هاشمی در طرح های خود در بخش زیور آلات ازالگوی معماری معاصر زیبای جزیره کیش
الهام گرفته بود که مورد توجه بسیار داوران این جشنواره قرار گرفت، وی در گفت و گو
با خبرنگار ما گفت: معماری، کالبد روایت گر تاریخ و فرهنگ یک سرزمین است و طراحی
های صورت گرفته با پذیرش این آثار معماری به عنوان نمادی از آرمانشهر حاکمیت زمان
وبا توجه به قرارگیری این آثار در معرض فراموشی، تخریب و
تغییر کاربری، رسالت خود را به عنوان یک کیشوند در پرداختن به این الگوی معماری دیدم،
الگویی که به دلیل مدرن بودن، انعطاف پذیر، انطباق پذیر، سبک و زیبا و به دلیل داشتن
الگوی مشخص، قابل گسترش در حوزه های مختلف و تکامل یافتن در طول زمان است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد کیش؛ سومین جشنواره ملی مد و معماری سیپال با حضور اعضای
شورای سیاستگذاری و هیئت داوران، چهره های پیشکسوت حوزه معماری در فرهنگسرای نیاوران
در تهران برگزار شد.
سهیلا جبری؛ مدیر جشنواره در این نشست با اشاره به چالشهای موجود در مسیر برگزاری
سومین دوره جشنواره سیپال در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیتهای متعدد دررابطه
با برپایی جلسات، کارگاههای آموزشی و در نهایت شیوه برگزاری، گفت : به رغم همه مشکلات
به وجود آمده، بنا شد تا با تلفیقی از روشهای حضوری و مجازی، برنامههای مورد نظر را پیش ببریم و در نهایت تلاش
کردیم با برپایی نمایشگاهی مجازی از آثار برگزیده در بخشهای مختلف، نمایشی منحصربه
فرد از هنر هنرمندان کشورمان را در معرض دید عموم قرار دهیم.
وی افزود: دوره نخست جشنواره با شعار فرهنگ و اصالت ایرانی، دوره دوم با محوریت
جاده ابریشم و سومین دوره سیپال با عنوان مد و معماری در حالی برگزار شد که در این
دوره تلاش کردیم تا جایگاه ویژهای برای جوانان و دانشجویان ایجاد کنیم چرا که معتقدیم
یکی از رسالتهای سیپال از بدو شکل گیری، توجه به کشف استعدادهای علاقهمند به حوزه
مد و معماری از سراسر کشور بوده است.
جبری در ادامه به تأسیس شورای عالی معماری با تکیه بر موضوع این دوره از جشنواره
اشاره و تصریح کرد: در ادامه مسیر نیز بنا داریم همه ساله و بنا بر موضوع جشنواره،
یک شورای تحصصی متشکل از کارشناسان و اساتید امر ایجاد کنیم و در این دوره نیز به گفته
اعضای این شورا به گونهای هنرمندانه و حرفهای از دریچه مد به مقوله معماری پرداخته
شد.
خاتون شهبازی، دبیر جشنواره سیپال هم در رابطه با این جشنواره گفت : ۲۸۷۵ اثر تا
۱۵ آبان ماه که آخرین مهلت ارائه آثاربود در سایت مسابقه بارگذاری شد و در حدود ۲۵
هزار ساعت دوستان شرکت کننده مشغول کار بودند، خوشحالیم که آثار طی دو ماه بررسی و
داوری شد. محوریت اصلی استعدادیابی و حمایت که از موضوعات مهم سی پال است باعث شد دوستانی
که در یک بخش شرکت کرده بودند آثارشان به بخش های دیگر هم ارسال شود تا اگر توانمندی
در بخش های دیگر هم دارند شناسایی شوند و بتوانند فعالیت خود را ادامه بدهند. با وجود
اینکه این جشنواره به شکل مجازی برگزار شد اما به اندازه چند جشنواره حضوری زمان و
انرژی صرف شد و از همه اساتیدی که در این راستا به ما کمک کردند سپاسگزاریم.
در پایان از برگزیدگان رشته های مختلف تقدیر شد؛ هستی غلامی همدانی، رتبه اول
طراحی لباس و مریم آشوری فر، رتبه اول طراحی جواهر و زیورآلات را کسب کردند و سید مهدی هاشمی از جزیره کیش رتبه اول تصویر سازی را در بین
شرکت کنندگان کسب نمود. همچنین در بخش طراحی زیور آلات تقدیرنامه ویژه شورای عالی معماران
به وی اختصاص داده شد و در بخش استایل نیز مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفته و لوح تقدیر به وی اهدا
شد. نکته جالب در طراحی های او الهام گرفتن از الگوی معماری معاصر جزیره کیش بود.
سید مهدی هاشمی متولد جزیره کیش و کارشناس مهندسی معماری از پردیس بین الملل کیش
دانشگاه تهران است. هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در شهریور امسال اطلاعیه
مسابقه مبنی بر برگزاری سومین جشنواره ملّی مد منتشر شد که محوریت مسابقه امسال معماری
بود و در کنار افراد صاحب نام حوزه مد در کشور جهت بررسی آثار، شورای عالی معماران
متشکل از اساتید و افراد برجسته معماری آثار را بررسی کردند. وی افزود: در میان حدود2800 اثر
ارسال شده، که خوشبختانه آثار بنده مورد توجه داوران این رقابت قرار گرفته و توانستم
در سه بخش مجزا در بخش زیورآلات؛ تقدیر ویژه شورای عالی معماران، تقدیر بخش استایل
و رتبه اول تصویرسازی را کسب نمایم.
وی در خصوص چگونگی الهام گرفتن از معماری کیش در طرح ها و
آثارش گفت: با توجه به اینکه بناهای معماری معاصر کیش در معرض فراموشی، تخریب و تغییر
کاربری نامتعارف است، رسالت خود را به عنوان یک کیشوند در یادآوری و پرداختن به این
الگوی معماری دیدم ، الگویی که به دلیل مدرن بودن، انعطاف پذیری، انطباق پذیری، سبک
و زیبا و به دلیل داشتن الگوی مشخص، قابل گسترش در حوزه های مختلف و تکامل یافتن در
طول زمان است و تمامی این بناها واجد ارزش هنری بوده و بی شک شایسته قرارگیری در
فهرست میراث فرهنگی و ملّی میباشند. زمانی که جزیره کیش با ایجاد نظام شهری، الگوی
معماری و مناطق تفریحی و گردشگری به دنبال قرارگیری به عنوان مقصد اول گردشگری بین
المللی بود، کمتر اثری از زندگی شهری در دیگر مناطق حوزه خلیج فارس یافت می شد.
به همین بهانه در پایان مروری بر تاریخچه شیوه معماری معاصر کیش خواهیم داشت:
دردهه چهل همراه با جنبش ساده سازی و مینیمالیسم جهانی که در ایران نیز به
صورت بومی شده بازتاب پیدا کرده بود، اولین طرح توسعه کیش آغاز شد.به واسطه حضور
دانشجویان و اساتید به روز و همگام با جنبش های هنری و معماری شیوه ای نو در نقطه
ای از سرزمین ایران شکل گرفت که از آن به شیوه معماری معاصر کیش نام میبریم. این
شیوه با پذیرش سیر تاریخی ایران و با تاثر از خط نوشتاری آن در دوران متفاوت
(باستان، سلطه مغول و نفوذ اعراب) بر خطوط عمودی، افقی و مورب که پایه مربع،
مستطیل و مثلث هستند بنا نهاده شده است. شیوه معماری معاصر کیش، ادامه دهنده و
تکامل یافته ی جریان اولیه در معماری مدرن است که با خلاقیت معماران ایرانی، بومی
شده و در کارکرد های گوناگون از آن بهره گرفته اند.
در این سال ها برای ایجاد تشخص درجزیره کیش و معرفی آن به عنوان یک مقصد ممتاز
گردشگری، معماری منحصر به فردی در کیش شکل گرفت. این معماری که از طرح های کاملا
ایرانی الهام گرفته و از زیربنای فکری ممتازی بهره مند است، برمبنای رابطه مستقیم
و نزدیکی خط با معماری یک کشور، با مصالح و تکنولوژی جدید و با فرم مدرن و به صورت
کاملا هماهنگ و مدیریت شده شکل گرفته که منجر به پدید آمدن نمونه
ای کم نظیر از نظام معماری و شهرسازی شد .الگویی که
منجر به طراحی و ساخت بناهای مختلفی با کاربری و مقیاس متفاوت شد که برخی ویژگی
های این معماری و مهمتر از همه جنبه ی فرمی آن، در اولین برخورد نگاه هر بیننده را
به خود جلب میکند.