این دستوالعمل اجرایی که بر پایه قوانین مصوب و توسط مدیریت برنامه
ریزی و بودجه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تهیه و تدوین شده، در
«قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب 1372/6/7»، «قانون تشکیل و
اداره مناطق ویژه اقتصادی ایران مصوب 1384/3/11مجلس شورای اسلامی»، و نیز «آییننامه
مالی و معاملاتی سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب وزیران عضو شورا 1391/11/29»، مورد تصریح قرار گرفته است.
نکته حائز اهمیت در این قوانین، تدوین بودجه سالانه برای سازمان های مناطق آزاد کشور
است که مورد توجه قرار گرفته است.
لازم به ذکر است؛ دستورالعمل و ضوابط این بودجه که با توجه به شرایط
شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم های خارجی و با تاکید بر مواجهه هوشمندانه با
شرایط جاری و توصیه به خلاقیت و ضابطه مندی در درآمدها و هزینه های جاری و منابع و
مصارف سرمایه ای، همچنین رعایت مواردی همچون لزوم صرفه جویی در هزینه های جاری و
پرهیز از هزینه های غیر ضروری جاری و محدودیت در انتقال اعتبار از منابع (عمرانی)
به درآمدهای جاری(کمک) تدوین شده است.
از دیگر دستورالعمل و ضوابط این بودجه پیشنهادی می توان بر اهمیت طرح های عمرانی و اولویت تخصیص برای پروژه های نیمه تمام انتفاعی،
مشارکت عمومی خصوصی و تامین منابع مالی متنوع با روش های ضابطه مند، قابل توجیه و
مطلوب، همچنین استفاده بهینه از بودجه حوزه های فرهنگی با اولویت توانمندسازی و
تعمیق مشارکت جامعه محلی، پرهیز از تصدی گری و انضباط استخدامی، اداری، مالی و
پرهیز از بکارگیری نیروی انسانی جدید تهیه و تدوین اشاره کرد.
گفتنی است؛ پیش بینی می شود بودجه پیشنهادی سال 1400 سازمان های
مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مطابق مفاد دستورالعمل در 6 بهمن ماه 1399، به کمیته
تخصصی و کارگروه شورایعالی، ارائه شود.
|