در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
نامه کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان پیرامون حوادث اخیر کیش به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور
خطوط سبز ارزی برای تولیدکنندگان مناطق ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود
حضور دادستان کیش در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش
نسل زد کیش : چالش‌ها و فرصت‌ها
ارائه دستاورد‌های بیش از ۴۰ کشورجهان در کیش اکسپو ۱۴۰۴
شاخص‌های آماری مناطق آزاد در هشت‌ماهه 1404 منتشر شد
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
بازدیدهای مستمر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از طرح ها و پروژه های در دست اجرا
حضور فعال دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد در رویداد کیش اکسپو 2025
سازوکار تردد خودروهای مناطق آزاد در استان هرمزگان نهایی شد
تجلیل مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش از فعالان صنعت هوانوردی
جزیره کیش قربانی چه چیزی شد؟!
اندر احوالات ماراتن کیش
ماموریت وزیر اقتصاد به دبیر مناطق آزاد برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش

  آخرين اخبار
نامه کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان پیرامون حوادث اخیر کیش به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور
خطوط سبز ارزی برای تولیدکنندگان مناطق ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود
حضور دادستان کیش در جلسه شورای معاونین و مدیران شرکت عمران، آب و خدمات کیش
نسل زد کیش : چالش‌ها و فرصت‌ها
ارائه دستاورد‌های بیش از ۴۰ کشورجهان در کیش اکسپو ۱۴۰۴
چهارشنبه 19 آذر 1404 - 19 جمادی الثانی 1447 - 10 دسامبر 2025 - شماره 4847 (2231 دوره جدید)
شاخص‌های آماری مناطق آزاد در هشت‌ماهه 1404 منتشر شد
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
بازدیدهای مستمر معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش از طرح ها و پروژه های در دست اجرا
حضور فعال دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد در رویداد کیش اکسپو 2025
  پربيننده ترين اخبار
نمایشگاه کتاب ، خلق محیط زیبای فرهنگی در کیش
معرفی نفرات برتر ماراتن بزرگ ایران
یکشنبه 16 آذر 1404 - 16 جمادی الثانی 1447 - 7 دسامبر 2025 - شماره 4844( 2228 دوره جدید)
رونمایی از «میکارت» در جزیره کیش
دوشنبه 17 آذر 1404 - 17 جمادی الثانی 1447 - 8 دسامبر 2025 - شماره 4845 ( 2229 دوره جدید)
جزیره کیش قربانی چه چیزی شد؟!
شنبه 15 آذر 1404 - 15 جمادی الثانی 1447 - 6 دسامبر 2025 - شماره 4843( 2227 دوره جدید)
اندر احوالات ماراتن کیش
ماموریت وزیر اقتصاد به دبیر مناطق آزاد برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شورای‌عالی مناطق آزاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.