نفس های آخر یک جاذبه گردشگری جزیره پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه

  آخرين اخبار
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نیما رجبی
نفس های آخر یک جاذبه گردشگری جزیره

کشتی یونانی واقع در میدان غروب کیش که سالیان سال منظره زیبایی از غروب را در نگاه گردشگران تداعی می کرد خود در حال غروب کردن است. سوال اینجاست که اگر این مهمان ناخوانده در ساحل کشور دیگری به گل نشسته بود به همین سرنوشت دچار می شد یا اراده مسئولانش بر این بود که با طی پروسه های قانونی به بهترین شکل از آن بهره برداری کنند و آن را به عنوان مکانی منحصر به فرد برای ترغیب گردشگران به سفر حفظ و حراست نمایند؟ در منطقه ای چون جزیره کیش که تکرار رویدادهای هر ساله آفت شده و مکان های گردشگری ثابت مانده اند، از گردونه خارج شدن یکی از جاذبه ها که می تواند یک غروب زیبا و بیاد ماندنی را در طول سفر برای میهمانان جزیره به ارمغان آورد شاهکار دیگری است!

  


به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ تجربه نشان داده  است هیچ‌چیز همیشگی نیست. کشتی‌ها و هواپیماهای زیادی وجود داشتند که در زمان خود جز سازه‌های عظیم و بی‌نظیری محسوب می‌شدند؛ اما در اثر وقوع حوادثی دیگر نتوانستن به فعالیت خود ادامه داده و فقط نامی یا داستانی برای تعریف‌کردن از آن‌ها باقی مانده است. برخی از این سازه ها از بین رفته اند و کاری نمیشد برای آن ها کرد اما برخی وجود دارند اما در جایی دیگر!

یک نمونه از این آثار  هم کشتی تایتانیک است  که به جرات می‌توان گفت که کمتر کسی در سراسر جهان وجود دارد که نام کشتی تایتانیک و داستان غمگین آن را نشنیده باشد. این کشتی عظیم در اثر برخورد با کوه یخ با ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمه غرق شد. اما قطعا تایتانیک اولین یا آخرین کشتی در دنیا نبوده است  که بر اثر اتفاق متوقف شده  و ممکن است در هر منطقه و در هر زمانی این حوادث وجود داشته باشد که هرکدام داستان شنیدنی و جذاب خود را داشته  و دارند.

کشتی یونانی هم که یکی از جاذبه های جذاب در نظر گردشگران  کیش می باشد و به شکلی به مرور زمان بعنوان نمادی از گردشگری کیش تبدیل شده است ،  نزدیک به 56 سال است که میهمان جزیره کیش است اما متاسفانه ما میزبانان خوبی برای حفاظت و بهره برداری بیشتر از آن در جهت جذب گردشگر نبوده ایم ! امروز از این کشتی عظیم جز کمر شکسته و کوهی از فولاد و آهن چیزی نمانده و کسی چه می داند شاید نوروز 1402 آخرین نوروزی باشد که کشتی یونانی میهمان کیشوندان است....کشتی موسوم به کشتی یونانی در ۴مرداد۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به‌گل نشست. این کشتی که توسط شرکت ویلیام همیلتون در سال ۱۳۲۲ در گلاسکو ساخته شده بود بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست‌به‌دست شده بود و آخرین مالک آن شخصی یونانی بود. علت به‌گل‌نشستن کشتی یونانی هنوز در پرده‌ای از ابهام است و نقل قول های زیادی برای آن وجود دارد. افراد زیادی فکر می‌کنند که این کشتیِ پرتغالی‌ها است که در این شهر به‌گل‌نشسته و کشتی یونانی در شهر قشم قرار دارد، اما حقیقت این است که این کشتی متعلق به یونان بوده و این روزها میهمان پیر و فرسوده جزیره کیش است .

 

تاریخچه :

همانطور که پیش از این گفته شد این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام هامیلتون در کشور اسکاتلند با وزن ۷۰۶۱ تن و طول ۱۳۶ متر ساخته شد. ( در حال حاضر به‌دلیل پوسیدگی شدید وزن کمتری دارد) برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۵ شمسی) وزارت حمل‌ونقل جنگ در لندن این کشتی را خرید و نام آن را "امپایر ترومپت" نهاد.

پس از سه سال یعنی در سال ۱۹۴۶ این کشتی را شرکت کشتی بخار چارنت در لیورپول خرید و آن را به "نچرالیست" تغییر داد. این شرکت هم پس از ۱۳ سال استفاده از آن کشتی را به ایرانیان در لندن در سال ۱۹۵۹ فروخت و نام آن به "کوروش پارسی" تغییر کرد. پس از شش سال در سال ۱۹۶۵ توسط کشتی‌رانی ایران در خرمشهر این کشتی خرید و این بار نام آن "همدان "شد. پس از گذشت یک سال این کشتی برای آخرین بار به یک تاجر یونانی با نام پی فرانگولیس فروخته شد که ایشان نام کشتی خود را به "کولا اف" تغییر داد.

در تابستان سال ۱۳۴۵ هجری شمسی اهالی بومی روستای باغو با دیدن به‌گل‌نشستن یک کشتی بسیار بزرگ بسیار متعجب شده بودند کشتی یونانی که به ایران سفر کرده بود در حال بازگشت به‌سمت یونان بوده که در سواحل جزیره کیش به‌گل‌نشست.

 پس از رخ‌دادن این اتفاق تلاش‌های بسیاری برای آزادسازی این سازه غول پیکر انجام شد که ۸۰ روز ادامه داشت، اما به‌دلیل وزن بسیار زیاد کشتی هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت و این فعالیت‌ها با هزینه‌های بالا روبه‌رو بود. پس گذشت ۸۰ روز مسافران مجبور شدند تا کشتی را ترک کنند.از طرفی بار کشتی نفت بود و ارزش بسیار زیادی داشت که به‌طور کامل تخیله شد و این کشتی تا به امروز در جزیره کیش ثابت مانده است.

 

داستان‌های مختلف به‌گل‌نشستن :

کشتی یونانی درحالی‌که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، سکوت کرده ؛داستان و نقل‌قول‌های بسیار زیادی درمورد کشتی یونانی که به "عروس یونانی" هم معروف است وجود دارد بعضی می‌گویند که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی می‌شود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت می‌کنند روزی ناخدا با دختر قرار می‌گذارد تا آن را با خود به یونان ببرد تا این کشتی به‌گل می نشیند و این ازدواج اتفاق نمی‌افتد.یکی دیگر از نقل‌قول‌های ذکرشده این است که صاحب کشتی درحال ورشکستگی مالی بسیار سنگینی بوده است، به همین دلیل با همکاری ناخدای کشتی و ملوانان این اتفاق را رقم می‌زنند تا بتوانند از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت کنند. اما دلیل منطقی‌تر نسبت به سایر گفته‌ها وجود دارد و تعداد بیشتری درست بودن این موضوع را تایید کرده‌اند این است که هوا بسیار مه‌آلود بوده و به‌دلیل نبود فانوس‌های دریایی کشتی به‌سمت جزیره آمده و این اتفاق رقم خورده است.

در هر صورت، پس از آنکه کشتی به گل نشست، هیئت‌های مختلفی به جزیره اعزام شدند تا با بررسی اوضاع، راهکاری برای کشتی پیدا کنند. با وجود تلاش‌های زیادی که به‌منظور حرکت کشتی انجام شد؛ بعد از گذشت ۸۰ روز تلاش یدک‌کش هلندی، نتیجه‌ای به دست نیامد. در نهایت، حاصل محاسبات آن‌ها از این قرار بود که هزینه خارج‌کردن کشتی از گل، صرفه اقتصادی ندارد. پس کشتی به حال خود رها شد و تا به امروز کسی به‌درستی نمی‌داند که علت اصلی این ماجرا چه بود!

 

این روزها...

کشتی یونانی با گذشت زمان و در اثر رطوبت هوا پوسیده است. در دوره‌ای کوتاه نیز اجازه تردد به داخل کشتی تحت شرایط خاص داده می‌شد که همین موضوع روند تحریب کشتی را تسریع کرد.

در سال های اخیر فرسودگی کشتی بسیار زیاد شد؛ خصوصا بخش زیرین كشتی كه به‌خاطر برخورد با امواج دریا و شوری آب پوسیده شده و ممكن است به زودی به اعماق آب فرو رود. در حال حاضر، اين كشتی به محل زندگی موجودات دريايی تبديل شده و وضعیت ایمنی آن به‌حدی است كه ديگر كسی نمی‌تواند پا در آن بگذارد.

هر از چند گاهی پایداری کشتی کمتر می‌شود و بخشی از آن فرو می‌ریزد؛ اتفاقی که برای عقب کشتی افتاد. حالا به بدنه کشتی هم سرایت کرده و در حال تکه‌تکه شدن و فروریختن در آب است و کسی نمی‌داند تا چند سال دیگر امکان تماشای آن وجود دارد! این کشتی زیبا احتمالا در چند سال آینده از گروه جاذبه‌های گردشگری جزیره حذف خواهد شد.

دیگر برای حفظ و نگهداشت این جاذبه گردشگری بسیار دیر شده و کاری از دست کسی بر نمی آید میهمان جزیره کیش که روزی جوان و زیبا بود اما امروز پیر و فرسوده است یا باید به اعماق دریا فرو رود و یا به طور کلی برداشته شود سوال اینجاست که اگر این مهمان ناخوانده در ساحل کشور دیگری به گل نشسته بود به همین سرنوشت دچار می شد یا اراده مسئولانش بر این بود که با طی پروسه های قانونی و تامین بودجه به بهترین شکل از آن بهره برداری کنند و آن را به عنوان مکانی منحصر به فرد برای گردشگران حفظ و حراست نمایند. در منطقه ای چون جزیره کیش که تکرار رویدادهای هر ساله آفت شده و مکان های گردشگری ثابت مانده اند، از گردونه خارج شدن یکی از جاذبه ها که می توانست یک غروب زیبا را در طول سفر برای میهمانان جزیره به ارمغان آورد شاهکار دیگری بود که باید ثبت می شد!

 شماره خبر : 4603         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.