در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اینچه‌برون
پیش ‌نشست علمی شمس‌الدین کیشی در خانه بومیان کیش برگزارشد
افتتاح رسمی ساختمان مرکزی و دفاتر سه‌گانه منطقه آزاد مازندران
اصلاح قانون مناطق آزاد پس از 32 سال اجرا
حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های تحول‌آفرین دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد
همایش «فرآیند علمی شگفت‌زده کردن مشتری» در جزیره کیش
روابط عمومی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد روابط عمومی برتر وزارت اقتصاد و دارایی
حذف بروکراسی و کاغذ بازی های زائد
چرا رای صادره از دیوان عدالت اداری در خصوص معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد اجرا نمی شود؟
تجلیل سازمان جهانی مناطق آزاد از رضا مسرور
افزایش چهار برابری ظرفیت اشتغال مهندسان در جزیره کیش
طوطی‌ها، جاذبه‌ای نو در جزیره کیش
راه‌اندازی سامانه شفافیت دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد
اعلام برگزیدگان فستیوال موسیقی بانوان نواحی ایران در جشنواره موسیقی کیش

  آخرين اخبار
شنبه 17 آبان 1404، 17جمادی الاول 1447، 8 نوامبر 2025، شماره 4824(2208 دوره جدید)
کیش به منشور کیفیت خدمات گردشگری نیاز دارد
آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اینچه‌برون
پیش ‌نشست علمی شمس‌الدین کیشی در خانه بومیان کیش برگزارشد
افتتاح رسمی ساختمان مرکزی و دفاتر سه‌گانه منطقه آزاد مازندران
اصلاح قانون مناطق آزاد پس از 32 سال اجرا
حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های تحول‌آفرین دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد
همایش «فرآیند علمی شگفت‌زده کردن مشتری» در جزیره کیش
جلسات تکراری و تو در تو!
روابط عمومی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد روابط عمومی برتر وزارت اقتصاد و دارایی
  پربيننده ترين اخبار
شوخی می فرمایید آقای وزیر!
لایحه‌ رفع موانع قانونی و مدیریتی مناطق آزاد بزودی به مجلس ارسال خواهد شد
کیش؛ نیازمند برنامه استراتژیک مدون در گردشگری
بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از دانشگاه صنعتی شریف و گمرک کیش
صدای فعالان بخش خصوصی کیش به گوش وزیر اقتصاد رسید
علی کتابفروش؛ عضو شورای ورزش مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی شد
ورود نخبگان به اتاق فکر سازمان منطقه آزاد کیش ، طرحی که از کیش پر کشید!
العراقیه عراقی ها را به کیش می آورد
بازگشت شعبه‌های مستقل بانک‌ها اولویت توسعه اقتصادی کیش است
یکشنبه 11آبان1404، 11جمادی الاول 1447، 2نوامبر 2025-شماره4820(2204 دوره جدید)
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.