در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
بازارهای کیش در تب و تاب رونق و رکود.....
کیش؛ آینده‌ای روشن در گردشگری هوشمند و بازارهای مالی ایران
صنعت نمایشگاهی ایران نیازمند نقشه راه و دیپلماسی جدی است
الوین انتظار مهدی ؛ سوپرقهرمان المپیاد جهانی زبان
مدل اداره مناطق آزاد باید مبتنی بر اقتصاد داده‌محور و فناوری‌های نوین باشد
منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در مسیر تحقق
اتمام مرحله اول طرح اصلاح خط اصلی شبکه توزیع آب کیش
وقتی یکی از کلیدی ترین نهادهای کیش همچنان بدون مدیر اداره می شود!
تسریع دراصلاح سیستم‌های اعلان و اطفای حریق بازارها و آموزش نیروهای حفاظتی
کیش در سایه بوروکراسی؛ دبی در اوج حکمرانی چابک
رکوردشکنی کیش بتن جنوب در استاندارد، کیفیت و سلامت
درخشش دانش‌آموزان مبین خلیج فارس کیش در جشنواره جوان خوارزمی
تکمیل همکاری وزارت صمت شرط اجرای کامل مصوبه تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی
نمایشگاه کتاب کیش فرصتی برای غنی‌سازی فضای فرهنگی جزیره

  آخرين اخبار
بازارهای کیش در تب و تاب رونق و رکود.....
کیش؛ آینده‌ای روشن در گردشگری هوشمند و بازارهای مالی ایران
صنعت نمایشگاهی ایران نیازمند نقشه راه و دیپلماسی جدی است
الوین انتظار مهدی ؛ سوپرقهرمان المپیاد جهانی زبان
چهار شنبه 12 آذر 1404 - 12 جمادی الثانی 1447 - 3 دسامبر 2025 - شماره 4842 ( 2226 دوره جدید)
مدل اداره مناطق آزاد باید مبتنی بر اقتصاد داده‌محور و فناوری‌های نوین باشد
منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در مسیر تحقق
اتمام مرحله اول طرح اصلاح خط اصلی شبکه توزیع آب کیش
وقتی یکی از کلیدی ترین نهادهای کیش همچنان بدون مدیر اداره می شود!
تسریع دراصلاح سیستم‌های اعلان و اطفای حریق بازارها و آموزش نیروهای حفاظتی
  پربيننده ترين اخبار
لزوم بازنگری جایگاه کتاب در زندگی
ابراهیم ارزانی عضو شورایعالی ورزش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شد
کیش می تواند الگوی ملی استانداردسازی و کیفیت در مناطق آزاد باشد
مسکن و اشتغال دو دغدغه اصلی بومیان کیش
شنبه 8 آذر 1404 - 8 جمادی الثانی 1447 - 29 نوامبر 2025 - شماره 4838( 2222 دوره جدید)
سهمیه نرخ‌های اول و دوم بنزین خودرو‌های پلاک دولتی، مناطق آزاد، وارداتی و نو شماره داخلی، حذف می‌شود
تاکید بر اجرای استانداردهای نوین و تسریع در صدور گواهی‌های استاندارد در منطقه آزاد کی
جزیره کیش محصول همکاری گسترده و مؤثر بخش خصوصی و دولت است
برگزاری چهاردهمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در کیش
یکشنبه 9 آذر 1404 - 9 جمادی الثانی 1447 - 30 نوامبر 2025 - شماره 4839 ( 2223 دوره جدید)(
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.