در زمان حضور ده ساله ایشان  در کیش بود.

دبیرانجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با بیان اینکه مهندس یزدانپناه کارهای بزرگ را هیچگاه به نام خود نمی زدند و همیشه اعتقاد  داشتند که باید برای مردم کار کنیم، گفت: ایشان در یکی از مصاحبه ها گفته بودند: ما به عنوان بخش حاکمیتی مزاحم مردم هستیم اگر ما نباشیم مردم خودشان کارشان را پیش میبرند! همین فروتنی و سادگی زبانزد بود و در عین حال که به همه کارها سرعت می داد نشان می دهد که طرز تفکر یک مدیر بسیار می تواند جریان ساز و تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: مثبت اندیشی مهندس یزدانپناه از دیگر نکاتی بود که واقعا زبانزد همه بود و در طول سال های فعالیت کمتر دیدیم  که ایشان خصلت منفی نگری داشته باشند و همین انرژی را در سطح جزیره گسترش می دادند تا همه با همدلی کارها را به پیش ببرند.  وی گفت: امیدواریم در همه مدیران کشور مثبت اندیشی و مثبت نگاه کردن وجود داشته باشد. همچنین مهارت ارتباط موثر با کارکنان و کیشوندان از ویژگیهایی بود که هر کسی که با ایشان کار کرده می داند که ایشان چقدر  به راحتی در افکار و دل مردم نفوذ می کرد و ارتباطات  بسیار نزدیک با کیشوندان، خانواده ها و سرمایه گذاران داشتند  .

قریب با اشاره به اینکه این شاخص ها کمبودهایی است که امروزه در رده مدیران می بینیم و به همین خاطر کلام تاثیر گذاری ندارند گفت: امروز بعد از گذشت حدود سی سال که مهندس یزدانپناه پست مدیریتی خود را در جزیره ترک کرده اند کمتر کسی است که از ایشان به نیکی یاد نکنند و این اتفاق بزرگی است و ان شاالله این بهانه ای باشد که هر چند ماه یکبار حضور ایشان را در جزیره داشته باشیم. این ارتباط موثر و همدلی با افراد از نکات بارز و برجسته ایشان می باشد و کماکان این روحیه را دارند و به عنوان جایی که می تواند با توجه به پتانسیل های موجود جایگاه ویژه ای در سطح کشور داشته باشد، به کیش عشق می ورزند. وی بیان داشت: اگر کیش با همان سرعت پیشرفتی که داشت  دستخوش اتفاقاتی نظیر بی ثباتی مدیریتی و عمل نکردن به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نمی شد امروز در جایگاه بسیار بالایی می توانست عرض اندام کرده، تاثیر گذار باشد و کشور از جهات مختلف از آن الگو بگیرد. وی گفت : امیدوار هستیم که مدیران آتی برای کشور و مردم از این جنس مدیران باشند، دلشان برای مجموعه شان بسوزد و مسئولیت پذیر باشند و به پست خود به عنوان سکو نگاه نکنند. فکر کنند تنها برای این پست آمده اند و باید سال ها کار انجام دهند نه اینکه  بیشتر بفکر کارنامه  و رزومه ای برای مسئولیت های بعدی باشند  که این موضوع برای منطقه بسیار آسیب دهنده  است. قریب ادامه داد:  اگر از آن دوران طلایی کیش یاد می کنیم به خاطر همین محاسن است که واقعا با کمترین نکات منفی در جریان بود وتاکنون  مدیرانی به این پاکدستی و با انگیزگی آنهم تنها برای اعتلای نام کیش در ادوار مختلف مدیریتی نداشته ایم.

قریب با ذکر این نکته که مهندس یزدانپناه طبق قانون و نه فراتر از آن و به بهترین شکل عمل می کرد افزود: قانونگذار دبیرخانه را تنها در حد مجموعه ای که مجامع را برگزار، بودجه را تنظیم کند و ناظر عالیه باشد  دیده بود و غیر از این هیچ وظیفه ای برای دبیر خانه تعریف نشده بود و مهندس  یزدان پناه هم تنها در همین حد برای دبیرخانه احترام قائل بود و راه را برایشان هموار می کرد ، وی  معتقد بود منطقه باید کار خودش را انجام دهد و مدیر منطقه حاکم مطلق است و نباید کسی دخالت کند و با قدرت جلو می رفت. چیزی که به آن اعتقاد راسخ داشت که برای کیش مفید است بدون وقفه انجام میشد و این از همان نکاتی است که مهندس یزدانپناه را تا امروز از سایرین متمایز می کند .

در بخش بعدی از این نشست تعدادی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی پیشکسوت کیش به مرور خاطرات همکاری با مهندس یزانپناه پرداختند.

حاتمی؛ عضوانجمن سرمایه گذاران وکار آفرینان کیش :

کیش همیشه دلتنگ شما است

نصراله حاتمی؛ یکی از سرمایه گذاران باسابقه و قدیمی کیش در این نشست خطاب به مهندس یزدانپناه گفت: خاطرات بسیار خوب و شیرینی از شما داریم و من شما را بسیار وطن پرست دیده ام و کارهایی که انجام داده اید خصوصا در حوزه اجرایی همیشه به یادگار مانده است. کیش همیشه دلتنگ شما است و همیشه در جمع ما حضور معنوی دارید! غیر از خود ما بچه های ما هم شما  را بسیار دوست دارند و شما هم از این به بعد باید بیشتر به کیش بیایید و به محصول کار و تلاش تان  سر بزنید. به نظر من شما کیش را کاشتید و امروزکیش  در حال شکوفایی است و باید مالک اصلی از آن لذت ببرد چون فرزندانش بزرگ شدند و درختانش میوه دادند. اینجا خوشبختانه مردم قدرشماسی دارد و به شما احساس خاصی دارند و به واقع عنوان معمار نوین کیش برازنده شماست و با افتخار همیشه از آن دوران یاد می کنیم.

کتابفروش؛ دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش:

راهنماییهای شما در ادامه مسیر بسیار موثر است

احمد کتابفروش؛ دبیر سندیکای صاحبان صنایع کیش در این نشست خطاب به مهندس یزدانپناه گفت: خیلی خوشحالیم که آمدید. آن چیزی که سی سال من را اینجا نگه داشته شخص مهندس یزدانپناه بود و در طول سالهای فعالیت همه آرزوهایی که مهندس داشتند را با اولویت مردم دیده ام و این باعث شد تا در فاصله کمتر از 12 ساعت از ورود به کیش استعفای خودم را در جای دیگری که مسئولیت داشتم با فکس بفرستم و کیش را به عنوان مامن خود برگزیدم و سه دهه است که این موضوع ادامه دارد. آرزوی همه ما این بود به جای اینکه دوره طلایی حضور مهندس یدانپناه برای ما حسرت باشد این دوران در سال های پس از ایشان هم تکرار می شد اما متاسفانه امروز شاهد رسیدن کیش به این نقطه  شدیم.  وی افزود: بیش از هر زمان دیگری مردم کیش به شما نیاز دارند این امیدواری و راهنماییهایتان که با حضور شما در کیش به وجود می آید در ادامه مسیر بسیار موثر است. از صمیم قلب شما را دوست داریم و امیدوار به استمرار حضور شما هستیم. واقعیت این است از مزیت هایی که در گذشته وجود داشت امروز چیزی باقی نمانده است و علاوه بر آن در داخل کیش و فرایند کار میان سازمان و مردم پیچیده و مانع ساز و همه دلسرد شده اند اما همچنان امیدواریم شرایط به سمت بهبودی پیش رود. باید بگویم  امروز حتی کسانیکه شما را ندیده اند ودر  زمان مدیریت شما نبوده اند اما اسم و آوازه  سبک مدیریت شما را شنیده اند  هم سراغ شما را می گیرند.

واثقی؛ مدیر عامل  مجموعه شهر آفتاب کیش:

فعالیت امروز ما مرهون حمایت شما در آن دوران است

ناصرواثقی مدیر عامل  مجموعه شهر آفتاب کیش در این نشست خطاب به مهندس یزدانپناه گفت : شما در کار و فعالیت ما خیلی تاثیر گذار بودید و این موضوع در مقایسه با سایر مدیران غیرعادی بود وی افزود : متاسفانه  از دوران آقای احمدی نژاد سقوط کیش آغاز شد و شرایط سختی برای همه بوجود آمد. از نظر من یک مدیر توانا مدیری است که ذهن کارآفرین داشته باشد و مجموعه ای مثل مجموعه ورزشی المپیک کیش که تا به امروزماندگار شده است حاصل ذهن خلاق شما بود. از شما متشکریم چون با حضور شما دوران خوبی داشتیم و برای من که سیستم اداری ایران را بلد نبودم و دوران سختی داشتم بسیار یاد گرفتم. اگر هم کاری امروز در حال انجام است از ثمرات همان زمان است که از ما حمایت کردید.

صفا؛ رئیس اسبق جامعه هتلداران کیش:

تاثیرعملکرد مثبت شما هنوز  وجود دارد

مسیح اله صفا؛ رئیس اسبق جامعه هتلداران کیش در این نشست خطاب به مهندس یزدانپناه گفت: محاسن، درایت و حسن سلوک شما باعث شد تا علیرغم اینکه پس از شما مدیرانی داشتیم که تخصص و درایت شما را نداشتند اما وقتی با اینها جلسه داشتیم می گفتیم اگر آقای یزدانپناه جای شما بود الان فلان کار را انجام می داد! تاثیرعملکرد مثبت شما بر مدیران بعدی  تا امروز وجود دارد و هنوزهم راجع به محاسن شما در جمع هایمان صحبت می کنیم و همواره در جزیره کیش از شما و دوران مدیریت تان به نیکی یاد می شود  .

 شیرازی منش؛ عضو انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش:

عشق یزدانپناه به کیش مانند عشق مادر به فرزند بود

حسین شیرازی منش؛ عضو انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش در این نشست با ذکر خاطره ای از چگونگی ورود حوزه کشاورزی به کیش و حمایت های مهندس یزدانپناه گفت: چیزی که مهندس یزدانپناه را از سایرین متمایز می کرد عشق بود و کیش را مثل نوزادی که باید آن را بزرگ می کرد می دید و به واقع عشق او مانند عشق مادر به فرزند بود. من هم فردی از بخش خصوصی بودم و همیشه مهندس یزدان پناه  می گفتند: هر کسی می خواهد قدمی در کیش بردارد حامی او هستم  و کمک می کنم و همه ما عینا این موضوع را می دیدیم و بخوبی  برای همه مشهود بود  و خیلی چیزها را از ایشان یاد گرفتیم.

 

سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش؛

شجاعت و درایت یک مدیر است مهم است

رحمان سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در این نشست خطاب به مهندس یزدانپناه گفت: وقتی گذشته را رصد و مقایسه می کنم وجه تمایز شما با سایر مدیران عشق و علاقه و پشتکار بود که می توان شما را مستثنی از سایر مدیران کرد. امروز حتی با عشق می توان خدا را شناخت و بنده هم به عنوان بخش خصوصی اگرعاشق کارم نباشم نمی توانم موفق شوم.  مشکل عمده مناطق آزاد عدم اجرای قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد است و به زعم بنده و کارشناسان یکی از مترقی ترین قوانینی است که به تصویب رسیده و هیچوقت از تمامی ظرفیت های قانون شاید تا 70 درصد استفاده نشده است. شاه بیت قانوان اداره مناطق آزاد هم در ماده 35 قانون چهارم توسعه، ماده 112 برنامه پنجم توسعه و ماده 65 احکام دائمی خلاصه می شود که اختیارات را به مدیر منطقه که بالاترین مقام اجرایی کشور است تفویض نموده و شجاعت و درایت یک مدیر است که باید در حد توان از ظرفیت قانونی اش استفاده نماید. باید گفت این قانون هنوز هم وجود دارد و در اختیار مدیر است که از آن به بهترین شکل استفاده کند. درست است که دستگاههای ناظر در حال دخالت هستند اما مدیر می تواند اجازه دخالت ندهد! همیشه بخش خصوصی در مناطق آزاد در کنار مدیران مناطق آزاد هستند و بهرحال تنها پروژه اقتصادی که بدون ردیف بودجه دولتی فعالیت می کنند مناطق آزاد هستند پس بخش خصوصی نمی تواند به فضای کسب و کار بی تفاوت باشد! وی افزود: اگر سازمان منطقه آزاد کیش را مقتدر نخواهیم دودش به چشم خودمان می رود و امروز بخش خصوصی در کیش به این جایگاه و درک رسیده که در کنار مدیران مناطق از هیچ کمکی فروگذار نکند.    

مهندس یزدانپناه:

متکی به سازمان نباشید و خودتان راه حل پیدا کنید

مهندس محمد رضا یزدانپناه دراین  نشست گفت: در آن دوران در همه حوزه ها  انسانهایی حضور داشتند که با نوع نگرش و بینش و تفکری خاص باعث رشد کیش در زمینه های مختلف شدند و ما هم پشت سر همین انسان ها حرکت کردیم. باید بگویم پیشرفت کیش حاصل کار گروهی بود اما تنها نام من مطرح می شود! که البته این درست نیست ! و برای به بار نشستن فعالیت ها  همکاران و افراد بسیار زیادی چه در بخش سازمان و چه در بخش خصوصی تلاش کردند و اگر موفقیتی هم حاصل شده  نتیجه کار گروهی و تیمی  بوده است. یزدان پناه افزود: زمانی که ما کار می کردیم عشق دو طرفه وجود داشت، عشق ما به کیش، عشق به همکاران و عشق به همه اهالی کیش در همه احوال جاری و ساری بود. به نظر من برنامه های  ما  برای کیش ناقص ماند اما خوشبختانه به طور نسبی از دید عموم موفق بودیم . وی افزود: ما با عنوان سازمان و مجموعه دولتی هدایتگری کار را بیشتر به بخش خصوصی سپردیم و در واقع از آن ها کاررا یاد گرفتیم . جلساتی مانند همین جلسات تشکیل می شد و آنها صحبت می کردند و ما یادداشت می کردیم و حرف هایشان را به عنوان منشور خودمان به کار می گرفتیم . از همان روز اول به خاطر تجربه ای که از قبل داشتیم حسابرسی توسط چند نفری که به آنها اعتماد داشتیم ایجاد کردیم و گفتیم حقوق خوب بگیرید اما به کسی باج ندهید و دستتان پیش کسی دراز نباشد و هیچ ملاحظه ای برای امور خلاف قانون نداشته باشید. در واقع قبل از آنکه دیگران بیایند و ما را حسابرسی کنند ما عملکرد خود را حسابرسی می کردیم و به همین خاطر هم هیچوقت ترسی از حضور بازرسان نداشتیم و مشکلی وجود نداشت . البته برخی احتیاط هایی داشتند اما من همیشه باور داشتم آن چیزی که قانون برای ما حد و اندازه و اختیار مشخص کرده آن چیزی است که باید نهایت استفاده را از آن برد .  وی افزود: ما ضمن رعایت کامل قانون از ظرفیت های قانونی خود نهایت بهره برداری را می کردیم و هیچ جا اجازه نمی دادیم  مسئله ای برای ما پیش بیاید. مقرراتی هم خودمان در مجموعه بومی سازی کردیم مثل مسئله ترافیک که باور داشتیم ترافیک یک شهر مستقیما حالات روحی و شخصیت افراد جامعه را محک میزند و ما می توانیم در شخصیت آدم ها تاثیر گذار باشیم. مسئله راهنمایی و رانندگی از همان اول برایم اهمیت داشت و پیش بینی میکردم که در آینده کیش پر از خیابان و ماشین می شود و باید پایه گذاری ترافیک به درستی انجام شود. شخصی مثل آقای میرفخرایی در آن زمان جناب زرگران را معرفی کرد ند که با کمک ایشان توانستیم رانندگی با انضباطی  را پایه گذاری کنیم. سند جزیره را گرفته بودیم و گفتیم با توجه به اینکه سند جزیره دست سازمان است ضوابط ورود خودرو ها به محدوده را نیز ما بایستی تعیین می کنیم و اگر کسی رعایت نکرد باید تاوان بدهد (حتی به جای واژه جریمه از تاوان استفاده شد تا بتوانیم محمل قانونی برای آن درست کنیم) جریمه ها را از مردم می گرفتیم اما مردم اینجا آنقدر نجابت داشتند که این حرکت ما را در جهت نظم جزیره می دیدند در صورتیکه شاید می توانستند از ما شکایت هم بکنند! اگر قاعده درستی چیده شود مردم با ما همکاری و حمایت می کنند  و نظم و انضباط را ترجیح می دهند و در عین حال زورگویی و بی احترامی را بر نمی تابند!  

یزدانپناه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از حاضران جلسه درباره آینده کیش ایر بیان داشت: کیش ایر را ثبت کردیم چون حیات کیش را وابسته به حضور مسافر می دیدیم و چند هواپیمای توپولف را خریداری کردیم  و اگر به همان روال به جلو می رفتیم طبیعتا الان باید کیش ایر صاحب  ایرباس بود. ما زودتر از ماهان ایر تاسیس شدیم  و کیش ایراولین بود و الان ببینید ماهان کجا و کیش ایر کجاست! معتقدم کیش ایر به هیچ وجه نباید واگذار می شد و اشتباهاتی مثل آب و برق هم صورت گرفته است که نمی دانم چگونه باید جبران شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری با موضوع ناامیدی امروز سرمایه گذاران گفت: نجات دهنده ما بخش خصوصی است، ما همواره بر این عقیده بودیم که مزاحم بخش خصوصی نشویم و مردم را  اذیت نکنیم و گرفتاری درست نکنیم واین موضوع را  به مجموعه سازمان آموزش داده بودیم که اصل را بر ورود سرمایه گذار بگذارند و اولویت را باید به سرمایه گذار داد و من اگر بودم کار را دوباره به بخش خصوصی واگذار می کردم اما شما به عنوان بخش خصوصی خیلی دنبال این نباشید که سازمان منطقه آزاد کیش برای شما راه حلی را تدارک ببیند شما باید خودتان این کار را انجام دهید. متکی به سازمان نباشید راه حل پیدا کنید. وی گفت : اعتقاد دارم  سازمان باید قدر دان بخش خصوصی و مردم همراه و نجیبش باشد . وی افزود : درآن زمان اگر موضوع قانونی نیاز به پیگیری و طرح داشت  ما در هیئت دولت و مجلس پیگیری می کردیم در واقع کار ما همین بود و مردم در بخش خصوصی باید کار همدیگر را راه می انداختند.یکی دیگر از کارهایی که می کردیم و همواره به آن توجه داشتیم کم کردن حجم سازمان بود و یادم می آید سازمان را با 140 نیرو ترک کردم چون میدانستم کارمند اضافی یعنی مزاحمت برای بخش خصوصی، تعدادافراد  که زیاد شود  شما فرصت به بیرون پرداختن  ندارید!

یزدانپناه با بیان اینکه متاسفانه از آیین نامه های مناطق آزاد صیانت نشده و از آن ها عدول شده است گفت: این موضوع موجب آسیب مناطق آزاد شده و باید به قوانین اولیه بازگردد و امروز مناطق آزاد ده ها رییس دارد و هیچکدام از مناطق اختیاری ندارند و معتقدم حتی مدیر منطقه را خود هم مردم باید انتخاب کنند.وی در پایان اظهار امیدواری کرد : با بهتر شدن شرایط کشور شاهد رونق مناطق آزاد و دست یابی این مناطق به جایگاه واقعی خود و نقش تاثیر گذار آن در توسعه اقتصادی کشور باشیم.

 


 شماره خبر : 6876         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.