برای نجات فوتبال کیش امیدی به فدراسیون نیست؛ منطقه آزاد راسا اقدام کند پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
کیش میزبان نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و مروارید
شناگران برتر دختر کیش معرفی شدند
ریال دیجیتال می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کیش باشد
برای "قشم"درحال اجرا، برای "کیش" ممنوع!
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش

  آخرين اخبار
اخراج هیئت های ورزشی کیش از مجامع فدراسیون ها آیا صحت دارد؟!
تبلیغات گسترده بزن بریم کیش در شهرهای مختلف کشور
آغاز پلاک گذاری خودروهای سواری وارداتی در جزیره کیش
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران شد
با تعهد و همکاری می توانیم مکانی سالم تر برای زندگی ایجاد کنیم
سه شنبه 12 تیر 1403 ، 25 ذی الحجه 1445 ، 2 جولای 2024 ، شماره 4500 (1884 دوره جدید)
صدور مجوز حرکت شبانه کشتی مسافربری برای جزیره کیش
گرمای هوا بهترین فرصت برای مقابله با پشه آئدس
کشتی مسافربری مریم به ناوگان دریایی کیش پیوست
اعمال تخفیف مدیریت مصرف از دوره خردادماه سال جاری برروی قبوض مشترکین شرکت آب و نیروی ماهتاب کیش
  پربيننده ترين اخبار
اشک های مهندس یزدان پناه ، استدلال های مرعشی و تفکرات انصاری لاری برای انتخاب پزشکیان
دکتر پزشکیان در صدر آراء جزیره کیش
یکشنبه 10 تیر 1403 ، 23 ذی الحجه 1445 ، 30 ژوئن 2024 ، شماره 4498 (1882 دوره جدید)
مهندس یزدان پناه در شب اکران فیلم "قصه های کیش":
سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور
ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادها وارگانهای مختلف کیش دستاوردهای ارزشمندی برای جزیره به همراه دارد
182 قانون متناقض درباره مناطق آزاد وجود دارد
رسیدگی به 37000 پرونده در سال گذشته
برگزاری جشن عید غدیرخم در کیش
به شرکت های هواپیمایی برای تقویت سفر به کیش مشوق هایی داده می شود
دوشنبه 11 تیر 1403 ، 24 ذی الحجه 1445 ، 1 جولای 2024 ، شماره 4499 (1883 دوره جدید)
مریم محبی صاحب برنز مسابقات قهرمانی کشورشد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

نادر فریاد شیران مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در گفتگو با روزنامه اقتصاد کیش؛
برای نجات فوتبال کیش امیدی به فدراسیون نیست؛ منطقه آزاد راسا اقدام کند

نادر فریاد شیران نامی کاملا آشنا در فوتبال و ورزش ایران است . بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال و راه آهن تهران ، مربی تیم ملی در دوران سرمربیگری محمد مایلی کهن که طلایی‌ترین نسل فوتبال ایران پس از انقلاب را معرفی کردند و در جام ملت‌های 1996 عنوان سومی جام را بدست آورد.

  

نادر فریاد شیران فوتبال خود را از تیم لوکوموتیو تهران که تیم جوانان راه‌آهن بود آغاز کرد و به تیم ملی جوانان ایران  دعوت شد. سپس راهی تیم اصلی راه‌آهن شد و در لیگ تخت جمشید بازی کرد واز آنجا  در سال  1355از برق شیراز به  تیم ملی فوتبال ایران  دعوت شد و سالها برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد. او دوران مربی‌گری خود را در کنار محمد مایلی‌کهن و از تیم ملی فوتسال ایران آغاز کرد . همکاری او با محمد مایلی‌کهن برای سال‌ها ادامه پیدا کرد و علاوه بر تیم ملی در باشگاههای متعددی در لیگ برتر فوتبال ایران مربیگری کرد. وی  هم چنین  مدتی مدیرعاملی باشگاه استقلال  تهران را عهده دار شد. فریاد شیران از مدیران ارشد سازمان تربیت بدنی بوده و مسئولیت هایی هم چون   نایب رئیس فدراسیون هندبال ، دبیرفدراسیون تنیس روی میز ، دبیر فدراسیون تیراندازی ، قائم مقام فدراسیون ورزش های همگانی  و مسئولیت های نختلف در چند  فدراسیون ورزشی کشور هم چنین  معاون  امور اجتماعی  شهردار منطقه 18 تهران  بوده اند.

نادر فریاد شیران که از شخصیت های موجه فوتبال و ورزش کشور بشمار میرود دارای دیدگاه و نگرش خاص و ویژه ای نسبت به ورزش و فوتبال کشور می باشد  و به همین خاطر در طول زندگی فوتبالی اش با چالشهای زیادی روبرو بوده  اما هیچ گاه از  دیدگاه و عقایدش عقب ننشسته است  .و ی حضور مدیران بی کفایت و غیر فوتبالی، دنبال کردن منافع  شخصی؛ رانت و پارتی بازی، تعبیر سلیقه ای مسئولان از قوانین در دوره های مختلف ، عدم دلسوزی و ... را آفت فوتبال امروز کشور می داند.

اوضاع نه چندان جالب  امروزه فوتبال کشورو مشکلات موجود  بهانه ای شد تا گفت و گویی را با او داشته باشیم. در طول گفت و گو از مسائل مدیریتی و ضعف‌های این روزهای فوتبال ایران به اوضاع و احوال فوتبال جزیره کیش نیز پرداخته شده است که در ادامه می خوانید:

 

عقب گرد فوتبال ایران؛ کارنامه عملکرد مدیران ده ساله

جناب آقای فریاد شیران چه تحلیلی از وضعیت فعلی فوتبال ایران دارید؟

به حاشیه نمی روم و صراحتا می گویم با توجه به سابقه ده ساله مدیریتی آقای کفاشیان و آقای تاج به عنوان بالاترین مقام اجرایی فدراسیون فوتبال، برآیند فعالیت این دوستان نشان دهنده عدم آگاهی فوتبالی آقایان نسبت به پیرامون خودشان هستند . متاسفانه مسئولان فدراسیون فوتبال در این مدت رفتارهایی در رابطه با استخدام مربیان و سازماندهی تیم های ملی و باشگاههای کشورمان داشتند که فوتبال ایران روز به روز عقب گرد می کند. اگر کمی به گذشته برگردیم و بررسی کنیم ملاحظه خواهید کرد که تهران به عنوان قطب فوتبال کشور به جهت جمعیتی و سرریز بازیکنان شهرستان ها ( که پس از مهاجرت یا پیشرفت می کنند یا مشکلاتی دارند و در هر حال علاقمند به حضور در تهران هستند) این علاقمندی و بارقه امید امروزکاملا از بین رفته است! زمانی در تهران تیم هایی مثل: عقاب، پاس، راه آهن، بانک ملی، شاهین، آرارات ، آتش نشانی، اقبال و ... و تیم های متعددی بودند که امروز هیچ آثاری از این تیم ها در تهران وجود ندارد. تهران معطوف و محدود به چهار تیم شده است؛ 2 تیم کشوری پرسپولیس و استقلال که در واقع ملی به حساب می آیند و دو تیم سایپا و پیکان!  که عملا فوتبال در تهران حتی در لیگ یک، یک نماینده بیشتر ندارد و به همین ترتیب در لیگ 2 و مراحل پایین تر ....این نوع فعالیت مدیران فوتبال کشورمان یک نوع خیانت آشکار به روند پیشرفت فوتبال کشورمان است و به نظر من اگر این آقایان محاکمه هم شوند جای دوری نرفته است. بیایند و بگویند چه بلایی بر سر فوتبال کشور آورده اند؟ مدعی العموم حتی آقای دادستان هم می تواند به این داستان ورود کند و حقوق حقه فوتبال را استیفا نماید. بررسی قرارداد آقای مارک ویلتموس از فرایند دعوت و قرارداد گرفته تا رفتن ایشان در کل 40 روز بیشترطول نکشید و نتیجه آن 2 باخت فاجعه آور برای ما بود و امروز هم فقط برای صعود به مرحله دوم جام جهانی مقدماتی باید بحرین و عرق را ببریم! این عملکرد فدراسیون فوتبال ماست که شاهدیم. فساد، تبانی، دلالی و زد و بندهایی پشت صحنه فوتبال وجود دارد و هیچگونه اقدامی هم صورت نمی گیرد و اگر هم انجام شده بسیار ضعیف و هیچگونه بازدارندگی برای فوتبال ما نداشته است. یک مدیریت جدید باید فوتبال کشور را نجات دهد وگرنه همین آش است و همین کاسه!

 

 

سوء مدیریت در شاکله فوتبال ایران

در مورد مدیریت و وضعیت حاکم بر فدراسیون فوتبال ایران صحبت کنید؛ آیا این وضعیت را در شان جایگاه و مقام فوتبال ایران می دانید؟

البته که شان و جایگاه فوتبال کشورمان بالاتر  از خیلی ازاین  آقایان با این مدیریت شان است؛ متاسفانه مثل دندان عاریه ای هستند که یک  مدت می آیند تا شاید بتوانند کار دندان اصلی را انجام دهند اما این توانایی را هم ندارند. متاسفانه مدیران ما تنها ادعا دارند و کار و کارنامه هیچ! فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا فوتبال ایران را به خاطر داشتن استعدادهای فراوان و تماشاچیان فوق العاده و علاقمندان به فوتبال کاملا می شناسند و جایگاه فوتبال ایران را می دانند ولی متاسفانه مدیران ناشی فوتبال ما درک درستی از جایگاه فوتبال ندارند و این به سوء مدیریت در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال کشور و شاکله فوتبال برمی گردد. 

تعطیلی و انفعالی که به فوتبال جزیره کیش هم رسید

شما از فوتبال جزیره کیش چه شناختی دارید و ظرفیت ها و قابلیت های آن را چگونه می بینید؟

من با سابقه فوتبال کیش کاملا آشنایی دارم و خاطرات زیادی از فوتبال منطقه آزاد کیش بیاد دارم . زمانی  مسابقات مهم و اردوهای تیم های ملی برای آماده سازی و یا نیم فصل با حضور باشگاههای مطرح و حتی تیم ملی بزرگسالان در جزیره کیش انجام می شد. فوتبال داخلی کیش کاملا پویا و فعال بود و برای خودش به قطبی مهم در منطقه تبدیل شده بود . تیم های فوتبال کیش برای انجام  مسابقات با تهران رفت و آمد داشتند  و مسابقه می دادند ، اما  از روزی که مدیریت فوتبال تغییراتی کرد و آدم هایی با رانت و پارتی و سفارش آمدند، متاسفانه فوتبال جزیره کیش هم خاموش و نابود شد. امروزه پست حساس فوتبال کیش  که می تواند خدمات شایان توجهی  چه به جوانان و علاقمندان به فوتبال در کیش و چه به فوتبال کشور داشته باشد را برخی ها به ناحق  اشغال کرده اند وهیچ خدمتی ارائه نمی دهند . عملا فوتبال کیش مدت ها است منفعل عمل می کند. زمانی اردوها و مسابقات چهارجانبه مهمی  در جزیره  کیش برگزار می شد اما در چند سال اخیر هیچکدام از این اتفاقات نیفتاده است! مردم کیش و علاقمندان به فوتبال  قطعا یادشان می آید که ما در قالب مربیان تیم های باشگاهی بارها و بارها به کیش رفت و آمد داشتیم  و اردو های تدارکاتی  و مسابقات دوستانه برگزار می کردیم . متاسفانه باید بگویم فوتبال کیش به جای پیشرفت؛ پسرفت کرده است . به نظر من مدیریت فوتبال در کیش ضعف های عمده ای دارد که سازمان منطقه آزاد کیش  باید فکر عاجلی درباره این موضوع کند.  چرا که حیف است این همه ظرفیت و توانایی فوتبال کیش نادیده گرفته شود و اسیر بی مسئولیتی برخی  افراد شود. باید عرض کنم اگر منتظرند  فدراسیون فوتبال حرکتی انجام دهد باید بگویم خیر! به نظر می رسد فدراسیون توان اداره خودش را هم ندارد !و کلا بلاتکلیف است! چه رسد به اینکه برای منطقه ای چون کیش بخواهد دل بسوزاند ! بنظر من همه نگاه شان به هیات فوتبال کیش فقط در حد یک رای مجمع است که در اختیارشان باشد و بس!  . من اعتقاد دارم  مدیرارشد  سازمان منطقه آزاد کیش  با توجه به جایگاه و اختیاراتی که دارد به عنوان مدیریت کلان  منطقه می تواند به راحتی از اختیاراتش استفاده کرده و تغییرات بنیادی در ساختارفوتبال کیش  انجام دهد و زمینه   اساسی را برای پیشرفت ایجاد نماید. آنطور که پیداست  در حال حاضر افرادی حاکم بر فوتبال کیش هستند که بیشتر به دنبال موقعیت خود  هستند تا منافع فوتبال کیش!  با شناختی که از سابقه و قدمت و امکانات و ظرفیت های منطقه  دارم  بنظر بنده حق فوتبال کیش  ، وضعیتی که امروزه در آن قرار دارد نیست و باید آن را درست کرد . فوتبال کیش با توجه به شرایطی که دارد ، اگر در مسیر درست قرار گیرد هم می تواند به خود خدمت کند هم به کل فوتبال کشور.مستحضرید که ساحل کیش برای برگزاری مسابقات فوتبال ساحلی یا اردوی تیم های مختلف می تواند یکی از بهترین مکان ها باشد ولی امروزه چقدر از این ظرفیت استفاده می شود ؟ بنظر بنده  مدیریت کلان منطقه آزاد کیش باید به این موضوع  ورود کند تا فوتبال کیش از این سکون و رکود رها شود.

 

کیش و معرفی پایگاهی برای جام جهانی 2022

با توجه به برگزاری جام جهانی 2022 در کشور قطر در همسایگی ما به خصوص به علت نزدیکی به جزیره کیش از نظر شما چگونه از این ظرفیت می توان به نفع فوتبال کشور استفاده کرد؟

همانطور که اشاره کردید مسابقات 2022  قطر با توجه به اینکه در همسایگی ما و در چند کیلومتری جزیره کیش برگزار می شود احساس می کنم قطعا فیفا و یا کنفدراسیون آسیا و شاید مقامات قطر نگاهی به جزیره کیش داشته باشند. هر چند مقامات به برگزاری مسابقات به صورت متمرکز در قطر تاکید دارند ولی به راحتی می توان از کیش بازتعریفی دوباره برای مسئولان ای اف سی و یا مسئولان قطری داشت چون کیش نزدیک ترین منطقه به قطر است و با توجه به اینکه قطر با عربستان ،امارات و بحرین مراوده سیاسی ندارد برای ورود و خروج به کشور قطر می تواند از کیش به عنوان یک کریدور بسیار مهم استفاده کند. حتی برای گردشگرانی که مسابقات قطر را می بینند. می دانید که قطر جاذبه های گردشگری آنچنانی ندارد ولی جزیره کیش می تواند از نظر هتل و مکانهای گردشگری و تاریخی جایی باشد که گردشگران برای چند روز در آن اقامت کنند . این موضوع فراوان جای کار دارد و با توجه به اینکه رابطه سیاسی ما با قطر نیز بسیار خوب و مطلوب است می توانیم از این موقعیت استفاده نماییم. قطعا مسئولان منطقه آزاد کیش می توانند با مسئولان ورزش ؛ فدراسیون ها و حتی وزارت امور خارجه رایزنی هایی انجام دهند و بتوانند همکاری متقابل نمایند. ورود خبرنگاران و گردشگران ورزشی نیز فرصت مغتنمی است که نباید به راحتی از دست داد. کمتر از دو سال دیگر فرصت داریم و امیدوارم از این پتانسیل منطقه آزاد کیش بیشترین بهره را ببریم.  

مدیرانی که"سمعا و طاعتا" را سرلوحه کارشان دارند

مشکل اساسی فوتبال ما چیست که راه پیشرفت را پیدا نمی کند؟

اگر بخواهیم واقع بینانه بررسی کنیم و پای صحبت دلسوزان واقعی فوتبال کشورمان و آنان که دستی بر آتش دارند، بنشینیم به راحتی می توان مشکل اساسی فوتبال ایران را رصد کرد و فهمید که اشکال کار از کجا است.

یکی از مشکلات اساسی مسئولان ما تعبیرات سلیقه ای از یک قانون واحد است. قوانینی از مجلس می گذرد و به غلط و اشتباه تعابیر مختلفی از آن می شود و در هر کجا به نحوی از آن سوء برداشت می شود. برای مثال در قانون آمده است: هزینه برای تیم های حرفه ای منع قانونی دارد؛ آقای زنگنه یک جا می گوید نمی توان هزینه کرد که نتیجه آن نفت تهران منحل  می شود و تیم هایی   مثل راه آهن و بانک ملی هم گرفتار آن شدند و از بین رفتند اما از طرف دیگر تیم های پرسپولیس، استقلال، سایپا، سپاهان، ذوب آهن، فولاد، پیکان و ... همه اینها دولتی اند و برایشان هزینه می شود! چطور اینجا هزینه می شود؟! فقط این موضوع به سلیقه وزرا برمی گردد! در وزارت صمت هزینه برای تیم ها هیچ ایرادی ندارد ولی همین که به تیمی مثل نفت میرسد منع قانونی دارد؟! چطور برای پرسپولیس و استقلال منع قانونی ندارد؟ مگر همه تیم ها اعتباراتشان را از سازمان تربیت بدنی نمی گیرند؟ به نظر من هر تیمی حتی باشگاهای پرسپولیس و استقلال باید بودجه مشخص و اعتبارات خاص داشته باشند .

چرا این تیم ها هر سال کاسه چه کنم؛ چه کنم دستشان می گیرند و مشکلات و بدهی به کشورهای مختلف و بازیکنان  مختلف سر به فلک می کشد و این موضوع ادامه پیدا می کند تا پنجره نقل و انتقالات بسته شود؟ این مشکلات نشان می دهد که فوتبال کشور ما  یک بام و دو هوا که چه عرض کنم، صد هوا دارد! اگر قوانین اجرا می شود باید برای همه سفت و سخت باشد و برای هیچ تیمی حتی حرفه ای هزینه نکنند! اگر هم قرار است اجازه داده شود باید برای همه اجرا شود! وضعیت تیم های پارس جنوبی، شاهین بوشهرو مسجد سلیمان نمونه هایی از این بی تدبیری ها است. سوء مدیریت و عدم تصویب قوانین حمایتی از سوی مجلس شورای اسلامی که به نظر من ورود وزیر ورزش را می طلبد تا پیگیر مطالبات حقه فوتبال کشور باشد. برخی قوانین باید تغییر پیدا کند و و همه مطیع قانون شوند. موضوع دیگر حضور مدیران فوتبالی در راس امور است و کسانی که در این راه مویی سپید کرده اندو تجربه دارند . ما در همین باشگاههای استقلال و پرسپولیس چقدر مدیران بی کفایت آوردیم؟ مثلا آقای افشار زاده که استاد بنده است با فوتبال چه سنخیتی داشت یا آقای رسول پناه یا آقای عرب یا مدیر عامل جدید پرسپولیس ... ! فوتبال ما در بدنه خودش از آدم های خبره استفاده نمی کند چرا که "بله قربان گو" نیستند! کسانی می آیند که "سمعا و طاعتا" را سرلوحه کار خودشان دارند. اگر بخواهم خلاصه بگویم مشکل اساسی در قوانین و حضور مدیران نالایق فوتبال در فدراسیون و هیئت ها است . مثلا هیئت فوتبال تهران به کل تعطیل است و مدت ها است عملکردی ندارد!

امیدی به فدراسیون نیست ...

حرف آخر

امیدوارم مدیریت ارشد سازمان منطقه آزاد کیش با تدبیر و تصمیم لازم  فوتبال کیش را نجات دهند . فوتبال کیش یک سرمایه ملی برای فوتبال کشور است . درست است که هیئت ها زیر مجموعه فدراسیون هستند و برای تغییرات  باید با فدراسیون فوتبال هماهنگ بود، اما از فدراسیونی که نزدیک یک سال است با سرپرست اداره می شود و سرپرست هم تکلیفش با فیفا مشخص نیست ، فدراسیونی که ورشکسته است  و اموالش به خاطر پرداخت بدهی ویلتموس از طریق شرکت شستا مصادره شده است! چه انتظاری می توان داشت؟! وقتی حتی ساختمان و تجهیزات فوتبال ما در گرو دادگاه و .. است مطمئن باشید هیچ امیدی به آن نیست! به نظر من مدیر عامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش بایستی برای احیای فوتبال منطقه آزاد کیش که زمانی جایگاه بسیار خوبی داشت راسا اقدام کند. امیدوارم شرایط طوری شود که بعد از کرونا شاهد شکوفایی فوتبال در منطقه آزاد کیش باشیم.

 

 شماره خبر : 1227         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.