در مورد واگذاری کیش ایر پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
تاکید دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد بر تسریع در ترخیص کالا از گمرکات مناطق آزاد
واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شد!
آماده‌ایم فصل نوینی را در روابط با همسایگان در حوزه خلیج فارس آغاز کنیم
تغییر ساعات کاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کیش
برگزاری جشن "وطن" در جزیره کیش
درخواست مدیر عامل جامعه بازار یان کیش برای پیوستن بازاریان به پویش مهر نامه
باید از فرصت همدلی و وفاق جامعه بخوبی استفاده کرد
او در عرصه سازندگی و توسعه کیش نقش بی بدیلی داشت
نظارت همه جانبه بر نرخ عرضه مواد غذایی در جزیره کیش
برگزاری نشست هم‌اندیشی برای ساماندهی سرویس مدارس در جزیره کیش
فعالیت 20 شناور درمسیر دریایی کیش- بندر چارک
بازگشت گردشگران خارجی با کشتی از هرمزگان
مناطق آزاد بسته‌های حمایتی ویژه فعالان اقتصادی تهیه کنند
اجرای طرح تشدید بر نظارت در جزیره کیش

  آخرين اخبار
تاکید دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد بر تسریع در ترخیص کالا از گمرکات مناطق آزاد
واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شد!
آماده‌ایم فصل نوینی را در روابط با همسایگان در حوزه خلیج فارس آغاز کنیم
تغییر ساعات کاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کیش
سه شنبه 10تیر1404، 5محرم1447، 1 جولای 2025،شماره 4738(2122 دوره جدید)
برگزاری جشن "وطن" در جزیره کیش
درخواست مدیر عامل جامعه بازار یان کیش برای پیوستن بازاریان به پویش مهر نامه
باید از فرصت همدلی و وفاق جامعه بخوبی استفاده کرد
او در عرصه سازندگی و توسعه کیش نقش بی بدیلی داشت
یکشنبه 8 تیر 1404،3 محرم1447،29 ژوئن2025،شماره4737(2121دوره جدید)
  پربيننده ترين اخبار
برگزاری نشست مشترک سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اعضای مجمع سازندگان کیش
تسهیل در خروج خودروهای جزیره کیش
تمدید اقامت گردشگران در هتل‌های جزیره کیش
فعالیت 20 شناور درمسیر دریایی کیش- بندر چارک
بازدید میدانی مدیرعامل منطقه آزاد کیش از مراکز خدماتی و اقامتی جزیره کیش
تشکیل شورای پاسداشت میراث بومیان کیش
برگزاری جلسه اضطراری شورای معاونین دبیر خانه شورای‌عالی مناطق آزاد
دوشنبه 26 خرداد 1404 ، 20 ذی الحجه 1446 ، 16 ژوئن 2025 ، شماره 4732 (2116 دوره جدید)
یکشنبه 25 خرداد 1404 ، 19 ذی الحجه 1446 ، 15 ژوئن 2025 ، شماره 4731( 2115 دوره جدید)
تأکید بر تأمین نیازهای اولیه و نظارت بر توزیع کالاها در جزیره
فعالیت مستمر مسیر دریایی کیش به بندر چارک تقویت شد
نظارت همه جانبه بر نرخ عرضه مواد غذایی در جزیره کیش
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

در مورد واگذاری کیش ایر

محمد ثابت فرد از جمله مباحث مهم مورد علاقه،مشترک جامعه مدنی،بخش خصوصی و دولت، واگذاری شرکت هواپیمایی کیش بود. واگذاری این شرکت نخستین بار در سال 1385 مطرح شد و در لیست خصوصی سازی قرار گرفت که تاکنون چند بار به دلیل آماده نبودن پرونده، اصلاح ناوگان و اصلاح ساختار به تعویق افتاده است. در این باره تا به حال مباحث زیادی مطرح شده است که برای خوانندگان گرامی روزنامه تکراری است.

  

اینجانب در این مقاله کوتاه به فرازهایی اشاره می کنم که تا کنون کم تر مورد تاکید قرار گرفته و یا اصلاً توجهی نشده است. در این مقدمه ذکر این نکته ضروری است که به عنوان یک مسئول سابق سازمان منطقه آزاد کیش در جایگاه مدیر امور مجامع سازمان که نماینده اصلی سازمان برای خصوصی سازی شرکت مزبور بوده، مدیر کل حوزه مدیرعامل و شهروند کیش مخالف واگذاری شرکت مزبور می باشم و اعتقاد دارم اهداف اقتصادی شرکت کیش ایر باید در خدمت توسعه کیش باشد و ترکیب هواپیمایی کیش و فرودگاه کیش می تواند هم از نظر اقتصادی سودده باشد و هم ذی نفعان متنوع کیش که مهم ترین آن شهروندان کیش و فعالان گردشگری کیش هستند رو خوشحال کند. و اما استدلال ها :

1-قانون خصوصی سازی در کشور ما که در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تدوین و ابلاغ شده است، مخاطبش شرکت های دولتی است.شرکت دولتی تعریفش در قانون خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی مشخص است. حال آنکه،شرکت های وابسته به مجموعه های مدیریتی مناطق آزادذیل قانون تجارت و مقررات مناطق آزاد فعالیت می کنند و از شمول مقررات شرکت های دولتی خارج هستند. با این استدلال، قانون مزبور نمی تواند مبنای خصوصی سازی برای شرکت کیش ایر قرار گیرد. چه آنکه ،دستگاه متولی که نام کیش ایر را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرد،وزارت راه و شهرسازی بود که به هیچ عنوان رابطه ی سهام داری با کیش ایر نداشت و صرفاً مقررات گذار در حوزه حمل و نقل بود. در نتیجه، فرایند خصوصی سازی کیش ایر با یک ابهام جدی قانونی روبرو می باشد که باید توسط مجلس محترم رفع شود و با فرایند خصوصی سازی شرکت های مناطق آزاد به صورت یک قانون جداگانه تدوین و ابلاغ شود، به طور مثال سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار صددرصدی کیش ایر خود، وظیفه ی خصوصی سازی آن را به عهده گیرد و از فرایند واگذاری بورس اوراق بهادار استفاده کند.

2-سود سهام شرکت کیش ایر هیچ گاه به حساب خزانه دولت واریز نشده که وجوه حاصل از واگذاری این شرکت به حساب خزانه واریز شود و در سرجمع بودجه ملی لحاظ شود. سود سهام این شرکت به حساب سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی واریز می شد که سود سهام سازمان نیز در گزارش مالی تلفیقی قابل تقسیم نبود و تماماً صرف زیر ساخت های منطقه می شده است، حال با کدام استدلال بخشی از بدنه ی این سازمان ارتباطش با شرکت اصلی قطع شود و به حساب خزانه دولت واریز شود؟!

با این استدلال ها امیدوارم که مسئولان جدید مستقر در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد کیش تدبیری بیندیشند تا این شرکت به عنوان پاره تن سازمان منطقه آزاد کیش مجدد به دامن کیش عزیز برگردد و مجمع عمومی آن صرفاً با حضور هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود.

     کارشناس اقتصادی       

 


 شماره خبر : 7628         آرشيو یادداشت روز         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.