حذف پروازهای چارتری و مصائب حوزه گردشگری کیش پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
رئیس جدید پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران معرفی شد
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
گرامیداشت روز جهانی خدمات عمومی و پشتیبانی در سازمان منطقه آزاد کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":

  آخرين اخبار
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دوشنبه 4 تیر 1403 ، 17 ذی الحجه 1445 ، 24 ژوئن 2024 ، شماره 4494 (1878 دوره جدید)
مناطق آزاد و دولت آینده
محفل انس با قرآن با حضور نابغه خردسال و قاریان ملی در کیش
شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد با آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نیما رجبی:
حذف پروازهای چارتری و مصائب حوزه گردشگری کیش

تجربه نشان داده است برخی تصمیمات که بصورت کلان در سطح کشور و بدون توجه به شرایط و اقتضائات هر منطقه گرفته و ابلاغ می شود در بسیاری از اوقات اثرات مخربی را بر جای می گذارد.

  


باید قبول کرد که هر منطقه ای از این کشور پهناور اقتضائات و شرایط خاص خودش را دارد و بایستی در اخذ تصمیم های کلی، برای برخی از مناطق  شرایط آنها را در نظر گرفت و در صورت نیاز استثناء قائل شد. منطقه آزاد کیش جزء مناطقی است که  همواره از این موضوع صدمات و لطمات زیادی دیده و آثار زیانبار این تصمیمات عواقب جبران ناپذیری را بر رشد و توسعه اقتصادی منطقه بر جای گذاشته است. آخرین مورد آن هم تصمیم به لغو پروازهای چارتری در کلیه لاین های پروازی در کل کشور بود که این تصمیم بر منطقه گردشگری جزیره کیش  حتی  برای مدتی معین زیانبار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ چند سالی است که موضوع حذف پروازهای چارتری از سوی شرکت هواپیمایی کشوری مطرح می شود و اجرایی کردن این تصمیم به دلایل مختلف و وجود مخالفانی که داشت انجام نشد اما بالاخره این موضوع تعیین تکلیف گردید و فروش بلیط چارتر هواپیما ممنوع شد. بعد از دستور وزیر راه‌ وشهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه‌ای را به شرکت‌های هواپیمایی و فروش بلیط ابلاغ کرد تا از 10 مرداد1402 فروش بلیط چارتر هواپیما تا اطلاع ثانوی که طبق گفته مسئولان گفته می شود تا پایان شهریور ماه است، ممنوع شود. در دلایل اخذ این تصمیم آن چنانکه مسئولان تصمیم گیر می گویند  این است  که با حذف فروش بلیط چارتر هواپیما در قدم اول شرکت‌های چارترکننده از رانتی که دراختیارشان قرار می‌گرفت، جلوگیری می شود  و در قدم‌های بعدی اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود  بساط تخلف و تقلب‌هایی که وجود دارد  برچیده می‌شود. از همه مهمتر اینکه خود سازمان هواپیمایی با حذف فروش بلیط چارتر می‌تواند کنترل بیشتری روی قیمت بلیط هواپیما داشته باشد. اما آیا این همه ابعاد قضیه است و اجرای این تصمیم برای کشور اقدام مفیدی است یا باید برای برخی از مناطق با توجه به شرایط آن ها استثناء قائل شد؟

پرواز‌های چارتری چیست؟

پروازهای چارتری یعنی دربست کرایه کردن همه یا بخشی از صندلی‌های هواپیما برای یک بازه‌ زمانی معین. واژه‌ چارتر در معنای لغوی به معنیِ «دربست کرایه دادن» است. در حوزه‌ صنعت گردشگری هر چیزی که به تعداد زیاد موجود باشد و قابلیت فروش یا اجاره داشته باشد، می‌تواند چارتر شود. هر وسیله‌ نقلیه‌ عمومی که تعداد زیادی صندلی داشته باشد، یا هر هتل یا مرکز اقامتی که تعدادی تخت و اتاق مناسب داشته باشد، قابلیت چارتر کردن دارند، مثلاً صندلی‌های هواپیما یا تخت‌های هتل قابلیت چارتر کردن دارند. در این میان به آژانس‌‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی که بخشی یا همه صندلی‌های یک پرواز با تخت‌های هتل را اجاره می‌کنند، «چارترکننده» و به آن شرکت هواپیمایی (ایرلاین) یا هتلی که صندلی‌های پرواز و تخت‌های اتاق‌هایشان را اجاره می‌دهند، «چارتردهنده»  اطلاق می شود . باید گفت که فقط آژانس‌‌ها و دفاتر خدمات گردشگری نیستند که پرواز را چارتر می‌کنند. سازمان‌ها، ارگان‌ها، اداره‌ها، باشگاه‌های ورزشی و در کل هر نهاد دولتی و خصوصی که برای تعداد زیادی از نیروهای زیرمجموعه‌اش به بلیت هواپیما نیاز داشته باشد، ترجیح می‌دهند به‌ جای خرید بلیت برای تک‌تک کارکنانش، پرواز چارتر بگیرد. در این شرایط هم هزینه‌ آن سازمان کم‌تر می‌شود و هم برای نیروهایش در طول پرواز اختیار و راحتی بیش‌تری دارند. باید توجه داشت به دلیل ریسک‌هایی که برای شرکت‌های گردشگری چارترکننده وجود دارد، عمدتاً مسیرهای جذاب و پرتردد مورد اقبال قرار می‌گیرد.

برای حذف پروازهای چارتری دلایلی به شرح ذیل مطرح می شود:

* ممنوعیت فروش بلیط چارتر دسترسی شرکت‌های چارتر‌کننده به رانت را از بین می‌برد و آن‌ها امکان دریافت سود بیشتر نسبت به نرخ مصوب را نخواهند داشت.

*با ممنوعیت فروش بلیط چارتر هواپیما می‌توان به حذف رانت و حمایت از شرکت‌های کوچک و گمنام در حوزه حمل‌ونقل هوایی امیدوار بود.

* بررسی‌ها نشان می‌دهد که خریداران بزرگ مسیر‌های پروازی پرتقاضا، آژانس‌های مسافری نیستند و در برخی از مواقع پای صاحبان هتل‌های بزرگ در شهر‌های توریستی وسط می‌آید که اقدام به چارتر مسیر‌های پرتقاضا می‌کنند.

*ممنوعیت فروش بلیط چارتر می‌تواند در کنترل قیمت بلیط هواپیما موثر باشد. امروز علاوه بر کمبود بلیط هواپیما در بسیاری از مسیر‌های هوایی، ارقام اعلام شده توسط شرکت‌های چارتر‌کننده نسبت به نرخ مصوب سازمان هواپیمایی بالاتر است. حالا با ممنوعیت فروش بلیط چارتر به شرکت‌های کوچک، سازوکار فروش بلیط هواپیما فقط از طریق شرکت‌های اصلی طی می‌شود و با این اقدام کنترل قیمت‌ها برای خود سازمان هواپیمایی هم راحت‌تر است.

*ممنوعیت فروش بلیط چارتر امکان تقلب و کلاهبرداری شرکت‌های چارترکننده از جمله فروش بلیط هواپیما با اقامت اجباری و بلیط‌هایی که رزرو آن‌ها به خرید تور و اقامت اجباری در هتل  را از بین میبرد و اساسا با حذف بساط بلیط چارتری می‌توانیم منتظر اتمام این مدل تخلف‌ها باشیم.

در جدید ترین اظهارات مسئولان هم مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی گفته بود: مجوز پرواز‌های چارتری به هر صورت تا اطلاع ثانوی لغو شود، البته به جز پرواز به میادین نفتی که جزئیات آن با سازمان‌های متقاضی مشخص می شود. وی  اضافه کرد: عدول از نرخ مصوب بلیت هواپیما تخلف است و سازمان تعزیزات به گران‌فروشی ورود خواهد کرد. وی گفت: در تعداد بلیت و پرواز‌ها نه‌تنها کاهش نداشتیم بلکه با رشد ۵ درصدی هم مواجه بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در بخش فروش بلیت هواپیما ایجاد شده است صدور مجوز‌های بلا وجه چارتری است که برای این موارد دستور داده ام سازمان هواپیمایی بساط سوداگری را از بازار فروش بلیت هواپیما جمع کند تا بازار آرامش بگیرد. در همین راستا جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور هم اعلام کرده بود که از ۱۰ مرداد ماه فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری کاملا ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قاطع می شود.

نگاهی به گذشته؛

اما مشکل از آنجایی شروع شد که بهای ارز در کشورمان افزایش یافت. شوک افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت بلیت پرواز‌ها شد. بعد از آن در بهمن ماه 1397 عباس‌آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی راه‌حل مشکل را در حذف پروازهای چارتری دانست. او معتقد بود با از بین رفتن این نوع پرواز‌ها، بهای بلیت ایرلاین‌ها کاهش یافته و به تعادل می‌رسد. پس از آن محمد‌اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی در همان سال هم‌نظر با وزیر سابق همین موضوع را اعلام کرد. در نتیجه ایرلاین‌های صادرکننده بلیت‌های چارتری را تهدید به حذف مجوز‌های آنان کرد. او معتقد بود که قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضا باید مشخص شود، لذا بر این مسأله تأکید داشت که فروش بلیت‌های چارتری باید ممنوع شود. پس از آن سازمان هواپیمایی کشوری، بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی را ابلاغ و اعلام کرد که ایرلاین‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت چارتری بدون در نظر گرفتن بسته کامل سفرهای گردشگری نیستند. حالا وزارت راه و شهرسازی به دنبال کاهش قیمت بلیت هواپیما‌ها است. ضرورت افزایش نظارت‌ها کاملاً احساس می‌شود، اما باید توجه داشت که اقدام‌های یک‌طرفه و غیرواقع‌بینانه، شاید به صورت مقطعی مشکلاتی را حل کند، لیکن امکان دارد تعارضاتی را در دیگر بخش‌های اقتصادی و گردشگری کشور و یا در مناطق خاصی مانند جزیره کیش به وجود آورد.

اتمام حجت آقای وزیر!

وزیر راه و شهرسازی وقت نیز پیش از حذف کامل پروازهای چارتری در آخرین اظهارات خود به ایرلاین های متخلف تذکر داد

وی تأکید کرد که نباید شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین نقدینگی خود دست به چارتر پرواز‌ها بزنند و برای منابع موردنیاز بلیت‌های خود را به شرکت‌ها و آژانس‌های مسافری عرضه کنند که این مسأله موجب شود آنها نیز با قیمت دلخواه خود اقدام به تعیین قیمت بلیت هواپیما کنند، چراکه فروش بلیت چارتری ضوابطی دارد که باید در چارچوب آن ضوابط بلیت به فروش برسد و اگر ضوابط رعایت نشود اجازه فروش بلیت چارتر صادر خواهد شد. به گفته وی چارتری یعنی این‌که کسی که هواپیما را چارتر کرده، یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است و تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد و در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم.

ورود رییس سازمان هواپیمایی به ماجرا و یک استثناء

این پایان ماجرا نبود و رییس سازمان هواپیمایی کشوری  در مورد این‌که فروش بلیت پرواز‌ها به صورت چارتری تخلف است، گفت: نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پرواز‌ها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا می‌کنیم!

علی‌عابدزاده در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند، اظهار‌کرد: اصولاً نمی‌توانیم شبکه چارتری را به‌طور کامل قطع کنیم و بخشی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که باید به صورت چارتری باقی بماند و این مسأله در دنیا تعریف شده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین خاطرنشان کرد: باید به ایرلاین‌‌ها فرصت دهیم فروش چارتری خود را به حداقل برسانند.

عابدزاده همچنین در پاسخ به این‌که علت جدا کردن کیش و قشم به دلیل سودده بودن این مسأله است، بیان‌کرد: بحث سودده‌تر شدن نیست و صنعت هواپیمایی در ایران سود نمی‌برد و در کشور ما نیز همین روال وجود دارد؛ کیش و قشم به دلیل مسایلی همچون اسکان، شرایط ویژه‌ای دارند و معمولاً مردم سعی می‌کنند که از قبل شرایط اسکان خود را در نظر بگیرند و مسؤولان خواستار این هستند که بلیت‌ها به صورت چارتری ارایه شود، اما مردم باید در این رابطه برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

حذف بلیت چارتر به معنای حذف گردشگری است

در همین راستا رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران حذف بلیت چارتر را به معنای حذف گردشگری دانست و در این رابطه گفت: برای هر سفر گردشگری یک پکیج بسته می‌شود و بر این اساس در همه ایرلاین‌ها گروه و بسته‌ی سفری با پرواز چارتری تخصیص داده می‌شود.

حرمت الله رفیعی چارتر شدن پرواز‌ها همچون گذشته و به صورت مدت‌دار را اشتباه دانست و افزود: این وضعیت کنترل نشده و باید از ایرلاین‌ها پرسید که چرا خلاف رویه، چارتر ارایه می‌دادند؟ رفیعی با انتقاد از این‌که پیکان انتقادات در زمینه گران‌فروشی همواره به سمت دفاتر خدمات مسافرتی بوده، گفت: دفاتر ما محصولات دیگران را می‌فروشند که شامل هتل و بلیت هواپیماست. ما پکیج را در اختیار مردم قرار می‌دهیم ولی آن فرد گران‌فروش، در طول سال بلیت‌ها را به ما چارتری می‌فروشد و ما شدیداً موافق حذف این شرایط هستیم.

توقف فعالیت چارتری‌ها زمینه‌ساز برگشت ثبات به بازار پروازهای هوایی

مجید کیانپورعضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: قیمت بلیت هواپیما تحت تأثیر چندین عامل مهم است که نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا از عوامل این بخش محسوب می‌شود.

روند عرضه و تقاضا در حوزه پروازهای چارتری به گونه‌ای بود که قیمت بلیت هواپیما در زمان کاهش تقاضا روند نزولی پیدا می‌کرد و در زمان ترافیک مسافرت‌ها، قیمت بلیت افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد.وی گفت: روند عرضه و تقاضا در حوزه پروازهای چارتری به گونه‌ای بود که قیمت بلیت هواپیما در زمان کاهش تقاضا روند نزولی پیدا می‌کرد و در زمان ترافیک مسافرت‌ها، قیمت بلیت افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد.عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه‌داد: به نظر من مهم‌ترین نتیجه توقف فعالیت چارتری را می‌توان برگشت ثبات به بازار پروازهای هوایی دانست، زیرا عملاً نظارت سازمان هواپیمایی و دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد شرکت‌های مربوطه معطوف شده و در آن زمان می‌توان این حوزه را سامان داد.

ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما تا پایان تابستان ادامه دارد

در همین راستا محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم با اشاره به ممنوعیت فروش چارتری بلیت هواپیما گفت: این ممنوعیت با هدف آرامش بازار حمل‌ونقل هوایی اجرایی شده و تا پایان شهریورماه امسال ادامه دارد. او گفت: نظارت‌ها بر عملکرد حمل‌ونقل هوایی کشور مستمر است. با توجه به این‌که می‌خواهیم کنترل بازار را در دست بگیریم بر اساس بررسی‌های صورت گرفته فعلا تا پایان تابستان فروش چارتری بلیت هواپیما متوقف شده است. او گفت: ممنوعیت فروش بلیت چارتری به شرکت‌ها ابلاغ شده و آن‌ها همراهی کرده‌اند.  تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم چراکه باید مردم از آسان‌ترین راه ممکن به بلیت هواپیما دسترسی داشته باشند.

آرام شدن مقطعی بازار!

اما ممنوع بودن فروش بلیت چارتری برای بازه زمانی کوتاه باعث می‌شود که این بازار تنها برای مدتی آرام باشد چراکه برای پرواز‌های چارتری، شرکت‌های هواپیمایی در اواسط بهار بلیت‌های خود را برای کل تابستان به فروش رسانده اند و با توجه به آنکه نیمی از فصل تابستان گذشته، این اعلام توقف فروش چارتری به نوعی رفتار نمایشی مدیریت بازار است؛ در همین زمینه هم پیش از این مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی گفته بود: ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشور در راستای ایجاد آرامش به بازار بلیت هواپیما بوده است و ممکن است در آینده ممنوعیت فروش بلیت چارتری تغییر کند.

با این تفاسیر و با توجه به دیدگاههای متفاوتی که در مورد پروازهای چارتری در کشور حاکم است نباید این نکته را از نظر دور داشت که حذف پروازهای چارتر ضربه مهلکی را بر پیکره مناطق گردشگری که عمده درآمد آن ها از طریق برقراری تورهای مسافرتی است وارد خواهد ساخت. مسئولان و کارشناسان گردشگری کیش معتقدند حذف پروازهای چارتری خصوصا در جزیره کیش که مرزهای آبی دارد و عمده رفت و آمد به آن ازطریق پرواز صورت می گیرد عملا گردشگران داخلی را به سمت سفرهای خارجی هدایت می‌کند و باید در خصوص این این تصمیم حداقل برای برخی مناطق تجدید نظر شود.علی رغم اظهارات مسئولان تا لحظه انتشار این گزارش خبری از این تعیین تکلیف مخابره نشده است.

در ادامه این گزارش مروری بر نظرات مسئولان و کارشناسان گردشگری کیش خواهیم داشت:

لزوم تعیین تکلیف زود هنگام پرواز‌های چارتر از مبدا و به مقصد کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اخیر در نشستی از تعیین تکلیف پرواز‌های چارتر از مبدا و به مقصد کیش در آینده ای نزدیک خبر داد. رحیم سرهنگی در دومین جلسه ستاد جهش سرمایه‌گذاری و صادرات با اشاره به اجرای طرح لغو پرواز‌های چارتر در سراسر کشور گفت: با توجه به رویکرد گردشگری جزیره کیش و لزوم رفت و آمد مسافر برای رونق گردشگری، با سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه در این خصوص مذاکره و مکاتبه شده است. وی گفت: پس از بررسی‌های لازم، احتمالا پرواز‌های کیش به دو صورت چارتری و سیستمی عرضه می‌شود.

 مستثنی  شدن « جزیره کیش» از تصمیم برای حذف پروازهای چارتری  

 مدیرعامل جامعه  بازاریان و بازرگانان کیش نیز با اشاره به حذف پروازهای چارتری گفت: حذف پروازهای چارتری یک تراژدی غم انگیز برای مناطق گردشگری خواهد بود که امیدواریم مناطقی همچون کیش از این تصمیم مستثنی باشند.

«رحمان سادات نجفی» در رابطه با نقش حذف پروازهای چارتری بر صنعت گردشگری، اظهار کرد: حذف پروازهای چارتری در برخی مناطق همچون کیش، عملا گردشگران داخلی را به سمت سفرهای خارجی هدایت می‌کند.

وی افزود: اقتصاد جزیره کیش بر پایه گردشگری بنا شده و هرگونه تصمیمی که بر صنعت گردشگری تاثیر منفی بگذارد،‌ قطع یقین اقتصاد این جزیره را دچار چالش‌هایی خواهد کرد.

مدیرعامل جامعه  بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه مشکلات و کمبود در ناوگان هواپیمایی کشور نیازمند یک تصمیم راهبردی است، اضافه کرد: تلاش‌های دولت در این راستا قابل تقدیر است اما نباید به دلیل گران فروشی چند سایت جعلی فروش بلیط هواپیما، تصمیم به حذف بلیط‌های چراتری کرد.

وی گفت: با حذف پروازهای چارتری، ایرلاین‌ها دیگر رغبتی به پرواز به کیش نخواهند داشت.

«سادات نجفی» با اشاره به اینکه ۸۵ درصد سرمایه گذاری در جزیره کیش توسط بخش خصوصی انجام شده است، اظهار کرد: معقدیم که نظر بخش خصوصی نیز در برخی تصمیمات حاکمیتی باید لحاظ گردد؛ در همین راستا در تلاشیم تا با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و پیگیری موضوع، این جزیره را از تصمیم برای حذف پروازهای چارتری معاف کنیم.

وی با اشاره به اجرای برخی طرح‌های تشویقی برای تقویت سفرهای زمینی به جزیره کیش، بیان کرد: این طرح‌ها هرچند در جذب گردشگر نقش آفرینی خواهد کرد،‌ اما جبران کاهش پروازها به جزیره کیش ممکن نیست.

پای کمبود هواپیما در میان است!

اما فضل اله جواد پوراز فعالان گردشگری جزیره کیش نیز در گفت و گو با خبرنگار ما پیرامون تصمیمی که بر حذف پروازهای چارتری گرفته شده گفت : به نظرمیرسد تنها پای کنترل قیمت ها در میان نباشد. وی گفت  نظر به ضعف اسکادران هوایی وجود هواپیماهای فرسوده و عدم پاسخگویی تعداد هواپیمای موجود برای جابجایی مسافران تصمیم بر حذف پروازهای چارتر و فروش بلیط در قالب سیستمی گرفته می شود و عملا دفاتر خدمات مسافرتی و چارتری حذف می شوند این در حالی است که یکی از ارکان گردشگری آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان پل ارتباطی بین مهمان و تولید کنندگان خدمات هستند و اگر آن ها نباشند مهمان و مسافر آسیب بسیاری خواهد دید و در این موضوع تردیدی نیست. جواد پور گفت: ما در این مقطع باید اسکادران هوایی را تقویت کنیم تا برای هر دو گروه هواپیما داشته باشیم، ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی باید آنقدر هواپیما داشته باشند و از  آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی بخواهند که پرواز را چارتر کنند! این کارشناس گردشگری با بیان اینکه این تصمیم پاک کردن صورت مسئله است و مشکل اصلی که کمبود هواپیما در کشور است باید حل گردد،  گفت: متاسفانه به نظر می رسد تا تامین هواپیمای مورد نیاز برای کشور و بروز کردن اسکادران هوایی وضع به همین منوال است و اگر بیش از این هم ادامه پیدا کند همه ارکان گردشگری آسیب خواهند دید. وی با ذکر نمونه ای به سفر حجاج اشاره کرد و گفت: این روزها سفر حجاج  هم در قالب تور در حال انجام است و بلیط هواپیما، هتل و اسکان، بلیط اتوبوس و... در قالب یک پکیج به مسافران ارائه می شود و زائر با اطمینان به سفر خواهد رفت دقیقا این اتفاق باید برای سفر به سایر کشورها هم برای مردم امکانپذیر باشد چون مخاطرات به سایر کشورها به مراتب بیشتر خواهد بود و سفر با تور است که می تواند آن را در امنیت کامل بیمه و برای مسافر امکانپذیر نماید و امیدواریم در اسرع وقت تصمیمات مقتضی در این خصوص گرفته شود.

و در آخر؛

درخصوص پيامدهاي حذف پروازهاي چارتري در حمل و نقل هوايي کشوربه نظر می رسد حذف کردن پروازهاي چارتري مشکلي را حل نمي‌کند، بلکه پروازهاي چارتري بايد ساماندهي شوند. پروازهاي چارتري در همه جاي دنيا انجام مي‌شود و انجام اين نوع پروازها در ايران هم ضرورت دارد و ضرورت آن در برخی مناطق همچون جزیره کیش دو چندان است. ممکن است با حذف پروازهاي چارتري قيمت را براي يک مقطع زماني کوتاه مدت پايين آورد،اما اينکه سفرها را با قيمت پايين‌تر در تمام طول سال ارائه شود، امکانپذير نيست. ايرلاين‌ها بايد هماهنگ شوند و بخشي از پروازها را روي سيستم قرار دهند تا آژانس‌هاي گردشگري به آن پروازها دسترسي داشته باشند و بخش ديگري از پروازها را به آژانس‌هاي هواپيمايي که سفرهاي گروهي انجام مي‌دهند به صورت چارت واگذار کنند. اگر سازمان هواپيمايي کشور قصد دارد که پروازهاي چارتري را حذف کند دوباره سرجاي اول خود يعني انجام تنها پروازهاي سيستمي‌برمي‌گرديم که متاسفانه براي اين پروازها به دليل محدوديت نمي‌توان برنامه‌ريزي کرد. موضوع چارتر و شناور بودن قيمت بليت هواپيما تنها مختص کشور ما نيست، بلکه در تمام دنيا پروازهاي چارتري وجود دارد، اما نکته اين است که در دنيا پروازهاي چارتر رقابتي را ميان ايرلاين‌ها و آژانس‌هاي مسافرتي ايجاد مي‌کند که بليت را ارزان‌تر به مسافر بفروشند. درحالي که در کشور ما به دليل ناهماهنگي ميان عرضه و تقاضا اين مسئله برعکس ديگر کشورهاست و پروازهاي چارتر گران‌تر از حد معمول فروخته مي‌شوند. در هر جاي دنيا وقتي شما بليت را به صورت سيستم اسکجوال پروازي خريداري مي‌کنيد، قيمت بليت از پرواز چارتر گران‌تر است، زيرا پروازهاي چارتر قوانيني دارند که ممکن است باعث زيان مسافر شود.

 شماره خبر : 5472         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.