گلایه فعالان کسب و کارهای مجازی کیش با وجود فعالیت در بستر قانونی! پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
در حوزه بین الملل مناطق آزاد باید قویترعمل کنیم
انگیزه و تلاش در ورزش کارگری کیش بالاست
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش

  آخرين اخبار
نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش 30 اردیبهشت برگزار می شود
ثبت 7000 اظهار نامه حقیقی و 2200 اظهار نامه حقوقی در کیش
مجوز واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد صادر شده است
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ، 15 شوال 1445 ، 24 آپریل 2024 ، شماره 4447 (1831 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
  پربيننده ترين اخبار
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

کندی سرعت اینترنت و رونق اقتصادی که محقق نمی شود؛
گلایه فعالان کسب و کارهای مجازی کیش با وجود فعالیت در بستر قانونی!

در یکی دوماه اخیر به دلیل ایجاد برخی نا آرامی ها در نقاط مختلف کشور، شاهد اختلال در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شدن شبکه های مجازی خارجی بوده ایم

  



 

در یکی دوماه اخیر به دلیل  ایجاد برخی نا آرامی ها در نقاط مختلف کشور، شاهد اختلال در دسترسی به اینترنت و در ادامه فیلتر شدن شبکه های مجازی خارجی بوده ایم. به گفته فعالان کسب و کارهای مجازی این موضوع باعث افت شدید بازار کسب و کارهای اینترنتی شده و فعالان این کسب و کارها در جزیره کیش نیز ابراز نارضایتی می کنند.اما مشکل به همین جا ختم نمی شود و گلایه برخی فعالان مجازی جزیره از کندی سرعت اینترنت که حتی در بستر قانونی فعالیت می کنند موضوع اصلی این گزارش است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ براساس گزارش مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی به فعالیت اقتصادی مشغول هستند. در گذشته بیشترین تأثیر وضعیت اینترنت روی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت بود و مثل امروز کسب‌وکارهای متعدد روی اینترنت ارائه نشده بود؛ اما در حال حاضر اینترنت علاوه بر بستر دسترسی، بستر تجارت کالا و خدمات است و اکنون از محل اختلال اینترنت کسب و کارهای اینترنتی بیش از ارائه‌دهندگان اینترنت متضرر می‌شوند. در جزیره کیش هم کسب و کارهای زیادی در بستر اینترنت فعالیت می کنند و با وجود اینکه این بسترها قانونی است اما بازهم کندی سرعت اینترنت فضای کسب و کار آن ها را مخدوش کرده و به گفته بسیاری از فعالان این حوزه، بیش از 45 روز است که این وضعیت ادامه دارد و متحمل ضررهای بسیاری شده اند.   

حرف مردم؛                                                      

جبیبی؛ مدیر اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا از رستوران‌های کیش به عنوان راحت ترین راه سفارش آنلاین غذا در جزیره ( فود فور) در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کندی اینترنت در جزیره کیش آسیب های زیادی را به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرد و ما هم به عنوان مرکزی برای سفارش آنلاین غذا از این قضیه مستثنی نبوده ایم. کندی اینترنت باعث شده تا بسیاری از مشتریان ما از تاخیر در  سرویس دهی اعلام نارضایتی کنند و سفارشی که تا پیش از این می توانست زیر یک دقیقه به ثبت برسد بیش از بیست دقیقه به طول می انجامد. حبیبی با بیان اینکه حدود 40 نفر از این راه امرار معاش می کنند گفت: ما در بستر قانونی به فعالیت مشغول هستیم  اما این محدودیت ها همچنان برای ما هم وجود دارد و نمی دانیم باید به کدام مرجع برای پیگیری و حل مشکل مراجعه کنیم. وی ادامه داد: کسب و کارهای وابسته به اینترنت نیز جایگزینی برای ادامه فعالیت ندارند و در ایام اختلال در حالی با کاهش درآمد مواجه می شوند که هزینه‌ها همچنان وجود دارند یا حتی به دلیل اخلال در سرویس دهی هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از فعالان اپلیکیشن فود فور نیز با بیان اینکه هر کدام از کسب‌وکارهای اینترنتی - مثل سایت‌های تاکسی آنلاین یا فروشگاه‌های اینترنتی مانند ما - یک استاندارد مشخص برای خرید کاربر تعریف کرده‌اند. بنا به این استاندارد، مشتری باید بتواند در عرض یک زمان مشخص سرویسش را دریافت کند، در غیراین‌صورت خسته شده و کنار می‌کشد. با چنین رویکردی، کسب‌وکارهای عادی هم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند و مسئولان باید فکری برای آن کنند.

جعفری یکی از فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی که در سایت هم به فعالیت مشغول است می گوید: متاسفانه حدود 50 روز می شود که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی قطع شده است و در این چند روز ضرر بالایی را متحمل شده ایم. او گفت: اوضاع کنونی ضرر و زیان زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته است، به عنوان یک فروشنده لباس در عرض دو روز بالغ بر ۲۰ الی ۳۰ میلیون متضرر شده ام و با وضعیت به وجود آمده باید حقوق خیاط، برش کار و ... را از جیب خود پرداخت کنم که این موضوع شرایط را برای ما سخت کرده است و چون شبکه های مجازی مختل شده است از طریق سایت هم فروش چندانی نداریم و در بسیاری از اوقات سایت هم از دسترس خارج می شود و امکان ثبت سفارش مشتری وجود ندارد.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی در فضای مجازی با بیان اینکه توسعه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نیاز به فضای امن و آرام دارد ادامه داد:  کسب‌وکار‌های خردی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، در پی این نا آرامی ها و کندی اینترنت به‌شدت ضرر کردند به طوری که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد. او در ادامه گفت: کسب ‌وکار‌های بزرگ‌تر هم به شبکه های اجتماعی وابسته هستند. تعدادی از مشتریان خود را در آن پیدا می‌کنند. کسب‌وکار‌های بزرگ در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی برای گسترش فعالیت خود در این پلتفرم ها کرده‌اند که اگر وضعیت ادامه ‌دار باشد ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.

یکی از کارکنان تاکسی آنلاین در جزیره کیش (اسنپ) هم در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نیاز به اینترنت و پهنای باند مربوط به یک شغل خاص نیست شغل‌ها و کسب و کارهای متعددی در این زمینه وجود دارد، وقتی ما نمی‌توانیم مرتبا صنایع بزرگ بزنیم و شغل ایجاد کنیم باید از فرصت اینترنت استفاده کنیم، زیرا یکی از روش‌هایی که می‌توان توسط آن شغل ایجاد کرد و مردم با آن شغل‌ها و بیزینس‌های خود را مدیریت کنند، در بستر اینترنت رخ می‌دهد و با وجود اینکه سیستم تاکسی هوشمند هم در بستری قانونی در حال خدمات دهی به کیشوندان است اما در بسیاری از مواقع به حاضر سرعت پایین اینتر نت در جزیره با مشکلاتی رو برو می شویم.وی با بیان اینکه برای حل مشکلات اختلال اینترنت باید اقدامات لازم صورت بگیرد، گفت: به خاطر همه مردم و شرایط اقتصادی کشور باید اقدامات خیلی جدی‌تری برای مشکلات اختلالات و کیفیت اینترنت صورت بگیرد.

یکی دیگر از دارندگان کسب و کار اینترنتی در جزیره کیش که در سایت و بستر قانونی "آی آر "به فعالیت مشغول است گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که با محدود شدن اینترنت صدمه دیده، کسب‌وکارهای خانگی و شغل‌های تبلیغاتی کوچک‌تری است که به‌صورت شخصی یا در شرکت‌های کوچک‌تر فعالیت می‌کردند. با کم شدن تعداد مشتری‌ها، وقتی کسی آنها را نمی‌بیند و پیام‌شان را نمی‌شنود، کسب‌وکارها رو به افول می‌گذارد.  وی ادامه داد: مشکل اینجاست حتی ما که در بستر قانونی فعالیت می کنیم دسترسی به اینترنت و سرعت پایین آن مشکل آفرین شده است. جزیره کیش به عنوان جزیره ای که داعیه شهر هوشمند دارد باید در این زمینه فعالتر عمل کند تا این مشاغل دچار آسیب بیش از این نشوند.

یکی از بانوان فعال صنایع دستی در جزیره کیش نیز که محصولات تولیدی خود را از طریق شبکه های اجتماعی به فروش می گذارد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: زنانی که صنایع‌دستی‌شان را می‌فروختند با ادامه این روند کارشان را از دست می‌دهند. اینستاگرام و باقی شبکه های مجازی برای آنها محلی است که می‌توانند کارشان را گسترش بدهند.

یکی دیگر از فعالان مجازی در بستر قانونی  با اشاره به اینکه فارغ از محدودیت چند شبکه اجتماعی، حتی کند شدن سرعت اینترنت هم می‌تواند ضرر عمده‌ای را متوجه کسب‌وکارهای اینترنتی کند، می‌گوید: «برخی از کسب‌وکارهایی که کاملا در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و شغل‌های عمدتا سنتی را به دنیای وب آورده‌اند، هرچند در ظاهر با محدودیت تلگرام و اینستاگرام بخشی از ویترین تبلیغاتی‌شان را از دست می‌دهند اما در واقع کند شدن سرعت می‌تواند تعداد مشتری‌هایشان را به‌طور واضحی کمتر کند.

مدیرعامل یکی از کسب‌وکارهای حوزه پزشکی هم که عمده کسب‌وکارش روی یک سایت اینترنتی قرار گرفته، می‌گوید کسب‌وکارش هم از کندی اینترنت ضرر می‌کند، او ادامه می دهد از محدودیت شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام؛ متضرر شده ایم  و بخشی از مخاطب‌های ما نام برند یا نشانی سایت‌مان را نمی‌دانند.راه دسترسی‌شان همان محتوایی است که در فضای مجازی می‌گذاریم. لینک‌مان در آنجا هست، کلیک می‌کنند و وارد می‌شوند. این افراد معمولا آماتور هستند و از جست‌وجو کردن در گوگل چیزی نمی‌دانند. در نتیجه اگر این شبکه‌ها فیلتر بمانند، ما بخشی جدی از مشتری‌هایمان را از دست می‌دهیم.

 کم شدن مشتری‌های اسنپ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات تاکسی اینترنتی در جزیره کیش شاهدی بر همین مدعاست که کند شدن سرعت اینترنت - حتی اگر فیلتر شدن برخی ویترین‌های اجتماعی را نادیده بگیریم- شرکت‌های بزرگ را نیز با ضرر مواجه می‌کند. فرید شهابی، مدیر بخش تجاری اسنپ دراین باره گفت: « دسترسی‌ به اسنپ به‌دلیل اختلال اینترنت به‌طور جدی با مشکل مواجه شده است. همچنین عملکرد اسنپ نیز به واسطه اختلالات اینترنت تا حد چشمگیری با افت روبه‌رو بوده است. علاوه بر این بسیاری از شهرهای تحت پوشش اسنپ دچار اختلالات مقطعی در اینترنت شدند که منجر به کاهش تعداد سفرهای کاربران این سامانه در برخی مناطق شده است. این مسئله لطمه بزرگی به درآمد تعداد زیادی کاربر راننده اسنپ و معیشت این عزیزان وارد می‌‌سازد.

و در آخر ...

مرور اتفاقات رخ‌داده برای اینترنت کشور و به تبع آن جزیره کیش حاکی از آن است که هرچند در حدود دو ماه اخیر قطعی سراسری اینترنت برای روزهای متوالی در کشور رخ نداده است اما اعمال محدودیت‌های گسترده در بخش‌های مختلف و با روش‌های گوناگون این دوران را به تاریک‌ترین دوران برای اینترنت کشور تبدیل کرده است. هرچند قطعی کامل و ناگهانی در اینترنت به وجود نیامده ، اما کاهش پهنای باند رمقی برای اتصال به پلتفرم‌های داخلی و قانونی باقی‌مانده هم باقی نگذاشته و حتی دسترسی به سرویس‌ها و سکوهای داخلی هم با سرعت کم و کیفیت نامطلوب میسر است و نارضایتی های گسترده ای را ایجاد کرد و بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند.

در چنین شرایطی چطور می‌توان از کیش به عنوان شهر پیشرو و هوشمند و رشد و رونق اقتصادی سخن به میان آورد!

 شماره خبر : 4406         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.