طرح نهضت ملی مسکن در جزیره کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
اعتماد را پاس داریم
پیگیری مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی فعال در منطقه آزاد کیش
نشست مشترک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مدیران شرکت های هواپیمایی
رونمایی از 200 بسته سرمایه‌گذاری دیگر در مناطق آزاد توسط عبدالملکی
مجلس شروط اخذ مالیات بر سرمایه در مناطق آزاد را تعیین کرد

  آخرين اخبار
فرهادی نه ، میرزایی معرفی شد
برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان مسابقات کارگری کیش
شیوه‌های نادرست مالیات‌ستانی کنونی ،اثرات منفی در مناطق آزاد داشته است
پنجشنبه13 اردیبهشت 1403 ، 23 شوال 1445 ، 2 می 2024 ، شماره 4454 1838 (دوره جدید)
حضور سفیر عربستان سعودی در تهران در غرفه منطقه آزاد کیش
مچ‌اندازی قهرمانی آسیا از کیش به تاشکند رفت
رسوب کالا در گمرک جزیره کیش صفر است
معرفی برگزیدگان جشنواره کیش بهشت خانواده
قدردانی از کارگران خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر
ابراز تمایل هیات های سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  پربيننده ترين اخبار
اعتماد را پاس داریم
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ، 19 شوال 1445 ، 28 آپریل 2024 ، شماره 4450 (1834 دوره جدید)
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
برگزاری نشست علمی
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
شنبه 8 اردیبهشت 1403 ، 18 شوال 1445 ، 27 آپریل 2024 ، شماره 4449 (1833 دوره جدید)
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

محمد طایفه نادی؛ کارشناس امور ثبتی و املاک
طرح نهضت ملی مسکن در جزیره کیش

سرانجام بعد از دو سال از اجرای قانون جهش تولید مسکن در سرزمین اصلی که تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن نیز معروف شده است ...

  


روز 23  آبان ، همزمان با آغاز بهره برداری از ترمینال پیشرفته فرودگاه بین الملی کیش ، عملیات اجرایی ساخت مجتمع مسکونی سایه سار، شامل 1800 واحد مسکونی درقالب طرح نهضت ملی مسکن ، با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی آغاز شد .

حق مسکن ، اشتغال ، بهداشت و آموزش از جمله نیازهای حداقلی بشر و لازمه یک زندگی متعارف است . امروزه دولت ها به عنوان متولیان اصلی مدیریت کشور ، ملزم و مکلف به تأمین نیاز های اولیه و متعارف برای شهروندان خود می باشند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل 31 ، داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده دانسته و دولت را موظف به اجرای  اصل مذکور نموده است . حداقل از دولت های نهم تا دوازدهم ، دو طرح مهم به نام های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در حوزه مسکن تصویب و در اکثر نقاط کشور عملیاتی گردید. لیکن هیچ یک از دوطرح موصوف  ، علیرغم لزوم آن در جزیره کیش اجرایی نشد . نتیجه ی عدم اجرای طرح های ملی مسکن در این جزیره ، گرانی افسار گسیخته مسکن (اعم از خرید واجاره ) و تحمیل فشار مضاعف بر طبقه متوسط و پایین جامعه ( کارمندی _ کارگری و بخش خدماتی ) و نهایتا خروج تعداد قابل توجه ازساکنین کیشوند در حوزه ها و تخصص های گوناگون بوده است .  

بعد از طرح های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن ، این بار دولت سیزدهم با طرح نهضت ملی مسکن قصد دارد  بازار مسکن را سرو سامان داده و مشکلات مسکن را حل نموده یا کاهش دهد. موضوعی که جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم ، بارها اظهار داشتند، مسئله ی تأمین مسکن، دغدغه ی روزانه ایشان است. حال که برای اولین بار، سومین طرح ملی مسکن ، توسط دولت سیزدهم به کیش راه پیدا کرده، می توان امیدوار بود که من بعد نبض بازار مسکن در کیش، به نفع طبقات هدف قانون جهش تولید مسکن بزند طبق ماده 1 قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف است ، نیاز سالانه مسکن کشور را ( حداقل یک میلیون واحد ) برای متقاضیان واجد شرایط براساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 25/02/1387 تأمین نماید. افراد واجد شرایط نیز طبق ماده 1 قانون اخیرالذکر، فاقدین مسکن به ویژه گروه های کم درآمد می باشند. در عین حال از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، عدم استفاده از تسهیلات یارانه ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم (ج)، فقدان مالکیت خصوصی ، متأهل یا سرپرست بودن خانوار و سابقه حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا ، چهار شرط اصلی برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن عنوان شده است. بعد از اینکه اشخاص هدف قانون جهش تولید مسکن مشخص شد. موضوع بعدی زمین است. از آنجا که نرخ زمین، بیش از 50 درصد قیمت یک واحد مسکونی را تشکیل می دهد، این مهم در ماده 7 قانونی جهش تولید مسکن، با تأمین زمین رایگان از ناحیه دولت با اجاره 99 ساله ، مرتفع و از قیمت موثر بر مسکن، حذف گردید.  به تصریح  ماده 10 قانون اخیرالذکر،کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و دستگاه های دولتی و همچنین شرکت هایی که (100%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد. مکلف به واگذاری رایگان اراضی، جهت تحقق طرح نهضت ملی مسکن هستند. بدین اوصاف ، از آنجا که جزیره کیش ( به استثنای قطعات واگذار شده به اشخاص) در زمره اراضی دولتی بوده و سازمان منطقه آزاد کیش، به عنوان یک سازمان دولتی که مدیر آن، مطابق بند الف ماده 65 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور به نمایندگی از دولت، بالا ترین مقام منطقه ، محسوب می شود، بدون شک، قانون جهش تولید مسکن ( و حتی سایر طرح های ملی مسکن، نظیر مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن) می بایست در آغازین روزهای تصویب ، در جزیره کیش ، اجرایی می شد.  به هر حال ( اگرچه با تأخیر دو ساله از تصویب قانون جهش تولید مسکن) ، دولت آقای دکتر رئیسی، با آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در جزیره کیش، نشان داد که به اجرای اصل 31 قانون اساسی و رفع دغدغه مسکن کیشوندان، بر خلاف دولت های پیشین ، مصمم است. بنابراین زین پس، مسئولان محترم سازمان منطقه آزاد کیش باید مراقبت و مداومت نمایند تا پروژه 1800 واحدی سایه سار که در قالب طرح نهضت ملی مسکن ، آغاز شده، با سرعت تکمیل و به متقاضیان در کوتاه ترین زمان تحویل گردد.

سخن را با این مطلب به پایان می رسانم، که در خبر ها خوانده بودم ، معاون محترم اداره کل راه و شهر سازی استان هرمزگان، اعلام داشته 2 هزار نفر در جزیره کیش ، در طرح نهضت ملی مسکن ، ثبت نام نموده که پس از پالایش ، بیشتر آنان، مشمول طرح می شوند. بنابراین لازم است مسئولان ذی ربط، مشخص نمایند آیا پروژه 1800 واحدی ، فقط مختص متقاضیان ثبت نام شده فوق الذکر است ؟ آیا سایر کیشوندان حایز شرایط قانونی، می باید در مرحله دوم طرح نهضت ملی ثبت نام نمایند؟ اساساً مرحله دومی پیش بینی شده است؟ در صورت عدم تکافوی پروژه 1800واحدی ، آیا برای استفاده از ظرفیت شرکت های تعاونی مسکن ادارات و اصناف ، آن چنان که در بند 2 ماده 2 قانونی ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، تعاونی مسکن ، پیش بینی شده ، برنامه ریزی و سیاستی اتخاذ شده است؟ قطعاً هر چقدر سیاستها در حوزه مسکن، بطور شفاف، برای جامعه تبیین شود در نقطه مقابل شاهد رفتار های معقولانه تری از بازار مسکن خواهیم بود.

 شماره خبر : 5935         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.