گره‌ای دیرینه با قول حل یک هفته‌ای پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز

  امروز شمسی

پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز همراه با آخرین و جدیدترین اخبار و رویدادهای محلی ، منطقه ای و کشور
  مناقصه ها و مزایده ها  مناقصه ها و مزایده ها   ارتباط با ما  ارتباط با ما   نیازمندی های کیش  نیازمندی های کیش   نسخه PDF اقتصاد کیش  نسخه PDF اقتصاد کیش   ورود کاربران  ورود کاربران   درباره ما  درباره ما   خانه  خانه  
  خبرهای برگزيده
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
رقابت بیش از 700 داوطلب در آزمون سراسری در کیش
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
رتبه‌ برتر روابط عمومی مناطق آزاد کشور برای کیش
افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک در کیش
میزان بارندگی‌ها در کیش ۱.۵ برابر افزایش یافت
افزایش ماندگاری گردشگر در کیش باید مورد توجه قرار گیرد
موفقیت قابل توجه دانش آموزان کیش در المپیاد کشوری

  آخرين اخبار
منطقه آزاد کیش متولی همکاری با سازمان بریکس شد
تاکید وزیر کشور بر توجه به رفع مشکلات بومیان مناطق آزاد
معرفی مناطق برتر سال 1402 در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
حضور فعال جزیره کیش در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران
رقابت بیش از 700 داوطلب در آزمون سراسری در کیش
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ، 19 شوال 1445 ، 28 آپریل 2024 ، شماره 4450 (1834 دوره جدید)
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش
توزیع کتب درسی در کیش براساس محل تحصیل دانش آموزان
کیش و قشم مناطق آزاد برتر در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری
  پربيننده ترين اخبار
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 13 شوال 1445 ، 22 آپریل 2024 ، شماره 4445 (1829 دوره جدید)
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 ، 14 شوال 1445 ، 23 آپریل 2024 ، شماره 4446 (1830 دوره جدید)
تجلیل از پیشکسوتان شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش
اعلام آمادگی سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری درتوسعه شهری استان هرمزگان
اعلام برنامه های هفته سلامت در جزیره کیش
آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد
ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد
ا۱۴ دانش‌آموز کیش به المپیاد کشوری راه یافتند
برگزاری مسابقات ماراتن ۱۰ کیلومتر آب‌های آزاد در کیش
پاکسازی سواحل کیش به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

گزارش ایرنا از مشکل سوخت صیادان کیش
گره‌ای دیرینه با قول حل یک هفته‌ای

تامین سوخت شناورهای موتوری صیادان کیش به عنوان یک گره دیرینه که از دوره‌های گذشته به ارث رسیده و معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده است، با پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایرنا، مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هرمزگان برای پیگیری و حل مشکل صیادان کیش، قول یک هفته‌ای داد.

  

مدتی است که چگونگی تامین سوخت قایق‌ و لنج‌های صیادی در کیش به یک مشکل اساسی برای صیادان تبدیل شده و آنان را بین ادارات سرگردان کرده است.

پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرنگار ایرنا، حاکی از آن است که این مشکل تامین سوخت برای صیادان فقط در جزیره کیش مطرح است و در سایر جزایر اطراف این جزیره مشکل حداقل به این شکل وجود ندارد.

گره تامین سوخت مورد نیاز صیادان کجاست؟

بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که شرکت نفت، سهیمه سوخت مورد نیاز را به تعاونی صیادان کیش تحویل می‌دهد تا به این ترتیب در اختیار صیادان قرار گیرد؛ در همین راستا نیز در مرحله نخست و برای اطلاع از جزئیات این ماجرا به سراغ «احمد ابراهیمی» مدیرعامل تعاونی صیادان کیش رفتیم.

«ابراهیمی» با بیان اینکه صیادان برای دریافت سهمیه سوخت حتما باید در سامانه سدف ثبت نام کنند، گفت:‌ در این سامانه و با توجه به قدرت موتور قایق یا لنج‌های صیادی، بین یک‌هزار و ۴۰ تا یک‌هزار و ۱۹۰ لیتر بنزین و سه هزار و ۲۰۰ لیتر تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ لیتر گازوئیل تحویل صیادان می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تایید سهمیه سوخت ماهیانه صیادان توسط شیلات ، شرکت نفت می‌بایست این سهمیه را بر روی کارت بانکی صیادان اعمال کند.

مدیرعامل تعاونی صیادان کیش اضافه کرد: به این ترتیب صیادان نیز می‌توانند با مراجعه به تعاونی از سهمیه سوخت ماهیانه خود استفاده کنند.

 

تاخیر در اعمال سهمیه سوخت بر کارت‌های بانکی صیادان

وی در پاسخ به این سوال که « پس مشکل تامین سوخت صیادان کیش از کجا نشات می‌گیرد؟» گفت: در این رابطه ۲ مشکل وجود دارد؛ همانطور که گفته شد، شرکت نفت باید پس از تایید سهمیه سوخت صیادان از سوی شیلات، نسبت به ارائه سهمیه سوخت و اعمال آن بر روی کارت‌های بانکی صیادان اقدام کند، اما متاسفانه به هر دلیلی تا اواسط این ماه از آن خودداری کرده است؛ به عبارتی دیگر ، عملا سوخت سهمیه‌ای به صیادان تا اواسط این ماه تعلق نگرفته و این عزیزان را با مشکلات متعددی درگیر کرده است.

ماجرای مشکلات مالیاتی سهمیه سوخت صیادان

«ابراهیمی» ادامه داد: البته مشکل دیگر نیز بحث اختلاف قیمت بنزین یکهزار و ۵۰۰ تومانی با سه هزار تومانی است؛ اداره مالیات کیش جهت اعمال معافیت‌های مالیاتی،‌ خواستار شفافیت در عملکرد تعاونی است که ما نیز موافق آن هستیم، اما با توجه به اینکه شرکت نفت لیست سهمیه سوخت صیادان را با بنزین سه هزار تومانی و شرکت تعاونی صیادان کیش این لیست را با بنزین نرخ یکهزار و ۵۰۰ تومانی به اداره مالیات تحویل می‌دهد، یک ناهمگونی در این رابطه ایجاد شده و ما را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: در این رابطه و برای حل این مشکل، جلسات مشترکی با رییس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جزیره کیش برگزار کردیم که متاسفانه نتیجه بخش نشد.

مدیرعامل تعاونی صیادان کیش با بیان اینکه امروز تامین سوخت ۷۲ قایق بنزینی و ۵۴ لنج گازوئیلی مجوزدار صیادی با مشکل مواجه شده است، اظهار کرد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود که صیادان برای تامین سوخت خود به جزایر اطراف مراجعه می‌کنند که همین نیز مشکلات زیادی از جمله خطرات جانی و خرید بنزین گران را متوجه صیادان کرده است .

 

ادعای صیادان و ابعاد جدید این ماجرا

برای اطلاع از مشکلاتی که در تامین سوخت گریبانگیر صیادان کیش است به سراغ آنان رفتیم؛ با چهره‌های کبود زیر نور آفتاب و گرمای شدید و دست‌های پینه بسته علاقه‌مند به مصاحبه برای بیان مشکلاتشان بودند.

یکی از این صیادان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نه تنها در دریافت سوخت سهمیه‌ای در کیش با مشکلاتی مواجه هستیم، بلکه حتی شرایط دریافت سوخت با قیمت آزاد نیز برای صیادان در این جزیره وجود ندارد.

وی افزود : صیادان برای تامین سوخت مورد نیاز خود به بنادری همچون «آفتاب» مراجعه و با قیمت آزاد سوخت تامین می‌کنند؛‌ چرا باید در کیش حتی برای تامین سوخت با قیمت آزاد با مشکل مواجه باشیم ؟!

یکی دیگر از صیادان مدعی است که تهیه سوخت از بنادر اطراف عملا مشکلات حاد دیگری نیز دارد، به گونه‌ای که در حین ورود به محدوده آبی کیش، ممکن است مقدار سوخت همراه لنج‌های صیادی قاچاق تلقی شود.

قول شرکت نفت برای حل یک هفته‌ای این مشکل دیرینه

در همین راستا هرچند پیگیری‌های مکرر خبرنگار ایرنا در مصاحبه با رییس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جزیره کیش بی نتیجه ماند، اما «احمد سالاری‌فر» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان پس از اطلاع از جزئیات مشکلات صیادان کیش در تامین سوخت گفت: دولت سیزدهم تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات و حل مشکلات دیرینه صیادان به کار گرفته و در همین راستا تا یک هفته مشکلات مربوط به تامین سوخت صیادان کیش را حل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار قشر زحمت کش صیادان هستیم، ادامه داد: این مشکل دیرینه که به یک چالش برای صیادان کیش تبدیل شده در عرض یک هفته برطرف می‌شود.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان، میزان بنزین تحویل شده به قایق‌های صیادی سبک در همین مدت را حدود چهار میلیون و ۹۸۹ هزار لیتر اعلام و اضافه کرد: میزان بنزین تحویلی به هر فروند قایق با قدرت ۵۵ اسب بخار به طور میانگین ماهانه یکهزار و ۲۰۰ لیتر است.

به گفته سالاری‌فر، سهمیه گازوئیل شناورها نیز براساس یک فرمول مشخص که در آن شاخص‌هایی مانند قدرت موتور، میزان پیمایش و ظرفیت و مجوز صید با هماهنگی بنادر و دریانوردی و شیلات داده می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان یادآورشد: تعداد قایق های صیادی مجاز که در استان سهمیه بنزین می‌گیرند حدود یکهزار و ۴۰۰ فروند و تعداد شناورهایی که سهمیه گازوئیل می‌گیرند حدود سه هزار و ۳۰۰ فروند است.

سالاری‌فر خاطرنشان کرد: البته این آمار همیشه یکسان و بدون تغییر نیست و هر ماه تعدادی شناور مهمان از سایر نقاط کشور، بر اساس معرفی و تایید بنادر و دریانوردی در سامانه، سهمیه سوخت می‌گیرند و تعدادی هم ممکن است به دلیل تعمیرات و نداشتن پیمایش دریایی در یک مدت مشخص، سهمیه نداشته باشند.

 شماره خبر : 5197         آرشيو آخرین اخبار         آرشيو همه اخبار



eghtesad-kish.ir

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری ، تحلیلی اقتصاد کیش نیوز بوده و استفاده از آن با درج منبع بلامانع است.