به گزارش اقتصاد کیش ، در ششمین نشست میکافیلم که به اکران و نقد و
بررسی فیلمهای کوتاه ایران میپردازد، دو
فیلم کوتاه در حضور کارگردانان آن «آرین وزیر دفتری» و «شادی کرمرودی» روی
پرده رفت و با استقبال پرشور کارشناسان سینما و علاقهمندان روبهرو شد.
در
این نشست که در پردیس سینمایی میکامال کیش انجام شد، «شادی کرمرودی» که به عنوان
بازیگر و کارگردان در فیلمهای کوتاهِ به نمایش درآمده، نقشآفرینی کرده بود، با
قدردانی از مجموعه میکامال در توجه به حوزه فرهنگ و سینما، گفت: کیش ظرفیت خاص
فرهنگی دارد و علاقهمندم روزی یک فیلم در کیش بسازم.
وی
در پاسخ به این پرسش که «آیا ساختن فیلم کوتاه برای شما یک مسیر برای رسیدن به
ساخت فیلم بلند است؟» اظهار داشت: در بسیاری از کشورها میتوان با ساخت فیلم کوتاه
به درآمد و شهرت رسید، اما این روند در ایران به این صورت نیست؛ اکثر آنانی که
موفق به ساخت فیلمهای کوتاه خوب شدند، برای ساخت فیلم بلند نیز اقدام میکنند.
این کارگردان و بازیگر خوشذوق افزود: به نظرم 51 درصد از هدف ساخت فیلم کوتاه،
یک سکوی پرش برای ساخت فیلم بلند است؛ باید اذعان کنم که من هم سودای ساخت فیلم
بلند دارم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه « به بازیگری بیشتر علاقه
دارید یا کارگردانی؟» گفت: در فیلم کوتاه «هرگز، گاهی، همیشه» که آخرین فیلم
تولیدی خودم نیز محسوب میشود، هم نقش بازیگری را برعهده داشتم و هم نقش
کارگردانی؛ راستش را بخواهید از کارگردانی بسیار بیشتر از بازیگری لذت بردم؛ در
این فیلم کوتاه تمرینهای انجام شده بسیاری طولانی بود که فیلمهای ضبطشده را
شبانه بازبینی میکردیم؛ نیاز داشتم که کسی غیر از خودم در مورد عملکردم قضاوت کند
تا ایرادات احتمالی را رفع کنیم.
«شادی کرمرودی» تصریح کرد: رضایتم از کارگردانی قابل مقایسه با
بازیگری نیست و انگیزه کافی برای ادامه آن دارم.
وی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه نباید مخاطب عام
گسترده داشته باشد، بیان کرد: اینکه فیلم کوتاهی بسازیم تا عامهپسند باشد، یک
نقطه ضعف است؛ به نظرم بخش مهمی از هنر، جسارت است و فیلم کوتاه میتواند این
ویژگی را به وضوح برای مخاطب القا کند.
این
کارگردان جوان با بیان اینکه مخاطب فیلم کوتاه در ایران فقط در فستیوالها هستند،
اضافه کرد: نمیتوان در ایران بر روی فروش و درآمدزایی از فیلم کوتاه حساب باز
کرد.
در ادامه این نشست «آرین وزیر دفتری» کارگردان فیلم کوتاه «مثل بچه
آدم» با بیان اینکه ساخت فیلم بلند ریسک و هزینه بالایی دارد، گفت: ساخت فیلم
کوتاه و موفقیت در این حوزه میتواند مسیر ساخت فیلم بلند را هموار کند.
وی با بیان اینکه در یک دوره خاص، صنعت فیلم کوتاه در کشور با
تصمیمات اشتباه آسیب جدی دید، اظهار کرد: هنرمندان مطرحی در کشورمان حضور دارند که
میتوانند صنعت فیلم کوتاه ایران را در عرصه جهانی به رخ بکشند.
«وزیر دفتری» در این نشست از تجارب خود در فستیوال کن صحبت کرد که
مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت.
وی با اشاره به خاطرات خود
از جزیره کیش، گریزی به فرهنگ غنی مردم این جزیره زیبای مرجانی داشت و نسبت به
ساخت یک فیلم کوتاه در کیش ابراز علاقهمندی کرد.
گفتنی است، فیلمکوتاه «هرگز، گاهی، همیشه» حضور موفقی در جشنوارههای
جهانی داشت و جوایز متعددی کسب کرد که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
برگزیدۀ جشنواره بینالمللی فیلم بوسان (۲۰۲۰)، برگزیدۀ جشنواره فیلم فریبورگ
سوئیس (۲۰۲۱)، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین صدا از سیوهشتمین جشنواره فیلمکوتاه
تهران، جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کوتاه ده.
همچنین، فیلم «مثل بچه آدم» نیز جوایز رنگانگی از حضور جهانی خود
دریافت کرد. برگزیدۀ بخش سینهفونداسیون هفتادویکمین دورۀ جشنوارۀ کن ۲۰۱۸، برگزیدۀ بیستویکمین
جشنواره فیلم شانگهای چین، برگزیدۀ بخش مسابقه چهلوششمین جشنواره فیلم هوئسکا
اسپانیا، برگزیدۀ بیستوچهارمین
جشنواره فیلم درامای یونان، برگزیدۀ بیستونهمین جشنواره فیلم کوتاه سائوپائولو، برگزیدۀ بیستوسومین جشنواره
فیلم اسپلیت کرواسی، برگزیدۀ پنجاهونهمین جشنواره فیلم برنو 16 جمهوری چک،
برگزیدۀ شانزدهمین جشنواره فیلم تیرانا آلبانی، نشان شایستگی بهترین فیلمنامه از نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه، جایزه
بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشنواره نهال، جایزه بهترین
کارگردانی، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمبرداری از پانزدهمین جشنواره سایه از
افتخارت این اثر است.