این مجموعه آموزشی در زمینی به مساحت ۳ هزار و 500 متر مربع دارای ۱۰ کلاس آموزشی در دو طبقه دبیرستان دوره اول و هنرستان ساخته شده و از سال 1395 تا کنون مشغول به آموزش دانش آموزان در رشته های مختلف و متنوع مهارتی است. متاسفانه مدیران آن این روزها به جای دغدغه بازگشایی و آماده سازی مدرسه برای مهر 1402 درگیرودار طی بوروکراسی های پیچیده اداری برای ثبت مالکیت و بقای این مجموعه به نام موسسه خیریه هستند، موضوعی که در زمان ساخت از سوی مسئولان وقت سازمان منطقه آزاد کیش قول انجام آن داده شده بود حتی مصوبه کمسیون اقتصادی مبنی بر واگذاری 20 ساله این زمین جهت موسسه اخذ شده است، موضوعی که در احداث یک مرکز آموزشی که اصولاً انتفاعی در آن نیست و بقاء و استمرار آن نیازمند ثبات و اطمینان خاطر از حداقل های چون عدم نگرانی از جابجایی و عدم نگرانی از هزینه های اجاره یا نوسانات تورمی بر اجاره محل فعالیت است بسیار اهمیت دارد، چگونه می توان در راستای آموزش با کیفیت با حداقل هزینه و بعضاً حمایت از دانش آموزان مستعد یک منطقه با هزینه های بالایی که همه به آن واقفیم برنامه ریزی کرد و از طرف دیگر نظام حاکمیتی بر استقرار پایدار و کمک به خودکفایی این گونه موسسات برنامه ای نداشته باشد و موانع را برطرف ننماید . با کدام منطق و نگاه می توان یک مرکز آموزشی را با یک بنگاه اقتصادی در یک کفه ترازو دید و سیاست یکسانی برآن داشت هرچند که سیاست های متغییر در این سالها در عرصه مدیریتی بر زمین های استیجاری بنگاه های اقتصادی نیز لطمه جدی وارد کرده است و حالا بعد از گذشت چند سال در پیچ و تاب کمیسیون های متعددی که خیلی از آنها بدلیل عمر مدیریت ها به سرانجام نمی رسد و منجر به طولانی شدن روندی طاقت فرسا شده بخواهد به استیجاری شدن محل و پرداخت اجاره ای بیانجامد که عملا امکان حیات را از این موسسه بستاند! این در حالی است که ساخت این مدرسه از سوی خیران مدرسه ساز و با همکاری بیش از 50 خیر انجام شده است و بعد از ساخت هم خواست طبیعی بانیان آن تعیین تکلیف مالکیت آن که با هدف ایجاد فضای آموزشی بلند مدت در یک منطقه بنا شده است می باشد و بدیهی است که شرط ماندگاری احداث مراکز این چنینی این است که به نام موسسه خیریه مربوطه باشد. متولیان این مدرسه که امروزباید در پی جذب معلم و برنامه ریزی برای بازگشایی سال تحصیلی جدید و کیفیت بخشی به فعالیت های چند ساله باشند با چالشی جدی از این دست مواجه هستند که شاکله امور را متزلزل کرده است.
به گزارش خبرنگاراقتصاد کیش، می دانیم که یکی از مباحث
مهم و جدی در جزیره کیش، آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش کیش متناسب با شرایط
جزیره متحول شود می توان انتظار تحول مدنظر در دیگر حوزه ها را داشت و در غیر
اینصورت نمی توان آینده ای خوب را متصور
بود.
آموزش مهارت ها یکی از مباحث مهم آموزش و پرورش مدرن در جهان امروز است و هر مدرسه
ای که بتواند در کنار آموزش های پایه، در فضای امروز جهان که پیوسته در حال تحول در
زمینه های علم و تکنولوژی است مهارت های زندگی و شیوه های کار را آموزش دهد رسالت بزرگی
بر عهده گرفته و موفق خواهد بود. موضوعی که در هنرستان مبین خلیج فارس با بهره گیری
از امکانات و روش های جدید آموزشی و با تاکید بر آموزش مهارت های کار و زندگی با
جدیت دنبال می شود و بسیار ارزشمند است. استفاده
از ظرفیت های بخش خصوصی و ترغیب خیرین به ورود برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش
در کیش یکی از بهترین راهکارها برای حل این مشکلات چندین ساله است مشروط به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش نیز که خود متصدی حاکمیت
کل جزیره است در این راه شرایط را آسان تر کند و موجبات تشویق و ترغیب سرمایه
گذاران و خیرین به فعالیت در این زمینه شود .
مهندس وحید صباغیان به عنوان مدیر عامل موسسه خیریه فرهنگی "همره افق
قریب" و موسس هنرستان "مبین خلیج فارس جزیره کیش" با سابقه بیش از
دو دهه فعالیت در حوزه آموزش و فرهنگ در
گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این موسسه با بیش از 21 سال سابقه و توفیق مدرسه سازی
و مدرسه داری با هدف آموزش های منجر به مهارت و ایجاد اشتغال در سطح کشور در حال
فعالیت است. این موسسه از سال 1381 فعالیت
خود را آغاز و اعتقادش بر این است که در شرایط فعلی کشوریکی از اقداماتی که بتواند
به وضعیت مردم در آینده کمک نماید قطعا تربیت تکنیسین ماهر خواهد بود . وی گفت : دانشگاههای ما سال ها است که مدارک
دکتری و مهندسی صادر می کنند اما تربیت لایه میانی ما بین کارگر ساده و مدیران
دچار مشکل است ومتاسفانه این چالش در عرصه های مختلف مشاهده می شود و راه حل آن
آموزش رشته های کاربردی متناسب با هر اقلیم و مسئله مهارت محوری است و تا کنون
نزدیک به 80 پروژه بزرگ و کوچک را با افتخار تقدیم این آب و خاک نموده ایم.
مهندس صباغیان از نحوه ورود به کیش می گوید: از سال 1382 در جزیره تردد داشتیم
و مشاهده کردیم که جزیره کیش به ظاهر بسیار زیبا اما در بُعد آموزش و مسائل
زیربنایی مشکلات فراوانی دارد. در راستای رسالتی که داشتیم با اخذ مجوز از آموزش و
پرورش اقدام به تاسیس یک هنرستان در محل استیجاری کردیم بعد از چند سال با رایزنی
مسئولین وقت سازمان منطقه آزاد کیش تقاضای
زمین با کاربری آموزشی کردیم که بتوانیم هنرستانی را با حمایت خیرین مدرسه ساز در
جزیره کیش بسازیم که متاسفانه در طول ساخت ما را با مشکلات اداری و صدور سند به
نام موسسه روبرو کرد و تا به امروز هم این
موضوع تعیین تکلیف نشده است.
وی با اشاره به سابقه موسسه خیریه فرهنگی"همره افق قریب" گفت: بیش از 80 درصد
احداث بناهای ما در سطح کشور به مدرسه سازی
و باقی آن به فضاهای فرهنگی، درمانی، ورزش و... اختصاص یافته است . وی افزود: این
بناها در سطح کشور و نوعا در مناطقی که حادثه ای پیش بینی نشده مثل سیل و زلزله پیش
آمده ، ساخته شده است. این فعال فرهنگی با تاکید بر توجه به بوم هر منطقه و رعایت معماری خاص درهر بنا گفت: این موضوع در
جزیره کیش هم به خوبی رعایت شده و در روند
ساخت مدرسه اعتقاد داریم که مدرسه خانه اول هر دانش آموز است و بهترین اوقات خود
را در آن می گذراند و در واقع محیط زندگی اوست و بنای مدرسه باید با نهایت دقت و
ظرافت و توجه به جزییات بنا شود و در ساخت مدرسه مبین خلیج فارس جزیره کیش هم این
موضوع در حد توان و بضاعت رعایت شده است.
مهندس صباغیان ضمن دعوت از مسئولان عالی سازمان برای بازدید از این مجموعه با تشریح
امکانات آن گفت: آزمایشگاه کشت و بافت با هدف آموزش کشاورزی و تکنولوژی (تولید نمونه
های گیاهی در شیشه) یکی از اقداماتی است که به منظور انجام تحقیقات در جهت افزایش کیفی
و کمی تولیدات کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آب، سطح زیر کشت و افزایش جمعیت در
این مدرسه راه اندازی شده است. بهره گیری از آکواریوم های ماهی های تزئینی و ماهی های آب شور و شیرین
و تعبیه قفس نگهداری پرندگان بومی و زینتی از جمله برنامه های اجرا شده در این مجموعه
است. نماز خانه، کارگاه، کتابخانه، سایت کامپیوتر، فضای اداری، آب انبار،
سرایداری، سرویس های دانش آموزشی و منابع بتنی آب خاکستری از جمله بخش های مختلف این
مجموعه آموزشی ده کلاسه است. همانطور که اشاره شد در روند طراحی و ساخت این مدرسه به سبک معماری
سنتی و بومی مناطق حاشیه خلیج فارس توجه خاصی شده است. با توجه به اقلیم گرم و خشک
این مناطق ساختمان مدرسه دارای رواق، سایبان و ناودان های رو باز با استفاده از کاشی
های لاجوردی و برگرفته از بناهای قدیم جزیره کیش ( بر گرفته از معماری ویلاهای
فردوس و بازار فرانسویهای کیش ) است که با
بکار گیری مصالح پرکاربرد در این شرایط آب و هوایی از جمله چوب و سیمان بخوبی توانسته
است یک معماری سنتی و بومی را در قالب ساختمانی پیشرفته و زیبا محقق کند .دهلیز راه پله
ها نیز با استفاده از طرح کبوترخانه های قدیم دارای حفره های ۲۰ در ۲۰ و در ردیف های
۳ تا ۴ عددی است که در مجموع ۶۰ حفره ایجاد شده با طلق های رنگی مانند ساختمان های
سنتی کشورمان پوشیده شده است تا ضمن جلوگیری از ورود حشرات بر زیبایی بنای ساختمان
افزوده و بناهای کهن ایران زمین را در ذهن بینندگان تداعی کند و قطعا شما با گذر
از کنار این مجموعه دیدنی بدون اختیار ایستاده و تاملی در دیدن این بنای آموزشی می
کنید.
وی افزود: در این مدرسه با هدف فرهنگ سازی در بین دانش آموزان به طور عملی از انرژی
های تجدید پذیر استفاده می شود. آب گرمکن، نور افکن و اسپیلت های خورشیدی، پنل خورشیدی
برای تامین برق مورد نیاز یخچال ها، و توربین بادی به صورت هیبریدی ( سولار خورشیدی
و توربین بادی ) جهت تبدیل انرژی خورشید و باد به برق از جمله بخش هایی هستند که با
هدف ترویج فرهنگ جایگزینی انرژی های تجدید پذیر با سوخت های فسیلی و منابع تجدید ناپذیر
انرژی در این مجموعه بکار گرفته شده است. مدیریت منابع آب یکی دیگر از مزیت
های مجموعه سبز آموزشی مبین خلیج فارس در جزیره کیش است. تصفیه آب خاکستری (آب حاصل
از روشویی ها) و جمع آوری آب در این کولرها و ذخیره آب حاصل در منبع بتنی در زیر آب
انبار ساخته شده در حیاط مدرسه و استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز مجموعه یکی
دیگر از طرح های نوینی است که در مدرسه سبز مبین در جزیره کیش اجرا شده است. این آب
انبار کوچک که در گوشه حیاط جا گرفته سمبلی از نمادهای ماندگار در منطقه جنوبی ایران
اسلامی است.
مهندس صباغیان افزود: ساخت گلخانه جهت پرورش گیاهان بومی و در
حال انقراض و کاشت تمامی درختچه های کمیاب مانند کهور ایرانی، درمان عقرب، ابریشم مصری،
برهان، آکاسیا، چتری، دلونیکس و کنار وبیش از ۴۰ گونه متنوع با همکاری کارشناسان محیط
زیست سازمان منطقه آزاد کیش از دیگر نو آوری ها در ساخت این مدرسه است.
مهندس صباغیان در بخش دیگری از سخنان خود به رویه سند بالادستی نظام اشاره کرد
و گفت: در ترکیب جمعیتی رشته های نظری و مهارتی تا آنجا که می شود باید به نسبت پنجاه
پنجاه برسیم و تمام استانها در تلاش برای سوق دادن دانش آموزان به رشته های
هنرستانی و مهارت محور هستند . وی با بیان اینکه مناطق های کم برخورداری چون جزیره کیش نیز از نظر
نیروی کار بایستی به این مهم و تقویت رشته های مهارتی اهتمام ورزند و به همین جهت
تامین تجهیزات و مواد مصرفی در آموزش چنین رشته هایی موضوعات مهمی خواهند بود. وی افزود: سازمان نوسازی و تجهیر مدارس به عنوان
متولی این بخش اگر در یک منطقه مدرسه و یا هنرستان بسازد و به عنوان مثال رشته
خیاطی برای دختران را تدریس کند باید چرخ های خیاطی هم تامین شود و تامین پارچه،
نخ و تعمیر دستگاهها و پشتیبانی آن معمولا دچار مشکل است چون بیش از 95 درصد بودجه
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور صرف امور جاری آن و مواردی مثل پرداخت حقوق و امثالهم می شود و به همین دلیل آن
چند درصدی که برای نگهداری مدارس، آموزش معلم و تجهیز کارگاهها است؛ همواره دچار چالش است .
این فعال فرهنگی تاکید کرد: ما می گوییم خیرین برای کمک به این زمینه ها باید
ورود کنند یعنی علاوه بر ساخت مدارس باید در تجهیز و نگهداشت و پشتیبانی کمک کنند
و جزیره کیش هم از آن مستثنی نیست. بر همین اساس و در راستای رسالت موسسات خیریه
هنرستانی درخور شان کیشوندان ساخته شده است . وی در رابطه با روند اخذ مجوز ساخت
از سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در سال 1391 با مراجعه به سازمان منطقه آزاد کیش
فرم های مربوطه که از سوی مدیریت سرمایه گذاری داده شده بود تکمیل و سابقه موسسه
هم با توجه به اقداماتی که در سطح کشور انجام شده بود در اختیار مسئولان وقت قرار
داده شد و در نهایت از زمینی 7000 متری حدود 3000 متر را برای ساخت این هنرستان به
ما اختصاص دادند. وی افزود: در آن زمان هم گفتیم که یک هنرستان فاخر باید 7 تا 10
هزار متر زمین داشته باشد اما مورد قبول قرار
نگرفت و در نهایت 3000 متر زمین قراردادی به صورت استیجاری به ما داده شد. در آن
زمان جلساتی با مسئولان داشتیم و بابت دلیل استیجاری بودن قرارداد ، حرفشان این
بود؛ به این دلیل که فضاهایی با کاربری عمومی به کسانی اختصاص داده شده تا در آن
کارهای زیر بنایی انجام شود اما این کار به دلایلی صورت نگرفته و یا با تاخیر
انجام شده و مشکلاتی ایجاد شده است ،زمین ها به صورت استیجاری واگذار می شود و در
نهایت گفتند: هر زمان ساختید و تمام کردید به نام موسسه ثبت می شود. در همان زمان اعلام شد که هزینه ساخت از سوی خیرین
آورده شده و باید به نام موسسه زده شود و نکته مهم اینجاست که حدود 35 سال است که
منطقه آزاد کیش تاسیس شده و در این سال ها یک پروژه خیرمحور خصوصا در حوزه مدرسه
سازی انجام نشده چون در سطح کشور هر کجا خیرین ورود کرده اند زمین رایگان در
اختیار قرار داده می شود و ما هم در حال
حاضر 4 پروژه در 4 استان در حال ساخت داریم و شهرها و روستاها در اعطای زمین رایگان
از هم سبقت می گیرند ! مهندس صباغیان افزود: البته کیش به دلیل قوانینی که در آن وجود دارد مستثنی
است و ما هم می پذیریم. قرارداد می گوید که بنایی که در زمین استیجاری ساخته شود
برای سازمان است اما مسئولان وقت در آن زمان گفتند نگران نباشید و هر مرحله ای که
با احداث فونداسیون و یا تکمیل ساخت بنا
جلوتر رفت ، سند زده می شود اما این اتفاق تاکنون نیافتاده است و حالا پس از گذشتن چندین سال در گیرو داد اخذ
سند به نام موسسه هستیم و برگزاری جلسات و کمیسیون ها راه به جایی نبرده است .
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه این مدرسه با پول خیرین ساخته شده و باید به
نام موسسه باشد و البته مسئولان هم می گویند قرار داد شما استیجاری است، افزود: البته
درست هم می گویند، مسئولان یک بارهم به ما مصوبه دادند که با واگذاری به صورت 20 ساله
موافقت شد و البته گفتند ساختمان متعلق سازمان است و باید کارشناسی شود؛ اما سوال
اینجاست که با این اوصاف منبعد چطور می توان
خیرین را جذب کرد؟ !مصوبه دیگری هم دادند که اگراثبات شود که شما خیریه هستید طبق ماده
54 قانون اداره چگونگی مناطق آزاد؛ سازمان اجازه دارد که بخشی از اموال خود را به موسسات
خیریه هبه نماید و گفتند باید این موضوع کارشناسی شود . وی با اعلام اینکه موسسه خیریه
فرهنگی "همره افق قریب" دارای مجوز ملی است گفت: در نهایت پس از کش و قوس های بسیار بازهم اتفاقی
نیافتاد و آخرین مصوبه این بود که باید اجاره این ساختمان را پرداخت کنید و ما نمی
دانیم که اول سال تحصیلی 1402- 1403 باید این ساختمان را به سازمان تحویل دهیم یا فعالیت را ادامه دهیم؛ چون قطعا
پراخت اجاره بها غیر ممکن خواهد بود. وی همچنین گفت: به دلیل کمبود فضای آموزشی
مجددا مراجعه کردیم و قسمت پشت همین ساختمان به صورت ملکی به ما داده شده است و
امروز توسط خیرین با معماری فاخر در حال ساخت است؛ همین اتفاق برای این زمین هم می
توانست بیافتد اما متاسفانه نتیجه ای تا کنون حاصل نشده است.
مهندس صباغیان با اشاره به امکانات خاصی که در این هنرستان برای استفاده دانش
آموزان وجود دارد تاکید کرد: به سرانجام رساندن چنین اقداماتی تنها در ید بخش
خصوصی است و تنها بخش خصوصی می تواند به این امور فکر کند .باعث افتخار است که بچه
های هنرستانی ما با همین فعالیت های محدود و کوتاه سال گذشته در جشنواره خوارزمی رتبه
دوم کشوری را به دست آوردند که در سطح استان هرمزگان بی نظیر بود. وی با اشاره به
اینکه امروز حدود 90 هتل در جزیره کیش در حال کار و یا در حال ساخت است و نیاز
حتمی و قطعی ما تامین نیروی انسانی است گفت: جدای از اتفاقاتی که در بحث جذب توریست افتاده همه
این هتل ها نیرو می خواهند اما بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی علاقمند به کار
در هتل نیستند ولی در مقابل بچه های هنرستانی با عشق و علاقه مشغول کار در هتل ها
خواهند شد؛ ما رشته هتلداری داریم اما جایی برای تدریس وجود ندارد.
وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف و دغدغه مندی برای احداث هنرستان دخترانه ادامه
داد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نقطه نظرات خوبی در بحث آموزش دارند و باید
بگویم ده سال پیش و در سال 1390 جزیره 5 هزار دانش آموز داشت با همین تعداد مدرسه
و امروز بیش از 10 هزار دانش آموز دارد باز هم با همین تعداد مدرسه و این یکی از
نقاط ضعف سیستم آموزشی جزیره کیش است و
باید به این مهم توجه نمود.
مهندس صباغیان گفت:وقتی مجموعه ای مثل
"مبین خلیج فارس جزیره کیش" با هزینه خیرین احداث می شود تنها بنای
ساختمان برعهده خیرین است و قطعا مواردی مثل راه اندازی، تجهیز و نگهداشت مدرسه و
تامین پرسنل بر عهده مدیران مجموعه و به واسطه دریافت شهریه انجام خواهد شد و من
به عنوان مدیرو متولی این مجموعه به جای
دغدغه بوروکراسی های اداری بایستی دغدغه ایجاد سیاست های جدید، رشته های جدید؛ برگزاری
اردوهای تفریحی و آموزشی برای معلمان و اقدامات اضافه بر سازمان در جهت رشد و
تعالی آموزش داشته باشم که همانطور که گفته شد تنها توسط بخش خصوصی اتفاق خواهد
افتاد آنهم بخش خصوصی که انتفاعی از آن نمی برد. وی افزود در تعریف موسسات خیریه آمده
است : موسسات خیریه مثل شرکت ها هستند اما افرادی که عضو هیئت امنا یا مجمع عمومی
موسسات خیریه هستند حق برداشت هیچ سودی ندارند و این سود تنها برای جامعه و خرج
نگهداشت مدرسه می شود.
وی با دعوت مجدد از مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد کیش برای بازدید از این هنرستان
گفت: اگر در امور زیربنایی آموزش، فرهنگ، ورزش، درمان و... بخش خصوصی جذب نشود
سازمان با این حجم از کارها، کاری از پیش نمیبرد . بسیاری افراد جوان متمول در
تهران هستند و به خاطر ویژگی هایی مثل آرامش ، فرهنگ ترافیک و ... اما حوزه آموزش
در کیش مشکلات و کمبودهایی دارد و مانع آن ها می شود ! به علت ضعف سیستم آموزشی
کیش بسیاری از خانواده ها در سال های پایانی تحصیل فرزندانشان را به شهرهای خود می
فرستند؛ چرا باید اینکار را انجام دهند؟ این در حالی است که با حمایت موسساتی
خیریه و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توان به این معضل فائق آمد.
وی گفت: از سالی که قیمت گذاری زمین
در جزیره کیش شروع شد شرایط واگذاری کاربری های عمومی مثل آموزشی و فرهنگی با
مسکونی و تجاری فرق آنچنانی ندارد! اگر واقعا میخواهیم سرمایه گذار را جذب کنیم
باید تسهیلات خاص برای بخش های خاص قائل شویم. ساخت مراکز آموزشی، مساجد، درمان و
... باید به همراه تسهیلات خاص باشد که سرمایه گذار ترغیب به سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه این هنرستان از سال 94 فعال شد و رشته های کامپیوتر در زیر
گروههای مختلف، نقشه کشی صنعتی و ساختمان،طراحی داخلی، هتلداری با آشپزخانه مجهز،
تعمیر موتورهای دریایی برای بچه های بومی از جمله رشته هایی است که در آن تدریس می
شود بیان داشت: رصد فارغ التحصیلان بعد از آموزش در این مدرسه از الگوهایی است که
ما دنبال می کنیم این ها نیروهایی هستند که به عنوان نیروهای بومی می توانند در
بخش های مختلف جذب می شوند.
وی گفت : عمده نیروهای ساده و خدماتی جزیره از مناطق بشاگرد و جنوب استان
کرمان ( رودبار جنوب و قلعه گنج و زهکلوت و کهنوج و.. ) تامین می شوند ، موسسه از سال 1399 با حضور در آن مناطق محروم و کم
بضاعت که مشکل اشتغال دارند ورود کرده و
با ایجاد چند مرکز آموزشگاه آزاد به آموزش افراد بزرگسال و اعطا وام بدون بهره کارآفرینی
با کمک یکی بزرگترین موسسات قرض الحسنه تحت نظارت بانک مرکزی اقدام نموده است و
همچنین با ایجاد هنرستان در آن مناطق محروم جهت دختران و پسران پر استعداد آنجا
سعی بر ایجاد کارآفرینی دارد و در آخرین اقدام با تاسیس یک مرکز کارآفرینی در
بشاگرد به جهت معرفی افراد کارآمد به جزیره زیبای کیش را دارد. تا در آن مناطق
حضور نیابیم ، از کلیپ و امثالهم نمی توان
به درک واقعی رسید ، وی افزود: معتقدیم امنیت
جامعه در گرو اشتغال پایدار است . من بیست سال است که در جزیره تردد دارم و همه می
دانیم که در سالهایی نه چندان دور براحتی بسته پول و کیف با پنجره باز در ماشین می
ماند و حتی مهمانان ما تعجب می کردند ولی الان دوچرخه قفل شده کنار منزل امنیت
ندارد و این را نباید فقط متوجه حاکمیت ببینیم بلکه همه آحاد مردم و همه افراد
باید تمام قد پا به عرصه گذاشته و با ایجاد اشتغال بسترهای امن را فراهم کنند که
البته در این قسمت دولت وظیفه مهم تری
دارد.
صباغیان گفت: در متد های جدید آموزش همه را برنده می دانند چون هر دانش آموز در
یک چیز مهارت دارد و باید به آن رسمیت داد. مدرسه ای بالنده است که هر دانش آموز را
به حوزه های مورد علاقه اش جذب کند . ما تامین این امکانات را در حد توان خودمان
انجام داده ایم . وی همچنین با اشاره به
رتبه دوم استان هرمزگان در بیکاری گفت: تنها با آموزش های مهارتی در هنرستان ها با
توجه به ظرفیت استان هرمزگان در صنایع می توان اشتغال ایجاد نمود.
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان
اینکه ای کاش یکبار ما را برای حضور در کمیسیون هایی که برای تعیین تکلیف مشکلمان
تشکیل می شود دعوت می کردند؛ افزود: بازدید حضوری از محل پروژه مورد بحث در
کمیسیون ها و دعوت از نماینده پروژه برای دفاع؛ از نکات مهم است واکتفا به گزارش
کارشناسی جای ابهامات زیادی را باقی می گذارد. ما این روزها باید به فکر بازگشایی
مدرسه؛ چیدمان نیروها و کادر آموزش؛ آماده
سازی امکانات آموزشی و ... باشیم اما
متاسفانه درگیرودار بوروکراسی اداری و پشت درهای بسته هستیم و تصمیم گیر وجود
ندارد! به نظر می رسد که اگر مجموعه ای در حال کار و دغدغه مند جزیره کیش است باید
با تعیین تکلیف حمایت شود تا بتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد و آرزوی
ما این است که بتوانیم یک مجموعه هنرستانی دخترانه فاخر هم در این جزیره زیبا و یک
باغ گیاه شناسی به روز داشته باشیم و هم جذب توریسم و هم امور تحقیقاتی گیاهان
بومی منطقه را ایجاد نمائیم ، لیکن برخی تنگ
نظری ها و با به نوعی خود تحریمی ها و بروکراسی های بی مورد عملا ما را فلج کرده و
در همین مدرسه پسرانه مانده ایم و شرمنده خیرین همراه و همکار خود شده ایم و دیگر فکر پروژه
جدید را نمی توانیم داشته باشیم. وی در پایان گفت : خوشحالم حال که به هر دلیل دست ما به مسئولین
نمی رسد حداقل روزنامه وزین و پر سابقه اقتصاد کیش در راستای مسئولیت ذاتی خود انعکاس این گونه مشکلات را همیشه داشته است.
شعار موسسه فرهنگی همره افق قریب این است :
(( تنها آنچه می بخشید برای تو می ماند))