تولید و صنعت در کیش نیازمند حمایت سازمان منطقه آزاد کیش می باشد پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
هدف هیئت ورزش کارگران کیش کمک به توسعه ورزش است
برنامه های رمضان و نوروز جزیره کیش تشریح شد
رضایت‌سنجی از کیشوندان و گردشگران در ایام نوروز با سامانه‌۱۲۴
برنامه‌ سازمان منطقه آزاد کیش برای پیگیری کلان پروژه‌ی شهر هوشمند کیش
برای ورود عملیاتی به موضوع شهر هوشمندکیش آمادگی داریم

  آخرين اخبار
ورود تجهیزات و قطعات سامانه شش هزار متر مکعبی آب شیرین کن ماهتاب کیش
ارائه اینترنت رایگان به مسافران نوروزی در کمپ های مسافری
استقرار گروه‌های نظارت نوروزی در بازار‌های کیش
اعلام نرخ جدید کرایه ورود خودرو به جزیره کیش
یکشنبه 27 اسفند 1402 ، 6 رمضان 1445 ، 17 مارچ 2024 ، شماره 4433 (1817 دوره جدید)
صدور و اعطای اولین کارت تردد بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش
نشست هماهنگی کارگروه‌های اقتصادی قرارگاه عملیاتی مناطق آزاد
مناطق آزاد باید محرک اقتصادی در کشور باشند
مشاور امور بانوان و خانواده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
برگزاری آزمون هماهنگ استانی کیفیت بخشی دانش آموزان پایه ششم در کیش
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

رحیم حسینی سرمایه گذار و مدیر کارخانه آپال سپهر کیش;
تولید و صنعت در کیش نیازمند حمایت سازمان منطقه آزاد کیش می باشد

کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش با سرمایه گذاری و مدیریت رحیم حسینی نخستین و تنها تولید کننده ظروف آرکوپال تحت برند لومینارک فرانسه و بلوریجات در جزیره کیش است که با راه اندازی دو کارگاه مجزا حدود 40 درصد از کار روی این محصولات را شامل دیزاین، دکور و تراشکاری را در داخل کشور و در جزیره کیش انجام می دهد و علی رغم تمامی مشکلات موجود توانسته با ایجاد اشتغالزایی چراغ کارگاههای تولیدی خود را روشن نگاه دارند اما نیازمند حمایت برای ادامه و گسترش فعالیت های خود است .

  


به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ تولیدکنندگان داخلی  امروزه با چالش های متعددی روبه رو هستند که تولید در برخی واحدهای صنعتی را متوقف یا تعطیل کرده است. طی سال های گذشته دولت ها با اعمال سیاست های حمایتی پولی و تعرفه ای سعی کرده اند از تولید داخلی حمایت کنند  اما با وجود صرف منابع و هزینه های زیاد  این چالش ها در بنگاه های اقتصادی آنطور که انتظار می رود از بین نرفته است. روشن است که حمایت از تولید داخلی کمک به نیروی انسانی ، اشتغالزایی وافزایش تولید داخلی و درآمد ملی را به همراه خواهد داشت و لازم است تا تدابیر ویژه ای در جهت حمایت از تولیدکنندگان اتخاذ شود .

کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش به مدیر عاملی رحیم حسینی نخستین و تنها تولید کننده ظروف آرکوپال تحت برند لومینارک فرانسه و بلوریجات در جزیره کیش است که با راه اندازی دو کارگاه مجزا حدود 40 درصد از کار روی این محصولات  را شامل دیزاین، دکور و تراشکاری ظروف را در داخل کشور انجام می دهد و علی رغم تمامی مشکلات توانسته با ایجاد اشتغالزایی چراغ کارگاههای تولیدی خود را روشن نگاه دارند.

رحیم حسینی مدیرعامل کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش از مشکلات جاری در فعالیت 6 ساله خود در جزیره کیش می گوید و تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد؛ مالیات بر ارزش افزوده؛ نداشتن مکان مناسب برای توسعه فعالیت ها؛  مشکل تامین مسکن مناسب برای پرسنل و... را از جمله مواردی عنوان می کند که بواسطه آن این روزها با ریزش حدود 50 درصدی نیروهای خود مواجه شده است اما امید دارد که با حمایت مسئولان بتواند فعالیت خود را گسترش دهد.

 

تولید محصولی متناسب با ذائقه ایرانی

رحیم حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : از سال 1395 با سرمایه ای بالغ بر۲۰ میلیارد تومان و با هدف تولید ظروف آرکوپال و بلور با اشتغال اولیه  ۹۰ نفر و تولید روزانه ۱۰ تن آرکوپال و ۲۰تن بلور و شیشه به ارزش تقریبی روزانه ۲۰۰میلیون تومان و با هدف تامین نیاز مردم کشور و جلوگیری از ورود قاچاق این کالا به داخل کشور شروع به فعالیت در جزیره کیش نمودیم  و فعالیت های ما رشد خوبی را طی سال های گذشته تجربه کرد اما متاسفانه اخیرا  بخصوص  در دوران کرونا با صدور بخشنامه های مختلف دست و پا گیر و ریزش نیروی انسانی و عدم حمایت مسئولان در سازمان منطقه آزاد کیش  رکود شدیدی  را در فعالیت های خود تجربه کردیم. حسینی با اشاره به اینکه تولیدات کارخانه اوپال سپهر کیش تحت لایسنس شرکت لومیناک فرانسه بوده و مواد اولیه و قالبها از نماینده این شرکت درامارات تامین میشود که کاملا مورد تایید شرکت لومیناک فرانسه است گفت: ضمن حفظ کیفیت و استانداردهای اعلامی، شرکت ما توانسته تنها با تغییر طرح و رنگ بندی و دکور و دیزاین مناسب با ذایقه ایرانی در جزیره کیش محصول نهایی را ارائه دهد. وی ادامه داد : برند لومینارک ابتدا در فرانسه تولید می شد و بعد از آن به امارات آمد و قرار بر این بود که به ایران هم وارد شود که به خاطرشرایط  تحریم ها به سرانجام نرسید اما با توجه به رایزنی هایی که با شرکت مربوطه انجام شد در نهایت موفق شدیم ضمن حصول توافق قسمتی از کار روی این ظروف شامل دیزاین و دکور را در ایران انجام دهیم.  وی افزود: کلیه ظروف ارکوپال به صورت خام وارد کشور می شود و در کارگاه انواع طرح های خانگی؛ هتلی و رستورانی و یا با آرم و لوگوی شرکت های سفارش دهند زده میشود و بعد از پخت در کوره در بسته بندی های 6 نفره و 12 نفره بر اساس درخواست و  سفارش مشتری راهی بازار می شود. مدیرعامل کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش گفت: طبق توافق صورت گرفته به میزان 40 درصد میتوان روی این ظروف کار انجام داد و این اقدام با بکارگیری پرسنل متخصص  در جزیره کیش انجام می شود.

وی همچنین به فعالیت در زمینه ظروف کریستالی در مجموعه خود اشاره کرد و افزود: در کنار فعالیت روی ظروف آرکوپال  به حوزه ظروف کریستالی و تراشکاری آن ها نیز ورود کردیم و ضمن آموزش به پرسنل و با بکارگیری تجهیزات و ماشین آلات تراشکاری این ظروف را نیز روانه بازار کردیم و توانستیم تا 36 درصد کار دکور و دیزاین ظروف کریستالی را نیز انجام می دهیم .

 

محلی برای تجهیز کارگاه و اسکان پرسنل؛ لازمه ادامه فعالیت

رحیم حسینی داشتن مکان استیجاری و جای محدود را از عمده مشکلات شرکت خود عنوان کرد و گفت: به دلیل همین محدودیت ها نمی توان نیروی انسانی زیادی را استخدام کرد و بازدهی ما هم به طبع آن پایین می آید. اجاره بهای بالا، کار را برای ما بسیار سخت کرده و به همین دلیل چون مکان استیجاری و موقت است امکان استقرار  تجهیزات و ابزارآلات  مورد نیاز لازم  را نداریم . از طرفی مشکلات  اسکان مناسب پرسنل نیز کار را سخت تر کرده و نمی توان رفاه و آسایش لازم را برای نیروهای انسانی فراهم کرد و به اجبار و به تعبیری این روزها به طور موقت در حال فعالیت هستیم. وی با بیان اینکه در زمینه فعالیت نیروهای حوزه  کریستال ظرفیت اضافه شدن 200 نیرو را داریم و تا پیش از این برای بیش از 100 نفر اشتغال ایجاد کرده بودیم اما متاسفانه  این روزها مجموعا  تعداد نیروها زیر 100  نفر هستند.

وی که در اختیار داشتن مکان مناسب را برای توسعه فعالیت های خود را ضروری می داند گفت: در حال حاضر بازار هدف ما سرزمین اصلی و بازار  ایران است . در جزیره کیش هم فروشگاههای فعال در بازار ها  در حال عرضه کالای تولیدی ما  هستند. حسینی گفت:چون این محصول شکستنی و حجیم است متاسفانه خرید خوبی برای مسافران محسوب نمی شود و  حمل و نقل و جابجایی با پرواز هم مشکلات خودش را دارد اما برای رفاه حال خریداران ظرفیتی  فراهم شده که خریدار می تواند در جزیره کیش سفارش دهد و محصول را درب منزل در تهران  یا هر شهری در کشور تحویل بگیرد.

 

9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که دو بار پرداخت می شود

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بخشنامه های جدید گمرک  مشکلات بسیار ی را برای ما  ایجاد  کرده  و تغییرات مکرر  مدیریت ها در سازمان منطقه آزاد کیش هم مزید بر علت است. وی به 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم اشاره کرد و افزود : ما دو بار این 9 درصد را پرداخت می کنیم یکی برای واردات مواد اولیه و دیگری بعد از اتمام کار و روی محصول نهایی کالا که با تعرفه و دلار امروزی خیلی برایمان سنگین خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در دوران مدیران قبل سازمان منطقه آزاد کیش زمینی  برای استقرار کارگاهها در حال واگذاری به مجموعه ما بود، اما بسیار درگیر بخش نامه ها بودیم و تکلیف مشخصی نداشتیم از سوئی شرایط سخت کرونا و از دست دادن نیروها و تعطیلات مکرر کارخانه  باعث شد  که  کار را به تعویق بیندازیم  و موضوع واگذاری زمین جهت احداث کارخانه با وقفه مواجه شد ،اما امروز درخواست واگذاری زمین جهت احداث کارخانه  را بعنوان اصلی ترین درخواست  از سازمان منطقه آزاد کیش داریم تا بتوانیم همه ظرفیت های تولید و اشتغال مجموعه را فعال و احیاء کنیم. وی گفت : شدیدا برای این موضوع به حمایت سازمان منطقه آزاد کیش نیازمندیم  و در صورت واگذاری  این زمین می توانیم کار خود را توسعه و گسترش دهیم .

حسینی با اظهار امیدواری به آینده در صورت حمایت  سازمان منطقه آزاد کیش  گفت: همانطور که اشاره شد وضعیت مسکن کارخانه های صنعتی و تولیدی  متاسفانه از نظر اجتماعی اصلا زیبنده نیست و این نیروها در  شراط سخت و با حداقل امکانات زندگی می کنند.  وی گفت : بسیاری از نیروهای ماهر ما به همین خاطر از جزیره رفته اند و در صورت حل مشکل اسکان می توان حداقل برای 100 نفر دیگر اشتغالزایی کرد. مدیرعامل کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش گفت: کالای تولیدی ما کالای محبوب و با کیفیتی در سطح جامعه است و فروش خوبی دارد  و در صورت حمایت سازمان منطقه آزاد کیش  می توان  بسیار خوب عمل کرد .

تغییرات مکرر مدیران

مدیر عامل شرکت سپهر اپال کیش تغییرات پی در پی مدیران در بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش را یکی دیگر از مشکلات و معضلات موجود در کیش عنوان کرد و افزود: ماهها وقت می گذاریم ، وقت می گیریم ، جلسه و بازدید می گذاریم تا مدیران با کار و مشکلات و مطالبات ما آشنا شوند و بتوانند رسیدگی و کمکی داشته باشند ، متاسفانه وقتی مدیر با حوزه کاری و فعالیت های ما آشنا میشود و هنگام رسیدگی اش فرا می رسد عوض می شود ، و دوباره روز از نو....  حسینی گفت : متاسفانه ناپایداری موقعیت مدیران  آسیب های زیادی را به ما و دیگر فعالین در کیش وارد نموده است چرا که بنده اعتقاد دارم شرط رسیدگی یک مدیر به مشکلات یک حوزه  در درجه اول شناخت پیداکردن نسبت به  اهمیت آن فعالیت و پس از آن بررسی  مشکلات آن است.

 

صادرات به کشورهای همسایه

مدیرعامل  کارخانه تولیدی سپهر اپال کیش با بیان اینکه چون وارد کننده مستقیم کالا هستیم اگر امکانات داشته باشیم می توانیم به کار خود با قدرت ادامه دهیم گفت: در گذشته  یک مرحله صادرات به کشور عمان  هم داشتیم و بر اساس مطالعاتی که داشتیم این ظرفیت  یعنی صادرات از کیش به کشورهای همجوار نیز برای توسعه فعالیت ها موجود است .  وی افزود: در بحث تولید مساله مهم، پایین آوردن هزینه ها است اگر هزینه ها پایین بیاید در بحث صادرات می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. در گذشته تمام ظروف آرکوپال آماده وارد می شود اما از زمانیکه دکور و طرح کالا بواسیله نیروهای داخلی زده می شود تا 40 درصد هزینه ها کاهش پیدا کرده است و به همین روال  پایین آوردن هزینه ها در سایر حوزه ها خصوصا اجاره بهای کارگاه ها و مسکن کارگران و ... می تواند ما را به شرایط مطلوب برساند و کالا را با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده برساند.

حسینی افزود: در کار ما حوزه های مختلفی مثل طراحی و چاپ، بسته بندی، انبار، حمل و نقل  و... زنجیرواز به هم وابسته هستند و هرکدام از این حوزه ها درصد اشتغال آفرینی بالایی دارند و خلل و تعطیلی هریک  از کارگاهها می تواند در معیشت و زندگی عده زیادی از کارگران هر بخش در سطح جامعه  خلل ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان در سازمان منطقه آزاد کیش و گمرک باید نگاه کلان داشته باشند و از صفر تا صد رسیدن به محصول نهایی به دست مصرف کننده را ببینند، گفت:  نمی توان با ابلاغ برخی بخش نامه های غیر کارشناسی و بدون توجه به دغدغه های تولید کنندگان زندگی بالغ بر  چند هزار نفر که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند  را تحت الشعاع قرار داد.

حسینی با ارائه این پیشنهاد که مسئولان در سازمان منطقه آزاد کیش از نظرات تولیدکنندگان استفاده کنند و به مشکلاتی که در ید اختیار سازمان است رسیدگی شود گفت:  متاسفانه به خاطر همین عدم توجه بسیاری از کارخانه های تولیدی در جزیره کیش تا به امروز تعطیل شده اند. وی با اشاره به سوبسیدی که سازمان می تواند اختصاص دهد ادامه داد : باید از تولید و صنایع حمایت شود برای مثال  کرایه حمل و نقل از بندرگاه تا کارگاه ما بسیار  سنگین  محاسبه می شود در صورتیکه قبلا تخفیفاتی شامل تولید کنندگان و صنایع  می شد که آن را هم برداشته اند. باید به این نکته توجه شود که به دلیل همین سخت گیری ها و هزینه های سرسام آور کالای مشابه ما از شهرهای دیگر به صورت قاچاق وارد کشور می شود اما برای ما قوانین دست و پا گیر گذاشته می شود که امان ما را بریده است. لازم است مسئولان نظر مثبتی نسبت به واحدهای تولیدی داشته باشند. مدیرعامل کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش بیان داشت:جزیره کیش پتانسیل های  بسیار خوبی برای تولید و مونتاژ دارد اما متاسفانه حمایت کافی صورت نمی گیرد. بخشنامه های مغایر و غیر اصولی با روح چگونگی تشکیل مناطق آزاد تجاری صنعتی باعث تعطیلی کارخانه ها  ، عدم تولید و بیکاری صدها نفر شده است.

 

گره کوری که باید باز شود

 حسینی با اشاره به اینکه محصولات ما تحت نظر اداره استاندارد و از لحاظ کیفیتی در سطح بالایی عرصه می شود اظهار داشت: سرمایه گذاری ما بر اساس اعتماد به قوانین و شرایط ابلاغی و مزیت های مناطق آزاد صورت گرفته و با هدف تولید جهت وارد کردن ارزش افزوده ۶۵ درصدی کالا به داخل کشوربوده است بطوری که مشتری عمده و اصلی ما مردم داخل کشور هستند. طراحی کالای تولیدی از ابتدای تاسیس نیز بر پایه خواسته و سلایق و ذایقه مردم کشور برنامه ریزی و طراحی شده است و توجه به این موضوعات برند ما را در سطح کشور شناخته شده و محبوب کرده است.  حسینی اظهار داشت: اگر این گره های کور باز نشود ، کالاهای  مشابه تولید ما درکیش  ،از راه های مختلف غیرقانونی وارد کشور شده تا ضمن خروج ارز ، بیکاری و نابودی سرمایه های ملی و مردمی را شاهد خواهیم بود کما اینکه امروز کالاهای مشابه کالای ما از برخی نقاط کشور به سرزمین اصلی قاچاق می شود.

وی گفت : این امر درحالی روی میدهد که  فعالیت ما در منطقه آزاد کیش  موجب صرفه جوی ارزی برای  کشور دارد و  به نفع منابع کشور صورت می پذیرد.

مدیرعامل کارخانه تولیدی ظروف آرکوپال و بلور سپهر اپال کیش  افزود : دولت و در عین حال سازمان منطقه آزاد کیش باید به شرکت های فعال و تولیدی فرصت و امکانات لازم  را بدهند تا در گذر زمان با دریافت تسهیلات ارزان بجای تعطیلی ۱۰۰درصد بتوانند با کسب دانش بیشتر، آوردن تکنولوژی جدید  و تولید مواد اولیه در داخل و دریافت تسهیلات و خدمات ، تولیدات خود را به ۱۰۰ درصد تولید داخلی افزایش دهند.

 

حرف  آخر...

حسینی در پایان با اشاره به روند پیش روی تصمیم گیران گفت : متاسفانه با تسری بخش نامه های غیر ضروری  به مناطق آزاد سرمایه های تولید کنندگان چه در ابعاد مادی و معنوی و چه کارآفرینی اشتغال به سمت تعطیلی و نابودی می روند.اما با برنامه ریزی، استفاده از نظرات تولید کنندگان و تلاش برای احیای تولید می توان جزیره کیش را مکانی امن برای جذب سرمایه گذار ، تولید و اشتغال در سطح کشور معرفی کرد کما اینکه قابلیت های بالایی نیز برای ورود به حوزه صادرات کالای با کیفیت ایرانی نیزاز جزیره کیش وجود دارد.

 

 

 شماره خبر : 4213         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.