نمایشگاهی که انتظارات را برآورده نکرد! پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش
مساعدت در تمدید اقامت گردشگران در هتل های کیش
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش

  آخرين اخبار
شنبه 1 اردیبهشت 1403 ، 11 شوال 1445 ، 20 آپریل 2024 ، شماره 4443 (1827 دوره جدید)
مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در کیش برگزار می‌شود
تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت در جزیره کیش
شعبانی مقدم جایگزین زائری در پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش شد
بهره برداری از دستگاه ماموگرافی در بیمارستان کیش
شرایط پوشش حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جزیره کیش را فراهم خواهیم کرد
میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
چهارشنبه 29 فروردین 1403 ، 8 شوال 1445 ، 17 آپریل 2024 ، شماره 4442 (1826 دوره جدید)
رئیس جمهور و هیأت دولت نگاه ویژه ای به مناطق آزاد و ویژه دارند
همکاری مشترک کیش و ارس برای تکمیل ظرفیت گردشگری
  پربيننده ترين اخبار
برگزاری جشنواره نان و شیرینی در کیش
دوشنبه 20 فروردین 1403 ، 28 رمضان 1445 ، 8 آپریل 2024 ، شماره 4436 (1820 دوره جدید)
یکشنبه 26 فروردین 1403 ، 5 شوال 1445 ، 14 آپریل 2024 ، شماره 4439 (1823 دوره جدید)
ایرانی‌ها برای خرید به جای کشورهای خارجی باید به مناطق آزاد بروند
دولت، در جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد ناکام بوده است
استقبال خوب گردشگران از تفریحات دریایی در ایام نوروز کیش
برگزاری آئین تجلیل و تکریم پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
سرپرست جدید مدیریت فناوری‌های راهبردی و تحول دیجیتال شورایعالی مناطق آزاد منصوب شد
اختصاص دستگاه ماموگرافی سه بعدی به بیمارستان کیش
تغییر تاریخ برگزاری مسابقات جهانی تکواندو به میزبانی کیش
تقدیر از دو فعال رسانه ای توسط سازمان منطقه آزاد کیش
اجرایی شدن نرخ‌های جدید حمل و نقل درون شهری از اول اردیبهشت در کیش
راه اندازی آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

اما و اگرهای برگزاری نمایشگاه بین المللی فرهنگ ایران زمین در جزیره کیش؛
نمایشگاهی که انتظارات را برآورده نکرد!

گزارش : ن – رجبی

  


علی رغم حضور غرفه هایی با کیفیت و جذاب در نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در جزیره کیش انتظارات غرفه داران آنطور که باید و شاید تامین نشد و نقدهای بسیاری به عملکرد مسئولان و مدیران اجرایی وارد آورد. عدم حضور کشورهای خارجی، نبود اطلاع رسانی و تبلیغات پیش از برگزاری نمایشگاه، استقبال ضعیف مردم، عدم پاسخگویی و رسیدگی مسئولان به مشکلات حین برگزاری؛ نبود امکانات رفاهی در محوطه نمایشگاه و... از دلایل عمده این نارضایتی ها عنوان می شد. امید است در برگزاری رویدادهای بعدی که قطعا در 6 ماهه دوم سال در جزیره کیش بیشتر شاهد آن خواهیم بود شاهد نظم و برنامه ریزی دقیق برگزار کنندگان باشیم تا غرفه داران بتوانند بهترین بهره برداری را از رویداد ها انجام دهند در غیر این صورت برگزاری این نمایشگاه در این سطح از کیفیت آورده قابل قبولی برای جزیره کیش نخواهد داشت!

 

 

نوشتار پیش رو ضمن مروری بر اهمیت نمایشگاهها به طور کلی و ظرفیت های ویژه جزیره کیش در زمینه برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی بر آن است تا با نگاهی به روند برگزاری نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در جزیره کیش و گفت و گو با برخی غرفه های فعال در این نمایشگاه و بیان نارضایتی هایی که در طول دوران برگزاری وجود داشت، توجه مسئولان را به این نکته جلب نماید که برگزاری چنین نمایشگاه هایی به عنوان فرصتی طلایی می تواند نقش مهمی در بازگرداندن رشد و رونق اقتصادی و جذب گردشگر در جزیره ایفا کند. به طور قطع تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی های منظم و برگزاری با کیفیت نمایشگاهها و رضایتمندی مدعوین و غرفه داران است . اما آیا این مهم در برگزاری نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در نظر گرفته شده بود؟ نمایشگاهی که با غرفه های جذابی از سراسر کشور میزبان مخاطبانش بود و محصولات بسیار با کیفیت، فاخر و ارزشمندی را به مخاطبان عرضه می کرد اما شرایط طبق انتظار  غرفه دارانش پیش نرفت و نارضایتی های بسیاری را به دنبال داشت به طوریکه این نارضایتی ها متاسفانه در انظار عمومی و در محوطه نمایشگاه در روزهای متوالی به چشم می خورد و مسئولی هم جهت پاسخگویی یا حضور نداشت و یا حضورش بدون نتیجه بود! نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین علیرغم  اعلام اولیه برای حضور چندین کشور خارجی غرفه داران را سورپرایز کرد اما در هنگام برگزاری  خبری از غرفه داران و بازدیدکنندگان خارجی نبود! اطلاع رسانی که می بایست از ماههای گذشته در سطح شهر دیده می شد  صورت نگرفته بود و درصدی بالایی از مردم روز آخر نمایشگاه مطلع شده بودند! فروش پایین محصولات، عدم استقبال مردم، عدم حضور مسئول پاسخگو، نبود امکانات اولیه رفاهی در طول برگزاری نمایشگاه مثل آبسردکن و... از جمله مواردی بود که این نمایشگاه را در پایین ترین سطح ممکن کیفی از دیدگاه مخاطبانش معرفی کرد.

 

اهمیت برگزاری نمایشگاهها

اهمیت و نقش نمایشگاه در توسعه ملی، بازاریابی و حضور در بازارهای جهانی انکار ناپذیر است. نمایشگاه در واقع یکی از ابزارهای بسیارمهم بازاریابی است که باید درخدمت توسعه تجارت و صادرات کشور قرار داشته باشد. در بسیاری از مطالعات به نقش و اهمیت ابزارهای توسعه صادرات و بخصوص برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی بعنوان یکی از ابزارهای مهم توجه خاصی شده است. در این میان یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از شرکت ها و فعالان حوزه های مختلف صنایع با آن مواجه هستند فاصله میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که به طرز چشمگیر و نگران‌کننده ای افزایش یافته است. این دو گروه، ارتباطات محدودتری با یکدیگر دارند؛ همین عامل موجب افزایش بی رویه قیمت محصولات و خدمات شده است. نتیجه این کار جز نارضایتی مشتریان، کاهش فروش و رکود تولید، نخواهد بود! نمایشگاه های بین المللی با تأمین یک فضای گسترده، حرفه ای، بی واسطه و کاملاً دوستانه، زمینه را به گونه ای فراهم می کند که تولیدکننده و مصرف کننده را در شرایط بازار امروزی در یک مکان منظم و برنامه‌ریزی شده با یکدیگر مرتبط سازد. به طور قطع، ارتباط بدون واسطه میان مصرف کننده یا مشتری با تولید کنندگان کالا و خدمات، بسیاری از هزینه ها را کاهش داده، رضایتمندی مشتری را افزایش می‌دهد و در نهایت، به نفع تولیدکننده و مشتری خواهد بود.به این ترتیب ماموریت ویژه برگزاری نمایشگاه ها ضمن معرفی واحد های تولیدی به یکدیگر و در زیر یک سقف واحد، برقراری تعامل و در نهایت فعالیت اقتصادی در جهت رشد و توسعه در ابعاد منطقه ای، ملی و بین المللی خواهد بود.

 

 

ظرفیت های جزیره کیش

مرکز نمایشگاههای بین المللی کیش

فضای ۲۱ هزار متر مربعی مرکز نمایشگاه های بین المللی ، در کنار امکانات بندری، فرودگاهی و اقامتی مناسب ، کیش را به مطلوب ترین مرکز نمایشگاهی کشور تبدیل کرده است.جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور با برخورداری از تسهیلات و زیر ساخت های مناسب از جمله بندر و فرودگاه مجهزبه پیشرفته ترین فناوری ها و امکانات تخصصی، عدم نیاز به روادید برای گردشگران خارجی، سیستم حمل و نقل شهری مطلوب، مراکز اقامتی مدرن و امکانات و تجهیزات استاندارد نمایشگاهی ، سالیانه میزبان برگزاری تعداد زیادی از نمایشگاه های ملی و بین المللی است.

در جزیره کیش ایجاد یک مرکز بین المللی نمایشگاهی با سه سالن به مساحت ٢١٠٠٠ متر مربع در مجاورت فرودگاه بین المللی کیش فرصت بسیار خوبی را برای برگزاری نمایشگاه های متعدد و تخصصی فراهم کرده است به طوریکه جزیره کیش تا پیش از این هر ساله نزدیک به ۲۰ نمایشگاه بین المللی و تخصصی را میزبانی می نمود.

سالن های مرکز نمایشگاهی کیش مجهز به تجهیزات و امکانات استاندارد نمایشگاهی، فنی و خدماتی می باشد که قابلیت برگزاری نمایشگاه های وسیع و یا برپایی همزمان چند نمایشگاه را دارا است. این مرکز نمایشگاهی دارای  ۳ سالن نمایشگاهی با قابلیت جداکننده، سالن اجتماعات، فضاهای عمومی و رفاهی VIP، اتاق مذاکره، دفتر خبرنگاران، نماز خانه، کافی شاپ و کافی نت را در خود جای داده است. وسعت فضای تحت پوشش این مجموعه، ٢١٠٠٠ متر مربع است که از این میزان ۷۰۰۰ متر مربع فضای باز مربوط به محوطه نمایشگاه با ارتفاع١٢ متری سقف سالنها و ظرفیت واگذاری ١٥ خط تلفن است .سالن اجتماعات این مجموعه نمایشگاهی نیز میزبان مدعوین برنامه های جانبی و کارگاهای تخصصی در حاشیه هر نمایشگاه خواهد بود. همچنین سیستم اینترنت بی سیم فعال در تمامی فضای سالن ها، ظرفیت٦٠ تناژ برودتی خنک کننده ها برای هر سالن، ظرفیت پارک٥٠٠ دستگاه خودرو در پارکینگ های مجاور سالن، فاصله ۶ کیلومتری تا مرکز شهر و فاصله ۵ کیلومتری تا بندرگاه کیش از جمله مزیت های مرکز بین المللی نمایشگاه های این منطقه آزاد است.

مرکز همایش های بین المللی کیش

مرکز بین المللی همایش های کیش" با در اختیار داشتن سالن های چند منظوره همراه با امکانات جانبی و کاملاً مجهز در فضایی به وسعت 13000 متر مربع احداث گردیده است. این مجموعه مکان مناسبی جهت برگزاری انواع جلسات ، همایش ها ، سمپوزیم ها ، کنگره های علمی و سایر گردهمایی ها به شمار می آید. از مزایا و امکانات ویژه این مرکز واقع شدن در محیطی آرام واقع در نوار ساحلی جزیره زیبا و مرجانی کیش همراه با شرایط بسیار مناسب رفاهی ، تفریحی ، گردشگری ، اقامتی و بهره مندی از امتیازات خاص و ویژه مناطق آزاد تجاری می باشد.

این مرکز  شامل 6 سالن همایشی با ظرفیت های 750، 110 ، 60 ، 49 ، 44، 34 و اتاق های مذاکره با چیدمانهای مختلف و همچنین فضای نمایشگاهی خوب و رستورانی به گنجایش 400 نفر و همچنین با برخورداری از امکانات قابل ملاحظه پذیرای برنامه های مختلف در سطح ملی و بین المللی می باشد

تالار شهر کیش

سالن تالار شهر ۳ هزار متر مربعی جزیره نیز با ظرفیتی بیش از ۲ هزار نفرکه در نوار ساحلی جزیره، مرکز شهر و نزدیک به مراکز خرید ، بازارها و هتل ها قرار دارد، فضایی مطلوب و بستری مناسب برای برپایی جشنواره ها ، کنسرت ها ، جنگ ها و جشنهای فرهنگی و عمومی را ایجاد کرده است. این تالار همچنین امکانات و تجهیزات مناسبی همچون سن بزرگ اجرا ، دکوراسیون متناسب با برگزاری برنامه های مختلف، سیستم به روز صوت ،تصویر و نور پردازی، دفاتر اداری ، سیستم آتش نشانی و تأسیساتی استاندارد را شامل می شود.

 

 

اما نخستین نمایشگاه بین المللی فرهنگ ایران زمین آنطور که معرفی شد...

نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین با محوریت فعالیت های فرهنگی، هنری، اقوام، پوشاک و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز بین المللی نمایشگاهی جزیره کیش برگزار شد.این رویداد با حضور معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دبیر کل اکو، سفرای برخی کشورها در تهران، رییس فراکسیون فعالیت های فرهنگی و نمایشگاه های مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس، سفرای برخی کشورها ،مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و مشاورامور بانوان استاندار هرمزگان در طول 4  روز از ۱۴ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در محل نمایشگاه بین‌المللی کیش با همکاری پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

این نمایشگاه جمعا با ۱۰۸ غرفه با حضور ۶۰ مجموعه فعال استان های کشور در حوزه صنایع دستی، ۱۱ انتشاراتی، ۱۱ آژانس گردشگری داخلی و خارجی، هشت هتل، ۴۰ شرکت استارتاپی، ۲ دانشگاه و ۶ موزه خصوصی و یک موزه دانشگاهی برگزار گردید.نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران زمین همه حوزه های فرهنگ ایران زمین در بخش های مختلف از جمله پوشاک، صنایع دستی، هنرهای سنتی، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و انتشارات، گردشگری و جاذبه های غذایی نقاط مختلف کشور را به نمایش گذاشت.

معرفی اقلیم، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خدمات و تجهیزات هتلی، مد و پوشاک اقوام ایرانی، خوراکی‌های محلی، گردشگری و تجارت الکترونیک و برگزاری دوره‌ها و کارگاه های تخصصی در حوزه فرهنگ، گردشگری و راهکارهای توسعه بازار، کافه سرمایه (مکانی برای ملاقات غرفه‌داران با سرمایه‌گذاران برای توسعه محصولات)، رقابت بین استارتاپ‌های فرهنگی-گردشگری با همکاری صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست‌جمهوری از جمله محورها، برنامه‌ها و رویدادهای این نمایشگاه بود.

 

 

ضررهای مالی؛ ارمغان غرفه داران از نمایشگاه  

فرحناز علوی؛ رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی استان هرمزگان که مسئولیت یکی از زیبا ترین و فعالترین غرفه ها در این نمایشگاه را عهده دار بود در گفت و گو با خبرنگارما گفت: برای حضور در نمایشگاه فرهنگ ایران زمین غرفه ای برای اعضای کانون زنان بازرگان هرمزگان در رشته های صنایع دستی، زیورآلات و گردشگری که دارای مهارت کافی بودند گرفته و برنامه ریزی شد. علوی افزود : از نظر من شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی که هنرهای مختلف از استان های مختلف به معرض دید عموم مردم گذاشته می شود می‌تواند نقش مهمی در معرفی و تبادل تجربیات مفید ایفا نماید تا بتوان به بهترین نحو محصولات را عرضه کرد. وی با بیان اینکه متاسفانه ما به این امید در این نمایشگاه شرکت کردیم تا بتوانیم با صادرکنندگان محصولات ارتباط برقرار کرده و برای اعضای خود در حوزه اقتصادی موثر عمل کنیم افزود: یکی از اصلی ترین وظایف کانون زنان بازرگان توجه به مقوله بازاریابی است تا محصولاتی که بعضا در داخل کشور فروش چندانی ندارد برای صادرات مهیا شوند اما این انتظار به هیچ عنوان در این نمایشگاه برآورده نشد. رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی استان هرمزگان در بیان نقاط ضعف نمایشگاه فرهنگ ایران زمین گفت: این نمایشگاه  از نظر اطلاع رسانی برای حضور بازدید کنندگان بسیار ضعیف عمل کرد و بسیاری از شرکت کنندگان و غرفه داران نسبت به این موضوع معترض بودند. علوی با بیان اینکه در هنگام عقد قرارداد گفته شده بود که از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که این اتفاق نیفتاد و بسیاری از برنامه ریزی ها بدون نتیجه ماند به زمان برگزاری نمایشگاه که ماه صفر و مصادف شدن با رفتن زوار به کربلا و نیز گرمای هوا اشاره کرد و گفت: به نظر من اصلا زمان مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته نشده بود چون اکثر پرواز ها کنسل می شد و در تابستان  به علت گرمای هوا علاوه بر استقبال محدود کیشوندان گردشگر زیادی نیز حضور نداشت واین موضوع باعث شد اکثرغرفه داران را با ضرر های مالی مواجه نمود. رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی استان هرمزگان ضمن تشکر و تقدیر از کسانی که اقوام مختلف با آداب و رسوم و سنن مختلف را زیر یک سقف جمع کردند گفت: ایده و موضوع برگزاری بسیار خوب بود، به امید اینکه قبل از برگزاری هر نمایشگاهی تمام جوانب برای برگزاری هر چه باشکوه تر در نظر گرفته شود تا با کمترین میزان نارضایتی شاهد برگزاری یک رویداد جذاب و پر منفعت برای همه شرکت کنندگان و بازدید کنندگان باشیم.

علوی در بیان فعالیت های جاری کانون متبوعه خود گفت : کانون زنان بازرگان از بانوان فعال در زمینه های صادرات، واردات، حمل ونقل، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و... حمایت می کند و از تجربیات هیئت مدیره و متخصصان و کارشناسان برای ورود هرچه بهتر تازه واردان به این حوزه ها استفاده خواهیم کرد. رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی استان هرمزگان افزود:  زنان فعال در حوزه های مختلف را سامان دهی کرده و برای حمایت از اعضاء در زمینه های مختلف اعم از بازاریابی، تهیه غرفه در جهت حضور آنان در نمایشگاه های داخلی و بین الملی تمام تلاش خودرا بکار خواهیم گرفت؛ حضور بانوان در حوزه گردشگری و صنایع دستی در نمایشگاه  فرهنگ  ایران  زمین هم در راستای حمایت از این قشر هنرمند و  زحمت کش انجام شد. وی برگزاری چنین نمایشگاههایی را راهی کاربردی برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت : اگر این نمایشگاهها با کیفیت مطلوب و با حضور غرفه های خارجی برگزار شود می توان حداکثر بهره برداری را در جهت جذب مشتری و سرمایه گذار خارجی و داخلی انجام داد .

 

عدم اطلاع رسانی؛ استقبال کم و نبود کشورهای خارجی

پرباره؛ عضو هیئت مدیره کانون زنان بازرگان تجربه حضور در نخستین نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران زمین را اینگونه توصیف کرد: استان هرمزگان در این نمایشگاه حضور بسیار پر رنگی داشت و در جزیره کیش به تنهایی چندین غرفه را به خود اختصاص داد. جهاد دانشگاهی استان هرمزگان، شهرداری بندرعباس، فنی و حرفه ای استان و کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی استان هرمزگان و تعدادی از برندهای مطرح استان هرمزگان هم حضوری فعال داشتند که با هزینه خودشان در این نمایشگاه شرکت کردند. وی میزان استقبال از نمایشگاه را بر خلاف تصورات خود قبل از برگزاری نمایشگاه بسیار پایین توصیف کرد و در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:  نارضایتی در میان بسیاری از غرفه داران وجود داشت و این موضوع به هیچ عنوان زیبنده منطقه گردشگری چون جزیره کیش نبود. وی هدف از حضور کانون زنان بازرگان استان هرمزگان  در نمایشگاه را توجه به مقوله بازاریابی محصولات صنایع دستی عنوان کرد و گفت: محصولات ارائه شده در این نمایشگاه در حد استاندارد جهانی بود و پیدا کردن بازار هدف و برقراری ارتباط با سایر همکاران خصوصا غرفه های خارجی، فروش صنایع دستی استان ، ترویج فرهنگ استان هرمزگان در جزیره کیش،  معرفی آداب و رسوم استان هرمزگان به دیگر استان ها و ارتباط با کشورهای خارجی از دیگر اهداف ما برای حضور پررنگ در نمایشگاه بود . پرباره ادامه داد: برخلاف چیزی که اعلام شده بود حضور کشورهای خارجی بسیار پایین بود و ما نتوانستیم انتظارات خود را برآورده کنیم. پرباره  نقش برگزاري اين نوع نمايشگاهها را در رونق گردشگري بسیار مهم  ارزیابی کرد و گفت: هر قدر این نوع نمایشگاه با نظم و برنامه ریزی بیشتری برگزار شود باعث می شود ما بتوانیم با بازارهای دیگر آشنا شویم و کالاهایی را در حد استانداردهای جهانی تولید و عرضه کنیم .  وی افزود: هرمزگان در حوزه گردشگری و بومگردی جایگاه بسیار ویژه ای دارد و دارای مکان های بکر زیادی است که تا کنون شناخته نشده که اخیرا لیدرهای آموزش دیده برای معرفی این مکانها زحمات بسیاری می کشند. وی در پایان گفت: اگر مسئولان در حیطه معرفی هرچه بهتر نقاط جذاب گردشگری استان هرمزگان که هنوز کاری روی آن انجام نشده اقدام نمایند می توانیم در جهت جذب توریست فعالیت بسزایی داشته باشیم و در این صورت خواهیم توانست با ارائه راهکارهای توسعه ای در حوزه های اقتصادی بسیار فعال عمل کنیم.

 

نمایشگاهی که بیشتر شبیه بازارچه بود

مهناز آقازاده؛ رییس هیات مدیره کانون زنان بازرگان کیش و یکی از فعالان نمایشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه نمایشگاه فرهنگ ایران زمین اسمی جذاب برای مخاطب بود و با توجه به اعلام حضور کشورهای همسایه و استان های کشور، طبیعتا توانست نظر تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی را جلب نماید و غرفه ها را واگذارکنند ولی متاسفانه نمایشگاه در شان جزیره کیش برگزار نشد. وی  گفت: حتی برگزار کنندگان الفبای ابتدایی برپایی یک نمایشگاه را رعایت نکرده بودند. آقا زاده از جمله نقاط ضعف برپایی نمایشگاه فرهنگ ایران زمین در جزیره کیش را اطلاع رسانی بسیار ضعیف آن عنوان کرد و گفت: بسیاری از مردم از برگزاری نمایشگاه  اظهار بی اطلاعی می کردند، سر در غرفه ها با فونت ریز و ناخوانا چاپ شده بود، غرفه ها شماره بندی نداشتند، درزمان ورود غرفه داران به نمایشگاه وسایل کنترل نشد و زمان خروج هم با پر کردن یک فرم، هر کالایی را می خواستید می توانستید از نمایشگاه خارج کنید! از بازدید کنندگان خارجی خبری نبود، اکثر استان ها شرکت نکرده بودند و تعداد زیادی از مشارکت کنندگان ناراضی بودند و اعلام می داشتند که نمایشگاه دستاوردی برایشان نداشته است و بیشتر به یک بازارچه شبیه بود که عده ای  بتوانند ساعاتی با دیدن آن و خوردن غذاهای محلی خوش باشند ولی برای کسانیکه هزینه کرده بودند و در نمایشگاه حضور داشتند هیچگونه بازدهی مطلوبی نداشت.

رییس هیات مدیره کانون زنان بازرگان کیش ادامه داد: اگر چه برگزاری نمایشگاه بسیار حائز اهمیت است ولی نکات زیادی باید در برگزاری آن رعایت شود از جمله: تاریخ برگزاری نمایشگاه، زیر ساختهای نمایشگاه، تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب، چاپ کتاب نمایشگاه، سرمایش و گرمایش مناسب، مدعوینی که بتوانند در دستاورد نمایشگاه تاثیرگذار باشند مثل اتاق های بازرگانی و رایزنهای فرهنگی و...

 آقازاده در پایان با طرح این پرسش که چرا با وجود پتانسیل های بالای جزیره کیش از فرصتهای نمایشگاهی استفاده بهینه نمی شود، مشکل پروازهای داخلی کیش حل نمی شود، پروازهای عمان، قطر، ترکیه و دیگر همسایه های کشورمان و حتی چین به جزیره کیش فعال نمی شود و ... ادامه داد: جزیره کیش ظرفیت برگزاری نمایشگاههای بین المللی را دارد و اگر به زیرساختهای نمایشگاهی، پروازها، هتل ها، مراکز پذیرایی و دیگر جوامعی که به نوعی با نمایشگاه در ارتباط هستند توجه کافی شود می توان با مراکز نمایشگاهی عمان، قطر، چین و ... قراردادهای نمایشگاهی مشترک منعقد نمود و با برگزاری نمایشگاههای بین المللی در شان جزیره، فرهنگ ایران زمین را به درستی و راستی، بصورتی گسترده معرفی کرد و با صادرات کلیه صنایع ایرانی دستاوردی شایسته در جهت توسعه پایدار به دست آورد اما متاسفانه اراده ای برای آن وجود ندارد.

 

نتیجه گیری

حفظ كيفيت خط قرمز مديريت در برگزاری نمايشگاه‌ ها است، بايد با استاندارد و كيفيت و تفكر بين‌المللي حركت كنيم وگرنه چسباندن قيد بين‌المللي به یک رویداد نمايشگاهي بدون عملكرد بين‌المللي ضد ارزش خواهد بود.برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داخلي در چارچوب قوانين براساس نيازهاي کشور به كالاهاي سرمايه‌اي با هدف صادراتي کردن توليدها از طريق نمايشگا‌ه‌هاي بين‌المللي يكي از محورهايي است که باید در جزیره کیش با توجه به پتانسیل های موجود به دنبال آن باشیم.نمایشگاههای باید به نحوی برگزار شود که غرفه دار در پایان رویداد احساس باخت و هدر رفت هزینه هایش را نداشته باید و مهمتر از همه اطلاع رسانی است که حداقل از دو ماه قبل انجام شود. توجه به این امور مهم و بسیاری از مسائل دیگر که در این گزارش  نمی گنجد می تواند جزیره کیش را به قطب صنعت نمایشگاهی کشور تبدیل کند؛ موضوعی که مسئولان همواره به آن تاکید  دارند  و متاسفانه در عمل چیزی دیده نمی شود!

 شماره خبر : 4154         آرشيو گزارش ویژه         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.