در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
تاکید بر ارتقاء کیفیت خدمات به گردشگران نوروزی در بندرچارک
میزبانی کیش از ششمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت نفت
"کیش ران "هدیه ای بین المللی برای ورزش و گردشگری کیش
اتمام مراحل سه گانه مرمت مسجد امیر کیش و حیات دوباره این معماری اسلامی
تقدیر از فرماندهی و نیروهای پایگاه پدافند هوایی کیش
رونمایی از رویداد ملی و بین‌المللی “Kish Run” در کیش
عالمه خسروی از امور زنان به گردشگری رفت
برگزاری مراسم 22 بهمن در جزیره کیش
آغاز فعالیت هیأت امنای جدید انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش
واردات خودروهای نو به مناطق آزا د آزاد شد
هدف استفاده از ظرفیت روزنامه دولت برای انعکاس مشکلات و مطالبات مناطق آزاد بویژه کیش است
پیشرفت قابل توجه پروژه اصلاح معابر و آسفالت‌ خیابانهای جزیره کیش
جزیره کیش می تواند منشاء رونق اقتصادی برای کشور باشد
لزوم توجه به هم‌زمانی ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با شعار بهار در بهار

  آخرين اخبار
تاکید بر ارتقاء کیفیت خدمات به گردشگران نوروزی در بندرچارک
توریسم ورزشی؛ فرصتی طلایی برای توسعه اقتصادی و فرهنگی جزیره کیش
میزبانی کیش از ششمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت نفت
"کیش ران "هدیه ای بین المللی برای ورزش و گردشگری کیش
اتمام مراحل سه گانه مرمت مسجد امیر کیش و حیات دوباره این معماری اسلامی
تقدیر از فرماندهی و نیروهای پایگاه پدافند هوایی کیش
اهمیت مدیریت زمان
رونمایی از رویداد ملی و بین‌المللی “Kish Run” در کیش
چهارشنبه 24 بهمن 1403 ، 13 شعبان 1446 ، 12 فوریه 2025 ، شماره 4656( 2040 دوره جدید)
عالمه خسروی از امور زنان به گردشگری رفت
  پربيننده ترين اخبار
بجای توسعه ، گرفتار روزمرگی امور شده ایم
شنبه 20 بهمن 1403 ، 9 شعبان 1446 ، 8 فوریه 2025 ، شماره 4653( 2037 دوره جدید)
سه شنبه 23 بهمن 1403 ، 12 شعبان 1446 ، 11 فوریه 2025 ، شماره 4655 ( 2039 دوره جدید)
مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای تولیدی مناطق آزاد حذف شد
رضایت مردم باید شاخص عملکرد تمامی نهادهای مستقر در کیش باشد
عملکرد مسئولان با سنجش رضایت مردمی اصلاح شود
کار شایسته دکتر کبیری
رونمایی از آثار تولیدی و تجلیل از عوامل برنامه ساز رادیو کیش
بازدید رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی از مرکز نوآوری کیش
اجرای کامل قانون، مسیر توسعه مناطق آزاد را هموار می‌کند
یکشنبه 21 بهمن 1403 ، 10 شعبان 1446 ، 9 فوریه 2025 ، شماره 4654 (2038 دوره جدید)
عالمه خسروی از امور زنان به گردشگری رفت
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.