نوعی از سردرگمی در میان سیستم
داخلی بیمارستان و جامعه بیرونی به چشم می خورد و جامعه پزشکی کیش هم گویی مضطرب است
که آیا میتواند خدمت دهی به بیمار را در سطح مطلوب انجام دهد یا خیر؟ به نظر می
رسد که تنها صرف واژه "مدیریت کارآمد" می تواند مرحمی بر همه این دردها باشد...
به گزارش خبرنگار اقتصاد
کیش؛ بيمارستان
كيش از سال 1372 در شمال جزيره و در فاصله يك كيلومتري از نوار ساحلي آغاز به كار نمود.
فاز 3 اين بيمارستان در سال 1392 افتتاح و ظرفيت بيمارستان از 32 تخت به 64 تخت افزايش
پيدا كرد.
اين بيمارستان در كيش با هدف ارائه خدمت به بوميان ، ساكنين و گردشگران
تأسيس گرديد و از سال 1392 هدف و رويكرد بيمارستان به سمت گردشگري سلامت با توجه به
پتانسيل هاي بالقوه جزيرۀ پايه ريزي گرديد! ماموريت
بيمارستان كيش ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به مراجعه کنندگان و گردشگران سلامت در
حداقل زمان و بالاترین کیفیت و استفاده از نیروهای مجرب، تجهیزات پیشرفته و خدمات ایمن
عنوان شده و چشم انداز بيمارستان كيش پاسداری از کرامت، رضایت و ایمنی مراجعه کنندگان
و کارکنان با تمرکز بر باز طراحی و بهینه سازی فرایندهای جاری و بهبود خدمات بالینی،
خود مراقبتی، فوق تخصصی و آموزشی بیان شده است.
اما افسوس که علی رغم
اینگونه شعارها امروز بیمارستان کیش به گفته مطلعین در آستانه مهاجرت پزشکان
متخصصی است که سال های سال است در جزیره حضور مستمر داشته اند؛ علاوه بر اینکه
بیمارستان کیش امروزه از ارائه خدمات
ابتدایی به بیماران عاجز مانده، پرسنل و کادر اداری هم از نحوه اداره بیمارستان رضایت خاطری ندارند. هر چند جزیره کیش از زمانی
که 5 هزار نفر جمعیت داشت تا به امروز با حدود جمعیت چهل هزار نفری همواره با مشکلات
ومعضلات عدیده درمانی مواجه بوده است اما انتظار می رود امکانات بیمارستان متناسب
با ازدیاد جمعیت توسعه یابد.
این حجم نارضایتی کیشوندان
از ارائه خدمات درمانی در بیمارستان که در رسانه ها در ماههای اخیر به کرات به گوش
مسئولان رسیده و عدم اقدام مناسب و مقتضی طبیعی به نظر نمی رسد؛ پاره ای از این کمبودها
از جمله کمبود ونبود پزشک متخصص در رشته های مختلف، نبود یا خرابی دستگاه های پزشکی
از جمله مهم ترین مشکلاتی است که مردم کیش با آن مواجه بوده وهستند و این روزها
گلایه ها را دوچندان نموده است.
از بدنه بیمارستان کیش هم بسیاری از کسانی که از نزدیک شاهد وضعیت اسفبار
بیمارستان هستند بر این موضوع صحه می
گذارند . ماحصل گفتگوی خبرنگار ما نشان از این دارد که وضعیت بیمارستان کیش این روزها بیش از آنچه به
نظر می رسد نامطلوب است و از امکانات سخت افزاری گرفته تا وضعیت داخلی و پزشکان متخصص
آن شرایط خوبی ندارند. نارضایتی روزانه بیماران
از نحوه ارائه خدمات به وفور به چشم می خورد و مسئولان بیمارستان اقدام عاجلی در جهت رضایتمندی عمومی
انجام نمی دهند! بعنوان نمونه کوچ دکتر جراح مغز و اعصاب(دکترفارغ
بال)، دکتر ارتوپد
(دکترمحتشم)، متخصصین طب اورژانس (دکتر نیک اختر و
دکتر ملاکی فر) و..... فاجعه بار و غم انگیز است. عدم استفاده از کارشنان
خبره کیشوند در حوزه ارتباطات و افکار سنجی
و خالی بودن بخش هایی از بیمارستان از
پرسنل مجرب و تلاش برای جذب نیروهایی از
خارج از کیش، صدور فاکتورهای نجومی برای
بیماران و عدم تناسب با خدمت ارائه شده و بستری های بدون دلیل کافی تنها برای
درآمد زایی، حتی نداشتن پک استریل در بخش زایمان، محدودیت در استفاده از یک دستگاه
ام آر آی در صورتیکه استفاده از آن با این حجم از بیمار بایستی شبانه روزی باشد، نبود
متخصص ریه، چشم، پوست و ... به صورت ثابت؛ نبود امکانات مناسب برای خدمت به سالمندان
و مطالبات بر زمین مانده پرسنل و پرستاران تنها بخشی از مشکلات موجود است.
***
بنا برآنچه گذشت بایستی به
این موضوع اشاره کرد که برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبتهای پزشکی،
از مهمترین حقوق هر فرد و تأمین آن بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی از مهمترین تعهدات
حاکمیتی دولت است و دولت موظف است تا دسترسی عادلانه و همگانی به خدمات پزشکی را برای
مردم فراهم نماید. همچنین بر اساس بند ۶ و ۹ ماده ۳ قانون اساسی، رفع تبعیضات ناروا
و ایجاد امکانات درمانی عادلانه برای همه یک وظیفه قانونی است و در جزیره کیش
سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی دولت عهده دار رسیدگی به این امر است.
اما بررسی میدانی و آماری، گفت و گو با بیماران و پرسنل و بطور کلی عملکرد نظام
سلامت جزیره نشاندهنده وجود نارساییهای جدی
در دسترسی به خدمات پزشکی با کیفیت است. این کمبودها را میتوان به درههای عمیق در
نظام سلامت کیش تشبیه نمود که عدم توجه به آنها مردم را با مشکلات جدی در حوزه بهداشت
و درمان مواجه خواهد نمود. بدون شک، دسترسی مردم به خدمات پزشکی
با کیفیت، دارای ابعادی است که وجود پزشک یکی از آنهاست. کمبود پزشک باعث شده تا پزشکان به انتخاب اجباری
مردم تبدیل شوند و درنتیجه، تفاوتی میان پزشک بیکیفیت و با کیفیت مشاهده نمیشود.
گرفتن حق انتخاب پزشک توسط مردم موجب خواهد شد تا به وضعیت در دسترس با هرکیفیتی تن
دهند یا برای دسترسی به پزشک با کیفیت به سایر شهرها بروند. بنابراین صرفا وجود یک یا چند پزشک نیاز مردم
را برطرف نخواهد کرد .
در سیستم اقتصاد سلامت نیز ذینفعان زیادی از جمله ارائهدهندگان
خدمت، گیرندگان خدمت، بیمههای مختلف، و پارامترهای دیگر وجود دارد که اگر میخواهیم
به یک ساختار پایدار برسیم باید منافع همه ذینفعان در نظر گرفته شود و اینکه یکی از
ذینفعان بخواهد نظر خود را به سایر ذینفعان تحمیل کند؛ در طولانی مدت به ضرر همه و
افرادی خواهد بود که در پروسه اقتصاد سلامت درگیر هستند. با این تفاسیر و با تحلیل
وضعیت فعلی اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند افق روشنی در کارکرد بیمارستان
کیش و افزایش رضایتمندی ها دیده نمیشود، نوعی از سردرگمی در میان سیستم داخلی
بیمارستان و جامعه بیرونی به چشم می خورد و جامعه پزشکی کیش هم گویی مضطرب است که آیا
میتواند خدمت دهی به بیمار را در سطح مطلوب انجام دهد یا خیر؟ مشخص نیست با این
وضعیت و گزارش های متعدد از مشکلات و نارضایتی گسترده کیشوندان موضوع درمان و سلامت در اولویت چندم مسئولان
جزیره است؟!