احسان گرایلی
دبیر برگزاری رویداد مجسمه و طبیعت در
جزیره کیش در گفت و گو با روزنامه اقتصاد کیش گفت: برگزاری
رویدادهایی مثل رویداد مجسمه و طبیعت در شهرهای گردشگری علاوه بر ایجاد جاذبه های
بصری، ارزش افزوده نیز برای گردشگری ایجاد می کند بدین صورت که فرصت ها و فضاهایی برای مواجهه گردشگران با
آثار فرهنگی و هنری از نزدیک فراهم خواهد کرد. به طور ساده اگر بخواهم بگویم: هر
فریم عکسی که گردشگر با یک اثر می گیرد؛ ظرفیتی برای فراخوان گردشگران دیگر به آن
مکان خواهد بود.
به گزارش
اقتصاد کیش؛ گردشگري رويداد، يكي از راهبردهاي مهم براي توزيع
گردشگري به صورت عادلانه و منظم در مناطق و زمان هاي مختلف در كشور محسوب مي شود؛ شاید بتوان گفت
رویدادها مهمترین اتفاق برای دور هم جمع کردن افراد با علاقمندیهای مشابه هستند و
در حقیقت جایی برای کشف بیشتر و بهتر دنیا و فضای محبوب هر فرد خواهد بود.
جشنواره ها و
رويدادها به دلايل متفاوت و با محتواهاي
مختلفي ماننـد موسـيقي، صـنايع دسـتي، هنرهای تجسمی، ميراث فرهنگي جاذبه های قومي و
بومي، معرفی آداب و سنن ، مناسبت هاي مهـم تـاريخي و... برگـزار مـي شـوند.واقعيت آن
است كه روند برگزاري رويدادهای گوناگون در مقاصد مختلـف، از دهه پايـاني قـرن بيستم
چنان شتاب گرفت كه گويا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رويدادهای منحصر به فرد در جريان
است.
از آنجا كه توسعه
گردشگری در كشور، در چارچوب سياست های كلی نظام قرار دارد، امروزه موضـوع ایجاد یک
رویداد جذاب به عنصري براي معرفي طيفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعه تـر از جاذبـه
هـا در صـنعت گردشگري كشور بدل شده است.
با گذشت زمان،
فعالان صنعت گردشگری دريافتند كه با برگزاری یک رويداد می تـوان عـلاوه بـر اهالي یک
منطقه ، توجه بازديدكنندگان ساير مناطق را نيز به آن محل جلب كرد. همچنين مقاصد را
مي توان با ميزباني رويدادهای فرهنگی، ورزشی، نمايشگاه ها و جشنواره هاي فرهنگی يا
اجرای كنسرت و ... ترويج ساخت. اين اقدام، در بهبود تصوير مقصد، افزايش آگاهی، زيرساختهای
جديـد و ارتقای آنها و محصولات گردشگری ديگر تأثيرگذار است و پتانسيل شـايان تـوجهی
بـراي رشـد بلندمدت گردشگری فراهم می كند.
یکی از
رویدادهایی که همواره توجه طیف وسیعی از مخاطبان است کار تیمی و گروهی است که
تعدادی هنرمند صاحب نام را در مکانی مشخص دور هم جمع می کند تا این هنرمندان در یک
بازه زمانی به خلق تعداد مشخصی از آثار مبادرت ورزند تا بعد از آن در فضای شهری
مورد استفاده قرار گیرد. برگزاری رویداد مجسمه و طبیعت از این دست رویدادها است که
اولین دوره آن در اسفند ماه 1398 و دومین دوره آن در آبان ماه 1399 به همت شرکت
عمران، آب و خدمات کیش برگزار شد.
اولین دوره
رویداد مجسمه و طبیعت؛ آثاری با مفهوم طبیعت و گرد آوری در باغ مجسمه
احسان گرایلی
که دبیری برگزاری این رویداد را برعهده
دارد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد کیش درباره دور دوم رویداد مجسمه و
طبیعت در جزیره کیش گفت: در واقع رویداد مجسمه و طبیعت دومین رویدادی است که در ادامه برگزاری رویداد اول برگزار می شود . دور اول رویداد
مجسمه و طبیعت از تاریخ ۲۶ بهمن ماه تا ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۸ با حضور ۱۲ هنرمند مجسمهساز
ایران در جزیره کیش برگزار شد و مجسمه سازان برجسته کشور طرحهای امضادار خودشان را
با تلفیقی از مفهوم طبیعت اعم از درخت، گل و عناصر طبیعت در اثر خود خلق کردند.
وی درباره
نحوه برگزاری و روند اجرای دوره اول رویداد افزود: رویکرد رویداد اول توجه به زیست
بوم و محیط زیست و بهره گیری از عناصر طبیعت جزیره زیبای کیش بود و دعوت از هنرمندانی
صاحب نام و صاحب سبک و تلفیق مشخصه های آثارشان با کاسپت و مفهوم طبیعت بود که مجموعه آثاری گردآوری شد و
بعد از آن آثار در فضایی با نام باغ مجسمه واقع در جنب مرکز همایشهای بین المللی
خلیج فارس کیش نصب شد.
تسری دوره دوم
رویداد به اقلیم و جغرافیا و فرهنگ
گرایلی ادامه
داد: دومین رویداد مجسمه و طبیعت نیز با همین رویکرد و در راستای توسعه فضای باغ
مجسمه برنامه ریزی، طراحی و اجرا شد اما این بار شمولیت بیشتری داشت و مفهوم طبیعت
از صرف گل و گیاه به اقلیم و جغرافیا و فرهنگ تسری داده شد. همانند دوره اول و باز
هم با دعوت از 25هنرمند صاحب نام موضوع مطرح شد و در نهایت 12 هنرمند انتخاب و از
هر هنرمند سه اثر گرفته شد و آثار برای این فضا باز طراحی گردید. در مرحله بعد کانسپت
اقلیم و طبیعت ، زیست بوم و جغرافیا در آثار این رویداد لحاظ شد که جای پایی از
جزیره زیبای کیش در مجموعه آثار وجود داشته باشد.
وی گفت: این
12 هنرمند از تاریخ 29 مهر ماه به جزیره کیش دعوت شدند و تا 18 آبان ماه هم دومین
رویداد مجسمه و طبیعت ادامه خواهد داشت و دبیر هنری و اجرایی این رویداد را محمود
محرومی بر عهده دارد.
دبیر برگزاری رویداد مجسمه و طبیعت افزود: این اقدام در شرکت
عمران، آب و خدمات سازمان منطقه آزاد کیش به همت مهندس طیبی؛ مدیر عامل، مهندس
آقازاده؛ معاون امور شهری و مهندس زمانی؛ رئیس زیبا سازی برنامه ریزی و اجرا شد و
مجموعه دست اندرکاران در شرکت عمران، آب و خدمات تلاش بسیار زیادی کرده اند که این
اتفاق رخ دهد.
استفاده از
متریال متنوع در ساخت با حمایت شرکت عمران، آب و خدمات
گرایلی گفت: کلیه
اقدامات ساخت مجسمه در سایت تدارک دیده شده واقع در پارک نیلوفر انجام خواهد شد و
در حال انجام و مجموعه مواد و متریال ساخت و تجهیر کارگاه نیز توسط شرکت عمران، آب
و خدمات تامین گردیده است. وی ادامه داد: یکی از مسائلی که ما در هر دو دوره
رویداد مجسمه و طبیعت لحاظ کردیم و کار منحصر به فردی است استفاده از متریال متنوع
در ساخت مجسمه ها است ، عموما رویداد ها بر اساس یک متریال خاص طراحی و عرصه می
شوند و پشتیبانی متریال برای فضای متفاوت، کار طاقت فرسا و سنگینی است و خوشبختانه
در جزیره کیش با حمایت مسئولان شرکت عمران، آب و خدمات این اتفاق رخ داده است و از
متریال فلز، فایبر و چوب استفاده شده است.
گرایلی در
پاسخ به سوالی در مورد میزان ماندگاری آثاردر آب و هوای خاص جزیره کیش گفت: متریال فلز از لحاظ اقلیمی خورندگی بیشتری دارد
اما این متریال برای مجسمه سازی فضاها و ظرایفی ایجاد می کند که بقیه متریال ها آن
را ایجاد نمی کند. برای رفع آسیب خورندگی در مقابل رطوبت هوا، کارها عایق بندی می
شود و امیدواریم دوام و قوام بیشتری پیدا کند.
آثار زیبایی
که اندیشه، ذهن و خلاقیت انسان را درگیر خواهد کرد
دبیر رویداد
مجسمه و طبیعت با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین رویدادهایی در معنای عام هنری و
در معنای خاص در حوزه شهری در دو وجه تعریف می شود، گفت: اول بحث زیبا سازی منظر
شهری و دوم بحث سواد بصری جامعه برای بهتر دیدن است. دیدن آثاری هنری که صرفا برای
زیبایی نیست و اندیشه ، ذهن و خلاقیت انسان را درگیر خود خواهد کرد. رویدادهایی از
جنس مجسمه و طبیعت عموما با چنین دغدغه هایی شکل می گیرد.
گرایلی افزود:
چنین رویدادهایی در شهر های گردشگری علاوه بر جاذبه های بصری، ارزش افزوده نیز
برای گردشگری ایجاد می کند بدین صورت که فرصت ها و فضاهایی برای مواجهه گردشگران با آثار
فرهنگی و هنری از نزدیک فراهم خواهد کرد. به طور ساده اگر بخواهم اشاره کنم؛ هر
فریم عکسی که گردشگر با یک اثر می گیرد ظرفیتی برای فراخوان گردشگران دیگر به آن
مکان است و آثاری از این دست هم فراخوانی برای حضور بیشتر گردشگران به جزیره زیبای
کیش است.
معرفی و
تبلیغات؛ لازمه رشد و توسعه یک رویداد
دبیر این رویداد
با تاکید بر اینکه چنین رویدادهایی نیازمند معرفی است، گفت: وقتی ظرفیت هایی مثل
باغ مجسمه ایجاد می شود به تنهایی امکان جذب گردشگر را نخواهد داشت و لازمه آن معرفی از سوی رسانه ها
است و بایستی روی آن کار شود. وی ادامه داد: در حواشی باغ مجسمه بایستی ظرفیت
های دیگری ایجاد شود که بتواند نام این مکان را به عنوان یک جاذبه گردشگری تقویت نماید
. ارزش افزوده گردشگری وقتی محقق می شود که بستر اطلاع رسانی و معرفی درستی هم
برای آن صورت بگیرد. بخشی از این ظرفیت توسط رسانه ها و بخش دیگر توسط مدیران و
تورهای گردشگری و ... برای ذائقه ها و سلیقه های متفاوتی که بخواهند فضاهای
متفاوتی را تجربه کنند، ممکن خواهد شد.
گرایلی
در خصوص پیام این آثار به مخاطب گفت: بسیاری از آثار الزاما درگیر پیام رسانی
مستقیم نبوده و نیستند و فرم و فضا ایجاد می کنند و برخی هم در خود، گفتارو پیام
مستقیمی دارند که در مواجهه با پیش دانش مخاطب تعبیر و تعمیم پیدا می کنند.
و اما
هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند
گرایلی در
پایان این گفت و گو به معرفی هنرمندان حاضر در رویداد مجسمه و طبیعت پرداخت: آرش
غنچه پور؛ عضو انجمن مجسمه سازان کشور، مهدی محسنی تکلو؛ عضو انجمن مجسمه سازان
کشور و فارغ التحصیل مجسمه سازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، امین بلاغی
اینالو؛ کارشناس مجسمه سازی دانشگاه هنر تهران و مدرس دانشگاه، محمد بیک زاده؛
کارشناس مجسمه سازی دانشگاه تهران، حسین تک زارع؛ عضو انجمن مجسمه سازان ایران،
کارشناس مجسمه سازی دانشگاه هنر و کارشناس ارشد نقاشی دانشگاه سوره، محمد رضا ذبیح
اله زاده؛ دارای مدرک درجه یک رشته مجسمه سازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و
مدرس دانشگاه، حسین شناور؛ فارغ التحصیل دانشگاه تهران و عضو پیوسته انجمن نقاشان،
انجمن مجسمه سازان و شهرک بین المللی هنرمندان پاریس، مهدی شیراحمدی؛ کارشناس
مجسمه دانشگاه هنر تهران، حسین شیری؛ فارغ التحصیل مجسمه سازی دانشگاه هنر تهران،
محمد علیزاده؛ کارشناس مجسمه دانشگاه هنر تهران، آناهیتا قاسمخانی؛ کارشناس مجسمه
سازی و کارشناس ارشد پژوهش هنری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مژگان
ملاحسینی؛ عضو انجمن مجسمه سازان ایران.