دکتر جعفر آهنگران پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
مناطق آزاد باید در استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس پیشگام باشند
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
شرکت در انتخابات، در انتظار نتیجه

  آخرين اخبار
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
ضرورت ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاونت ریاست جمهوری
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نگاه به درون ...... ضرورت ها و الزامات
دکتر جعفر آهنگران

با توجه به نقش الگوسازی مناطق آزاد برای سرزمین اصلی این مناطق در کشورهای میزبان از جایگاهی برتر برخوردارند .تشکیل سازمانی سبک و چابک و صرفا" هماهنگ کننده وهدایت گر وبه دوراز هرگونه تشریفات وسلسله مراتب با مدیریتی کارآمد و صاحب اختیار ، از الزامات و شاخص های اصلی شکل گیری یک منطقه آزاد موفق به شمار میرود

  

سازمانی توانمند که خود را ازهرگونه فعالیت و کاری که بخش خصوصی قادر به انجام آن است رها سازد ، رفتاری توام با اخلاق از خود به نمایش گذارد و شفافیت را با الکترونیکی کردن امور در سرلوحه کار قرار دهد . قطعا"  محصول سازمانی با این ویژگی ها ، منطقه آزاد منطبق با تعاریف بین المللی در پی خواهد داشت .

بدین مفهوم که سازمانی این چنین صرفا" ایفاگر نقشه راه و طرح جامع مصوب در چهارچوب توسعه پایدار و متوازن است و برهمین مبنا نیز نظارت می شود . از اعمال سلیقه های متفاوت ناشی از تغییرات بی امان مدیریتی و بی ثباتی ها در امان خواهد بود .

درخصوص مدیریت مناطق آزاد به عنوان رکن و تضمین کننده حرکت درست ، به وفور دررسانه های بویژه اجتماعی سخن گفته شده و می شود .از نگارنده هم خواسته شد تا دراین زمینه نظرخود را بیان کنم........ تا چه قبول افتد و چه در نظر  آید .

کسوت معلمی ام ، مرا بر آن می دارد تا سخن به استناد بگویم . کتابی را که خواندنش را برای هرکس بخصوص مدیران و علاقمندان به عرصه های مدیریت به تاکید سفارش  می کنم ، حاصل کار تحقیق گسترده 5 ساله ( 2000 -1995 ) به سرپرستی جیم کالینز استاد برجسته دانشگاه استنفورد که می خواهد به این سوالات  اساسی پاسخ دهد :

آیا یک سازمان خوب می تواند به عالی تبدیل شود ؟ چگونه؟ آیا بیماری خوب ماندن علاج پذیر است ؟

خروجی این پژوهش بزرگ میدانی ، کتابی شد با عموان " از خوب به عالی " برای پاسخ گروه تحقیق کالینزبا معیارهای خاصی ، 30 سال سابقه 500 شرکت آمریکائی را مورد بررسی دقیق قراردادند. از میان این همه شرکت ، تنها 11 شرکت توانسته اند از غربال سخت کالینز عبور کنند و درزمره شرکت های رهسپار تعالی ( گذر از خوب به عالی  )درآیند .

در اینجا قصد بر طرح محتوای کتاب نیست که خود مجالی دیگر می طلبد وبهتر اینکه در قالب سمینار آموزشی برای مخاطبین ارائه شود . نکته مورد نظر نگارنده این است که مطالبات محققانه کالینز نشان میدهد 10 شرکت از 11 شرکت رهسپار تعالی ، رهبران خود را از درون برگزیدند و بخش مهمی از موفقیت شرکت ، مرهون چنین راهکاری است .

اگر بخواهم روشن تر موضوع را مورد کنکاش قراردهم به صراحت می توان گفت ، سازمان و منطقه ای که 30 سال از عمرش می گذرد  وهدفش ارائه سازمانی در کلاس جهانی است نتوانسته باشد مدیران پرورش یافته خود را در راس سازمان ببیند ، نباید از آن به عنوان سازمانی موفق یاد کرد .البته استمرار حاکمیت نگاه به بیرون برای انتخاب مدیران و بی توجهی به ظرفیت های درونی و جانشین پروری ، متاسفانه اجازه نداد تا ساز وکاری اینگونه در سازمان سامان یابد . در کتاب پیش گفته ، آمده شرکت های هم تراز به رغم بزرگی و بلند آوازگینتوانسته اند در مسیر تعالی قرارگیرند و همواره هم به دنبال مدیرانی پرطمطراق و با رزومه های مملو از سوابق مدیریتی بوده اند ولی در رقابت  با رهبران شرکت های رهسپار تعالی برخودار از اراده ای حرفه ای و رفتاری در نهایت تواضع و فروتنی  بازمانده اند .

با عنابت به مراتب یاد شده ، خواستم کار روزنامه اقتصاد کیش را که دل به دریا زد وبه چنین موضوع مهمی و سرنوشت سازی برای جزیره زیبای کیش پرداخته ، قدر بنهم  و بگویم  این کار فی نفسه ارزش فراوان و تاثیرگذاری دارد .

تحسین برانگیز است کار اقتصاد کیش و دوست عزیزم جناب آقای ارزانی

روزنامه با اجتناب از مناسبات مرسوم و معمول طرحی نو در انداخته و باب نوینی را برای بحث و تبادل نظر گشوده است . این کار از چنین منظری نیز ، قابل ستایش است .

انتظار می رود به گزینی با بومی گزینی و انتخاب درون سازمانی با تشریک مساعی عمومی بخصوص رسانه ها  و انجمن های فعال مدنی در یک کلام از سوی جامعه کیش به یک مطالبه عمومی تبدیل شود .

چرا بعضی فکر می کنند گزینش داخلی با موفقیت همراه نیست ؟ !چرا به نیروهای درونی و بومی بی اعتنائیم و  بها نمیدهیم ؟ چرا برخی فقط همچون  شرکت  های  هم تراز به دنبال نام های بزرگ اند ؟ نیروهای داخلی و بومی در کدام مدیریت های میانی که بکار گرفته شدند ناموفق بودند؟چرا؟؟ .......  چرا فکر میکنیم مرغ همسایه غاز است ؟

اگر برسر چنین مطالبه ارزشمندی ایستادگی نشود چون همیشه خواهیم دید حتی مدیران میانی و پائین تر هم از بیرون فراخوانده می شوند؟

تجربه نشان میدهد مدیران میانی که از سازمان و جزیره به کارگمارده شدند ، آزمون به مراتب بهتری از سایرین داشته اند .

این همه خود کم بینی جای تعجب دارد !، به بیرون گزینی ها عادت کرده ایم و ادامه چنین نگرشی هرگز به رشد منابع انسانی درون سازمانی و بومیان نخواهد انجامید . می توان اطمینان داد اگر همه ارکان مدیریتی سازمان به همکاران سازمانی وبومی تخصیص یابد ، بخاطر شناخت وتعصب بیشتر نه تنها از هدر رفت زمانی جلوگیری می شود که طی مسیر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب روند  بهینه ای را خواهد یافت .

برای یکبار هم که شده اعتماد به نفس سازمانی را به آزمون گذاریم و آثار مثبت آن را همگان به نظاره بنشینیم .

مدیر عامل سابق منطقه آزاد کیش و کارشناس ارشد امور مناطق آزاد

 

 شماره خبر : 4595         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.