در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش میزبان سومین نشست مدیران سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کشور
تقویت هم‌فکری و هم‌گرایی میان فعالان اقتصادی لازمه پیشرفت است
کیش اینوکس باید موتور تبدیل ایده به سرمایه و تولید باشد
رونمایی از سکوی ملی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مناطق آزاد ایران
ابهامات مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می شود
جزیره کیش و خلیج فارس نماد پیوند ایران با جهان است
بازگشت هواپیمای EP-LCQ به ناوگان پروازی شرکت هواپیمایی کیش
بررسی موضوعات کلان اقتصادی مناطق آزاد در نشست کارگروه اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد
فناوری‌های نو، فرصت تازه جهش اقتصادی ایران
تشکیل منطقه آزاد مالی ایران با محوریت کیش
بازگشت کیش به محور سیاست ارزی کشور می‌تواند به ثبات بازار ارز کمک کند
بهره برداری از سکوی دیجیتال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اینوکس 2025 کیش
مناطق آزاد نسل نو، مسیر رشد پایدار اقتصاد و بورس بین‌الملل ایران
مناطق آزاد محور توسعه زیرساخت‌های دریایی و لجستیکی کشور

  آخرين اخبار
انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش میزبان سومین نشست مدیران سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کشور
تقویت هم‌فکری و هم‌گرایی میان فعالان اقتصادی لازمه پیشرفت است
کیش اینوکس باید موتور تبدیل ایده به سرمایه و تولید باشد
رونمایی از سکوی ملی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مناطق آزاد ایران
ابهامات مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می شود
جزیره کیش و خلیج فارس نماد پیوند ایران با جهان است
چهارشنبه 21آبان 1404، 21 جمادی الاول 1447، 12نوامبر2025، شماره 4828
بازگشت هواپیمای EP-LCQ به ناوگان پروازی شرکت هواپیمایی کیش
بررسی موضوعات کلان اقتصادی مناطق آزاد در نشست کارگروه اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد
فناوری‌های نو، فرصت تازه جهش اقتصادی ایران
  پربيننده ترين اخبار
اصلاح قانون مناطق آزاد پس از 32 سال اجرا
آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اینچه‌برون
نمایش توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد در رویداد کیش اینوکس 2025
راهیابی دو اثر از کیش به مرحله نهایی سی و هفتمین جشنواره تئاتر هرمزگان
توجه به نیروهای انسانی محلی و ساکن راهکار حل مشکل نیروی متخصص در کیش
کیش به منشور کیفیت خدمات گردشگری نیاز دارد
توسعه همکاری‌های فرهنگی، گردشگری ایران و ترکمنستان
افتتاح رسمی ساختمان مرکزی و دفاتر سه‌گانه منطقه آزاد مازندران
نمایشگاه ایران و افغانستان الگوی موفق توسعه اقتصادی مناطق کمتر برخوردار است
حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های تحول‌آفرین دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.